보고서 정보
주관연구기관 |
한국법제연구원 |
연구책임자 |
김범준
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-10 |
주관부처 |
국무조정실 |
사업 관리 기관 |
한국법제연구원 |
등록번호 |
TRKO201600001398 |
DB 구축일자 |
2016-05-07
|
키워드 |
후쿠시마 원전사고.원자력 안전.벨기에.안전규제기관.안전 규제법제.원자력시설 운영권자(원전사업자).품질보증.안전평가 방사선 방호.비상사태.부지.설계.건축.운영.Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant Accident.Nuclear Safety.Belgium.Regulatory Body.Legislative and Regulatory Framework.Licence Holder.Quality Assurance.Assessment and Verification of Safety.Radiation Protection.Emergency.Siting.Design.Construction.Operation.
|
초록
▼
Ⅰ. 배경 및 목적
□ 2011년 3월, 동일본 대지진으로 인한 후쿠시마 제1원전의 폭발사건은 전 세계에 큰 충격과 불안감을 주었고, 원자력 안전에 대한 관심과 경각심을 일깨운 계기가 되었음.
○ 이는 특히 현대의 다양하고 복잡한 재난환경을 고려할 때 사고 피해의 대규모성을 인지하게 됨으로써 원전보유국들이 대대적인 원전 안전점검에 착수하는 기회를 제공하였음.
□ 우리나라도 후쿠시마 원전사고를 계기로 사회 전반적으로 원전에 대한 인식이 급변하고, 최근 국내 원전에서 발생한 정전은폐 사건 및 사업자 비리, 품질검
Ⅰ. 배경 및 목적
□ 2011년 3월, 동일본 대지진으로 인한 후쿠시마 제1원전의 폭발사건은 전 세계에 큰 충격과 불안감을 주었고, 원자력 안전에 대한 관심과 경각심을 일깨운 계기가 되었음.
○ 이는 특히 현대의 다양하고 복잡한 재난환경을 고려할 때 사고 피해의 대규모성을 인지하게 됨으로써 원전보유국들이 대대적인 원전 안전점검에 착수하는 기회를 제공하였음.
□ 우리나라도 후쿠시마 원전사고를 계기로 사회 전반적으로 원전에 대한 인식이 급변하고, 최근 국내 원전에서 발생한 정전은폐 사건 및 사업자 비리, 품질검증서 위조사건 등으로 국민의 원자력 안전에 대한 불신이 확대되고 있는바 기존의 안전점검에 더하여 원전에 대한 안전규제체계의 재정비와 개선이 필요한 시점이라 판단됨.
□ 1974년부터 원자력발전소를 상용화하기 시작한 벨기에는 현재 7기의 원전을 운영함으로써 유럽 내에서도 프랑스(58기), 영국(16기), 스웨덴(10기) 및 독일(9기)에 이어 5대 원전 대국으로서의 지위를 가지고 있으며, 원자력 에너지를 이용한 국내 전기 공급 수급량은 약 53.7%로서 프랑스(73.3%)와 슬로바키아(54.4%)에 이어 유럽 내 3위의 원자력 활용국가라 할 수 있음.
○ 또한, 최근에는 정부주도의 연구결과를 토대로 에너지안보와 경제성장 및 이산화탄소 배출량의 제한 등을 고려하여 종래 원자력발전에 소극적이었던 태도를 바꾸어 이를 장기간 활용하기로 결정하고, 이에 대한 투자와 안전규제체계의 개선을 점진적으로 진행할 계획에 있음.
□ 이러한 상황에서 벨기에의 원자력발전소 안전규제법제에 대한 체계적이고 면밀한 연구는 향후 우리나라 원전 안전 규제법제의 개선과 재정비를 위해 중요한 기초자료로 활용될 수 있을 것인바 본 연구는 벨기에의 원자력발전 안전규제 법제를 분석함으로써 구체적인 시사점을 제시하는 데에 그 목적이 있음.
Ⅱ. 주요 내용
□ 벨기에의 원자력발전소 현황과 안전규제 기관의 기능, 권한, 구조 및 지위 등에 대하여 심층적으로 분석하였음.
○ 벨기에의 원자력발전소 현황
○ 규제기관의 기능·권한·구조 및 지위 등에 대한 분석
○ 연방원자력 통제청(FANC)과 Bel V 와의 관계 및 국제 규제기구 와의 관계에 대한 분석
□ 벨기에의 원자력발전소 안전 관련 법제의 주요 내용을 분석 하였음.
○ 1994년 「방사선 안전 및 연방원자력통제청(FANC)에 관한 법률」
○ 20이년 7월 20일 칙령(GRR-2001)
○ 2011 년 11월 30일 칙령(SRNI-2011)
○ 비상계획에 관한 2003년 10월 17일 칙령
○ 2003년「원자력 에너지의 단계적 폐지에 관한 법률」
○ 원자력시설에 대한 인허가 규제체계 분석
□ 벨기에의 원자력발전소 안전규제 절차와 내용을 분석하였음.
○ 원자력시설운영권자(원전사업자)의 책임과 안전의 우선순위를 분석하였음.
○ 인적 자원의 관리
○ 품질보증과 안전평가
○ 방사선 방호
○ 비상사태에 대한 대비
○ 부지와 설계·건축 및 운영
Ⅲ. 기대효과
□ 벨기에의 원자력발전소 안전규제 법제에 대한 심층 분석을 통해 향후 우리나라 원전 안전규제 법제의 재정비와 개선 작업에 기여함은 물론 정책수요에도 대비할 수 있을 것으로 사료됨.
□ 또한, 벨기에의 원자력 안전규제 법제에 관한 분석 자료가 많지 않은 국내 상황을 감안한다면, 본 연구가 유용한 기초 선행 연구 자료로서 활용될 수 있을 것으로 판단됨.
Abstract
▼
Ⅰ. Background and Purpose
□ In March 2011, Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant accident by the Great East Japan Earthquake caused huge shock and anxiety in the world and awakened the attention and the awareness on the nuclear safety.
○ Especially, this provides a chance for countries ha
Ⅰ. Background and Purpose
□ In March 2011, Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant accident by the Great East Japan Earthquake caused huge shock and anxiety in the world and awakened the attention and the awareness on the nuclear safety.
○ Especially, this provides a chance for countries having nuclear power plants to initiate a large-scale safety inspection for their nuclear power plants when considering various and complicated circumstances of modem disasters and recognizing the enormous scale of the damage by accidents.
□ Also in Korea, the awareness of the nuclear power plant has rapidly been changed in the whole society after the Fukushima nuclear accident and due to the concealment of the power outage, business corruption, fake quality assurance certificate issue, etc. currently occurred in domestic nuclear plants, the distrust on the safety of nuclear power has been expanded nationally. Thus, in addition to the existing safety inspection, now rearrangements and improvements of the safety regulatory system for the nuclear power plants seems to be necessary.
□ In Belgium, nuclear power plants has commonly been used since 1974 and not 7 nuclear power plants are operated. It is ranked as the 5th country having most nuclear power plants in Europe after France (58), England (16), Sweden (10) and Germany (9). About 53.7% of its domestic electricity supplies are provided by using nuclear energy and thus its nuclear power utilization rate could be the third largest in Europe after France (73.3%) and Slovakia (54.4%).
○ Furthermore, the Belgian former passive attitude on the nuclear power development has recently been changed into the one to decide its long-term utilization based on the government-led research and considering energy security, economic growth, carbon dioxide emission and etc. For this, the investment and the improvement on the safety regulatory system are in the plan to proceed gradually.
□ In this situation, since the systemic and thorough study on the safety regulatory framework of the Belgium nuclear power plants could be utilized as the essential basic resources for improving and restructuring our future safety regulatory system of nuclear plants, this study is intended to suggest concrete perspectives by analyzing the safety regulation and legislation of the Belgium nuclear power development.
Ⅱ. Main Contents
□ In-depth analysis on current status of Belgium nuclear power plants and function, powers, structure, position and etc. of the regulatory body
○ Current status of Belgium nuclear power plants
○ Analysis on function, powers, structure, position and etc. of the regulatory body
○ Analysis on relationship between the FANC(Federal Agency for Nuclear Control) and Bel V, and their relationship with the international regulatory bodies
□ Analysis on main contents of legislative and regulatory framework for the safety of Belgium nuclear power plants
○ The Law of April 1994 on the Protection of the Population and the Environment against the Hazards of Ionizing Radiation and on the Federal Agency for Nuclear Control
○ The Royal Decree of 20 July 2001 laying down General
Regulation regarding the protection of the public, the workers and the environment against the hazards of ionizing radiation (GRR-2001)
○ The Royal Decree of 30 November 2011 on the Safety Requirements for Nuclear Installations (SRNI-2011)
○ The Royal Decree of 17 October 2003 on Emergency Planning
○ The Law of 31 January 2003 on the Phase-out of Nuclear Energy
○ Analysis on the Licensing Regime for Nuclear Installations
□ Analysis on procedures and contents of safety regulation for Belgium nuclear power plants
○ Responsibilities of licence holders and priority to safety
○ Management of Human Resources
○ Quality Assurance, Assessment and Verification of Safety
○ Radiation Protection
○ Emergency Preparedness
○ Siting, Design, Construction & Operation
Ⅲ. Expected Effect
□ Through the in-depth analysis on safety regulatory system of Belgium nuclear power plants, it will be possible to contribute to rearrangements and improvements of our future safety regulation of nuclear power as well as to prepare for policy demands.
□ In addition, given the situation that there are few analysis on Belgian safety regulatory framework of nuclear power in Korea, this study could be utilized as an useful basic prior research resources.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 요약문 ... 4
- Abstract ... 8
- 목차 ... 13
- 제1장 서 론 ... 16
- 제1절 연구의 필요성 및 목적 ... 16
- 제2절 연구의 범위 ... 20
- 제2장 벨기에 의 원자력발전소 안전규제기관 ... 23
- 제1절 벨기에의 원자력발전소 현황 ... 23
- I. 원자력발전소(Nuclear Power Plants; NNPs) ... 23
- II. 연구용 원자로(Research Reactors) ... 27
- 제2절 규제기관의 기능 ... 32
- I . 규제 및 감독 단계 ... 32
- Ⅱ. 구체적인 기술 분석 (technical analysis) 및 운영자에 대한 영구 감독(permanent supervision) 단계 ... 33
- 제3절 규제기관의 권한 ... 35
- 제4절 규제기관의 구조 ... 36
- I . 안전 당국(Safety Authority) ... 36
- Ⅱ. Bel V 의 조직체계 ... 39
- Ⅲ. Bel V 의 기술적 활동(technical activities) ... 42
- 제5절 규제기관의 정부조직상 지위 ... 44
- 제6절 연방원자력통제청(FANC)과 Bel V와의 관계 ... 44
- I . 운영 및 전략적 목적 ... 44
- Ⅱ. 수평적 협조사항 ... 46
- Ⅲ. Bel V의 재원 조달 ... 47
- 제7절 국제 규제기구와의 관계 ... 47
- 제8절 소결 ... 48
- 제3장 벨기에의 원자력발전소 안전관련 법제 ... 50
- 제1절 1994년「방사선 안전 및 연방원자력 통제청(FANC)에 관한 법률 ... 51
- 제2절 2001년 7월 20일 칙령(GRR-2001) ... 54
- 제3절 2011년 11월 30일 칙령(SRNI-2011) ... 58
- 제4절 비상계획에 관한 2003년 10월 17일 칙령 ... 64
- 제5절 2003년「원자력 에너지의 단계적 폐지에 관한 법률 ... 66
- 제6절 원자력 시설에 대한 인허가 규제체계 ... 67
- 제7절 소결 ... 70
- 제4장 벨기에의 원자력발전소 안전규제절차(내용) ... 72
- 제1절 원자력시설 운영권자(원전사업자)의 책임과 안전 ... 72
- I. 원자력시설 운영권자(원전사업자)의 책임 ... 72
- Ⅱ. 안전의 우선순위 ... 73
- 제2절 인적 자원의 관리 ... 83
- I. 원전사업자(허가취득자; Electrabel)의 인적(人的) 성과 프로그램 ... 83
- Ⅱ. 규제기관에 의한 안전문화의 관찰 ... 88
- 제3절 품질보증과 안전평가 ... 89
- I. 품질보증 ... 89
- Ⅱ. 안전평가 및 확인 ... 94
- 제4절 방사선 방호 ... 100
- I . 규정 ... 100
- Ⅱ. 설계 ... 101
- Ⅲ. 원자력발전소의 운영 ... 101
- 제5절 비상사태에 대한 대비 ... 107
- I. 규제 체계 ... 107
- Ⅱ. 비상사태 시 비상대책기구의 운영 ... 107
- 제6절 부지와 설계·건죽 및 운영 ... 116
- I. 부지 ... 116
- Ⅱ. 설계 및 건축 ... 120
- Ⅲ. 운영 ... 127
- 제5장 결론 ... 135
- 제1절 후쿠시마 원전사고를 전후로 한 원자력 규제환경의 변화 ... 135
- 제2절 법제상의 시사점 ... 137
- 참고문헌 ... 142
- 끝페이지 ... 146
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.