보고서 정보
주관연구기관 |
한국행정연구원 Korea Institute of Public Administration |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
과제시작연도 |
2014 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국행정연구원 Korea Institute of Public Administration |
등록번호 |
TRKO201500013593 |
과제고유번호 |
1105008587 |
사업명 |
한국행정연구원 |
DB 구축일자 |
2015-08-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201500013593 |
초록
▼
4. 결론 및 정책대안
□ 사회복지 의무지출의 법령간의 상이함에 따른 정책 대안
○ 의무지출 관련 하위 법령 개정에 대한 행정부 내 기획재정부의 관리 강화, 국회 심의 및 보고 의무화
○ 지출대상, 지출 규모 등과 관련하여 시행규칙에 혼재해 있는 조항 등은 국가재정법에 부합하도록 대통령령 수준으로 격상시켜 통일적으로 관리 추진
○ 의무지출의 지출 규모에 영향을 주는 시행령 등의 제・개정은 필수적으로 사전 타당성 검증을 받도록 하여 최소한의 검증장치 마련 제안
□ 의무지출 분류기준의 명확화와 관련된 정
4. 결론 및 정책대안
□ 사회복지 의무지출의 법령간의 상이함에 따른 정책 대안
○ 의무지출 관련 하위 법령 개정에 대한 행정부 내 기획재정부의 관리 강화, 국회 심의 및 보고 의무화
○ 지출대상, 지출 규모 등과 관련하여 시행규칙에 혼재해 있는 조항 등은 국가재정법에 부합하도록 대통령령 수준으로 격상시켜 통일적으로 관리 추진
○ 의무지출의 지출 규모에 영향을 주는 시행령 등의 제・개정은 필수적으로 사전 타당성 검증을 받도록 하여 최소한의 검증장치 마련 제안
□ 의무지출 분류기준의 명확화와 관련된 정책방안
○ 의무지출 내에 혼재되어 있는 재량지출사업을 엄격히 분리하여 재정의 투명성을 확보하도록 하여야 함. 이를 통해 의무지출의 비용 추계의 정확성을 확보할 수 있을 뿐만 아니라 불요불급한 재량사업이 의무지출의 테두리 안에서 시행되는 것을 막을 수 있음
○ 의무지출 혹은 재량지출의 판단에 대한 사후 검증 장치의 마련이 필요함. 재정관리적 측면에서 재량지출의 속성을 가짐에도 불구하고 형식적인 지출근거의 법률적 유무에 따라서 의무지출로 구분되어질 경우, 혹은 반대의 경우에 대한 사후 검증 절차 마련을 통해 의무지출 구분의 체계화를 기대할 수 있음
○ 정부의 지출 항목과 프로그램이 지속적으로 확대됨에 따라 상이한 의무지출 대상 여부를 평정하기 위한 국회, 정부 간의 의무지출 범위 조정을 위한 협의체 구성 운영
□ 정부 간 의무지출 분담 체계 개선을 위한 정책방안
○ 국무총리 산하의 지방재정조정위원회 설치, 혹은 기존의 지방재정부담심의위원회의 의결기능 부여 제안. 즉, 재원분담 구조 결정과정에서 중앙정부 입장이 아닌 지방정부의 의견을 반영할 수 있도록 제도적 틀을 마련하는 방안임
○ 중앙정부의 사무와 지방정부의 사무에 대한 명확한 규정과 분리 필요. 즉, 사무 혹은 개별 사업의 특성을 파악하여 중앙사업과 지방사업으로 구분하여 재원을 투입할 필요가 있음
○ 현재의 국고보조율 등 재원 분담 구조가 지나치게 기계적이고, 경직적이어서 이에 대한 개선 필요. 이를 위해서는 지방정부의 재정상태에 대한 데이터의 신뢰도를 강화할 수 있는 방안을 강구하여야 함
□ 기타 사회복지 의무지출 관련 정책방안
○ 의무지출의 성격에 따라 일몰제를 검토할 필요가 있음
○ 정부, 국회예산결산특별위원회, 국회예산정책처, 기획재정부 등이 참여하는 재정소요점검제도를 도입하여 상시 운영 검토
○ 중장기적으로 사회복지의 국가 최소단위(National Minimum)을 설정하여 국가는 중앙정부 차원에서 제공해야할 사회복지 서비스를 최소한으로 제공하고, 나머지 서비스는 지방자치단체의 소관으로 전환 검토 필요
Abstract
▼
Mandatory spending can bring about the rigidity of fiscal operations, because it is difficult to reduce the fiscal scale and remove the grounds. Nevertheless, demand for social welfare has increased so that the range of social welfare services, subjects, and degree is expanding and social welfare-re
Mandatory spending can bring about the rigidity of fiscal operations, because it is difficult to reduce the fiscal scale and remove the grounds. Nevertheless, demand for social welfare has increased so that the range of social welfare services, subjects, and degree is expanding and social welfare-related mandatory spending is a continuously increasing trend. Therefore, while responding to the socio-economic changes at home and abroad, there is a need for analysis and strategic management measures related to mandatory spending that are able to ensure fiscal sustainability.
It also requires a long-term mandatory spending plan, through a national consensus of the welfare level, in order to promote an efficient welfare policy. Through the mandatory spending trends and structural analysis, social welfare policy which can ensure that sound
financial health is established. It has also been discussed about the need for central and local governments’ social welfare mandatory spending shares. Mandatory spending is classified as a national direct project and state aid project of the country, depending on the financial resources-sharing entity, the recent state aid project rapidly increased that it has become a burden on the finances of local governments.
In connection with such discussions, the policy that has been proposed in this study is as follows.
First, there is a need for the development of a total management system of various obligations spending. The growth rate of mandatory spending of the social welfare field is higher than the growth rate of total expenditure, as well as mandatory spending in other areas. Furthermore, rapidly increasing mandatory spending of social welfare, coupled with growing demand for welfare, is likely to continue. Therefore, improvement of the mandatory spending bill review system, bill cost estimation activation, such as the introduction of fiscal rules for efficient management of mandatory spending, have been proposed. In addition to the introduction of the mandatory spending management system of social welfare, it is necessary to support a national consensus of welfare levels and fiscal operations.
Second, in the structure determination of the resource sharing to improve the mandatory spending sharing system between the governments, there is a need for an institutional framework which can reflect the opinion of local governments. It also is necessary to consider the nature of the central business and local business to provide the resources. Then, in order to support the difference in each local government, we must also prepare a plan which can improve the reliability of the financial data of the local governments.
Third, determining the mandatory spending basis, qualifications, requirements, and scale of expenditure by law levels is advantageous to control the spending level. In addition, it is also compatible with attention to the comprehensiveness of the budget. However, these systems are difficult to achieve in reality. Therefore, this study proposes strengthening management of the Ministry of Strategy and Finance in the government, a congressional-mandated review and reporting, and enforcement rules are improved at the presidential level.
Fourth, in order to ensure transparency of finances, it is necessary to separate the discretionary spending and mixed mandatory spending. These efforts are not only able to ensure the accuracy of the estimated mandatory spending, but also unnecessary discretion businesses can be prevented from enacting mandatory spending.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 참여연구진 ... 2
- 발간사 ... 3
- 목차 ... 4
- 표목차 ... 7
- 그림목차 ... 10
- 국문요약 ... 11
- 영문요약 ... 21
- 제1장 서 론 ... 25
- 제1절 연구배경 및 목적 ... 26
- 제2절 연구범위 ... 29
- 제3절 연구방법 ... 30
- 제2장 이론적 검토 ... 33
- 제1절 사회복지 관련 의무지출의 의의 및 현황 ... 34
- 1. 의무지출의 의의와 특징 ... 34
- 2. 우리나라 사회복지 의무지출 현황 ... 41
- 3. 사회복지분야의 의무지출 검토 필요성 ... 55
- 제2절 국내외 선행연구 분석 ... 57
- 1. 국외 선행연구 분석 ... 57
- 2. 국내 선행연구 분석 ... 60
- 제3절 시사점 및 연구문제 도출 ... 72
- 제3장 해외사례 분석 ... 75
- 제1절 OECD 국가의 사회복지지출 비교 ... 76
- 1. OECD 국가의 사회복지지출 ... 77
- 2. OECD 국가의 사회복지지출과 부채 비교 ... 81
- 제2절 OECD 국가의 사회복지지출의 재정분담 구조 ... 86
- 제3절 미국의 사회복지 의무지출 재정분담 사례분석 ... 95
- 1. 미국의 메디케어와 메디케이드 사례 분석 ... 95
- 2. 미국 사례 비교분석: 재정분담 구조 및 체계를 중심으로 ... 104
- 제4절 정책적 시사점 ... 106
- 제4장 사회복지 의무지출 추이 및 구조 분석 ... 109
- 제1절 사회복지 의무지출의 추이 및 추정 ... 110
- 1. 분야별 재정지출의 현황 및 전망 ... 110
- 2. 사회복지 의무지출 추이분석 ... 114
- 3. 국가재정운용계획상의 사회복지 의무지출 추정 ... 119
- 제2절 사회복지 의무지출 구조 분석 ... 126
- 1. 분야별 사회복지 의무지출 구조 분석 ... 126
- 2. 사회복지 의무지출 재정분담 구조 ... 151
- 3. 부산광역시 사회복지예산의 수입・지출 구조 분석 ... 157
- 제3절 소결 및 시사점 ... 164
- 제5장 전문가심층인터뷰(FGI)를 통한 정책방안 도출 ... 169
- 제1절 의무지출 법령체계의 상이함에 대한 정책방안 ... 172
- 제2절 의무지출 분류기준 정비에 대한 정책방안 ... 177
- 제3절 재원분담 및 이전방식 개선에 대한 정책방안 ... 181
- 제4절 소결 ... 186
- 제6장 결 론 ... 191
- 참고문헌 ... 197
- 부록 ... 205
- 끝페이지 ... 224
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