보고서 정보
주관연구기관 |
한국학중앙연구원 The Academy of Korean Studies |
연구책임자 |
이정란
|
참여연구자 |
이기영
,
하지혜
,
이보라미
,
박정연
,
송효숙
,
한선화
,
권진주
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-01 |
주관부처 |
문화체육관광부 Ministry of Culture, Sports and Tourism |
등록번호 |
TRKO201700004249 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
|
초록
▼
본 연구는 한국어교육 실습 교과목의 강의 참관 및 현장 실습과 연계할 수 있는 한 국어 교육기관을 조사하기 위해 기초 조사의 일환으로 이루어졌다. 국내외 여러 기관에서 한국어교육이 이루어지고 있지만 교육기관별 정보가 분산되어 있어 교육기관 운영에 대해 종합적으로 정리한 조사 자료가 부족한 실정이다. 또 해외에서 한국어교원 자격증을 취득하고 싶은 이들이 많았음에도 불구하고 그에 대한 조사가 이루어지지 못 해 한국어교원 자격제도를 개선하거나 정비할 수 있는 기초 정책 현황 자료가 부족하였다. 이에 본 연구에서는 국내외 한국어 교육기관에
본 연구는 한국어교육 실습 교과목의 강의 참관 및 현장 실습과 연계할 수 있는 한 국어 교육기관을 조사하기 위해 기초 조사의 일환으로 이루어졌다. 국내외 여러 기관에서 한국어교육이 이루어지고 있지만 교육기관별 정보가 분산되어 있어 교육기관 운영에 대해 종합적으로 정리한 조사 자료가 부족한 실정이다. 또 해외에서 한국어교원 자격증을 취득하고 싶은 이들이 많았음에도 불구하고 그에 대한 조사가 이루어지지 못 해 한국어교원 자격제도를 개선하거나 정비할 수 있는 기초 정책 현황 자료가 부족하였다. 이에 본 연구에서는 국내외 한국어 교육기관에 관한 기초 조사를 실시하고, 해외 거주 한국어교원 자격 취득 희망자 현황을 조사하였다.
제1장에서는 본 연구를 추진하게 된 목적, 연구 진행 일정, 연구 대상, 연구 방법 등을 기술하였다. 본 연구에서는 공개된 자료 등을 바탕으로 각 기관별로 분산된 교육기관의 정보를 수집하여 교육기관을 목록화하고, 각 교육기관의 유형별로 운영상의 특징과 운영 현황을 정리하였다.
제2장에서는 조사된 국내 한국어교육 기관에 관한 현황 정보를 정리하였다. 대학 부설 교육 기관(220개), 다문화가족지원센터(218개) 및 다문화 유치원, 초, 중등학교의 KSL 과정 운영 기관(500개), 외국인 근로자 관련 기관(63개), 사회통합프로그램을 운영하는 거점 기관(47개)을 대상으로 조사하였으며, 조사 항목은 ①기본 정보(기관명, 지역, 유형 등), ②기관 규모 정보(교원 수, 학생 수, 개설 학급 수), ③운영 정보(개설등급, 연중 개설 학기 수 등), ④기타 실습 관련 정보로 구분하였다. 조사 결과, 대학부설 교육 기관은 수도권을 중심으로 밀집해 있었고, 다문화가족지원센터와 KSL 과정 운영 기관, 사회통합프로그램 운영 기관은 전국적으로 분포해 있었다.
제3장은 총 4,084개 국외 한국어 교육기관에 관한 조사 내용을 정리하였다. 국외 한국어 교육기관으로는 세종학당(144개), 한글학교(1,848개), 해외 한국어 채택 초, 중등학교(830개), 대학(1,243개), 기타 직업 훈련 기관(19개)를 대상으로 하였으며 공개된 자료를 중심으로 운영 현황을 정리하였다. 조사 항목은 국내 한국어 교육기관과 동일하게 ①기본 정보, ②기관 규모 정보, ③운영 정보, ④기타 실습 관련 정보로 구성하였다. 조사 결과, 세종학당은 중국을 비롯한 아시아 지역에 밀집해 있었고, 가장 많은 수의 교육기관으로 조사된 한글학교는 절반 이상이 미국에 위치하고 있었다. 또 초,중등학교 및 대학은 일본에 많이 분포하고 있었다.
제4장에서는 해외 거주자 중에서 한국어교원 자격증 취득을 희망하는 수요를 알아보기 위해, 현재 한국어교원 자격증 취득을 준비하고 있는 온라인 교원 양성 기관 수강생을 중심으로 표본 조사를 실시하였다. 온라인 교원 양성 기관을 주된 표본 집단으로 설정한 까닭은 해외 거주자들이 국내에 직접 오지 않더라도 온라인을 통해 국외에 거주하면서 교육을 받을 수 있다는 점 때문에 실제 해외 거주 수강생이 가장 많은 교육기관이기 때문이다. 조사 결과, 중국 > 일본 > 미국 거주자가 가장 많기는 했지만 매우 다양한 국가에 거주하는 이들이 교원 자격증 취득을 희망하고 있음을 알 수 있었다. 그리고 해외 거주자 중에서 교원 자격증 취득을 희망하는 이들은 여성이 남성보다 그 비율이 압도적으로 높았으며, 3-40대가 주를 이루었다. 또한 해외에서 한국어교원 자격증을 취득하고자 하는 이유로는 ‘세종학당 등 한국어 교육기관’ 취업,은퇴 후 재취업 등 취업과 관련되었음을 알 수 있었다.
본 연구에서는 지금까지 분산되었던 한국어교육 기관에 관한 현황 정보를 정리하여, 실습 교과목과 연계할 수 있는 교육기관의 유형과 목록을 정리하였다는 데 의의가 있다. 본 연구의 결과는 한국어교육 현장 실습 교육기관을 선정하거나 연계할 때 기초 자료로 활용할 수 있을 것이다. 또한 해외 거주 한국어교원 자격증 취득 희망자에 관한 표본 조사를 통해, 해외 거주자를 위한 한국어교원 자격제도 운영에 필요한 기초 정보를 제공할 수 있을 것이라 기대된다.
(출처:국문 개요 p.7)
Abstract
▼
This study was conducted as part of basic research to examine Korean language educational institutions that can be linked with lecture observation and field practice of Korean language teaching practice curriculum. Although there are various domestic and international institutions teaching Korean la
This study was conducted as part of basic research to examine Korean language educational institutions that can be linked with lecture observation and field practice of Korean language teaching practice curriculum. Although there are various domestic and international institutions teaching Korean language, there is a lack of comprehensive data on the operation of educational institutions because the information of educational institutions is not centralized. In addition, even though there are many people abroad who want to acquire a Korean language teaching license, there is not enough data on basic policy that can improve or revise the Korean teacher qualification system due to lack of research. Therefore, this study conducted a basic study on domestic and international Korean language educational institutions and examined the applicants who want to acquire a Korean language teaching license living overseas.
In Chapter 1, the purpose of this study, the study progress schedule, the subjects, and the methods are described. In this study, the information of the educational institutions scattered by each institution was collectedbased on the published data to catalogue the educational institutions and the characteristics and operation status of each educational institution were organized by type.
In Chapter 2, the current status of Korean language educational institutions in Korea was organized. The subjects were University-affiliated educational institutions (220 places), Multicultural Family Support Centers (218 places), Multicultural kindergarten, elementary and secondary schools hat offer a KSL program (500 places), Foreign worker-related organizations (63places), and organizations with social integration programs (47places). The research items were ①Basic information (institution name, area, type, etc.), ②Institution size information (number of teachers, number of students, number of classes), ③Operational information (level, number of semesters, etc), ④Other practice related information. As a result, the university-affiliated educational institutions were concentrated around the metropolitan area, and the multicultural family support centers, the institutions offer KSL programs, and the social integration programs were located nationwide.
In Chapter 3, the research information of a total of 4,084 international Korean language educational institutions was organized. The subjects were Sejong Institute (144 places), Hangul school (1,848 places), elementary, secondary schools and universities that offer a Korean language program (1,243 places), and other vocational training institutions (19 places). The operation status was summarized mainly by the published data. The research items consisted of same categories as Korean language educational institutions in Korea, ①Basic information, ②Institution size information, ③ Operational information, ④Other practice related information. As a result, Sejong Institute was concentrated in Asia, including China, and more than half of the Hangul schools, the largest number of educational institutes, were located in the United States. Also, a lot of elementary, secondary schools and universities were located in Japan.
In Chapter 4, a sample survey of those who are currently preparing to acquire a Korean language teaching licence in an online teacher training institutes was conducted in order to find the demand of foreign residents who desire to obtain a Korean language teaching licence. The reason why online teacher training instituted were chosen as the main sample group is because those institutes are used often by foreign residents due to their easy access from other countries. As a result, it was found that people from China, Japan, and the United States had the greatest number, in that order. It also revealed that those living in a various countries wished to obtain a teaching licence. Among those living abroad, those who wish to obtain a teaching licence were overwhelmingly female, and mainly in their 30s and 40s. In addition, it was found that the reasons for acquiring the Korean language teaching licence were related to employment, such as getting a job at a 'Korean educational institution such as Sejong Institute' and reemployment after retirement.
This study is meaningful in that it summarizes the current status information about Korean educational institutions that has been dispersed and organizes the types and lists of educational institutions that can be linked with the field practice curriculum. The result of this study can beused as a basic data when selecting or linking Korean language education field training institutes. In addition, it is expected that a sample survey of foreign residents who wish to acquire Korean language teaching license will be able to provide the basic information necessary for the operation of a Korean language teacher qualification system for foreign residents.
(출처:Abstract p.9)
목차 Contents
- 표지 ... 1제 출 문 ... 5국문 개요 ... 7ABSTRACT ... 9목차 ... 11표 목차 ... 13그림 목차 ... 15Ⅰ. 연구 개요 ... 17 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 17 1. 1. 연구의 필요성 ... 17 1. 2. 연구의 목적 ... 18 2. 연구 참여자 및 업무 분담 ... 18 3. 연구 범위 및 방법 ... 19 3. 1. 연구 내용 ... 19 3. 2. 연구 방법 ... 20 3. 3 . 연구 절차 ... 22 4. 연구 수행 기간 및 추진 일정 ... 22 4. 1. 연구 수행 기간 ... 22 4. 2. 연구 추진 일정 ... 23Ⅱ. 국내외 한국어교육 기관 현황 조사 ... 24 1. 국내 한국어교육 기관 현황 조사 ... 24 1. 1. 조사 대상 ... 24 1. 2. 조사 방법 ... 25 1. 3. 조사 결과 및 분석 ... 26 1. 4. 소결 ... 61 2. 국외 한국어교육 기관 현황 조사 ... 63 2. 1. 조사 대상 ... 63 2. 2. 조사 방법 ... 63 2. 3. 조사 결과 및 분석 ... 64 2. 4. 소결 ... 90Ⅲ. 해외 거주 한국어교원자격 취득 희망자 수요 조사 ... 92 1. 조사 방법 ... 92 1. 1. 조사 대상 ... 92 1. 2. 조사 항목 및 방법 ... 93 2. 조사 결과 및 분석 ... 93 2. 1. 학위과정 ... 93 2. 2. 비학위과정 ... 100 2. 3. 소결 ... 102Ⅳ. 결론 ... 104 1. 연구의 요약 ... 104 2. 제언 및 기대 효과 ... 106참고문헌 ... 109[부록 1] 국내 한국어 교육기관 목록 ... 110 1. 국내대학부설기관 ... 110 2. KSL 교육 기관 ... 116 3. 다문화가족지원센터 ... 130 4. 사회통합프로그램 ... 136 5. 외국인근로자센터 ... 145 6. 기타 ... 147[부록 2] 국외 한국어 교육기관 목록 ... 149 1. 세종학당 ... 149 2. 한글학교 ... 152 3. 해외초중등학교 ... 188 4. 해외대학 ... 207 5. 기타 ... 233끝페이지 ... 237
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.