보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201400000278 |
과제고유번호 |
1105008263 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2014-08-09
|
키워드 |
고등학교실태.학교교육수준.학교효과.자율형 공・사립고 정책 효과.학교패널.교육성과.Status of high school education.level of school education.school effectiveness.effect of policy of autonomous public and private high schools.school panels.educational performance.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201400000278 |
초록
▼
본 연구는 지난 1~4주기(2003년, 2006년, 2009년, 2012년) 동안 수집된 고등학교 데이터를 활용하여, ① 일반고등학교의 교육 실태 및 주기별 변화 추이를 분석하고, ② 일반고등학교의 교육 수준에 영향을 미치는 요인 및 학교 교육 수준이 높은 학교의 특성을 탐색하며, ③ 자율형 공・사립고등학교의 교육 현황 및 정책 효과를 분석하기 위한 목적으로 수행되었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
먼저 일반고등학교 교육의 실태와 변화 추이를 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 교육여건의 실태
① 학교현
본 연구는 지난 1~4주기(2003년, 2006년, 2009년, 2012년) 동안 수집된 고등학교 데이터를 활용하여, ① 일반고등학교의 교육 실태 및 주기별 변화 추이를 분석하고, ② 일반고등학교의 교육 수준에 영향을 미치는 요인 및 학교 교육 수준이 높은 학교의 특성을 탐색하며, ③ 자율형 공・사립고등학교의 교육 현황 및 정책 효과를 분석하기 위한 목적으로 수행되었다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
먼저 일반고등학교 교육의 실태와 변화 추이를 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 교육여건의 실태
① 학교현황 : 일반고등학교는 2003년 이후 꾸준히 학교 수의 양적 확대가 이루어지고 있는 동시에 학교당 학급수는 지속적으로 감소하고 있는 추세이다. 학교의 소재지나 학교유형에 따라 차이가 있기는 하나 전반적으로는 고등학교의 물리적 교육여건이 점차 개선되어가고 있는 경향이다.
② 교원현황 : 교원 수도 꾸준히 증가하는 경향을 보이고 있으며, 교사들의 교직 경력도 높아지고 있는 추세이다. 사범대 출신 교사 비율과 석사 이상 교사 비율도 전반적으로 증가 추세를 보이고 있으나, 학교 소재지 및 유형별로 비교해 볼 때 도서벽지 소재 학교, 국공립 학교, 남녀공학 학교가 지속적으로 높은 비율을 차지하고 있다.
③ 학생현황 : 전반적으로 4주기부터 학생 수가 감소하기 시작하면서 학급당 학생 수, 교원 1인당 학생 수도 감소하기 시작하여 자연스럽게 교육 여건이 개선되어 가고 있으나, 학교 소재지나 학교유형에 따른 격차는 좁히지 못하고 있는 실정이다.
④ 학생 및 가정배경 특성 : 전반적으로 학생의 교육포부 수준보다 부모의 교육기대 수준이 더 높은 경향을 보이고 있다. 그리고 학교 소재 지역규모가 크거나 사립학교 또는 남녀별학 학부모의 경우 부모의 사회·경제적 지위가 높은 경향을 보이고 있으며, 이러한 학교는 부모의 교육기대 수준이나 교육적 지원도 더 높은 것으로 나타났다.
둘째, 교육활동의 실태
① 학교풍토 : 교사의 자율성, 교사 효능감, 교사 협동, 교사의 사기와 열의, 교사 지원, 교사의 성취압력, 수업 분위기 등 일반고등학교의 풍토는 전반적으로 개선되어가고 있다. 또한, 교사의 자율성과 교사의 학생지도 협동은 국공립 학교이거나 남녀공학인 경우에 더 높은 경향을 보이고 있다. 교사의 사기와 열의와 교사의 성취압력 그리고 수업 분위기의 경우 사립 학교가 높고, 특히 교사의 성취압력과 수업 분위기는 광역시 및 중소도시 소재 학교이거나 여학교인 경우에 높은 경향을 보이고 있다.
② 학습·심리적 특성 : 전반적으로 외재적 학습 동기보다 내재적 학습 동기가 더 높고, 수학교과 에 비해 국어교과에 대한 자아개념과 교과흥미도가 더 높은 경향을 보이고 있다. 읍면지역 소재 학교 학생들이 자아개념이나 교과흥미도가 낮은 경향을 보이며, 내재적 학습 동기가 낮은 반면 외재적 학습 동기가 높은 경향을 보이고 있다.
③ 학습 및 학교생활 : 학생들의 학습 끈기 및 학교수업태도는 전반적으로 보통 이하의 수준을 보이고 있다. 특히, 학습 끈기, 수업집중시간, 학교수업태도의 경우 읍면지역 소재 학교 학생들이 낮은 수준을 보였으며, 비행·일탈도 더 많은 것으로 나타났다. 여학교는 수업집중시간이 길고, 비행·일탈도 더 적은 경향을 보였다.
④ 방과후 활동 : 학생들의 독서향유정도는 보통 이상의 수준이나, 읍면지역 및 남학교와 남녀공학 학생들이 독서를 덜 즐기는 것으로 나타났다. 그리고 국어에 비해 수학 교과에 대한 자기 주도학습시간이 길며, 사교육 비율도 수학 교과가 더 높은 경향을 보이고 있다. 무엇보다도 특별시 소재 학교의 학생들은 자기주도학습시간도 길고, 사교육 비율도 높은 반면, 읍면지역 소재 학교 학생들은 자기주도학습시간도 짧고, 사교육 비율도 낮은 특성을 보이는 것으로 나타났다.
셋째, 교육성과의 실태
① 인지적 성과 : 전반적으로 국어 및 수학 교과 모두 학업능력 점수가 하락하였으며, 보통수준 이상의 비율이 감소하고 기초미달 수준이 증가하는 경향을 보였다. 국어 교과의 경우 중소도시 소재 학교이거나 사립 학교 또는 여학교 학생들의 학업능력 점수가 높고, 보통수준 이상의 비율이 높은 반면, 수학 교과의 경우에는 광역시 소재 학교, 사립 학교, 남학교 학생들의 학업능력 점수 및 보통수준 이상의 비율이 높은 것으로 나타났다.
② 정의적 성과 : 전반적으로 학생들의 인성, 미래핵심역량, 자아존중감은 보통 이상의 수준을 보이고 있으나, 읍면지역 학교 학생들이 타 지역 학생들에 비하여 낮은 경향이 있다. 그리고 인성 수준은 대체로 여학교 학생들이 높은 반면, 미래핵심역량은 남녀공학 학생들이 높은 경향을 보이고
③ 학교 만족도 : 학생들은 전반적으로 학교생활에 대한 만족도가 가장 높고, 다음으로는 인간관계에 대한 만족도가 높은 반면, 학업에 대한 만족도는 지속적으로 보통에 미치지 못하는 만족도 수준을 보이는 것으로 나타났다. 학부모의 학교교육 및 학교운영에 대한 만족도는 모두 보통 이상의 수준을 보이며 상승 경향을 보이고 있었다. 그러나 교사 만족도의 경우에는 보통 이상의 수준을 유지하고 있으나 지속적으로 하락 추세를 보이고 있다. 사립 학교 재직 교사의 만족도가 높으며, 남녀공학 재직 교사의 만족도가 낮고 여학교 재직 교사의 만족도가 높은 경향을 보였다.
다음으로 일반고등학교 교육 수준에 대한 종단적 분석을 실시한 결과는 다음과 같다.
첫째, 학교 교육의 수준에 영향을 미치는 요인
① 학생수준 투입변인 : 남학생에 비해 여학생의 국어성취도 점수가 높았으나, 수학성취도는 남학생의 평균이 높았다. 부모의 자녀에 대한 교육기대 수준, 사교육 참여 여부는 국어와 수학교과 모두 유의한 영향이 있었으며, 한부모가정에 속한 학생의 성취도는 유의하게 낮았다. 부모의 사회·경제적 지위 변인 역시 통계적으로 유의한 영향을 미쳤으나, 회귀계수의 크기로 보았을 때, 국어보다는 수학과에서 그 영향이 더 컸다.
② 학교수준 투입변인 : 국어성취도에서는 읍면지역에 비해 도시지역의 초기성취가 높고, 변화율이 낮았으며 남학교의 초기성취가 남녀공학에 비해 유의하게 높았다. 수학성취도에서도 남학교의 초기성취도가 높았으나, 학교 소재지에 따른 성취도의 차이는 없었다. 학교평균 SES는 국어와 수학성취에 모두 영향을 미치는 바, 학교의 평균적인 SES가 향상될수록 학교의 성취도도 향상되는 관계를 보였다.
③ 학생수준 과정변인 : 교육포부, 교과자아개념, 수업집중시간, 독서시간은 학업성취와 정적으로 유의한 관계가 있었다. 반면, 외재적 학습동기와 컴퓨터 사용시간은 부적으로 유의하였으며, 내적 학습동기는 유의한 영향을 미치지 않았다. 그러나 일부 과정변인의 영향은 교과에 따라서 다르게 나타났다. 교과에 대한 흥미는 수학성취와 정적으로 유의한 관계가 있는 반면, 국어성취와는 부적인 관계가 있었다. 또한 학습끈기는 수학과에만 유의하였고, 수업태도는 국어성취에서만 유의한 것으로 나타났다. 전반적으로 국어과에서는 수업태도와 수업집중시간의 영향이 상대적으로 컸던 반면, 수학과에서는 교과에 대한 흥미와 자아개념의 영향이 크게 나④ 학교수준 과정변인 : 성취압력과 교사의 사기가 주요한 영향 요인인 것으로 파악되었다. 한편, 기간제교사 비율 및 일탈 발생 정도와 성취도는 부적인 관계가 있었으나, 국어성취도에서만 유의하였다.
둘째, 학교 교육 수준이 높은 학교의 특성
① 학교수준 과정요인 : 학교 교육 수준이 높은 학교의 과정변인은 일반학교에 비해 전반적으로 긍정적인 경향을 보여주었다. 교사의 사기, 교사의 교과효능감, 평가정보의 활용 정도, 성취압력 요인은 초기값에서 유의한 차이가 있으며, 변화율에서는 차이가 없어 우수학교에서 꾸준히 높은 수준을 유지하는 것을 알 수 있었다. 마찬가지로 일탈발생 정도는 우수학교에서 낮은수준을 유지하고 있었다.
② 학생수준 과정요인 : 내적 학습동기, 교과자아개념, 수업태도, 수업집중시간 변인은 초기값에서는 차이가 없었으나 우수학교의 향상도가 유의하게 높은 것으로 나타나, 이들 변인의 향상이 학교 교육 수준 향상에 기여하였음을 알 수 있었다. 또한 교과흥미와 공부시간은 초기값과 향상도 모두 우수학교에서 높았으며, 학습끈기는 초기값만 우수학교에서 유의하게 높았다. 학업성취와 부적인 관계에 있는 외재적 학습동기는 우수학교에서 유의하게 낮았으며, 컴퓨터 사용시간은 초기값만 우수학교에서 낮았다.
다음으로 자율형 공·사립고등학교의 교육 현황 및 효과 분석을 실시한 결과는 다음과 같다.
첫째, 자율형 공·사립고 전환 학교들의 운영 현황 및 변화 분석 : 자율형 공·사립고 전환 학교들의 교육 프로그램을 다양화하려는 노력이 어느 정도 성과를 거두고는 있지만, 교육과정의 변화는 제한적인 것으로 나타났다. 이러한 한계는 자율형 사립고의 경우에 특히, 제도적으로는 교사수급의 문제, 교사들의 업무 부담과 재정 지원 부족이 걸림돌로 작용하였으며, 근본적으로는 자율형 사립고의 성격과 정책목표가 모호하다는 점이 큰 장애물로 작용하는 것으로 보인다. 표면상 자율형 사립고는 자율성 증진을 통해서 학교마다 다양하고 특성화된 교육 프로그램을 제공하는 것이 목표라고 하지만, 수월성 교육과 입시 준비에 대한 학부모들의 요구, 대학입시 결과로 자율형 사립고의 성과를 평가하려는 언론에서 잘 나타나듯이. 많은 교육 수요자들은 수월성 교육을 기대하고 있다. 또한 학교측에서도 고교유형 전환시 우수한 학생을 선발하려는 동기가 강하게 작용했고, 지금의 제한적 선발권에 큰 불만이 있는 것으로 나타났다.
둘째, 학교 만족도 측면에서의 고교유형별 학교효과 분석 : 학생과 학부모들의 만족도 제고 측면에서는 자율형 사립고와 자율형 공립고 모두 만족스러운 성과를 가지는 것으로 나타났다. 자율형 사립고의 경우에는 일반고와 자율형 공립고에 비해서 3년 사이 만족도가 큰 폭으로 상승했고, 자율형 공립고의 경우에는 상승폭이 자율형 사립고보다는 크지 않지만, 학교생활과 인간관계 측면에서 일반고보다 상대적으로 만족도가 크게 증가했다. 면담결과, 자율형 공·사립고 학생들은 다양한 비교과 활동이나 교사와의 관계에서 강한 만족감을 표시하였다. 다층분석 결과도 이러한 결과를 뒷받침하는데, 다만, 학생배경 변수를 통제하면 학교유형간 차이가 크게 감소하여, 이러한 만족감의 변화가 학생선발의 변화로부터 기인했을 가능성이 있음을 시사한다.
셋째, 학업성취도 향상 측면에서의 고교유형별 학교효과 분석 : 학생들의 성취도 향상 효과와 관련해서는 자율형 공·사립고의 성과가 어느 정도 나타난다. 자율형 사립고 전환학교는 2009년과 2012년 사이 학생들의 성취도가 큰 폭으로 상승했으며, 자율형 공립고 전환학교는 2009년에는 일반고보다 낮은 수준이다가 2012년 일반고 수준을 회복한 것으로 보인다. 그러나 상당부분 선발효과가 나타나며, 학생들의 사전성취도 점수를 통제하지 못해 선발효과가 축소되었을 가능성이 있다.
다만, 학교과정 변수로 교사 열의와 수업 분위기, 평가정보활용이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 심층 면접 결과, 자율형 공·사립고 전환 이후에 학교는 교사들의 역량증대와 새로운 문화형성을 위해 다양한 노력을 기울이고 있는 것으로 나타났다. 이러한 학교풍토가 자율형 공·사립고학생들의 성취도에 긍정적인 기여를 했을 가능성이 있다.
이상의 연구결과를 토대로 제시한 일반고등학교 개선을 위한 제언은 다음과 같다.
첫째, 교육여건 개선 측면 : 학령인구 변동을 예측하여 고등학교의 교육환경을 지속적으로 개선할 필요가 있으며, 지역규모 및 설립유형과 남녀공학, 별학 유형에 따른 교육여건의 차이를 점진적으로 완화시키려는 노력이 필요하다. 그리고 학부모가 긍정적인 교육열을 갖도록 학부모 교육을 실시할 필요가 있으며, 읍면지역 학부모의 자녀에 대한 교육적 관심을 유도하기 위하여 교육정보 서비스를 확대하는 등 교육복지사업을 확대할 필요가 있다.
둘째, 교육활동의 지속적인 관심과 지원 측면 : 바람직한 학교풍토를 조성하고, 학교 내 학생들의 긍정적인 학습 분위기를 유도하기 위한 정책적 노력이 필요하며, 학생들의 성별과 교과별 특성을 고려한 맞춤형 교수학습 방법을 고안할 필요가 있다. 그리고 교사로서의 열성과 전문적 역량을 겸비한 교원을 확보하기 위하여 교원 관련 정책을 강화할 필요가 있으며, 미래사회가 요구하는 방향으로 교원의 전문성을 강화할 필요가 있다. 학습심리적 측면에서는 학생들의 학습의욕을 고취시키고, 학교에서의 긍정적인 학습 활동을 유도하기 위한 정책적 노력이 요구되며, 읍면지역 학생들의 학습심리적 역량을 강화하고 학습 활동을 지원하기 위한 정책적 방안 마련이 필요하다. 또한, 학생들이 방과 후 시간을 사교육에 의존하지 않고 의미있게 활용할 수 있도록 독서 교육 및 학생의 자기주도학습 능력 함양을 위한 노력들이 지속되어야 한다.
셋째, 교육성과의 향상 측면 : 학업성취 수준이 낮은 학교와 기초학력미달학생이 밀집되어 있는 학교에 대하여 학생들의 기초학력을 보장하기 위한 정책을 집중적으로 지원할 필요가 있다. 그리고 학생들의 창의·인성 및 미래핵심역량이 일상적인 정규교육과정 속에서 계발될 수 있는 방안이 마련되어야 하며, 학생, 학부모, 교사 모두가 만족할 수 있는 학교를 운영함으로써 행복교육을 실현할 필요가 있다.
다음으로 자율형 공·사립고등학교 개선을 위해 제시한 제언은 다음과 같다.
첫째, 자율형 공·사립고의 정책 취지에 걸맞게 학교 교육과정을 더욱 다양화하여 특성화의 내실을 기할 필요가 있다. 둘째, 자율형 공·사립고의 교육을 받을 수 있는 기회를 확대하고, 우수사례를 일반고에 전파할 필요가 있다. 셋째, 자율형 공·사립고 교사들의 만족도를 높이기 위한 방안을 마련할 필요가 있다. 넷째, 자율형 사립고의 정책 성과 및 운영 성과를 주기적으로 점검할 필요가 있다.
다섯째, 자율형 공립고에서 일반고로의 전환시 자율형 공립고 재지정 기준 및 재정지원의 방향을 검토할 필요가 있다. 여섯째, 학교 내부로부터의 혁신 노력을 통하여 고등학교 교육의 내실화를 기할 필요가 있다.
Abstract
▼
This research is examined the high school data collected from the researches of previous cycles(2003, 2006, 2009, and 2012) in order to analyze the status and changes of general high school education, explore the factors which affect the qualities of high school education and features of high school
This research is examined the high school data collected from the researches of previous cycles(2003, 2006, 2009, and 2012) in order to analyze the status and changes of general high school education, explore the factors which affect the qualities of high school education and features of high school which shows the highest educational qualities, and identify the current situations and political effects of autonomous private/public high school education. The results of this study are summarized as follows.
First of all, the follows are the results of analyzing the status and changes of general high school education.
First, the status of educational conditions.
① Status of school: the number of general high schools is steadily increasing since 2003, and the number of classes per school is constantly decreasing at the same time. Although there is a difference in the overall situation depending on the types and locations of school, it is becoming a trend that high schools' physical education environments is gradually improving.
② Status of teachers : The number of teachers also tend to be steadily increasing, and teachers' teaching career shows an increasing trend. The percentages of teachers from college of Education and teachers with master or doctor’s degree are also increasing by and large. And the schools in backwoods, national and public schools, and co-educational schools have a high percentage consistently comparing with the locations and types of school.
③ Student Status : As overall reduction in the number of students from fourth cycle, the educational conditions become naturally improving while the number of students per class and students per teacher begin to decrease. However the gaps between the locations and types of school are failed to narrow.
④ Characteristics of student and family background : Generally the levels of the student's educational aspirations tend to be higher than levels of parents' educational expectation. The parents' socio-economic status in bigger regional sizes of schools, private schools, and single-gender schools shows higher tendency, and these schools also show higher educational expectations of parents and educational supports.
Second, the status of educational activities.
① School climate : The overall climates of general high school are improving such as autonomy, efficacy, collaboration, morale and enthusiasm, supports, achievement pressure of teachers, and class atmosphere. In addition, autonomy of teachers and their collaboration for guidance are higher in national and public schools and co-educational schools. Private schools show a higher level in morale and enthusiasm, achievement pressure of teachers and class atmosphere, and especially, schools in metropolitan cities, middle- and small-size cities, and female schools are higher in achievement pressure of teachers and class atmosphere.
② Learning and psychological characteristics : Generally extrinsic motivation is higher than intrinsic motivation, and self-concept and interest in Korean show higher tendency than those in mathematics. Students in rural areas(Eup and Myun37)) show lower levels of self-concept and interest in the subject, low intrinsic motivation, and high extrinsic motivation.
③ Learning and school life : Students' learning patience and attitude are below the average in general. In particular, learning patience, attentions span in class and students' class attitude are low in rural areas(Eup and Myun), and the delinquency and the deviation was the most frequent. Attentions span in class was higher and the delinquency and the deviation was less frequent in female schools.
④ After-school activities : Students' enjoyment of reading is above the average, but students in rural areas(Eup and Myun), male schools and co-educational schools are less enjoying reading. Moreover, self-directed learning time and ratio of private education in mathematics are longer and higher than those in Korean. Above all, students in Seoul show longer times of self-directed learning, higher ratio of private education, whereas students in rural areas(Eup and Myun) show shorter self-directed learning time and lower ratio of private education.
Third, the status of educational attainments
① Cognitive performance : Academic performance scores in both Korean and mathematics are dropped in general, and the ratio of average level is decreased while the ratio of below basic level is increased. The academic performance scores and the ratio of the average level in Korean are higher in middle- and small-size cities, private schools, and females schools. On the other hand, the academic performance scores and the ratio of the average level in mathematics are higher in metropolitan cities, private schools, and male school.
② Affective performance : The personality of students, the future core competencies, self-esteem are usually showing above the average, students in rural areas(Eup and Myun) are lower than other regional areas. Also, the personality of students in female schools are higher than that of male schools while the future core competencies in co-educational schools are the highest.
③ School satisfaction : School students show the highest satisfaction for school life, followed by relationship satisfaction. On the other hand, academic satisfaction is below the average consistently. Parents' satisfactions with schools and school management are above the average, and on the rise. Teachers' satisfactions are above the average, but tend continuous downwards. Satisfaction of teachers in private schools is higher than national and public schools. While teachers' satisfaction in co-educational schools is the lowest, that in female schools is the highest.
Next, the results of longitudinal analysis about high school education level are as follows.
First, the factors affecting the level of school education
① Student-level input variables : Female students' academic performance scores in Korean are higher than male students, but lower in mathematics. Educational expectations of parents for their children, and private participation in both Korean and mathematics are significantly affected. Students in single-parent family show significantly low academic performance. Parents' socio-economic status variables are also statistically significant, but it is more influential in mathematics than Korean according to the size of the regression coefficient.
② School-level input variables : The initial academic performance of Korean in urban areas(Seoul, metropolitan cities, and middle- and small size cities) is higher than the initial academic performance in rural areas(Eup and Myun), and the rate of change is lower. Also, the initial academic performance in male schools is higher than co-educational school. For mathematics, the initial academic performance is higher, but there is no differences according to the location of schools. As schools' average SES is on the rise, schools' academic performance is improved since average SES of school is affective to both Korean and mathematics.
③ Student-level process variables : Educational aspirations, self-concept about subjects, attentions span in class, reading time show a significantly positive relationship between academic achievement. On the other hand, extrinsic motivations and computer use hours are significantly negative, and intrinsic motivation has no significant influence. However, some process variables show different effects depending on subjects. While interest in subjects is significantly positive with academic performance in mathematics, there is negative relationships with academic performance in Korean. Also, learning patience is only significant in mathematics, and attitude in class is only significant for academic performance in Korean. Overall, the effects of class attitudes and attention span in class are relatively bigger in the subject of Korean, but the interest in subjects and self-concept are bigger in ④ School-level process variables : Teachers achievement pressure and morale are the major factors. On the other hand, the ratio of short-term teachers, the frequency of deviation and academic performance have negative relationships, but it is significant only for academic performance in Korean.
Second, the characteristics of school showing high educational qualities
① School-level process variables : The process variables of schools showing high educational qualities are more positive than schools showing average qualities.
Teachers' morale, efficacy on curriculum, use of evaluation information, and achievement pressure factor are significantly different from the initial value, and there is no difference in the rate of change. Therefore, the schools showing high educational qualities maintain high level of excellence constantly. Similarly, the frequency of deviation in the schools showing high educational qualities is maintained low.
② Student-level process variables : Intrinsic motivation, self-concept about subjects, class attitudes, attention spans in class make no difference in initial value, but degree of improvement in schools showing high educational qualities is significantly high. Therefore, improvement of these variables contributes to increase the levels of school education. Also, the initial value and degree of improvemt of interests in subject and studying time are high for schools showing high educational qualities, and only the initial value is significantly high for schools showing high educational qualities. Extrinsic motivation in the negative relationship with academic achievement is significantly lower in the schools showing high educational qualities, and only the initial value of computer use hours is lower in the schools showing high educational qualities.
Next, the results of analysis on the autonomous public and private high school education and its effect are as follows.
First, the analysis on current condition of operation and changes of autonomous public and private high schools : although the effort for diversity in educational programs of autonomous public and private high schools shows some performances in a way, the change of curriculum are limited. Especially for the autonomous private high schools, these limits are due to the institutional obstacles such as problems of supply and demand for teachers, teachers' workload and lack of financial support. Above all, the characters and ambiguity of policy objectives in autonomous private high schools seem to act as a major hurdle fundamentally. Ostensibly, autonomous private high schools take an objective for providing diverse and characterized educational programs through the promotion of autonomy, but many educational consumers are looking forward to teaching excellence as shown in the media which is to evaluate performance. Also, schools have strong motivations to select excellent student when switching the types of school, and show great dissatisfaction with limited selection rights now.
Second, analysis on the school effects by the school types in school satisfaction : both the autonomous private and public high schools show a satisfactory performance in terms of improving students' and parents' satisfaction. For the autonomous private high schools, satisfaction is rising sharply in the past three years comparing to general and autonomous public high schools. And for the autonomous prublic high schools, the increase width is smaller than autonomous private high schools, but the satisfactions in school life and relationship show big increases relatively. As a result of interview, students in both autonomous private and public high schools show strong satisfaction with various extracurricular activities and the relationship with teachers. The multilevel analysis support these results, but the gaps between school types are decreased greatly when controlling student background variables. This implies that the change of satisfaction is caused by the change of student selection.
Third, analysis on the school effects by the school types in improvement of academic performance : there is a certain degree of achievement in autonomous high schools with regard to the effect of improving student achievement. There is great increasement of students' academic achievement from 2009 to 2012 in autonomous private high schools.
And students' academic achievement in autonomous public high schools was lower than general high schools in 2009, but is similar with general high schools. However, As the significant portion of selection effects is shown, the effects of students selection is likely to be reduced due to the students' prior achievement scores which are not controlled. Just, for the school process variables, teachers' enthusiasm, class atmosphere, and utilization of evaluation information show significant influence. As a result from the in-depth interviews, schools try a variety of efforts to increase the capacity of teachers and the new cultural forms after switching to autonomous private and public high schools. These school climates are likely to have contributed positively to the academic achievement of students in autonomous private and public high schools.
Based on the studies above, the suggestions for improving the general high schools are as follows.
First, aspects of improvement in educational conditions : the educational environment needs to be improved consistently with predicting the change in the number of students, and the gaps of educational conditions by regional size, type of establishment, co-educational and single-gender schools need to be narrowed gradually. Also, parents needs to receive an education to have a positive educational ardor, and educational welfare programs need to be expanded to induce educational interests of parents in rural areas(Eup and Myun) such as expanding educational information services.
Second, aspects of constant attention and support in educational activities : political efforts to create a desirable school climate, and to induce a positive learning atmosphere for students in schools. And, personalized teaching and learning methods need to be devised considering the students' gender and characteristics of each subject. And, the policy on teachers needs to be strengthened to secure teachers combining passion and professional skills as a teacher. The professionalism of teachers needs to be strengthened in the way which the future society wants. In an learning-psychological aspect, the political efforts to inspire students' learning motivation, and to induce positive learning activities in schools are necessary. Also, the policies to strengthen learning-psychological competencies of students, and to support educational activities in rural areas(Eup and Myun) need to be arranged. Moreover, to make students use after-school hours meaningfully without relying on tutoring, the efforts should be continued such as reading education and the student's self-directed learning capacity.
Third, aspects of educational performance improvement : the policy to ensure students' basic academic achievement needs to be supported intensively for schools showing lower academic performance and large population of students with below basic performances.
And, the plans to enhance students' creativity·personality and future core competencies in regular school curriculum need to be created. It is necessary to achieve happiness education by operating schools which students, parents, and teachers are satisfactory.
Next, the proposals to improve the autonomous public and private high schools are presented by the following.
First, internal stability of characterization needs to be reinforced by making diverse school curriculums fitting for the purpose of autonomous public and private high school policy. Second, opportunity to receive an education of autonomous public and private high schools needs to be expanded, and advertise the excellent case to general high schools.
Third, method for increasing the teachers' satisfaction needs to be provided. Fourth, performances of policies and operation need to be periodically checked in autonomous private high schools. Fifth, when switching autonomous public high schools to general high schools, standards of reassignment and the direction of financial support need to be considered. Sixth, it is essential to ensure an internal stability of school education through the internal effort for reform in schools.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 목 차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 16
- Ⅰ 서 론 ... 21
- 1 연구의 필요성 및 목적 ... 23
- 2 연구 내용 ... 26
- 3 연구 방법 ... 27
- 4 연구의 제한점 ... 36
- 5 용어의 정의 ... 36
- Ⅱ 이론적 배경 ... 39
- 1 학교효과 연구 ... 41
- 2 자율형 공·사립고등학교 정책 현황 및 성과 ... 55
- Ⅲ 일반고등학교 교육의 실태 및 변화 추이 분석 ... 65
- 1 교육여건의 실태 및 변화 추이 ... 67
- 2 교육활동의 실태 및 변화 추이 ... 94
- 3 교육성과의 실태 및 변화 추이 ... 134
- Ⅳ 일반고등학교 교육 수준에 대한 종단적 분석 ... 167
- 1 학교 교육의 수준에 영향을 미치는 요인 분석 ... 169
- 2 학교 교육 수준이 높은 학교의 특성 ... 178
- 3 요약 ... 184
- Ⅴ 자율형 공·사립고등학교 교육 현황 및 효과 분석 ... 187
- 1 자율형 공·사립고 전환 학교들의 운영 현황 및 변화 분석 ... 190
- 2 자율형 공·사립고 전환 학교들의 학교 방문 및 면담 결과 분석 ... 206
- 3 고등학교 유형별 학교효과 분석 ... 243
- 4 요약 ... 250
- Ⅵ 결론 및 정책적 제언 ... 253
- 1 요약 및 결론 ... 255
- 2 정책적 제언 ... 267
- 참고문헌 ... 281
- Abstract ... 289
- 끝페이지 ... 298
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.