보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2015-12 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201600011312 |
DB 구축일자 |
2016-11-19
|
키워드 |
유아대상 영어학원.학원법.학원 수강료.원어민 강사의 자격.유아 영어 교육 정책.English Preschool.Private Teaching Institutes Act.Tuition Fee of Private Educational Institute.Qualification of Native Language Instructor.English Education Policy for Preschool Children.
|
초록
▼
이 연구의 목적은 유아를 대상으로 운영되는 영어학원(반일제 이상)의 운영실태와 수강료 구조를 분석하는 것이다. 이를 위해 먼저 학원운영실태 분석을 위해 체제모형에 기초하여 유아대상 영어학원의 교습활동을 투입-과정-산출로 구분하였고 투입요소로서 학원의 강사, 시설 및 설비, 교습시간, 과정요인으로는 교습과정과 방법, 산출요인으로서 영어학습 효과 및 유아대상 영어학원 관련 인식을 분석하였다. 다음으로는 유아대상 영어학원의 수강료와 지출 실태를 분석하였다. 마지막으로 유아 대상 영어학원에 대한 법제도적 개선 사항 및 정부의 유아 및 영어
이 연구의 목적은 유아를 대상으로 운영되는 영어학원(반일제 이상)의 운영실태와 수강료 구조를 분석하는 것이다. 이를 위해 먼저 학원운영실태 분석을 위해 체제모형에 기초하여 유아대상 영어학원의 교습활동을 투입-과정-산출로 구분하였고 투입요소로서 학원의 강사, 시설 및 설비, 교습시간, 과정요인으로는 교습과정과 방법, 산출요인으로서 영어학습 효과 및 유아대상 영어학원 관련 인식을 분석하였다. 다음으로는 유아대상 영어학원의 수강료와 지출 실태를 분석하였다. 마지막으로 유아 대상 영어학원에 대한 법제도적 개선 사항 및 정부의 유아 및 영어교육정책 관련 개선 과제를 제안하였다. 본 연구의 주요 결과를 제시하면 다음과 같다.
□ 이론적 기초
이론적 기초에서는 1) 우리나라의 유아교육제도로서 공교육기관인 유치원과 어린이집, 사교육기관인 유아 대상 영어학원의 공통점과 차이점을 ‘공공성’의 개념에 비추어 비교분석하고 2) 학원산업의 규모를 파악하고, 유아 대상 영어학원에 대한 수요 실태를 분석하기 위해 한국교육개발원의「교육통계연보」에 제시된 사설학원 및 국제화 학원 수, 유치원 수강생수의 변화추이를 파악하는 한편, 3) 유아 대상 영어학원의 법ㆍ제도적 기반인 「학원의 설립ㆍ운영 및 과외교습에 관한 법률」, 시행령, 시행규칙의 내용 및 법령에서 위임되어 있는 시도별 조례의 차이점을 분석하였다.
□ 유아대상 영어학원 운영 실태 분석
유아대상 영어학원의 운영 실태 분석을 위해 체제모형에 기초하여 선행연구 분석, 학원장 대상 설문조사, 학부모, 학원장, 시ㆍ도교육청과 교육지원청 담당자를 대상으로 면덤조사를 실시한 결과를 정리하였다. 영어학원의 투입요인으로는 강사의 자질과 특성, 학원의 시설, 학원의 교습시간 등을 분석하였고, 과정요인으로는 학원의 교습과정과 방법을 분석하였다. 교육의 결과로는 유아대상 영어학원의 영어능력 향상 효과 및 유아대상 영어학원에 대한 학부모, 학원장 등의 인식을 분석하였다. 마지막으로 유아대상 영어학원의 투입, 과정, 산출 전반에 영향을 주는 환경 요인으로서 유아대상 영어학원의 관련 법령에 기초하여 시ㆍ도교육청과 교육지원청의 학원에 대한 지도ㆍ감독 실태를 분석하였다.
첫째, 투입요인인 유아대상 영어학원 강사의 자질 및 특성분석 결과, 한국인 강사에 비해 원어민 강사의 교육자격 기준 강화에 대한 요구가 높았다. 학부모가 유아대상 영어학원에 보내는 궁극적인 이유 중 하나는 언어교육에 있으며, 최소한 이에 대한 자격검증이 필요하며 원어민 강사의 자격 기준 중 범죄경력 여부 혹은 건강상태 등을 안정적이고 지속적으로 파악하도록 관련 법령의 개정이 필요하다.
둘째, 유아대상 영어학원의 시설ㆍ설비 분석결과에 따르면 학부모의 유아대상 영어학원 시설 및 여건에 대한 만족도가 매우 높으며 심지어, 어린이집 혹은 유치원에 보내지 않고 유아대상 영어학원에 보내는 주된 이유가 시설인 것으로 나타났다. 특히, 교사 1인당 학생 수 자체가 어린이집 혹은 유치원보다 적기 때문에 개별적 관리가 가능하다는 점에서 학부모의 만족도가 높았다. 그러나 일부 학부모는 유아 대상 영어학원의 외형적 조건 뿐만 아니라 내적 견고성 및 안전성에 대한 지속적 점검의 필요성을 제기하였다. 실제 현재 유아대상 영어학원의 시설 관련 법적기준은 조례로만 규정되어 있어 유치원 및 어린이집과 유사한 수준으로 엄격성과 안전성을 확보할 필요가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 투입요인인 유아대상 영어학원의 교습시간의 유연성은 유아대상 영어학원의 장점으로 분석되었다. 현재 법적기준에 따르면 유아대상 영어학원의 교습시간은 타 교습과정과 마찬가지로 05:00~20:00로 제시되어 있어 유치원과 어린이집에 비해 교습시간이 유연한 특성은 있으나, 시간별 정규반, 방과후 시간 등의 기준이 명료하게 구분되지 않는 것이 특징이다.
넷째, 과정요인인 유아대상 영어학원의 교습과정 및 교습방법 분석 결과에 따르면 현재 일반 유치원, 어린이집 및 유아대상 사설영어학원 등 유아대상 교육기관에서 실시되는 영어교육과정은 국가차원의 교육과정이 아니라, 이를 평가할 만한 교육목표와 평가기준 또한 없는 실정이다. 자체 제작되는 교재 역시 검증할 만한 교육적 기준이 없어 유아들의 인지발달과 사회발달 측면을 함께 실현하기에는 근본적인 한계가 있다. 프랜차이즈 유아대상 영어학원의 교육과정은 기업에 의해 자체적으로 개발되어 영어 학습에는 그 효과성을 인정받고 있으나, 교육목표와 과정자체가 영어 학습에만 초점을 맞추어 아동들에게 과도한 스트레스를 야기하고 아동발달에 부정적 면을 가져올 수 있다는 비판도 있다.
다섯째, 산출요인인 유아대상 영어학원의 효과 분석 결과, 유아대상 영어학원을 통한 조기 영어교육에 대한 효과와 타당성에 대한 이전 선행연구들은 나이가 어릴수록 교육이 효과적이고 원어민 강사가 가르칠수록 효과적이라는 연구와 이와 반대로 발달단계에 맞지 않는 과도한 영어학습 부담과 학습 스트레스로 아동의 발달 과업에 장애를 유발하고 뇌 발달에도 부정적 영향을 끼친다는 연구로 대별된다. 학부모 대상 심층면담 결과, 유아대상 영어학원에서의 교습은 아동의 영어능력 배양, 자신감 상승 등의 긍정적인 영향을 주는 반면, 영어말하기 스트레스와 학업부담과 같은 부정적인 영향도 있는 것으로 나타났다.
여섯째, 산출요인인 유아대상 영어학원에 대한 인식 및 선택이유를 분석한 결과, 유아대상 영어학원을 선택한 이유로 유아대상 영어학원의 교습내용, 교습방법, 시설 및 환경이 일반 유치원 및 어린이집보다 우수하기 때문인 것으로 나타났다. 선행연구 분석결과, 최근에 수행된 연구에서는 이전 연구에 비해 부모의 학력이나 가계소득 차이에 따른 인식 차이가 없는 경향을 보였다. 이는 시간이 지날수록 사회ㆍ경제적 변인에 관계없이 학부모들이 영어교육의 필요성을 공감하기 때문으로 해석할 수 있다. 학부모와 교육관계자들은 유아대상 영어학원의 필요성과 조기영어교육의 시기에 대해서는 여전히 이견을 가지고 있으나, 취학 전 유아교육기관에서의 영어교육의 필요성에 대해서는 공감하는 것으로 나타났다.
일곱째, 교육환경 요인인 유아대상 영어학원에 대한 지도감독 실태 분석결과에 따르면 유아대상 영어학원에 대한 지도감독 사항 중 개선과제로 지적된 것은 부적합한 명칭 사용, 현행 학원법에 명시된 행정처분 및 과태료 수준의 미약함, 원어민 강사에 대한 자격 기준 강화의 필요성, 원어민 강사 채용 시 출입국관리소와 교육지원청의 이중 업무 부담 등이다. 향후 정부의 유아교육 및 유아기 영어교육 정책 개선과제로는 유아기 영어교육을 유치원, 어린이집 등에서 허용하는 것과 21c 지식 기반사회에 요구되는 교육내용을 반영하여 학원의 교습과정을 개정할 필요성 등이 제안되었다.
□ 유아대상 영어학원의 수강료 실태 분석
학원의 수강료 실태 분석을 위해 교육부(2015)에서 조사한 유아대상 영어학원 현황 자료」(2015)와 통계청의「가계동향조사」(2014)에 기초하여 전국 유아대상 영어학원의 교습과정별 교습비 현황과 기타 비용 부과현황, 교습비가 소득 및 소비지출에서 차지하는 비중, 취학 전 자녀가 있는 가정의 사교육비 지출 실태 등을 살펴보았다. 아울러 학부모, 시ㆍ도교육청 및 교육지원청의 학원담당자들 대상으로 교습비의 적정성에 대한 심층면담을 실시하였다.
분석결과에 따르면 첫째, 유아대상 영어학원의 교습과정은 주로 서울과 광역시 및 경기도에 집중되어 있었고, 교습비의 전국 평균은 종일반 (일 교습시간 360분 초과)의 경우 123만 7000원, 반일반 (일 교습시간 240분 초과 360분 이하)의 경우 79만 7000원, 단과반 (일 교습시간 240분 이하)이 37만 9000원으로 나타났다. 유아대상 영어학원의 교습과정별 분당 교습비를 살펴본 결과 단과반(158.44원)의 분당 교습비가 가장 높았으며 종일반(143.77원), 단과반(135.93원) 순으로 낮아졌다. 유아대상 영어학원의 교습과정별 분당 교습비는 영어학원의 현재 인원이 많을수록, 외국인 강사가 있는 경우, 서울이나 광역시인 경우 높아지는 경향을 보였으며, 총 교습시간이 길수록 낮아지는 경향을 보였다.
둘째, 가계의 교육비 지출 현황 및 부담을 살펴보기 위하여 통계청의 가계동향조사 자료를 분석한 결과, 취학 전 자녀가 있는 가계의 교육비는 취학 전 자녀는 없고 학령기(초중고) 자녀만 있는 가계의 교육비 지출 금액보다 낮았으나 취학전 및 학령기 자녀가 없는 가계의 교육비 지출 금액보다 높았다. 한편, 교육비의 상세 비목별 비중을 보면 취학 전 자녀가 있는 가계와 학령기 자녀만 있는 가계의 경우에는 정규교육보다 학원 및 보습교육에 대한 지출 비중이 높았고 학원 및 보습 교육에 대한 지출 비중은 취학 전 자녀가 있는 가계에서 가장 높았다. 교육비가 소득 및 소비지출에서 차지하는 비중은 소득분위에 따라 다르게 나타났으며 교육비가 소비지출에서 차지하는 비중은 소득분위가 높아질수록 커지는 것으로 나타났다.
셋째, 학부모와 시ㆍ도교육청 및 교육지원청 담당자를 대상으로 심층면담을 수행한 결과, 교육서비스의 이용가능성(접근성), 합리적 비용 설정, 교육 서비스 질의 적합성 등을 고려할 때, 유아대상 영어학원의 수강료가 그다지 높은 수준은 아니라는 의견이 우세하였다. 교육수요자의 입장에서 유아대상 영어학원을 선택하게 되는 요인이 무엇인가를 심층적으로 고려해 보아야 한다는 의견도 존재하였다. 또한 학원법 시행령에 명시되어 있는 교육지원청의 교습비등조정명령제도는 시장가격은 물론이고 물가상승률 조차도 반영하지 못하는 경직적 수강료 기준으로 인해 활용도 및 실효성이 떨어지는 것으로 나타났다. 향후 학원교습비에 대한 규정과 조정위원회의 운영이 실효성을 가지기 위해서는 수강료 조정기준이 보다 현실적인 시장가격을 반영하여 주기적으로 재산정 될 필요성이 제기되었다.
□ 유아대상 영어학원 제도 및 영어교육 정책 관련 개선과제
이상의 연구결과를 토대로 유아대상 영어학원에 대한 법ㆍ제도적인 개선과제와 영어교육 정책 관련 개선 과제를 제시하고 후속 연구를 제안하였다. 먼저, 학원법ㆍ제도적 개선과제로서 원어민 강사의 자격, 유아대상 영어학원의 교육과정 기준 강화, 유아대상 영어학원의 시설 기준 강화, 유아대상 영어학원의 유연한 교습시간 준수, 유아대상 영어학원의 수강료 현실화, 조정명령제도의 실효성 제고 등을 제안하였다. 다음으로 정부의 유아 및 영어교육정책에 대한 개선과제로는 유아기 영어 교육수요가 지속적으로 증가하는 사회적 현실과 공교육 정책 간의 조화, 국ㆍ공립 유아교육기관에 대한 지원 확대, 국가 및 시도 차원의 유아대상 영어교육과정 수립등이 제안되었다.
마지막으로 후속 연구 과제로는 유아대상 영어학원의 적정수강료 산출을 위한 기초분석과 유아대상 영어학원에 대한 장기적인 교육효과를 분석한 연구가 종단자료에 기초하여 수행할 것을 제안하였다.
Abstract
▼
The aim of the study was to analyze the current operation status and the tuition fee of English preschools (half-day, full-day and independent program) based on the empirical evidences of the organization of instructors, the structure of income (tuition fee) and expenditure, the curriculum and the o
The aim of the study was to analyze the current operation status and the tuition fee of English preschools (half-day, full-day and independent program) based on the empirical evidences of the organization of instructors, the structure of income (tuition fee) and expenditure, the curriculum and the operation hours, providing the directions and suggestions to improve the government policies on English preschools.
□ Conceptual Background
For conceptual background, 1) the similarities and the differences of public preschools such as kindergartens and daycare centers and private English preschools were analyzed and compared within the framework of ‘publicity’, 2) the trend of the number of private educational institutions and international private educational institutions as well as the number of children attending preschool was investigated based on ‘Statistical Yearbook of Education’ from Korean Education and Development Institute to analyze the demand for English preschools, 3) the differences of ‘act on the establishment and operation of private teaching institutes and extracurricular lessons’, its enforcement decree and enforcement regulations as well as its municipal ordinances, which were the foundations of English preschools were analyzed.
□ The Analysis of Current Operation Status of English Preschool
In order to analyze the current operation of English preschools, the literature review and the survey focused on the directors of private educational institutes were conducted based on system model. The input factors of English preschools were the qualifications of and the characteristics of instructors, the facilities of institutes and the length of teaching time. The output factors were the curriculum and the instruction methods and the outcome factors were the effects of English preschools on improving English and the perception of parents and directors toward English preschools. The environment factors, which influenced the input, output, and process, were the supervision of metropolitan and provincial offices of education and the offices of education support for English preschools were also analyzed based on the relevant legislations.
First, according to the results of recognition survey, the parents chose the English preschools because the curriculum, instructional methods, facilities and learning environments were more advanced than their public counterparts. The previous research results showed that the parents’ recognition for early English education varied depending on their socio-economic status, more recent studies showed that there were no such differences caused by the educational level of the parents and the family income. It is because the parents came to appreciate the importance of English education regardless of social and economic factors. The opinions of parents and education experts toward the necessity of English preschools and the right time for early English education were differed, however, they agreed on the need for English education.
Second, the analysis results of the curriculum of English preschools showed that there were no educational goals and evaluation standards to assess the curriculum of public and private preschools, which was not nation-wide curriculum. In addition, there were limitations in learning materials to realize cognitive and social development of children because there were no educational standards to test these self-designed materials. The curriculum of franchise English preschools, developed by specialized companies, was acknowledged for its efficacy for English learning, however, it was criticized for stressing English learning which might cause excessive stress and negative effects in child development.
Third, the analysis results of the qualifications and characteristics of instructors showed that the parents agreed on the need to enforce the rigorous standards for the qualifications of instructors. They mentioned that at least, the qualification for English education should be examined since the language education is the most important reason for choosing English education. Moreover, the parents and the directors argued that regarding the qualifications of instructors, legal and administrative efforts were required to be informed the characters, criminal records and health status of the instructors with regular basis.
Fourth, according to the analysis results of the facilities of English preschools, the parents were highly satisfied with the facilities of English preschools, pinpointing one of the reasons why they chose English preschools was the quality of facilities. In particular, parents expected that their children would receive more care in English preschools rather than ordinary kindergartens and daycare centers, since the number of students per a teacher was less than their counterparts. Nonetheless, a few parents argued that the most important part of the facilities was to ensure the safety of children, which should be pursued by English preschools.
Fifth, the analysis results showed that one of the benefits of English preschools was the flexibility of the time for teaching and learning. The directors emphasized that they designed and operated the curriculum in which the child’s development and the parents’ need were considered in the interviews. However, they were cautious in providing the detailed programs and time schedules
Sixth, the previous research results showed that the early English education was more effective when children were younger and they were taught by native language instructors, however, in contrast, there were research results which argued that it had negative effects on brain development and could cause the development disorders due to the excessive burden of English learning which did not match the developmental process of children and the stress from learning. In this study, the parents also reported the positive effects on improving English and confidence with the negative effects on the burden and the stress from learning in the analysis results of the interviews.
Seventh, in order to improve the supervision of English preschools, the word use of ‘school’ in their names, the weakness of legal constraints and punishments, strengthening the qualifications of native instructors, the involvement of the Korea Immigration Service and the offices of education support in recruiting native instructors should be dealt with. For further improvements, enabling the early English education in ordinary kindergartens and daycare centers and changing the current curriculum to complement the public education, considering the curriculum of private education had changed to meet the demands of 21 century, would be required.
□ The Analysis of Tuition Fee of English Preschool
In order to figure out the current tuition fee of English preschools, the tuition fee for each program of English preschools, the ratio of tuition fee to income and expenditure and the expenditure for private education in the households with preschool children was analyzed based on the data from Ministry of Education (2015) and the National Statistical Office(2014). In addition, the parents and the officers in municipal and provincial offices of education and the offices of education support were interviewed regarding the proper tuition fee.
First, the analysis results showed that the English preschools were located mostly in Seoul, metropolitan cities and Gyeong-gi province, the national average of tuition fee was 1,237,000 won for full-day(more than 360 minutes a day), 797,000 won for half-day(240~360 minutes a day) and 379,000 for independent program(less than 240 minutes a day). The tuition fee per minute was the highest in independent program (158.44 won), next highest in full-day (143.77 won), and the lowest in independent program (135.93 won). The tuition fee per minute increased when there were more children attending the preschool and there was a native instructor and it was located in Seoul or metropolitan cities, and decreased when the length of teaching and learning time was increased.
Second, the analysis results of the data form the National Statistical Office, the expenditure for education of the families with preschool children was lower than the families with the children attending schools, however it was higher than the families without children. On the other hand, the expenditure for private education was higher than for formal education in the families with children, and the ratio of the spending for private education was the highest in the families with preschool children. The ratio of the expenditure for education was differed by the income, which increased with the family income.
Third, the parents and the officers in municipal and provincial offices of education and the offices of education support reported their opinions that the tuition fee was not high considering the availability and quality of education service and the rational cost in their interviews. There was an opinion that the reasons why the customers chose English preschools should be considered. In addition, the committee for tuition fee belonged to municipal and provincial offices of education did not consider the market price and the inflation rate, therefore, their standards appeared unrealistic and inflexible. For further suggestions, the regulation for tuition fee should be changed with the market price to be realistic.
□ Recommendation for the improvement of English preschool system and English education policy
Based on the research results, the recommendation for the improvement of current policies regarding English preschools and the directions for future researches were provided. First, for the legal and administrative improvements, the qualification of native instructors, the standard for the curriculum and facilities, the flexibility of English preschools, the tuition fee should be considered. Next, for the policy improvements, the harmony of the current condition of increasing demands for early English education and the existing education policies, increasing support for public preschools, the preschool English education curriculum, and further examination of the effectiveness of the preschool curriculum had to be dealt with.
Last, for future studies, the basic analysis for figuring out the standard for tuition fee and the longitudinal effect so English pre schools should be analyzed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.