보고서 정보
주관연구기관 |
국립축산과학원 |
연구책임자 |
천동원
|
참여연구자 |
고복남
,
김윤호
,
이윤우
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2012-01 |
과제시작연도 |
2011 |
주관부처 |
농촌진흥청 |
사업 관리 기관 |
농촌진흥청 Rural Development Administration |
등록번호 |
TRKO201500009833 |
과제고유번호 |
1395022879 |
DB 구축일자 |
2015-07-11
|
초록
▼
□ 과제명 : 축산물 신시장 개척을 위한 시장분석 및 마케팅 전략
▶ 연구목적 :
○ 축종별 기술시장분석에 의한 필요기술 개발 및 마케팅으로 부가가치제고 방안 구명
○ 신시장 개척을 위한 축산기술 R&D의 전략적 방향 설정
▶ 주요연구내용 :
○ 1세부과제명 : 축산농가의 경영진단 및 마케팅 전략방안 개발
- 발효생햄의 판매가격을 현재 판매단가인 180천원/kg(A), 외국산의 중저가 하몽100천원/kg(B), 저가 하몽 59천원/kg(C)로 가정하여 10년간의 투자효과가 “+”로 나타나는 판매량을
□ 과제명 : 축산물 신시장 개척을 위한 시장분석 및 마케팅 전략
▶ 연구목적 :
○ 축종별 기술시장분석에 의한 필요기술 개발 및 마케팅으로 부가가치제고 방안 구명
○ 신시장 개척을 위한 축산기술 R&D의 전략적 방향 설정
▶ 주요연구내용 :
○ 1세부과제명 : 축산농가의 경영진단 및 마케팅 전략방안 개발
- 발효생햄의 판매가격을 현재 판매단가인 180천원/kg(A), 외국산의 중저가 하몽100천원/kg(B), 저가 하몽 59천원/kg(C)로 가정하여 10년간의 투자효과가 “+”로 나타나는 판매량을 추정한 결과, A시나리오에서는 연간 525kg, B시나리오에서는 985kg, C시나리오에서는 1,790kg 이상을 생산, 판매하여야 투자효과가 있는 것으로 분석되었다. 또한, 시나리오별 각 단가에 따른 투자효과가 발생하는 최소 순수익을 살펴보면, A시나리오에서는 연간 525kg 생산 시 순수익이 37,269천원B시나리오에서는 985kg 생산 시 순수익이 36,925천원, C시나리오에서는 1,790kg생산 시 36,645천원의 순수익이 발생하는 것으로 추정된다.
- 목장형 유제품은 수익성이 높아 10년간의 투자효과 분석결과 높은 소득 증대효과가 있는 것으로 분석되었으며, 10년간의 농가 호당 NPV는 563,013천원으로 B/C ratio는 4.0으로 분석되었다. 또한, 수입량의 증가와 소비자가 원하는 가격등을 예상하여 치즈가격 16천원/kg, 발효유 6천원/ℓ으로 가정하고, 치즈의 시장성장율 10.62%, 발효유 성장률 3.79%(추정치)로 가정하여 농가 호당 투자효과를 분석한 결과 10년간의 농가 호당 NPV는 24,643천원 B/C ratio는 1.1으로 여건변화에도 투자의 타당성은 있는 것으로 나타났다.
- 양돈농가는 농가형 축산가공품(발효생햄 등)을 생산하기 위한 필요기술에 대하여 “생산기술”을 41.6%로 가장 중요하게 평가하였고, 그 다음으로 “시설관리” 28.4%, "관련법규“ 18.4% 순으로 평가하였는데 이는 신제품의 생산이 아직 초기단계이기 때문에 시장가능성 보다는 생산과 관련된 기술을 더 중요하게 평가하는 것으로 보인다.
- 낙농농가는 농가형 축산가공품(목장형 발효유, 신선치즈 등)을 생산하기 위한 필요기술에 대하여 “생산기술”을 48.1%로 가장 중요하게 평가하였고, 그 다음으로 “시설관리” 27.2%, "마케팅“ 15.3% 순으로 평가하였는데 이는 신제품의 생산이 초기 단계이지만 판로만 확보되면 생산에 참여할 의향이 있는 것으로 판단된다.
○ 2세부과제명 : 축산물 국내외 시장분석을 통한 신상품 개발 방안 및 경제적 효과 분석
- 발효생햄은 사업기간(2011~2030년) 동안에 시나리오Ⅰ의 사업가치 추정결과는 589백만원(NPV > 0), 시나리오Ⅱ의 사업가치 추정결과는 1,179백만원(NPV > 0), 시나리오Ⅲ의 사업가치 추정결과는 915백만원(NPV > 0), 시나리오Ⅵ의 사업가치 추정결과는 1,840백만원(NPV > 0)으로 사업화의 타당성이 있는 것으로 나타났다.
- 목장형 발효유는 사업기간(2011~2030년) 동안에 시나리오Ⅰ의 사업가치 추정결과는 4,571백만원(NPV > 0), 시나리오Ⅱ의 사업가치 추정결과는 9,151백만원(NPV > 0), 시나리오Ⅲ의 사업가치 추정결과는 5,642백만원(NPV > 0), 시나리오Ⅵ의 사업가치 추정결과는 11,285백만원(NPV > 0)으로 사업화의 타당성이 있는 것으로 나타났다.
- 신선치즈(스트링치즈)는 사업기간(2011~2030년) 동안에 시나리오Ⅰ의 사업가치 추정결과는 2,180백만원(NPV > 0), 시나리오Ⅱ의 사업가치 추정결과는 4,358백만원(NPV > 0), 시나리오Ⅲ의 사업가치 추정결과는 3,661백만원(NPV > 0), 시나리오 Ⅵ의 사업가치 추정결과는 7,324백만원(NPV > 0)으로 사업화의 타당성이 있는 것으로 나타났다.
Abstract
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Our livestock industry has grown steadily enough for its value added to reach about 24% of agricultural total value added. But its structural problems and recent changes in marketsituation threaten its sustainable growth. In its supply side, expansion of market opening has resulted in instability o
Our livestock industry has grown steadily enough for its value added to reach about 24% of agricultural total value added. But its structural problems and recent changes in marketsituation threaten its sustainable growth. In its supply side, expansion of market opening has resulted in instability of production foundation. In its demand side, problems such as the outbreak of animal diseases, changes in food consumption trend(wellbeing, LOHAS, etc.), consumers' preference concentrated on specific parts of meat products, etc. have led large fluctuation in consumption and prices of livestock products.
This study aims to understand the market trend through analyzing domestic and foreign livestock market, to derive alternatives to systems related to livestock industry to expand consumption of livestock products, to provide blue ocean strategies to raise value added of livestock industry and to suggest strategical directions for R&D on livestock technologies through evaluating economic impacts of new markets.
This study consists of two subjects : "management diagnosis for livestock farms and development of marketing strategies" and "development of new products through market analysis on domestic and foreign livestock product market and analysis on their economic impacts". The main results are as follows:
Surveys on livestock farms were performed to understand their technological level and management conditions. The results indicate that Hanwoo farms need breeding technologies to improve meat quality grade rather than quantity of meats in order to raise their income. For hog farms, increase of feed cost has caused aggravation of their financial conditions. Some hog farms are found to make new attempts to improve the value added of their production. One of those attempts is production of raw hams. This is at early stage so that they are not ready to market their products yet. The results from surveying goat farmers show that farmers face with difficulties in supply of raw milk, unfair raw milk price, lack of government supports, shortage of demand, etc.
This study reviewed laws and systems associated with livestock products to suggest what is required for livestock product market to achieve sustainable growth in systematic term. Among those, systems and standards for meat processed products have been in controversy. The arguments mostly focus on that, in comparison with standards in advanced countries, current domestic quality standards on meat processed products do not reflect present market situation so that they have failed to improve quality of products and recover consumer trust. Hence, the sustainable growth of meat processing market requires improvement of systems and standards for the products.
Evaluation of livestock product markets was done to understand their situation. First, domestic supply and demand of raw milk have shown upward trend, even though there has been some fluctuation. But, the domestic dairy market situation is currently unstable because its import has increased even with continuous occurrence of stock resulting from over-supply of raw milk. On the other hand, meat processing market, which had sharply increased in its volume until mid-1990's, have been stagnant since early 2000's, because of stagnant demand for meat processing products and a falling off in quality competitiveness.
Surveys on consumption patterns for livestock products was performed in order to find problems and their solutions for livestock product markets. The results from surveying consumption patterns for dairy products and processed meat products show that, considering domestic consumers food consumption culture, those products are a type of supplemental foods or side dishes. The results from food tasting test for goat milk, goat milk yogurt, fresh cheese and raw ham indicate that most respondents liked their taste enough to be positive in purchasing them. The expected purchasing price of respondents are 3,330won/ℓ for goat milk, 6,305won/ℓ for goat milk yogurt, 17,166won/kg for fresh cheese. and 12,744won/kg for raw ham.
Based on evaluation of domestic and foreign livestock product markets and the results from surveying consumption pattern and Japanese livestock product markets, three new livestock product markets are selected as blue ocean strategies for livestock industry. They include raw ham, fermented goat milk and string cheese, which are produced at farm level. Consumers are not yet familiar to those products, but their functionality and taste appear to give them competitiveness in livestock product market enough to attract consumers. Moreover, National Institute of Animal Science have developed new production technologies for those three products and then have provided selected farms technologies and supports.
This study evaluated economic feasibility of those three products by analyzing their economic competitiveness and impacts. The results from the analyses are as follows. First, we estimated economic and business values for those three products by deriving future expected revenues using one of economic valuation methods based on income approach.
The survey on preferences, willingness to purchase and willingness to pay of consumers for those three products are also applied in order to give validity to the results of evaluation. The evaluation for each product is performed under four scenarios described in Table 1..
Table 1. Four scenarios for estimation of economic and business values
The results from estimating economic and business values of those three products for the period of 2011-2030 are summarized in Table 2.
Table 2. Economic and business values(million won)
Next, economic impacts of three new livestock product markets are derived using input-output analysis, based on year 2009 input-output table. This analysis can provide how emergence or expansion of three new livestock product markets affects national economy as well as livestock and livestock product industries. The results are summarized in Table 3.
Table 3. Economic inducement effects
목차 Contents
- 제출문 ... 1
- 요약문 ... 2
- SUMMARY ... 7
- 제1장 서 론 ... 10
- 1. 연구개발의 필요성 ... 10
- 2. 연구개발의 목적 ... 11
- 3. 연구개발의 추진체계 및 범위 ... 11
- 제2장 국내외 기술개발 현황 ... 13
- 1. 국내 연구 현황 ... 13
- 2. 국외 연구 현황 ... 13
- 3. 향후 필요 연구 분야 ... 14
- 제3장 연구개발수행 내용 및 결과 ... 15
- 제1절 축산농가의 경영진단 및 마케팅 전략방안 개발 ... 15
- 제2절 축산물 국내외 시장분석을 통한 신상품 개발 방안 및 경제적효과 분석 ... 54
- 제4장 연구개발목표 달성도 및 대외기여도 ... 117
- 제1절 목표대비 대외 달성도 ... 117
- 제2절 정량적 성과 ... 118
- 제5장 연구개발결과의 활용계획 ... 119
- 제6장 중요 변동사항 ... 120
- 제7장 참고문헌 ... 121
- 주요 결과 요약서 ... 123
- 끝페이지 ... 124
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