보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
정미경
|
참여연구자 |
양승실
,
김경애
,
김정민
,
류성창
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-12 |
과제시작연도 |
2013 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201400000286 |
과제고유번호 |
1105008252 |
사업명 |
한국교육개발원 |
DB 구축일자 |
2014-08-09
|
키워드 |
교육내용.교육과정.교육방법.교수-학습방법.교육평가.역류현상.washback effect.
|
초록
▼
초ㆍ중등학교에서 무엇을 어떻게 가르치고 평가할 것인가의 문제는 학교라는 제도가 만들어진 이래 학교교육 관계자의 주된 관심의 대상이었다. 특히 미래 사회를 이끌어나가기 위해 어떠한 인재를 양성하며, 그러한 인재를 양성하기 위해 제한된 시간과 공간 안에 어떠한 내용을 담아 어떻게 조직하고 가르치며 그 성취 여부를 어떻게 평가할 것인가는 사회 변화와 교육환경 변화로 인해 계속 해서 고민해야 하는 문제가 되었다. 21세기 새로운 사회에 요구되는 인재 양성을 위하여 교육내용 및 방법, 평가체제를 혁신하고자 하는 노력이 계속되어오고 있음에도
초ㆍ중등학교에서 무엇을 어떻게 가르치고 평가할 것인가의 문제는 학교라는 제도가 만들어진 이래 학교교육 관계자의 주된 관심의 대상이었다. 특히 미래 사회를 이끌어나가기 위해 어떠한 인재를 양성하며, 그러한 인재를 양성하기 위해 제한된 시간과 공간 안에 어떠한 내용을 담아 어떻게 조직하고 가르치며 그 성취 여부를 어떻게 평가할 것인가는 사회 변화와 교육환경 변화로 인해 계속 해서 고민해야 하는 문제가 되었다. 21세기 새로운 사회에 요구되는 인재 양성을 위하여 교육내용 및 방법, 평가체제를 혁신하고자 하는 노력이 계속되어오고 있음에도 불구하고 학교교육의 목표와, 내용, 방법, 평가 간의 불일치, 교육 내용량의 과다, 고난도의 내용 수준, 학습자의 학습동기를 유발하는 교수-학습전략의 부재, 그러한 수업을 유도하는 평가 전략의 부재 등 그간의 노력에 비해 실제 학교교육 내용 및 방법에서는 많은 변화를 이루지 못하고 있는 실정이다.
이에 본 연구는 미래사회가 요구하는 ‘창의ㆍ융합형 인재 양성’이라는 교육정책 비전에 부합하면서도 우리나라 초ㆍ중등학생이 학교에서의 학습경험 속에서 행복감을 느낄 수 있도록 초ㆍ중등 교육내용, 방법, 평가체제 개선 방안을 모색하기 위해 수행되었다. 특히 지금까지 교육내용, 방법, 평가체제 각각에 대한 개선의 노력이 있어왔음에도 불구하고 그 개선의 의도가 교실 수업으로 이어지는데 한계가 있었던 원인으로 이 삼자의 연계성이 낮았던 데 기인했다는 문제의식에서 출발하여 교육내용, 방법, 평가의 연계성 강화를 지향점으로 개선방안을 모색하였다. 이를 위하여 적용된 연구 방법은 문헌연구, 전문가 협의회 운영, 학부모 대상 면담조사, 세미나 개최, 사례연구, 융합형 수업모델ㆍ수업자료ㆍ평가자료 개발, 정책토론회 개최 등이다.
Ⅱ장에서는 먼저 우리나라 초ㆍ중등 교육내용, 방법, 평가체제의 현황과 문제점을 교육과정에서 추구하는 바와 실제, 교육내용 및 교육방법의 구성, 교육과정 개발 및 운영체제, 평가와 교육과정 운영의 관계, 연계체제 및 여건으로 나누어 분석하였다.
Ⅲ장에서는 초ㆍ중등 교육내용, 방법, 평가체제 개선 방안을 모색하기 위하여 다양한 연구가 진행되어 방대한 양의 연구물이 축적되어 있으나 실제로 각각의 연구에서 제시한 개선 방안이 통합되고 유기적으로 연계되지 못한 부분이 있다는 문제의식 하에 교육내용, 방법, 평가 관련 연구물에서 제시한 개선 방안에 대한 메타분석적 접근을 시도하였다. 분석대상 연구의 선정 기준은 2007년 이후 정부주도의 정책연구나 정부출연 연구기관의 연구보고서를 대상으로 분석하였다. 이유는 우리나라 교육과정은 중앙집중식 운영체제로서 국가 교육과정이 개발되고 나면 그 후에 교육방법과 평가 관련 연구가 수행되는 양상을 보이고 있어, 미래형 교육과정에 대한 논의가 시작된 2007년 이후에 정부나 정부출연 연구기관에서 수행한 연구를 선정하였다.
Ⅳ장에서는 교육내용, 방법, 평가의 연계성 및 개선 절차의 측면에서 주요국의 교육개혁 사례를 분석하였다. 즉 교육내용을 먼저 개선하고, 이어 평가제도의 개선을 시도한 OECD, 캐나다 퀘백 주, 뉴질랜드의 사례를 분석하였으며, 교육평가의 개선이 교육내용의 개선보다 선행된 ATC21S와 미국의 사례를 분석하고 시사점을 도출하였다.
Ⅴ장에서는 현재의 상황에서도 단위학교와 교사 수준에서 교육내용, 방법, 평가체제 개선을 시도한 학교에 대한 사례연구 결과를 제시하였다. 이를 위하여 경북 상주 소재 초등학교, 광주광역시 소재 중학교, 경기도 용인시 소재 고등학교 등 각 학교급별 1개교씩을 대상으로 문헌분석, 수업관찰 및 면담 등을 통해 개선 사례를 분석하였다.
이상의 연구결과를 바탕으로 Ⅵ장에서는 초ㆍ중등 교육내용, 방법, 평가체제의 개선 방안을 제시하였다. 첫째, 개선 방안 구안의 논리를 제시하고, 둘째, 초ㆍ중등 교육내용, 방법, 평가 영역별 현재의 특징과 그 개선 방안을 제시하였으며, 셋째, 각 개선방안이 실효화 될 수 있는 여건 조성을 위한 방안을 제시하였다. 마지막으로 창의ㆍ융합형 인재 양성을 목표로 정규 교육과정 운영 시간에 적용할 수 있도록 중학교 1학년 수학과를 기반으로 한 융합형 수업모형, 교수-학습자료, 평가자료를 개발하였다.
각 영역별 주요 개선방안의 지향점은 다음과 같다.
교육내용은 학습자의 삶과 밀접한 내용, 핵심역량 기반 교육내용을 다루되 인성교육, 가치교육, 융합형 교육을 할 수 있는 내용으로 교과 내용의 적정화가 이루어져야 한다. 교육방법은 학습자가 중심이 되고 학습자의 다양한 특성에 부합하는 학습자 맞춤형 교수-학습방법, 학습목표 맞춤형 교수-학습방법, 토론학습, 협동학습, 프로젝트 학습 등 학습자의 참여도가 높은 교수-학습방법, 교육내용과 평가가 연계되는 방법 등이 되어야 한다. 교육평가는 결과평가보다는 과정도 중시하는 평가, 선택형 문항의 지필평가 보다는 수준별 수행평가 중심, 집단평가보다는 개별화된 평가, 지식을 길러주는 평가보다는 역량을 길러주는 평가, 상대평가제도보다는 성취평가제도, 교사별 평가체제가 되어야 한다.
교육내용, 방법, 평가체제의 연계성 강화를 위한 여건 조성 방안으로 역류현상을 활용한 교육개혁 추진 전략 수립과 그에 따른 교육과정 개발 전략을 수립할 것과 교과 교육과정 개발 시에 또는 단위학교에서 교사 수준의 교육과정을 재구성할 때 성취기준(학습목표)을 개발하고, 성취기준 도달여부를 판단할 수 있는 증거를 수집하는 평가 방법을 개발하고, 그와 연계된 학습경험과 내용을 선정 조직하는 백워드 교육과정 설계방법을 제안하였다. 또한 교과 교육과정 개발 시 학교급 간 연계성이 강화될 수 있도록 교과별 전 학교급 개발진이 한 팀을 이루어 교육과정을 개발해야 하며, 교과교육과정 개정 방식도 총론 개정의 절차를 준수할 것과 교육과정 개정 시기를 예측 가능하도록 할 것을 제안하였다. 교수-학습 환경과 관련해서는 고등학교에 무학년제, 무계열제, 학점제 도입과 교과 교육과정의 적정화, 교사 1인당 학생 수 및 학급당 학생 수 축소를 제안하였다. 평가 환경과 관련해서는 평가 결과가 교육과정 개선 방향을 제시하는 기본 데이터의 역할을 해야 하며, 우리나라 학교 문화에 맞는 평가제도를 구안할 것과 대입제도에서 내신성적은 성취평가결과가 반영되어야 하며, 성적이나 등급보다 교사의 서술식 보고내용이 반영되어야 할 것을 제안하였다. 마지막으로 교육내용, 방법, 평가체제 개선의 주요 관건은 교사 전문성에 있는 바, 교사 전문성 함양을 위해 교사양성기관의 교육과정 개선과 교사양성체제, 교사 선발체제에 대한 개선방안을 제시하였다.
Ⅶ장에서는 앞서 제시한 개선 방안들이 실제 초ㆍ중등 교육에 적용될 수 있도록 중앙정부, 시ㆍ도 교육청, 단위학교, 교사 차원에서의 지원과제를 다음과 같이 제시하였다.
먼저 중앙정부 차원에서의 지원과제는 다음과 같다.
첫째, 역류현상을 활용한 교육개혁 정책 추진 전략을 수립한다. 즉 우리나라 교육과정 운영이 상급학교 입시제도에 의해 영향을 받는 상황임을 볼 때, 입시제도와 역량 평가를 위한 질적 평가도구의 혁신적인 개발을 교육내용의 선정과 조직에 선행하는 교육개혁 절차를 따라볼 필요가 있다. 둘째, 단위학교에서의 교육과정 운영에 대한 명확한 원칙과 지침을 제시해 줄 권위 있는 Call Center 를 설치해야 한다. 셋째, 중등학교 평가에서 교사별 평가의 비율 확대가 가능하도록 지필평가 비중을 축소하도록 교육부 훈령을 정비한다. 넷째, 학습자 맞춤형 교수학습방법을 적용하고, 교사별 평가를 시행하고, 과정중심 평가, 개별화된 평가, 역량을 길러주는 평가가 되기 위해서는 교사 1인당 학생 수, 학급당 학생 수가 감축되어야 한다. 다섯째, 학교나 교사의 자발적 변화 노력에 대한 지원정책을 수립하고 자율권을 부여할 필요가 있다. 여섯째, 고등학교 입시제도, 대학입시제도 등 상급학교 진학을 위한 입시제도가 하급학교 교육과정 및 평가체제와 연계되고, 하급학교 교육과정 운영의 정상화에 기여할 수 있도록 개선하고, 안정적으로 유지시켜야 한다. 일곱째, 교사자격취득을 위한 무시험검정기준 등이 교사의 교수-학습전문성, 교육과정 재구성능력, 교육평가 능력 등 변화하는 초ㆍ중등교육 환경에 부응할 수 있도록 개선해야 하며, 교사양성 교육과정을 지속적으로 개선하고, 교사자격취득을 위한 질 관리가 이루어질 수 있도록 교사양성기관에 대한 질 관리를 지속적으로 해야 한다. 여덟째, 교육방법의 개선에는 무엇보다 교사의 전문성이 주요 결정요인이다. 가칭 국가 신규교사연수원과 수업능력인증제를 위해 교원수업평가센터 신설을 위한 재정을 확보한다(정미경 외, 2011: 180).
시ㆍ도교육청 차원에서의 지원과제는 다음과 같다.
첫째, 수행평가 비중을 확대하고 그 결과가 상급학교 진학에 반영될 수 있도록, 또한 교사들의 평가 부담을 줄이기 위해 시ㆍ도교육청에서 교과별 수행평가를 위한 공통기준을 개발・보급한다. 둘째, 교사들의 학습공동체 활성화를 위한 지원책을 마련한다. 셋째, 정책 추진 전에 교사대상 연수를 강화하여, 새로운 정책이 현장에 착근될 수 있는 기반을 구축한다.
초ㆍ중등 교육내용, 방법, 평가체제 개선을 위해서는 무엇보다 교사의 교육과정 재구성 능력, 실천 능력, 평가 전문성 등 교사 개인의 전문성이 가장 중요한 결정 요인이라고 할 수 있다. 그러나 학교가 어떠한 조직문화를 형성하고 어떠한 지원을 해주는가에 따라 교사의 전문성이 발휘될 수도 있고, 사장될 수도 있다. 학교가 변화함으로써 교사의 전문성이 신장될 수 있도록 단위학교 차원에서의 지원과제를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 교사의 수업전문성 신장과 교수-학습에 몰입할 수 있는 시간 확보를 위하여 교사 업무조직을 개선한다. 둘째, 교사 전문성 신장을 위해 전문적 학습공동체를 구축한다. 셋째, 교사가 새로운 시도를 하기 어려운 조직 문화에서는 교사의 전문성이 신장되거나 발휘될 수 없다. 교사의 자율성을 보장하고, 교사의 전문성 발휘를 권장, 허용하는 조직문화를 형성해야 한다. 넷째, 학습자 참여수업이 활성화되고 모든 학습자가 참여할 수 있도록 수업부적응학생, 학력부진학생에 대한 단위학교 차원에서의 지원책을 마련한다.
초ㆍ중등 교육내용, 방법, 평가체제 개선 방안이 실효화되기 위한 교사 수준에서의 과제는 다음과 같다.
첫째, 전문성 신장을 위하여 전문적 학습공동체에 적극적으로 참여한다. 둘째, 동료교사의 교육과정 재구성, 새로운 교수-학습방법 적용을 격려하고 협력하는 조직문화를 형성한다. 셋째, 학생들이 토론학습, 프로젝트 수업 등 새로운 교수-학습방법에 적응하고 자기주도학습 문화 형성을 위하여 학습자에게 충분한 연습 기회를 주고 기다릴 수 있는 여유를 갖는다. 넷째, 교육과정, 수업, 평가체제를 동시에 개선하는 것이 가장 바람직하나, 시간과 비용이 많이 소요되고 본래의 취지가 단위학교까지 전달되지 못하는 경우도 있다. 따라서 교사 수준에서 변화를 시도하기 가장 쉬운 방법은 수업방법의 개선이므로 수업 개선을 위해 노력한다.
교육정책은 상당 부분이 유기적으로 연계되어 있어 어느 한 부분만의 개선으로는 그 효과를 기대하기 어렵다. 그러나 이 모든 것을 개선하기에는 많은 시간과 여러 사람의 숙의과정을 필요로 하며 한 번에 모든 것을 변화시킬 수는 없다. 따라서 교사 수준에서는 교수-학습방법부터, 단위학교는 그러한 교사의 변화능력을 독려하는 분위기를 조성하고, 시ㆍ도교육청에서는 단위학교와 교사가 전문성과 자율권을 발휘할 수 있도록 지원하고, 중앙 정부는 유관 정책에 대한 면밀한 검토를 통해 그러한 시도들이 확산ㆍ정착될 수 있는 여건을 마련하도록 해야 할 것이다.
Abstract
▼
This study was conducted to seek education contents, methods, and improvement plans of primary and secondary schools, while corresponding with the educational policy vision of ‘fostering creative talents’ that future society demands, so that South Korea’s primary and secondary students can feel happ
This study was conducted to seek education contents, methods, and improvement plans of primary and secondary schools, while corresponding with the educational policy vision of ‘fostering creative talents’ that future society demands, so that South Korea’s primary and secondary students can feel happiness through learning experience in schools. In particular, despite efforts to improve education contents, methods, and evaluation systems, respectively, the purpose of such improvements had limitations in reaching classroom lectures. Based on this cause, we have sought measures to strengthen connection between education contents, purposes, and evaluation based on the critical mind that triad interaction had low connectivity.
Hence, we first analyzed current status and problems in education contents, methods, and evaluation system of South Korea’s primary and secondary schools, by dividing the categories to what the education process pursues and its reality, education contents and structure of education methods, and development of education process and operating system.
To seek for improvement measures on primary and secondary school's education contents, methods, and evaluation systems, diverse research has been conducted and enormous amount of results have been accumulated. However, under the awareness of the problem that in reality, improvement measures that was suggested in individual studies has not been integrated and closely connected, we made meta-analytic approach to the results of education contents, methods, and evaluation related results. Selection standard of subject of analysis has been set to research reports led by the government after 2007. The standard was set considering South Korea’s centralized education system where education methods and evaluation related study is conducted once nation’s education process is developed. Thus, this study chose researches conducted by the government or government-funded institutes after 2007, when future curriculum debates were initiated. Meanwhile, as there were cases that tried to improve education contents, methods, and evaluation system at a level of school unit and teachers, we have presented cases of improvement by respective elementary, middle, and high schools.
Education reform cases of major countries have also been analyzed in the aspect of education contents, methods, and evaluation connectivity, and improvement procedures. In other words, the cases of OECD, the Province of Quebec in Canada, and New Zealand have been analyzed, which all improved education contents first followed by attempt to reform education system. The cases of ATC21S and the United States where improvement on education evaluation preceded that of education contents have also been analyzed.
With conclusions drawn up by above research, improvement procedures on primary and secondary school’s education contents, methods, and evaluation system have been suggested. Firstly, reasoning for establishing improvement plans has been proposed. Secondly, current characteristics of primary and secondary school’s education contents, methods, and evaluation sectors and its improvement measures have been suggested. Thirdly, methods to set conditions to effectively implement each improvement measure have been proposed. Lastly, with the goal of fostering creative talents, we have developed a fused form of lecture model, professor study materials, and evaluation materials where everyone participates with one learner in the center. This is based on mathematics department of middle school year 1, and it can be applied to time during formal education.
Direction of major improvement for each area is as follows.
Education contents should include contents closely related to the learner’s life and core capacity, while being optimized to character development, value development, and convergence-type education. For methodology, the learner must be at the focus and should be of the following types: teaching-learning method tailored to learner’s various attributes, method tailored to learning objectives, methods with high learner participation like debate learning, cooperation learning, project-based learning, and method where evaluation and learning contents are interlinked. In terms of evaluation, evaluation with procedure in mind, rather than focusing only on results, performance evaluation per level, rather than written multiple choice questions, evaluation that fosters capacity, rather than one that increases knowledge, accomplishment evaluation, rather than subjective evaluation, and evaluation per teacher are preferred.
As a measure to shape conditions to reinforce the relationship of education contents, methodologies, and evaluation systems, we proposed that education reform utilizing backwash effect and consequent curriculum development strategies be established, accomplishment standard (learning objective) be developed while curriculum is being developed, evaluation method that can determine accomplishment of the standard be developed, and backward curriculum planning that selects and organizes related learning experiences and contents be developed. In addition, to strengthen connectivity between school levels, we suggested that developers from all school levels of each subject must be teamed up to develop curriculum, that curriculum revision method must obey the procedures of the general theory, and that timing of curriculum revision be predictable. In teaching-learning environment, we suggested the introduction of no-grade system and credit system be introduced at high school level, curriculum optimization, and reduction of students per teacher and students per class. Regarding evaluation environment, we proposed that evaluation results must act as basic data that directs curriculum revision, that evaluation system be designed from actual issues in schools, that accomplishment evaluation result be reflected in academic records for university entrance, and that instead of scores and grades, teacher’s written report be reflected. Lastly, major issues of improvements in learning contents, methodologies, and evaluation system is closely related to expertise of teachers, so we proposed, to increase teachers’ expertise, ways to improve curriculum of teacher training institutions and ways to improve teacher selection and training systems.
Also, to ensure that these reforms can be applied to primary and middle school level education, we proposed tasks for the central government, city/provincial school board, schools, and teachers.
The central government shall (1) establish education reform policy utilizing the backwash effect; (2) create authoritative call centers for curriculum and evaluation; (3) revise Ministry of Education’s guidelines to decrease proportion of written test, so as to increase teachers’ individual evaluation; (4) make efforts to reduce the number of students per class and per teacher; (5) make plans to support teachers’ or schools’ voluntary efforts at change and delegate self-regulatory powers; (6) improve and stabilize entrance system for higher levels of education so that it is linked to lower schools’ curricula and evaluation systems, and that it contributes to normalization of curricular operation of lower schools; (7) improve teacher’s licensing without examination to adjust the criteria of teaching-learning expertise, curriculum restructuring capacity, and evaluation ability to changing primary and middle school environments, and continuously monitor the quality of teacher training institutions so that teacher licensing quality is maintained; and (8) secure financing for establishment of Teaching Evaluation Center for National New Teachers’ Training Institute (tentative name) and Teaching Ability Certificate System.
At city and provincial school board level, (1) develop and distribute a common set of criteria for performance evaluation per subject, (2) devise measures to support revitalization of learning community of teachers, and (3) conduct adequate level of teacher training before implementing a policy.
Schools shall (1) improve teacher work organization to secure time for teaching expertise buildup and teaching-learning concentration for teachers, (2) construct professional learning community for teachers’ expertise buildup, (3) create organizational culture that allows for, and promotes, reconfiguration of curriculum, and (4) introduce measures for students with difficulty in adapting to class and students with low grades, so that all learners can participate and learner-participating classes are revitalized.
Teachers shall (1) proactively participate in the learning community for expertise buildup, (2) create organizational environment where co-worker’s curriculum reconfiguration and application of new teaching-learning methods are promoted and cooperated with, (3) have patience to allow for sufficient practice opportunities for learners for the creation of self-directed learning culture and for adapting to new teaching-learning methods like debates and project-based learnings, and (4) (although simultaneous improvement of curriculum, class, and evaluation system is the best way) make efforts to class improvement, as it is the most accessible improvement at the teacher level.
A considerable portion of education policy is organically connected, and therefore, making singular improvement in one section will unlikely have desired results. Learning contents, methodologies, and evaluation systems in primary and middle schools have their independent and exclusive areas, but they are also closely related. This triad is closely related to national curriculum development system, high school entrance system, post-secondary entrance system, teacher fostering system, teacher selection system, teacher training system, teacher promotion system, school culture, and even social culture. To improve all these systems, much time and deliberation from many people, and therefore cannot be done at once. Notwithstanding the ignorable tangible results, improvement must start with teaching-learning methods at teacher level, and schools must create atmosphere for encouraging teachers’ such efforts, and city and provincial school boards must enable teachers to exercise autonomy and expertise without feeling pressure, and the central government must create conditions where such attempts can disperse and settle through scrutiny into related policies.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 5
- 목 차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 14
- Ⅰ. 서 론 ... 17
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 17
- 2. 연구 내용 ... 18
- 3. 연구 방법 ... 20
- 4. 연구의 범위 ... 25
- Ⅱ. 한국의 초ㆍ중등 교육내용, 방법, 평가 체제 현황과 문제점 ... 29
- 1. 현황 ... 29
- 2. 문제점 ... 37
- 3. 시사점 ... 49
- Ⅲ. 초ㆍ중등 교육내용, 방법, 평가체제 개선 방안에 대한 메타분석적 접근 ... 55
- 1. 분석 대상 연구 선정 기준 및 목록 ... 55
- 2. 분석 대상 연구에서 제안하는 개선 방안 ... 57
- 3. 시사점 ... 64
- Ⅳ. 교육내용-방법-평가의 연계성 및 개선 절차를 중심으로 본 주요국의 교육개혁 사례 : OECD, 캐나다 퀘백 주, 뉴질랜드, 미국, ATC21S ... 69
- 1. 교육내용의 개선이 우선한 사례 : OECD, 캐나다 퀘백 주, 뉴질랜드 ... 69
- 2. 교육평가의 개선이 우선한 사례 : ATC21S와 미국 ... 80
- 3. 시사점 ... 84
- Ⅴ. 초ㆍ중등 교육내용, 방법, 평가체제 개선 사례 분석 ... 89
- 1. 개요 ... 89
- 2. A 초등학교 사례 ... 90
- 3. B 중학교 사례 ... 101
- 4. C 고등학교 사례 ... 115
- 5. 시사점 ... 127
- Ⅵ. 초ㆍ중등 교육내용, 방법, 평가체제 개선 방안 ... 133
- 1. 개선 방안 구안의 논리 ... 133
- 2. 교육내용, 방법, 평가 영역별 개선 방안 ... 134
- 3. 교육내용, 방법, 평가체제 연계성 강화를 위한 여건 조성 ... 140
- 4. 중학교 수학과 타 교과 융합형 교육내용, 방법, 평가체제 개선 모델 개발 ... 146
- Ⅶ. 결론 및 제언 ... 163
- 1. 결론 ... 163
- 2. 제언 ... 165
- 참고문헌 ... 173
- ABSTRACT ... 181
- 별책부록 목록 ... 187
- 끝페이지 ... 190
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.