보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
이석희
|
참여연구자 |
이찬희
,
윤종혁
,
장혜승
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2010-12 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
등록번호 |
TRKO201400001942 |
과제고유번호 |
1105003722 |
DB 구축일자 |
2014-04-19
|
초록
▼
1. 연구의 취지와 목적
이 연구는 본원의 기본연구과제이면서 동시에 경제인문사회연구회의 협동연구사업의 일환으로 추진되었다. 전체 3개년도 연구 중 금년(2010년)의 제1차년도 연구는 [아프리카 개발도상국가와의 교육과학기술 협력에 관한 연구]라는 대주제 아래 개발협력 쟁점 및 정책과제를 발굴하고자 하였다. 아프리카 대륙을 사하라 이북지방의 북아프리카와 사하라 이남 서부, 동부, 중부, 남부 아프리카 등 5개의 권역으로 구분하고, 각 권역별로 대표적인 개발협력대상국으로 이집트, 나이지리아, 에티오피아, 콩고민주공화국, 탄자니아
1. 연구의 취지와 목적
이 연구는 본원의 기본연구과제이면서 동시에 경제인문사회연구회의 협동연구사업의 일환으로 추진되었다. 전체 3개년도 연구 중 금년(2010년)의 제1차년도 연구는 [아프리카 개발도상국가와의 교육과학기술 협력에 관한 연구]라는 대주제 아래 개발협력 쟁점 및 정책과제를 발굴하고자 하였다. 아프리카 대륙을 사하라 이북지방의 북아프리카와 사하라 이남 서부, 동부, 중부, 남부 아프리카 등 5개의 권역으로 구분하고, 각 권역별로 대표적인 개발협력대상국으로 이집트, 나이지리아, 에티오피아, 콩고민주공화국, 탄자니아 등 5개국을 선정하였다. 그래서 금년도 연구는 각 권역과 국가의 교육・과학기술 현황 및 교육・과학기술개발협력 현황에 대한 기초연구를 토대로 교육・과학기술협력쟁점 및 정책과제를 제시하였다. 앞으로 제2차년도(2011년)에는 아프리카 개발도상국가와의 교육・과학기술협력 중장기 실행계획을, 제3차년도(2012년)에는 아프리카 개발도상국가와의 교육・과학기술협력 시범사업 모듈화를 제시하게 될 것이다.
본 연구는 다음과 같은 연구목적을 갖는다.
첫째, 아프리카 권역별, 국가별 교육・과학기술 현황 및 교육・과학기술협력 현황에 대한 기초자료를 제공하여, 권역별, 국가별 교육・과학기술협력을 효과적으로 수행할 수 있는 토대를 마련한다.
둘째, 아프리카 권역별, 국가별 교육・과학기술협력 현황을 살펴보고, 한국의 대 아프리카 교육・과학기술협력을 진단해 보고자 한다.
셋째, 아프리카 개발도상국가의 교육・과학기술 개발을 위한 권역별, 국가별 협력 쟁점을 추출・제안하고자 한다.
넷째, 도출된 협력쟁점을 토대로 하여, 구체적인 교육・과학기술협력 정책과제를 제시한다.
2. 연구방법
금년도 연구의 자료 수집은 문헌연구, 전문가 협의회, 심층면접, 현지조사, 국제학술 워크숍과 같이 다양한 방법을 통해 이루어졌다. 문헌연구는 국제기구(WB, AfDB, UNESCO, OECD 등), 아프리카 지역협의체(ADEA, UNESCO IICBA, AU IPED), 우리정부 및 현지 각국의 정부문서, 경제인문사회연구회 산하 정부출연 연구기관, 대학 등에서 연구된 관련 문헌들을 분석하였다. 국내외 아프리카 교육・과학기술 전문가들을 비롯한 지역 전문가와의 협의회 및 심층면접, 그리고 아프리카 현지조사 및 국제학술워크숍을 통하여 본 연구 보고서를 작성하기 위한 연구자료를 확보하였다. 자료 분석은 SWOT 분석 모형, 그리고 개발협력 쟁점 및 정책과제 발굴 모형을 이용하여 이루어졌다. SWOT 분석 모형은 아프리카 각 권역별 대표적인 개발협력대상국의 교육・과학기술 현황을 분석하기 위하여 사용되었고, 개발협력 쟁점 및 정책과제 발굴모형은 대아프리카 권역별, 국가별 교육・과학기술협력 쟁점 및 정책과제 발굴을 위하여 사용되었다.
3. 정책제언
가. 교육・과학기술협력의 기본방향
우리나라가 아프리카 개발도상국가와 효과적인 교육・과학기술협력을 추진하기 위한 기본 방향은 다음과 같다.
첫째, 아프리카 개발도상국에 대한 교육・과학기술협력은 국제기구에서 제시한 교육 발전목표 혹은 지표에 부합하는 방향으로 협력사업을 추진한다.
둘째, 아프리카 권역단체 및 국가들의 교육 및 과학기술협력 쟁점에 대응하여 협력 사업을 추진한다.
셋째, 아프리카 국가에 대한 교육 및 과학기술협력은 우리나라의 교육 및 과학기술 발전경험을 공유(KSP)하는 차원에서 추진한다.
넷째, 아프리카 국가에 대한 교육 및 과학기술협력을 위해 협력사업 운영과 관련된 인프라를 정비하고, 인도주의적 원칙에 따른 국가 정책 수준으로서 협력사업을 확대・개선하는 방안을 모색・실천한다.
나. 권역별 정책제언
아프리카 지역의 5개 권역에 대해 효과적으로 교육・과학기술협력을 하기 위한 정책제언은 다음과 같다.
첫째, 북부권역과의 협력사업은 이 권역의 지리적 여건을 활용한 권역협력방안이 되어야 한다. 그런 의미에서 AfDB, NEPAD, ADEA 등의 아프리카 지역단체 혹은 UNESCO, World Bank 등의 국제기구와 연계하여 중장기적 관점에서 협력 사업을 추진해야 한다. 교육・과학기술분야 협력을 위해서는 고위교육정책결정자 연수사업, 교육 및 과학기술협력을 위한 중장기실행계획 실천사업, 북아프리카 개발협력사업 관련 권역 사무소를 설치하는 방안 등을 모색한다.
둘째, 서부권역과의 협력사업은 지역교육현황을 조사, 연구하는 사업을 통해 개별국가에 대한 분석을 해야 한다. 그리고 권역 내 교육이슈개발을 위한 지역사무소를 설치하여 기초적인 정보와 함께 파트너십을 형성해야 한다. 이 지역과 유기적으로 연계된 AU, AfDB 등의 국제기구와 ADEA와 같은 교육개발연대회의, 그리고 각종 국제 NGO가 동참하여 협력할 수 있는 방안을 모색해야 한다. 또한 한국의 교육・과학기술 개발경험을 공유할 수 있는 차원에서 이 지역 유학생 및 연구자 유치 등의 교류정책을 강화해야 할 것이다.
셋째, 동부권역과의 협력사업은 국제기구 및 지역사무소를 활용한 교육개발협력과제를 발굴해야 한다. 남남북협력(트라이앵글 협력) 형태의 교육협력과제를 발굴함으로써 협력의 효과성을 제고해야 한다. 분야별 협력과제는 주로 경제・농업기술 분야 개발협력과의 연계된 교육개발협력을 추진하고, 교육의 질 향상을 위한 교원교육에 중점을 두어야 한다.
넷째, 중부권역과의 협력사업은 국제연대 지원방식으로 ʻ섹터부문별 지원방식ʼ (SWAPs)을 통한 중장기 교육협력전략이 요청된다. 그런 측면에서 중부 권역에 위치하고 있는 국제기구 및 지역사무소를 활용한 교육개발협력과제를 발굴해야 한다. 중부권역은 인재육성개발, 직업기술교육, 교육재정 지원방안을 중점 과제로 지원해야 한다. 또한 중부권역의 자원개발경제 및 기술인력 개발과 관련하여 교육의 질 향상을 위한 교원교육, 재난 이후 국가 재건 관련 교육협력방안을 검토할 수 있다.
다섯째, 남부권역과의 협력사업은 열린교육과 원격교육 시스템 역량강화를 중점 추진하고 있으며, 직업기술교육 연수 및 인재개발 정책 등 교육의 질 관리 대책이 협력사업으로 주목되고 있다. 특히 남아프리카경제공동체(SADC)는 성인 문해율 신장, 초중등교육 취학률 향상, 현재 권역 내 50% 미만인 고등교육 취학률 향상을 위한 교육 분야의 재정개혁을 중점 추진하고 있다. 그러므로 성인 문해율 신장을 위해 한국의 새마을 운동 경험 공유사업, 학부모를 대상으로 하는 평생교육 지원 방안, 교원 및 교육정책가 연수사업 지원 등을 검토할 수 있다.
다. 국가별 정책제언
먼저 아프리카 5대 개발도상국에 대한 효과적인 국가별 교육・과학기술협력을 위한 정책과제는 다음과 같다. 이는 개별 국가에 대한 진단을 통해 도출한 SWOT 분석 결과와 연계하여 중기 중점 추진 교육・과학기술협력 사업을 효과적으로 추진하기 위하여 제시된 것이다.
첫째, 이집트와 교육・과학기술협력을 효과적으로 수행하기 위하여 다음과 같은 정책을 제언한다.
1) 중장기적 전망을 갖고 계획을 수립하여 예측가능하게 추진한다.
2) 지리적 여건을 활용하여 제3자 협력 방식을 중점 추진한다.
3) 지식공유사업으로 우리의 교육과학기술발전 경험과 지식을 전파한다.
4) 교육발전계획에 조응한 중기교육협력방안을 작성하여 지원한다.
5) 교육의 질 향상을 위해 한국의 경험을 공유하도록 배려하는 정책컨설팅을 지원한다.
6) 고위교육정책결정자 연수과정을 운영한다.
7) 이집트 교육정책개발을 위한 전문정책연구원 설립을 지원해야 한다.
8) 직업능력개발을 위한 통합기술교육 클러스터단지 조성 사업을 지원한다.
9) 과학기술인력 육성을 위한 고등교육 개혁을 지원한다.
둘째, 나이지리아와 교육・과학기술협력을 효과적으로 수행하기 위하여 다음과 같은 정책을 제언한다.
1) 교육기회 확대를 위한 협력을 고려해야 한다.
2) 지역 간, 성별 교육격차 해소를 위한 협력이 필요하다.
3) 표준화된 교육과정과 평가 시스템 도입을 위한 협력이 요청된다.
4) 효과적인 성인 기초문해와 기능문해 정책을 지원한다.
5) 화전개간 등을 주업으로 하는 유랑민 집단을 대상으로 하는 원격교육시스템을 확대해야 한다.
6) 보건교육, 경제교육, 평화교육, 다문화이해교육 등 기초적인 시민의식함양 교육을 위한 연계 지원정책이 요청된다.
7) 직업기술교육과 연계된 교육프로그램 개발이 필요하다.
8) 공교육 시스템 내에서의 사학진흥방안을 모색해야 한다.
9) 수학, 과학 교육진흥 방안 마련을 위한 전문가 및 교사 파견 지원이 요청된다.
10) 교육행정정보시스템(NEMIS) 안정화를 위한 지원이 필요하다.
11) 교사교육 및 교사의 역량을 강화해야 한다.
셋째, 에티오피아와 교육・과학기술협력을 효과적으로 수행하기 위하여 다음과 같은 정책을 제언한다.
1) 한국과 에티오피아의 사회적 맥락을 고려한 협력분야를 개발하여야 한다.
2) 교육개발협력 사업의 활성화를 위한 네트워크 강화 및 협력체제를 확립하여야 한다.
3) 지속적인 교육개발을 위한 프로그램 중심의 지식공유사업(KSP)을 추진하여야 한다.
4) 공공-민간협력(Public-Private Partnership)을 통한 지역사회 교육개발사업을 추진하여야 한다.
5) 농업과 연계한 교육개발협력 과제가 필요하다.
6) 교원교육에 대한 교육개발협력 과제를 고려해 볼 수 있다.
7) 교육정보화(ICT)를 활용한 협력과제를 개발할 수 있다.
8) 평생학습도시의 성인교육과 영유아교육에 관한 고려가 필요하다.
넷째, 콩고민주공화국과 교육・과학기술협력을 효과적으로 수행하기 위하여 다음과 같은 정책을 제언한다.
1) 보편적 수준의 무상의무교육을 성공적으로 수행하기 위한 여건과 관련된 정책 연수 및 컨설팅을 구축해야 한다.
2) 교원의 자질 향상을 위한 국내 유치 및 현지 파견연수 등을 추진한다.
3) 대학생 및 대학원생 등 현지유학생을 적극 수용하는 유학대책을 마련한다.
4) 국가 수준의 교육재정 지원시스템에 대한 컨설팅 및 차관 제공을 한다.
5) 열악한 상황에 처해 있는 농촌지역 및 동부지역에 대한 교육물자 지원 및 학교재건사업 등을 지원해야 한다.
6) 교과서 제작 및 보급 사업 등을 추진해야 한다.
7) 한국전쟁 이후 재건교육사업 측면에서 성공적으로 수행한 의무교육완성 5개년계획 등을 보급해야 한다.
8) 직업기술교육 중심의 중등교육 육성체제 경험을 소개해야 한다.
9) 교원정책의 획기적인 개선을 통해 초・중등교육의 질 관리에 기여할 수 있어야 한다.
10) 중장기 교육개혁과제는 교육・인재육성 등 사회서비스 분야를 지원해야 한다.
다섯째, 탄자니아와 교육・과학기술협력을 효과적으로 수행하기 위하여 다음과 같은 정책을 제언한다.
1) 양국 간 교육협력정책협의회를 정기화하는 방안을 추진한다.
2) 교육협력 파트너십 차원에서 국제기구와의 협력을 모색해야 한다.
3) 민간부문과 파트너십을 통한 민관협력프로그램 도입을 추진해야 한다.
4) 초등교육 지역 격차 해소를 위한 인프라 구축 협력사업이 필요하다.
5) 중등교육과정 진학 장려프로그램 개발에 대한 협력이 필요하다.
6) 여자대학 설립을 비롯한 여성교육 지원이 필요하다.
7) 기술 전수를 통한 직업교육의 협력이 필요하다.
8) 교육정보화(ICT) 협력 강화를 통한 소외계층의 교육 기회 확대를 지원해야 한다.
국가별 정책과제에 이어, 국가별 교육과학기술협력을 위한 추진전략은 다음과 같다.
1) 중장기적 전망 하에 교육・과학기술협력방안을 마련하여 추진한다. 이것은 World Bank에서 준거하는 국별 지원전략(CAS)을 원용한다.
2) 지리적 여건을 활용하고 권역경제공동체와 연계하여 교육・과학기술협력사업을 발굴 추진하도록 한다. 권역공동체의 영향력이 크지는 않지만 개별국가의 발전과 권역국가들의 발전과 통합에 기여하도록 협력사업을 발굴하여 추진한다.
3) 개도국의 발전단계에 부응하여 교육・과학기술협력사업을 발굴하여 추진한다. 권역별 및 국가별로 국가발전단계가 크게 다르므로 이를 감안하여 전략적으로 협력사업을 추진한다.
4) KSP사업으로 교육・과학기술 협력사업을 추진한다. 우리의 교육발전이 국가발전에 기여한 것과 근대화초기에 어떻게 경제적 이륙단계(take off)를 벗어났는지에 대한 경험을 전파한다.
5) PPP방식으로 교육・과학기술 협력사업을 추진한다. 공공부문만의 협력사업은 효과적이지 않으므로 민간부문과 연합하여 협력 사업을 추진한다.
6) 국제기구와 연계하여 교육・과학기술 협력사업을 추진한다. OECD DAC는 물론 World Bank, 아프리카개발은행, UNESCO 등과 연계하여 사업을 추진한다.
Abstract
▼
1. Research Objectives
With the support of the National Research Council for Economics, Humanities and Social Sciences(NRCS), the research on cooperation and development of education, science and technology was carried out by the Korean Educational Development Institute (KEDI). As part of a three
1. Research Objectives
With the support of the National Research Council for Economics, Humanities and Social Sciences(NRCS), the research on cooperation and development of education, science and technology was carried out by the Korean Educational Development Institute (KEDI). As part of a three year research program, the initial year of research was undertaken in order to explore educational policy issues within Africa under the title, 'Research on Cooperation and Development of Education, Science and Technology between Korea and Developing Countries in Africa'.It examins the current status of cooperation and development in education, science and technology between Korea and the developing countries in Africa based on the division of the five regions, explore the critical issues and suggest policy recommendation. The fist year of research will enable mid-long term cooperative strategies and action plans which will be developed in the second year of the research. The third year will focuss on the development of pilot program modules.
For making more appropriate policy recommendations for this research, Africa was divided into five main regions which consist of Northern African Region, Western African Region, Eastern African Region, Central Africa Region and Southern African Region. Based on this regional sorting, five Korean strategic partner countries were carefully selected: one partner country from each region of the five regions. Those selected were Egypt, Nigeria, Ethiopia, Democratic Republic of Congo and Tanzania.
The research objectives are as follows. First, the paper aims to provide basic background data and information on the current statues of cooperation and development in education, science and technology between Korea and the selected five core strategic developing partner countries in Africa on the basis of five regions due to a lack of published comprehensive reports on the subject. There for the data and information gathered in the first year of research will act as the foundation for enhancing effective cooperation between Korea and African regions and African countries.
Second, the paper examines the current status of education, science and technology in the five African Regions and the selected five countries. The paper examines available information and data on the education sector of Korea's Overseas Development Assistance (ODA) on five African regions and also chosen five countries has it been collected and analysed.
Third, regional and country specific issues were identified and appropriate cooperation and development issues were suggested.
Fourth, based on the conclusions drawn, the research will provide policy recommendations for strengthening cooperation and development between Korean and the five selected developing countries in Africa in the education, science and technology sector.
2. Research Methods
The research information was collected through a-year- long intensive literature review, expert meetings, in-dept interviews, field research and international workshops.
For the literature review, information was collected from international institutions (e.g. the World Bank, African Development Bank, United Nations Educational Social Cultural Organization and Organization for Economic Co-operation and Development), African regional communities (e.g. Association for Development of Education in Africa, UNESCO International Institute for Capacity Building in Africa, African Union Institute for Policy and Economic Development), documents from the Korean and other governments as well as official reports from research institutes under the National Research Council for Economics, Humanities and Social Sciences (NRCS).
The collected data and information was analyzed using the SWOT analysis method and 'Issues Findings and Development Model for Cooperation'. The SWOT analysis method was used in order to analyse the current statues of cooperation and development of education, science and technology between Korea and the selected developing countries in Africa. 'Issues Findings and Development Model for Cooperation' method was applied in order to identify regional and country-level policy issues and policies in the areas of Education, Science and Technology from Africa.
3. Policy Recommendation
1) Basic Directions
The basic recommended directions for education, science and technology cooperation and development are as follows.
First, cooperation and development for educational, science and technology should be in accord with international educational development goals and with international major indicators for educational development.
Second, programs for educational, science technological cooperation and development should be in line with regional and country -level issues.
Third, Korea's cooperation and development toward Africa should be carried out as a part of the Knowledge Sharing Program (KSP) that suggest to share Korean experiences in educational, science and technological development with African countries
Fourth, assistance in building educational infrastructure needs to continue to be provided in African countries and their development in the areas of education, science and technology. Current cooperation should be expanded and improved at a national policy level and more appropriate modalities need to be investigated and be carried out.
2) Policy Recommendation for Korea and Regional Cooperation
Common Principals
○ In order to improve regional cooperation, common principal strategies that are applied in all the selected countries from five regions are as follows.
○ Take account of geographical situation. Make the best use of regional and local human resources
○ Carry out cooperation programs with regional communities (regional economic community) Ultimately, regional cooperation programs between korea and African regions can contribute to regional integration and development
○ Closely work with international institutes when delivering international cooperation and development programs. Participation of international institutes will ensure more financial substantiality and there for deliver more effective programs.
○ Identify appropriate cooperation programs that can reduce disparities and create synergy within the region. Thus, offering an opportunity for corporation between African countries lies in scientific and technological development as the gap is likely to be relatively small.
○ Programs should benefit the countries in the regions. In order to ensure the substantiality of programs, preparations of mid-long term strategies will be critical. The World Bank Country Assistance (CAS) model is applicable in developing regional cooperation models.
Regional Level Strategies
In order to strengthen cooperation between Africa and Korea more effective, regional level strategies are highlighted for the five regions in Africa.
First, cooperation with the Northern African region should take in to account geographical distance between the African continent and korea. In this regards, cooperation with African regional institutes (e.g. AfDB, NEPAD, ADEA) as well as international institutes (e.g. UNESCO and World Bank) which have already established networks within the region will be effective in the mid-long term perspective. In particular, providing training programs for high level policy and decision makers, delivering programs that were suggested for mid-long term cooperaton and development strategies and establishing a regional center for Korea and North African cooperation and development.
Second, for the Western African Region, in-depth educational research on education and science and technology needs to be conducted at both on a regional and country-level. By establishing a regional center for Korea and Western African cooperation and development, better quality information can be collected and there for the building a stronger partnership between Korea and the Western African region. Not only international institutes such as AU, AfDB but also ADEA and various NGOs should participate jointly in seeking to enhance cooperation. Students exchange programs and dispatching researchers as a way of sharing different developmental experiences that need to be strengthened.
Third, cooperation with the Eastern African Region can be more effective in finding more recipient-oriented issues while working with African regional institutes. Regional Cooperation can enhance South-South Cooperation (or Triangle Cooperation) and thus it can contribute to the increase in aid effectiveness. Educational cooperation and development programs should be related to the Economic and agricultural sector programs as well as focus on providing further teacher education and training in order to improve education quality.
Fourth, with the Central African Region, mid-long term cooperation through the formation of the international alliances for establishing and implementing Korean Sector Wide Approaches (SWAPs) program is required. Cooperation with African regional institutes as well as international institutes will be critical in identifying appropriate cooperation issues. In Central African Region, assistance should go first to the areas of human resource development, TVET, educational finance. Also, resource based economy and technical human resource development in Central African Region, teacher education for improving education quality, promoting national reconstruction related education program under the post-conflict situation.
Fifth, in the Southern African Region, open education, systemic capacity enhancement for long distance education program is currently being implemented. In recent years, educational policy programs which can improve quality in education training programs for TVET, human resource development policy received great attention. In Southern Africa Development Coopreation (SADC), improving adult literacy, primary and secondary school enrollment and increasing higher education enrollment which is currently below 50%. Thus, sharing the Korean village movement program, lifelong learning programs for adults and providing training programs for teachers and education experts in the Southern African Region are urgently needed.
3) Policy Recommendation for Cooperation Between Korea and Five Developing Countries in Africa
The policy recommendation for improving cooperation between Korea an five developing countries is listed as below. The recommendation is developedbased on SWOT analysis that was conducted in order to better understand the in current African developing countries' with regards to their education and development situation
A. Policy Recommendation for Cooperation Between Korea and Egypt
● Developing a mid-long strategy is critical in order to ensure stable program delivery
● “Triangle Cooperaton” within the region is needed when considering the geographical distance between Egypt and Korea
● Promote Korea's development experiences in education, science and technology as a part of knowledge Sharing program(KSP)
● Develop mid-long term Korean assistance to Egypt's Educational development
● Carry out policy consulting programs in order to improve the quality of education in Egypt
● Operate training programs for high level policy and decision makers Provide assistance in establishing an education policy institute for Egyptian educational policy development
● Assist in establishing a TVET cluster center in Egypt.
● Assist in fostering talents in higher education for developing the fields of science and technology in Egypt
B. Policy Recommendation for Cooperation Between Korea and Nigeria
● Consider ways of increasing education opportunities
● Need for cooperations that lessens disparities between regions and genders
● Need for cooperaton in introducing a standardized curriculum and evaluation system
● Assist in effective adult literacy and functional literacy programs
● Expand educational opportunities for the nomadic population as a part of long-distance education system
● Assist in civil education that encourages civic awareness (such as linking health education, economy education, peace education, multi-cultural education)
● Develop educational programs that have a close link with TVET
● Seek ways of improving private schools within the framework of the public education system
● Dispatch specialists and teachers in order to prepare the promotional program and policy for math and science
● Assist in stabilizing the National Education Management Information System(NEMIS)
● Strengthen teacher education and building teachers' capacity
C. Policy Recommendation for Cooperation Between Korea and Ethiopia
● Develop cooperation strategies with consideration of social an cultural differences between the two countries
● Strengthen the educational network and establish a structure for cooperation and Carry out sustainable education development programs as a form of KSP
● Carry out Public-Private Partnership (PPP) Programs
● Carry out community based educational development by applying Public-Private Partnership Programs
● Need for adopting the contents of agriculture into the educational cooperation programs
● Consider educational cooperation programs for improving teachers quality
● Develope Information Communication and Technology (ICT) -in-education program
● Consider establishing Special Zone for lifelong-education that promotes adult education and early childhood education
D. Policy Recommendation for Cooperation Between Korea and DR Congo
● In order to successfully achieve successful compulsory education in the field of education, training and consulting programs should be implemented
● Implement a teacher quality enhancement program such as the teacher training program in Korea or dispatching experts
● Prepare active plans for accepting more undergraduates and postgraduates from DR Congo to Korea
● Provide consultation on the national educational fiance management system and provide loans
● Supply educational support materials to marginalized areas such as in rural areas and the Eastern region of the Congo and support educational infrastructure such as the building of school facilities.
● Implement a textbook production (printing) and a distribution program
● Popularize 'Korean National Five Year Plan for Achieving Compulsory Education' which was successfully planned and implemented after the Korean War, in DR Congo which requirers education for post-conflict reconstruction program
● Introduce and share Korea's experience of TVET in the secondary school level
● Reform the educational cooperation program for improving teachers quality by supporting teacher policy reform
● For mid-long term educational reform, support educational services areas such as educational programs and fostering talents programs
E. Policy Recommendation for Cooperation Between Korea and Tanzania
● Plan (setup) an educational cooperation policy committee on a regular basis
● Seek to strengthen the network between DR Congo and international educational institutes
● Introduce Public-Private Partnership programs
● Need for building infrastructure programs in order to reduce disparities in the primary education
● Urgent need for programs that promote continued education for secondary school education
● Support for establishment of a Women's University
● Cooperation for TVET by transferring appropriate technologies
● Provide more educational opportunities for marginalized peoples by strengthening ICT-in-education programs
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 경제․인문사회연구회 협동연구총서 ... 3
- 머 리 말 ... 5
- 연구 요약 ... 7
- 차 례 ... 15
- 표 차 례 ... 19
- 그 림 차 례 ... 25
- Ⅰ 서 론 ... 27
- 1. 연구의 필요성 및 배경 ... 29
- 가. 국제개발협력과 아프리카 ... 29
- 나. 새롭게 떠오르는 아프리카 ... 36
- 다. 우리나라 교육 및 과학기술개발협력의 기반 ... 41
- 2. 연구 목적 및 내용 ... 47
- 가. 연구의 목적 및 내용 ... 47
- 나. 연구 체계 ... 51
- 3. 연구 대상 및 방법 방법 ... 52
- 가. 아프리카 권역 구분 ... 52
- 나. 연구의 방법 ... 60
- 4. 연구의 제한점 ... 62
- Ⅱ 이론적 배경 및 준거 모형 ... 65
- 1. 이론적 배경 ... 67
- 가. 교육・과학기술개발협력의 필요성 ... 67
- 나. 아프리카 교육개발협력의 근거: EFA, MDGs ... 69
- 다. 우리나라의 교육개발협력과 지식공유사업(KSP) 추진 ... 70
- 2. 준거모형 ... 72
- 가. SWOT 분석 모형 ... 72
- 나. 교육・과학기술개발협력 쟁점 및 정책과제 발굴 모형 ... 73
- Ⅲ 교육현황 ... 81
- 1. 5개 권역 개황 ... 83
- 가. 아프리카 권역의 사회적 배경 ... 83
- 나. 아프리카 권역별 인간개발 현황 ... 106
- 다. 권역별 교육현황 ... 112
- 2. 이집트 ... 130
- 가. 사회경제적 배경 ... 130
- 나. 교육 현황 ... 137
- 다. 교육개혁 동향 ... 151
- 3. 나이지리아 ... 162
- 가. 사회경제적 배경 ... 162
- 나. 교육현황 ... 169
- 다. 교육개혁 동향 ... 183
- 4. 에티오피아 ... 191
- 가. 사회경제적 배경 ... 192
- 나. 교육현황 ... 196
- 다. 교육개혁 동향 ... 208
- 5. 콩고 민주공화국 ... 215
- 가. 사회경제적 배경 ... 215
- 나. 교육현황 ... 220
- 다. 교육개혁 동향 ... 247
- 6. 탄자니아 ... 250
- 가. 사회경제적 배경 ... 250
- 나. 교육 현황 ... 256
- 다. 교육개혁 동향 ... 278
- Ⅳ 교육개발협력현황 및 쟁점 ... 285
- 1. 5개 권역 ... 287
- 가. 북부 아프리카의 ODA 현황 ... 287
- 나. 서부 아프리카의 ODA 현황 ... 288
- 다. 동부 아프리카의 ODA 현황 ... 289
- 라. 중부 아프리카의 ODA 현황 ... 290
- 마. 남부 아프리카의 ODA 현황 ... 291
- 2. 국가별 교육개발협력 현황 및 쟁점 ... 292
- 가. 이집트 ... 292
- 나. 나이지리아 ... 304
- 다. 에티오피아 ... 316
- 라. 콩고민주공화국 ... 324
- 마. 탄자니아 ... 333
- 3. 교육개발협력 현황 및 쟁점의 SWOT 분석 및 국가별 추진전략 ... 340
- 가. 이집트 ... 340
- 나. 나이지리아 ... 352
- 다. 에티오피아 ... 364
- 라. 콩고민주공화국 ... 374
- 마. 탄자니아 ... 387
- Ⅴ 과학기술 협력현황 및 쟁점 ... 393
- 1. 개관 ... 395
- 가. 과학기술의 사회경제적 배경 ... 395
- 나. 과학기술의 현황 ... 397
- 다. 과학기술협력 연구의 제한점 ... 401
- 2. 국가별 과학기술협력 현황 및 쟁점 ... 402
- 가. 이집트 ... 402
- 나. 나이지리아 ... 412
- 다. 에티오피아 ... 420
- 라. 콩고민주공화국 ... 428
- 마. 탄자니아 ... 435
- Ⅵ 요약 및 정책제언 ... 443
- 1. 요약 ... 445
- 2. 정책제언 ... 453
- 가. 교육・과학기술 개발협력의 기본방향 ... 453
- 나. 권역별 정책제언 ... 454
- 다. 국가별 정책제언 ... 469
- 라. 종합적 정책과제 ... 484
- 참 고 문 헌 ... 488
- ABSTRACT ... 507
- 부 록 ... 517
- [부록 1] 이집트의 MDGs 현황 ... 519
- [부록 2] 나이지리아 MDGs 현황 ... 521
- [부록 3] 에티오피아의 MDGs 현황 ... 523
- [부록 4] 콩고민주공화국의 MDGs 현황 ... 525
- [부록 5] 탄자니아의 MDGs 현황 ... 527
- [부록 6] 에티오피아의 경제규모 및 대외거래규모 ... 529
- [부록 7] 에티오피아의 초등학교 시설현황 ... 530
- [부록 8] 공여국의 대에티오피아 원조 기본방향 ... 531
- [부록 9] 공여국의 대에티오피아 원조 세부내용 ... 533
- [부록 10] 2010년 국・내외 면접조사 ... 535
- [부록 11] 면접 질문지 ... 539
- 끝페이지 ... 542
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.