[국가R&D연구보고서]창의・인성 교육을 고려한 공간조성 가이드라인 개발 연구 A Study on the Development of Guideline for Creating Space in Consideration of Creativity and Personality Education원문보기
보고서 정보
주관연구기관
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude
보고서유형
최종보고서
발행국가
대한민국
언어
한국어
발행년월
2013-12
주관부처
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination
과제관리전문기관
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude
등록번호
TRKO201400010903
DB 구축일자
2014-06-28
키워드
창의교육.인성교육.창의・인성.학교공간.가이드라인.Creativity Education.Personality Education.Creativity and Personality.School Space.Guideline.
초록▼
미래사회의 경쟁력은 다양한 학문과 기술들을 융합하여 새로운 지식과 가치를 창출하고 사회와의 소통과 조화를 이끌어 낼 수 있는 창의성과 인성을 겸비한 인재 양성에 있다. 우리나라 또한 이러한 흐름에 맞춘 창의・인성 교육 기반 마련을 위해 2009년 교육과정 총론을 개정한 바 있다. 이어서 교육과학기술부의 창의인성교육 기본 방안 발표(2010.1.5)를 계기로 창의・인성교육은 교육 분야의 핵심 실천과제로 급부상하였다. 본 연구는 이러한 현실에 착안하여 학교현장을 중심으로 실제 이루어지고 있는 창의・인성교육을 보다 효과적으로 지원하
미래사회의 경쟁력은 다양한 학문과 기술들을 융합하여 새로운 지식과 가치를 창출하고 사회와의 소통과 조화를 이끌어 낼 수 있는 창의성과 인성을 겸비한 인재 양성에 있다. 우리나라 또한 이러한 흐름에 맞춘 창의・인성 교육 기반 마련을 위해 2009년 교육과정 총론을 개정한 바 있다. 이어서 교육과학기술부의 창의인성교육 기본 방안 발표(2010.1.5)를 계기로 창의・인성교육은 교육 분야의 핵심 실천과제로 급부상하였다. 본 연구는 이러한 현실에 착안하여 학교현장을 중심으로 실제 이루어지고 있는 창의・인성교육을 보다 효과적으로 지원하면서도, 학생들의 창의성과 인성 함양에 긍정적인 영향을 줄 수 있는 공간조성에 대한 이정표를 제시할 수 있는 공간조성 가이드라인을 개발하고자 하였다. 연구범위는 초등학교로 한정하였으며, 연구 목적을 달성하기 위해 우선 관련 선행연구 및 문헌, 그리고 국내 창의・인성 교육정책 추진현황 등을 분석하였다. 그리고 국내 창의・인성 모델학교 및 해외 우수 디자인 학교를 대상으로 사례조사를 실시하였다. 또한 가이드라인의 기본방향 및 체계정립, 공간별 공간조성 디자인 기준 도출, 관련 사례와 사진 수집 및 선별 등 일련의 가이드라인 개발을 위해 연구진 브레인스토밍과 전문가협의회를 실시하였다. 최종적으로 가이드라인(안) 및 관련사례(tip)의 적정성 검토 및 중요도 조사 등을 위해 교육 및 건축전문가 그룹을 구성, 전문가 집담회를 실시하였다. 상기 프로세스를 통해 도출된 주요 연구결과는 다음과 같다. 먼저 창의・인성교육과 관련된 여러 문헌과 선행연구 분석을 토대로 본 연구에서 의미하는 ‘창의・인성교육’의 개념을 ‘전인적인 관점에서 다른 역량 요소들과의 유기적인 통합을 통해 책임감, 성실, 근면, 소통, 배려 등의 올바른 심성 및 도덕적 판단력을 함양시키고, 동시에 창의적 성향과 능력을 겸비한 인재를 양성하기 위한 교육철학 및 교육전략’이라고 정의하였다. 아울러 선행연구 및 문헌을 고찰을 통해 창의・인성적으로 바람직한 공간의 특성들을 도출할 수 있었다. 뿐만 아니라 기존 가이드라인들의 체계 및 내용 분석을 토대로 본 연구의 가이드라인 체계와 내용을 설정하였다. 국내 창의・인성 모델학교 중 우수하게 운영되고 있는 일부 초등학교를 대상으로 실시한 실태조사 결과, 일선 학교에서 운영되고 있는 창의・인성 교육프로그램은 각 교과와 연계한 프로그램, 창의적 체험활동 시간을 활용한 프로그램, 방과후 시간이나 토요휴업일을 활용한 프로그램 등 크게 3가지 유형으로 구분되었다. 프로그램 운영은 학교현장에 따라 다소 차이가 있지만, 창의적 체험활동이나 방과후 활동 프로그램이 교과 연계 프로그램보다 상대적으로 더 활성화되고 있었다. 아울러 창의・인성 관련 활동과 프로그램이 이루어지는 공간별 사례 및 특징 분석을 통해 총 33개의 디자인 기준(Design Criteria)을 도출하였다. 이 외에 조사 대상학교의 교사들을 대상으로 창의・인성교육 운영과 관련된 공간의 중요성 및 만족도, 요구도 등에 대한 설문조사를 실시하였다. 5점 만점의 리커트 척도로 조사된 주요 설문조사의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 교내 공간 중 창의・인성 관련 활동 및 프로그램 운영을 위해 자주 이용하는 공간은 학급교실, 생태학습장, 과학실 순으로 나타났으며, 그 중 학급교실에 대한 만족도가 가장 낮은 것으로 조사되었다. 한편, 학생들의 창의성과 인성 함양에 대한 공간별 중요도와 만족도 조사 결과, 교사들은 교내 모든 공간이 학생들의 창의・인성 함양에 중요하다고 인식하고 있을 뿐만 아니라 학교의 물리적 환경 또한 학생들의 창의성과 인성 함양에 영향을 미치는 중요한 요인이라고 인식하고 있었다. 교내 각 공간의 중요도에 대해서는 일반교실, 옥외공간, 특별교실 순으로 나타났으며, 공간별 만족도는 실내체육관, 옥외공간, 운동장 순으로 높은 만족도를 보였다. 그러나 아이러니하게도 공간의 중요도 대비 만족도 비율은 중요도 점수가 가장 높았던 학급교실이 79%로 가장 낮게 나타났다. 또한 창의・인성교육을 위한 새로운 공간에 대한 요구조사 결과 다양한 실습공간, 다양한 크기의 다목적실, 옥외의 다양한 체험 및 놀이공간, 소통할 수 있는 커뮤니티 공간, 정보검색이 가능한 미디어스페이스 등에 대한 요구도가 상대적으로 높았다. 창의・인성 공간조성 방향에 대해서는 범죄로부터 안전한 학교공간 조성(4.6), 자연적 조망과 채광, 시각적 개방감을 주는 공간조성, 편안하고 안락하며, 쾌적하고 밝은 분위기의 공간조성(각 4.5)뿐만 아니라, 자연적 질감의 마감재 사용(4.4), 감각을 자극하는 공간조성, 자연친화적인 다양한 옥외공간 조성, 표현과 작품전시가 가능한 공간조성(각 4.3), 소통 및 교류의 공간조성, 교실 내 다양한 그룹수업 및 활동 공간조성(각 4.2) 등 모든 항목의 요구도가 전반적으로 높은 경향을 보였다. 또한 창의・인성적 공간조성이 우수한 덴마크와 스웨덴의 학교를 방문하여 학교관계자와 학교건축 전문가를 대상으로 한 면담조사와 공간별 환경조성에 관한 관찰조사를 실시하였다. 조사대상학교들은 학교운영 측면에서는 학생의 자율성 및 자존감 향상, 문제해결 능력 함양 등 정서적인 안정과 인성 발달에 초점을 두고 있었으며, 학업성취보다는 학생간의 사회적 교류를 통해 올바른 미래사회의 구성원을 양성하는 것을 중시하는 것으로 나타났다. 교육과정 측면에서는 대부분의 학교에서 학년구분 없이 전 학년을 통합하거나, 부분적으로 통합, 운영하고 있으며, 대부분 프로젝트 수업을 기반으로 하고 있었다. 따라서 다양한 과목의 교사들이 하나의 팀을 이루어 상호 협력하여 가르치는 팀 티칭이 일반화되어 있었다. 한편, 단위공간별 공간조성은 공간을 단순히 기능적으로 분리하고 구획하기보다는 가급적 개방하고, 통합하는 방식을 지향하고 있었다. 대부분의 학교가 오픈플랜형의 공간을 조성하고 있었으며, 학생들의 주요 학습 및 생활 거점공간인 홈 영역(Home Area)을 조성하고 있었다. 홈 영역 내에는 소규모 교실, 개인학습 공간, 그룹학습 공간, 간이주방, 컴퓨터 사용 공간 등 다양한 기능을 포함하며 학생들이 편안함을 느낄 수 있는 공간으로 조성되어 있었다. 특히, 저학년 교실의 경우 직접 외부공간으로 나갈 수 있게 하여 실내, 외 공간의 연계성과 활용도를 높이고 있었다. 이 밖에도 본 연구의 창의・인성적 공간조성 가이드라인에 활용될 수 있는 총 57개의 디자인 기준(Design Criteria)을 도출하였다. 앞서 살펴본 창의・인성교육의 개념 및 국내 현황, 창의・인성에 긍정적 영향을 미치는 공간의 특성, 국내・외 공간조성 가이드라인 체계 및 내용, 국내・외 학교 실태 및 사례 분석결과 등을 토대로 다음과 같이 창의・인성교육을 고려한 공간조성 가이드라인을 개발하였다. 우선 각종 선행연구 및 문헌고찰을 통하여 ①융통성, ②개방성, ③다양성, ④친밀성, ⑤충분성, ⑥유희성, ⑦네트워킹(또는 연계성) 등 7가지의 창의・인성적 공간의 기본 속성을 도출하였다. 그리고 각종 문헌 및 국내・외 실태 및 사례조사 등의 분석 결과를 통해 총 161개의 가이드라인 기초 풀(pool)을 도출하였다. 그 중 상기 7가지의 기본 속성을 만족하는 가이드라인을 선별하고 유사한 내용은 통합, 수정, 보완하여 최종적으로 5개 영역(교수-학습영역, 지원영역, 공용영역, 옥외영역, 디자인영역), 17개 단위공간(일반교실, 특별교실, 다목적실, 도서실, 체육관, 식당, 놀이 및 휴게공간, 기타공간, 홀・로비, 복도, 오픈스페이스, 계단, 화장실, 옥외공간, 옥상, 외관디자인, 실내디자인)에 대한 총 66개의 가이드라인(안)을 도출하였다. 아울러 가이드라인(안)과 관련된 총 198개의 사례(tip)를 개발하였다. 마지막으로 교육, 건축전문가 및 창의・인성 모델학교의 담당 교원들로 구성된 전문가 집담회를 통해 1차적으로 개발된 가이드라인(안)의 가치, 학교현장에서의 활용성, 내용 및 관련사례(tip)의 적합성 등에 대한 전문가 의견을 수렴하고, 가이드라인과 관련사례별 중요도를 조사, 분석하였다. 그 결과를 토대로 가이드라인(안)의 내용은 원안대로 모두 수용되었으며, 가이드라인 및 관련사례별 우선순위와 학교 유형(신축 또는 리모델링)에 따른 적용 가능 여부를 제시해야 한다는 의견이 반영되었다. 이에 따라 가이드라인 및 관련사례별 우선순위에 대한 정보를 제공하기 위해 중요도를 ‘중요’, ‘매우 중요’, ‘매우 매우 중요’ 등 3단계로 구분하여 제시하였다. 아울러 학교 유형에 따른 적용 가능여부는 신축학교는 ‘N’, 리모델링은 ‘R’, 신축과 리모델링 모두는 ‘NR’로 표기하였다. 구체적인 가이드라인 및 관련사례(tip)별 중요도와 적용범위는 본문의 <표 Ⅴ-25>와 같다. 상기의 연구 결과를 토대로 본 연구에서는 첫째, 국가수준에서의 다양한 학교공간조성 가이드라인 개발, 보급, 둘째, 정책사업 실행에 앞서 연구를 기반으로 한 매뉴얼 개발, 보급, 셋째, 학교의 자율성을 보장하는 행, 재정적 지원 등을 정책적으로 제안하였다.
Abstract▼
The competitiveness in the future society depends on cultivating men of creativity and personality who blend various studies and technologies, create new knowledge and value, and have ability to communicate and achieve harmony with society. Following this trend Korea also revised 2009 general framew
The competitiveness in the future society depends on cultivating men of creativity and personality who blend various studies and technologies, create new knowledge and value, and have ability to communicate and achieve harmony with society. Following this trend Korea also revised 2009 general framework for curriculum in order to provide the groundwork for creativity and personality education. With the announcement of a basic plan for creativity and personality education by Ministry of Education, Science and Technology on 5th Jan. 2010, creativity and personality education became a major practical task in the field of education. Paying attention to this reality this study tries to develop the guideline for creating space. This guideline effectively supports creativity and personality education in school field and suggests a milestone in creating space which brings positive effects to fostering creativity and personality of students. This study covers only elementary schools and analyzes preceeding researches and literatures, present situations of domestic creativity and personality education policies in order to achieve goals of the study. This study also conducts case investigations on domestic creativity and personality model schools and foreign excellent design schools. There are brainstorming among research staffs and experts consultations in order to establish basic direction and system of the guideline, make design criteria for creating space according to space, develop a series of developing such guidelines as related examples and collecting and selecting pictures. Finally the conference of education and architecture experts is called to review propriety and investigate importance of the tentative guideline and related tips. Main research results are explained as below. The concept of ‘creativity and personality education’ is redefined based on various literatures and preceeding studies on creativity and personality education. And characteristics of space which are good for creativity and personality are deducted. The system and contents of the guideline of this study is decided based on analyzing systems and contents of the existing domestic and overseas guidelines. The research on the actual condition of domestic creativity and personality schools with excellent management is conducted. And this study researches on current condition of operation of creativity and personality education programs and examples and distinct feature of creating environment according to space. With these researches 33 design criteria are drawn. The results of the survey which asks teachers at object schools about importance, satisfaction and demand of space related with operating creativity and personality education show that order of frequently using space for activities of creativity and personality is classroom, ecology learning place and science room. The survey shows that teachers get lowest satisfaction with the classroom. The result of survey on importance and satisfaction according to space for fostering creativity and personality of students shows that teachers understand that every school space is importance. And they also recognize that physical space at school is an importance fact which influences on fostering creativity and personality of students. The researchers visit schools with creating excellent space for creativity and personality at Sweden and Denmark and conduct interview investigation and observe creating space according to space. With focus on such emotional stability and personality development as enhancing students’ autonomy and dignity, cultivating problem-solving ability schools at Sweden and Denmark are operated. Schools also pay more attention to fostering right members of the future society with social exchange between students than academic achievements. In terms of curriculum most schools integrate entire grades without dividing grade or partially integrate them. Most schools conduct project-based classes and team teaching which consists of various teachers is very popular. Teachers of various subjects cooperate each other and teach students. Schools at Sweden and Denmark which researchers visit tend to opening and integrating spaces. Most of schools are constructed with open plan type. There is Home Area which is a central area for students’ learning and living. There are small size classrooms, personal study space, group study space, simple kitchen where students stay comfortably in a home area. Especially for the classroom of low grade the connectivity and availability to indoor and outdoor space improve, thus students can go outside. With analysis of these space features this study provides 57 design criteria which can be used for the guideline for creating creativity and personality space. The following guideline for creating space in consideration of creativity and personality education is developed. The guideline is based on concept of creativity and personality education, domestic situation, space characteristics which influence positively on creativity and personality, guideline system and contents of domestic and overseas creating space, analyzing results of domestic and overseas schools situations and cases. With various preceeding studies and literature reviews, 7 fundamental features of creativity and personality are deducted as followings; ① flexibility, ② openness, ③ diversity, ④ intimacy, ⑤ sufficiency, ⑥ pleasure, ⑦ networking (or connectivity). This study also provides 161 basic pool of the guideline based on analyzing results of various literatures, domestic and overseas situations and researches on the actual condition. Selecting guideline which satisfies above-mentioned 7 fundamental features and integrating, modifying and compensating this study finally suggests 66 guidelines which consists of 5 sections (teaching and learning section, supporting section, section of common use, outdoor section, design section), 17 unit spaces (general classroom, special classroom, multipurpose room, library, gym, cafeteria, space for play and rest, other space, hall・lobby, corridor, open space, stairs, toilet, outdoor, rooftop, exterior design, interior design). This study develops 198 tips related to these guidelines. Finally at the conference educational experts, architects, teachers at creativity and personality model schools express opinions on value of the guideline, availability at school field, suitability of contents and tips. And importance of the guideline and related cases is investigated and analyzed. Based on the result the guideline is accepted and the opinion which order of priority in terms of guideline and related cases and applicability according to type of schools (newly built or remodeled) should be proposed is included. In order to provide information about order of priority in terms of guideline and related cases the importance is classified as followings; ‘important’, ‘very important’, and ‘very very important’. Applicability according to type of schools is indicated as followings; ‘N’ for newly built school, ‘R’ for remodeled school, and ‘NR’ for newly built and remodeled school. Detailed importance and range of application of guidelines and related tips is shown on
. Based on the results of the study this study suggests policies as followings; first, development and distribution of the guideline for creating school space in national level, second, development of instruction manual based on researches before executing policies, third, administrative and financial supports which guarantee the autonomy of schools.
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