보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
김갑성
|
참여연구자 |
김이경
,
박상완
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-12 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201400001894 |
DB 구축일자 |
2014-04-19
|
키워드 |
교수-학습.국제조사.교직환경.교직문화.Teaching and Learning.International Survey.OECD.TALIS.Teaching environment.Culture of teaching profession.
|
초록
▼
본 연구는 2006년부터 2008년까지 OECD 23개 회원국이 공동으로 참여한 교수-학습국제 조사(1주기 TALIS)의 결과를 토대로 우리나라 교원 및 교직문화가 지니고 있는 강점과 약점을 국제적 시각에서 분석하고, 특히, 약점을 보완할 수 있는 교원 및 교직문화관련 교원정책 발굴을 주요 목적으로 하고 있다. 이와 함께 본 연구는 1주기 TALIS와의 연계 및 보다 풍부한 국제 비교 자료 수집을 위해 2011년부터 3년 간 진행될 2주기OECD 교수-학습 국제 조사(TALIS 2013)의 1차년도 사업을 지원하는 것 또한 목적으로
본 연구는 2006년부터 2008년까지 OECD 23개 회원국이 공동으로 참여한 교수-학습국제 조사(1주기 TALIS)의 결과를 토대로 우리나라 교원 및 교직문화가 지니고 있는 강점과 약점을 국제적 시각에서 분석하고, 특히, 약점을 보완할 수 있는 교원 및 교직문화관련 교원정책 발굴을 주요 목적으로 하고 있다. 이와 함께 본 연구는 1주기 TALIS와의 연계 및 보다 풍부한 국제 비교 자료 수집을 위해 2011년부터 3년 간 진행될 2주기OECD 교수-학습 국제 조사(TALIS 2013)의 1차년도 사업을 지원하는 것 또한 목적으로 하고 있다.
연구 목적 수행을 위한 연구 내용으로는 첫째, 1주기 TALIS 결과를 국제적 시각에서 비교하여 그 결과를 제공하는 ʻ1주기 TALIS 결과의 국제 비교ʼ, 둘째, TALIS 국제적 비교 결과를 바탕으로 교원 및 교직환경에서 우리나라의 좋은 점과 부족한 점들에 대한 분석을 실시한 ʻ1주기 TALIS 국제적 비교 결과 해석ʼ, 셋째, 1주기 TALIS 결과 비교를 통해 나타난 우리나라 교원 및 교직문화의 약점을 보완할 수 있는 교원정책적 시사점을 제공하는 ʻ1주기 TALIS 결과 분석을 바탕으로 한 우리나라 교원정책 과제ʼ 제시, 넷째, 2009년에 발표된 ʻ1주기 TALIS 결과 보고서의 국문 번역ʼ 등이었다.
본 연구의 연구 방법은 1주기 TALIS 결과 보고서의 번역 및 내용 검토, TALIS 설문 영역과 관련된 다양한 자료의 문헌 연구 및 자료 분석, 1주기 TALIS 결과의 국제 비교를 토대로 우리나라 교원의 강・약점 도출 및 약점의 개선에 필요한 다양한 교원정책 방안도출을 위한 명목집단기법(Nominal Group Technic) 활용, 1주기 TALIS에서 나타난 우리나라 교원의 강・약점에 대한 현장 교원들의 의견 수렴 및 관련 교원정책 방안 또는 방향성 관련 아이디어 수집을 위한 출장 간담회, 그리고 TALIS 2013의 원활한 수행을 위한 National Project Manager 회의 및 워크숍 참석 등이 있었다.
ʻ1주기 TALIS 결과의 국제 비교ʼ에서는 1주기 TALIS 결과 중 교원 및 교원정책에 있어 우리나라가 강점 또는 약점을 보이는 측면을 제시하였다. 우리나라의 강점과 약점을 판별하는 기준은 TALIS 평균치로 하였고, 이때 우리나라의 1주기 TALIS 결과는 연구진의 가치 판단을 제외한 결과 그대로를 제시하였다. 다만 참여국들의 전반적 수준에서의 가치판단은 가능한 범위 안에서 시도하였다.
우리나라의 경우, 교사의 우수성은 다시 한 번 입증되었다. 즉, 우수한 교사가 많고, 교사들은 자신들의 전문성 신장을 위해 많은 시간을 투입하고, 또한 전문성 신장에 많은 관심을 보이고 있었다. 학생들을 능동적 학습 참여자로 간주하여, 그들에게 필요한 다양한 교수법을 활용하고 있었고, 이러한 교사들의 노력을 지원하려는 학교장들의 모습도 찾을 수 있었다. 그러나 교사들의 자기효능감과 직무만족도가 현저히 낮은 점, 평가에 대한 불신이 깊은 점, 그리고 전문성 신장에 대한 지원이 전반적으로 부족한 점 등은 개선될 부분인 것으로 나타났다.
ʻ1주기 TALIS 국제적 비교 결과 해석ʼ에서는 1주기 TALIS 국제 비교 결과를 교원 및 전문가의 시각, 그리고 선행 연구 결과를 바탕으로 해석하였다. 해석은 두 가지 측면에서 이루어졌다. 첫째는 TALIS 설문 영역별 해석을 하였고, 둘째는 TALIS 국제적 비교의 분석틀을 활용하여 전반적인 분석을 하였다.
ʻ1주기 TALIS 결과를 통해 본 우리나라 교원정책 과제ʼ 에서는 1주기 TALIS 결과 및 분석 결과를 바탕으로, 우리나라 교원 및 교직문화의 약점을 개선할 총 11개의 정책적 주요 방안을 다음과 같이 제시하였다:1. 업무 부담 최소화를 통한 교사들의 수업 준비 강화 지원, 2. 교사의 최소 의무 연수 강화, 3. 수요자 중심의 다양한 연수 프로그램 개발, 4. 연수 관련 국가 지원 강화, 5. 학교 및 학급 훈육 풍토 조성을 위한 관련 교원 연수 강화, 6. 학교의 학습 공동체 조직을 통한 교사 자기효능감 강화, 7. 평가 결과의 공적 인정 등 학교 및 교사 평가 피드백 강화, 8. 교원능력개발평가의 활성화를 통한 교사 전문성 신장 지원, 9. 학교 평가의 질 제고 노력 강화, 10. 학교장 리더십 특성 분석 및 다양한 리더십 역량 제고, 11. 학교장 리더십 제고를 위한 교사 변인 재검토
Abstract
▼
This study was conducted to analyze both strengths and weaknesses of teachers and teaching profession in Korea based upon the 1st release of TALIS(Teaching and Learning International Survey) in which 23 OECD member countries had took part from 2006 to 2008. Its major aim is to develop policies for t
This study was conducted to analyze both strengths and weaknesses of teachers and teaching profession in Korea based upon the 1st release of TALIS(Teaching and Learning International Survey) in which 23 OECD member countries had took part from 2006 to 2008. Its major aim is to develop policies for teaching profession which can maintain the strengths while supplementing the weaknesses. In addition, this study will support the 1st year research of the 2nd release of TALIS(TALIS 2013), which will be implemented for three years from 2011, in order to enhance the correlation with the 1st release of TALIS and collect more abundant international comparison data.
To achieve the objectives of the study, Korea Educational Development Institute have conducted four specific researches. The first research was “international comparison of the 1st release of TALIS” which provides the comparison analysis of the TALIS 1st report from the international perspective.
The second research was “interpretation of the international comparison result of the TALIS 1st report” which analyzes both strengths and weaknesses of the teaching profession in Korea base on the international comparison result of TALIS. The third one was “problems and assignments of the Korea’s current policy for teaching profession discovered through the TALIS result” which suggests a solution of supplementing the weaknesses. The fourth work was “English-Korean translation of the TALIS 1st Report,” which was published in 2009.
Korea Educational Development Institute had utilized various research tools for this study. For example, it translated and reviewed the 1st TALIS report, analyzed various materials related with TALIS, and utilized the nominal group technic to define strong points and weak points that Korean teachers have and develop effective policies for improvement. In addition, it hosted the official discussions to collect opinions from teachers and ideas on policy direction and participated in the meeting for national project managers and workshops for successful implementation of TALIS 2013.
“International comparison of the 1st release of TALIS” suggests strong and weak points that Korean teachers and teaching profession-related policies have.
The average of TALIS served as criteria for defining the strong points and weak points. The analysis of the 1st TALIS result excluded researchers’ value judgement while the value judgement of the member countries were reflected to some extent.
Through the study, the excellence of Korean teachers was once again verified.
In other words, there are a great number of high-caliber teachers in Korea, and they have much interest in and invest significant time in their professional development. Additionally, they regard students as active participants and implement various teaching methods for the students. School principals also do their part by supporting teachers in those efforts. However, It was found that Korean teachers have relatively low self-efficacy and job satisfaction, do not fully trust the teacher evaluation result, and receive weak support for professional development, all of which are the areas in need of improvement.
In “Interpretation of the international comparison result of the 1st TALIS report,” the institute interpreted the 1st TALIS report from teachers’ and experts’ perspective and based on the result of the advanced research. It interpreted each section and category of TALIS and conducted the general interpretation by using the TALIS international analysis framework.
In “problems and assignments of the Korea’s current policy for teaching profession discovered through the TALIS result,” the study suggests 11 major tasks which are considered to be helpful for policies related with Korea’s teaching profession: 1. To help teachers concentrate on preparing for classes by minimizing additional tasks, 2. To enhance the compulsory training program for teachers. 3. To develop various training programs centered on trainees, 4. To increase the government’s support for training programs, 5. To strengthen teachers’ training programs which can help establish discipline within class and school, 6. To strengthen teachers’ self-efficacy by operating learning groups within school, 7. To enhance teacher evaluation feedback by acknowledging evaluation result as official achievement, 8. To support developing teachers’ expertise by activating the teaching ability development assessment, 9. To strengthen efforts to improve the quality of school evaluation, 10. To analyze the characteristics of school leadership and develop various forms of leadership, 11. To reexamine variables of teachers to improve school leadership.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 3
- 연구요약 ... 4
- 차례 ... 6
- 표차례 ... 8
- 그림차례 ... 11
- Ⅰ. 서론 ... 14
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 14
- 2. 연구 내용 ... 18
- 3. 연구 방법 ... 23
- Ⅱ. 연구 관련 선행 연구 및 자료 ... 30
- 1. 교사 및 교수-학습 선행 연구 내용 분석 ... 30
- 2. TALIS 내용별 관련 자료 제시 ... 33
- Ⅲ. 1주기 TALIS 결과의 국제 비교 ... 64
- 1. 우수 교사 확보 - 교사의 프로필 ... 64
- 2. 현직 교사의 전문성 개발 - 교원 전문성 신장프로그램에 대한 교사의 만족도 및 효과성 ... 72
- 3. 교사와 교수의 질 - 교사의 수업 양태, 신념, 태도 ... 84
- 4. 유능한 교사의 유지 - 교사 인정, 보상 및 평가 ... 106
- 5. 교사의 효과성에 영향을 미치는 학교 정책 - 학교장 리더십 ... 125
- Ⅳ. 1주기 TALIS 국제 비교 결과 해석 ... 134
- 1. 우수 교사 확보 - 교사의 프로필 ... 134
- 2. 현직 교사의 전문성 개발 - 교원 전문성 신장 프로그램에 대한 교사의 만족도 및 효과성 ... 138
- 3. 교사와 교수의 질 - 교사의 수업 양태, 신념, 태도 ... 142
- 4. 유능한 교사의 유지 - 교사 인정, 보상 및 평가 ... 145
- 5. 교사의 효과성에 영향을 미치는 학교 정책 - 학교장 리더십 ... 148
- 6. 1주기 TALIS 결과의 전반적 해석 ... 149
- Ⅴ. 1주기 TALIS 결과를 통해 본 우리나라 교원정책 발전방안 ... 158
- 1. 업무 부담 최소화를 통한 교사들의 수업 준비 지원 ... 160
- 2. 교사의 최소 의무 연수 제공 ... 164
- 3. 수요자 중심의 다양한 연수 프로그램 개발 ... 166
- 4. 연수 관련 국가 지원 강화 ... 168
- 5. 학교 및 학급 훈육 풍토 조성을 위한 관련 교원 연수 활성화 ... 169
- 6. 학교의 학습 공동체 조직을 통한 교사 자기효능감 증진 ... 171
- 7. 평가 결과의 공적 인정 등 학교 및 교사 평가 피드백 강화 ... 173
- 8. 교원능력개발평가의 활성화를 통한 교사 전문성 신장 지원 ... 175
- 9. 학교 평가의 질 제고 노력 ... 179
- 10. 학교장 리더십 특성 분석 및 다양한 리더십 역량 제고 ... 180
- 11. 학교장 리더십 제고를 위한 교사 변인 재검토 ... 182
- 참고문헌 ... 186
- ABSTRACT ... 194
- 부록 ... 198
- [부록 1] 제2차 OECD 교수-학습 국제 조사(TALIS) 국가사업책임자(National Project Manager) 회의 결과 ... 200
- [부록 2] 제2차 OECD 교수-학습 국제 조사(TALIS) 국가사업책임자(National Project Manager) 회의 결과 ... 207
- 제2차 OECD 교수-학습 국제 조사(TALIS) 국가사업책임자(National Project Manager) 회의 결과 ... 214
- 끝페이지 ... 220
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.