보고서 정보
주관연구기관 |
한국여성정책연구원 Korean Women’s Development Institute |
연구책임자 |
박수범
|
참여연구자 |
김희경
,
권도연
,
김효진
,
주혜진
,
류유선
,
장은정
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
여성가족부 Ministry of Gender Equality & Family(MOGEF) |
등록번호 |
TRKO201700005755 |
과제고유번호 |
1105011273 |
사업명 |
한국여성정책연구원 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700005755 |
초록
▼
1. 연구개요
□ 연구의 배경 및 목적
○ 성별영향분석평가에 기반하고 있는 성인지예산제도는 성별영향분석평가와는 다르게 지자체의 성평등 목표를 수립하도록 하고 있음
- 그리고 수립된 성평등 목표에 맞는 성인지예산서 대상사업을 선정하도록 권고하고 있음
○ 그러나 현재의 성인지예산을 담당하는 부서가 예산부서이다 보니 성인지예산서에 포함되는 성평등 목표의 수립이 적절히 이루어지지 못하고 있음
○ 따라서 본 연구는 지방자치단체의 성평등 목표를 수립하는 방안을 마련하고, 실제 특정 지역을 대상으로 성평
1. 연구개요
□ 연구의 배경 및 목적
○ 성별영향분석평가에 기반하고 있는 성인지예산제도는 성별영향분석평가와는 다르게 지자체의 성평등 목표를 수립하도록 하고 있음
- 그리고 수립된 성평등 목표에 맞는 성인지예산서 대상사업을 선정하도록 권고하고 있음
○ 그러나 현재의 성인지예산을 담당하는 부서가 예산부서이다 보니 성인지예산서에 포함되는 성평등 목표의 수립이 적절히 이루어지지 못하고 있음
○ 따라서 본 연구는 지방자치단체의 성평등 목표를 수립하는 방안을 마련하고, 실제 특정 지역을 대상으로 성평등 목표의 수립과 그에 따른 대상사업까지 선정하는 과정을 직접 수행하고자 함
○ 본 연구에서 수립하는 성평등 목표의 수립은 일차적으로는 성인지예산서에서의 대상사업 선정과 성과목표 설정에 직접적으로 영향을 미치기 위한 목적을 갖고 있지만, 장기적으로는 지자체의 성평등 수준이 낮은 부분을 개선하여 지역 전체의 성평등 수준을 높이는 것을 목적으로 함
□ 연구내용
○ 본 연구의 내용은 크게 성평등 목표의 수립과 지역사례 연구의 두 부분으로 구성됨
○ 성평등 목표의 수립에서는 지자체의 성평등 목표를 수립하기 위한 기본적인 가이드와 기초자료를 제공하고자 하였음
- 성평등 목표 수립에 필요한 가이드에는 성평등 목표의 수립주기, 성평등 목표를 세우기 위해 필요한 통계자료 및 활용방안, 부서간의 역할 등이 포함됨
- 성평등 목표를 수립하기 위해서는 기본적인 지역의 성평등 수준과 현안을 파악해야 하며, 이를 위해 지역별 성평등 지수, 지역통계연보, 여성정책관련 계획, 지역주민과 전문가를 대상으로 하는 실태조사 등을 활용할 수 있는 방안을 제시 하였음
○ 지역사례 연구에서는 다양하게 제시한 성평등 목표의 가이드를 실제 지방자치 단체에 적용하여 성평등 목표를 수립하는 과정을 진행하였음
- 지역사례 연구는 대전광역시를 대상으로 하였으며, 광역 및 기초자치단체의 성평등 목표를 직접 수립하고, 이에 따라 2017년 성인지예산서 예비 대상사업을 선정하는 과정을 직접 수행하였음
- 이렇게 선정된 예비 대상사업을 통해 성평등 목표 수립의 효과를 파악하고자 하였음
○ 마지막으로는 전체 연구의 진행을 통해 얻게 된 다양한 경험을 토대로 성인지 예산제도의 운영에 필요한 정책제언을 제시하였음
□ 연구방법
○ 본 연구에서는 성평등 목표 수립의 지역사례를 연구하기 위해 산학연 협동연구를 실시하였음
- 산학연 협동연구는 대전세종연구원과 함께 하였음. 대전광역시는 성인지예산 제도와 성별영향분석평가제도의 운영을 위해 공무원과 전문가, NGO간의 협력이 매우 잘 이루어지고 있는 자치단체임
- 지자체의 성평등 목표를 직접 수립하기 위해서는 운영주체들간의 협조가 필수적이므로, 대전광역시는 이런 점에서 지역사례 연구에 매우 적합함
○ 대전광역시의 성평등 현안과 여성정책의 수요를 파악하기 위해 지역주민을 대상으로 설문조사를 실시하였음
- 설문조사를 통해 대전시민을 대상으로 지역성평등 현황 및 여건에 대한 주민의 인식과 평가, 성평등 정책수요 등을 조사하였음
- 지역주민의 설문조사를 통해 부족한 지역 기초자료를 보완하고 조사결과를 토대로 성평등 목표를 수립하는 과정에 반영하였음
○ 또한 전문가 자문회의와 집담회를 적극적으로 실시하였음. 이를 통해 성평등 이슈를 발굴하고, 성평등 목표를 수립하는 과정에 반영하였음
- 전문가들의 참여는 연구를 계획하는 단계에서부터 조사, 성평등 목표를 수립하는 과정, 성평등 목표에 맞는 대상사업 선정 등 연구의 전 과정에서 이루어졌음
○ 마지막으로 지역 성평등 현안을 파악하기 위해 필요한 지역의 기초통계자료, 성평등 지표, 여성정책 관련 계획 등을 수집・분석하였음
(출처:연구요약)
Abstract
▼
The purpose of this study is to present a method of establishing gender equality goals of local governments, and apply the full task of establishing gender equality goals and selecting targeted programs to a specific region. Gender budgeting, although based on gender impact analysis, is different fr
The purpose of this study is to present a method of establishing gender equality goals of local governments, and apply the full task of establishing gender equality goals and selecting targeted programs to a specific region. Gender budgeting, although based on gender impact analysis, is different from gender impact analysis in that it recommends local governments to establish their own gender equality goals and select targeted programs for gender budgeting based on those goals. However, there is a limit to gender equality goals as they are set by the department of budget, which is responsible for gender budgeting.
Thus, the gender equality goals established through this study serves to primarily influence the selection of targeted programs and identification of performance goals of gender budgeting, and ultimately raise the level of gender equality in local regions by improving the low level of gender equality in local governments.
The process of establishing gender equality goals can be divided into four stages. The first stage identifies the level of gender equality in local governments. Various materials can be used to identify the level of genderequality. Not only the national gender equality index, which is constructed of numerous sectors and published annually, but also local statistics, implementation plans and ordinances of gender equality policies can be used to identify particularly low areas of local governments' gender equality.
The second stage examines the demand for women's policies among local residents and experts. This stage is where the issues and demands that were not easily tracked with the preexisting data are identified. Thedemand survey can be categorized into that targeting local residents and that for experts. In the survey for local residents, general perception of gender equality and suggestions for its improvement, level of life satisfaction, and areas of need can be measured. The survey targeting experts delve deeper. It can include experts' evaluation of local governments' gender equality policies as well as their recommendation on policy issues that require priority.
The third stage establishes gender equality goals of local governments. Gender equality goals are set with local government officials in charge of women's policies after a comprehensive examination of the prior two stages. SWOT analysis can be performed by provincial or metropolitan governments during this process.
The forth stage selects targeted programs for gender budgeting, based on the established gender equality goals. The performance goals of the targeted programs should be set so that they relate to gender equality goals, and managed to monitor the improvement in gender equality.
At present, the budgeting department, which is primarily responsible for gender budgeting, establishes gender equality goals. However, it does not seem appropriate that the budgeting department sets the gender equality goals that is supposed to raise the level of gender equality of local governments in the long run. Instead, the women's policy departmentshould be in charge of setting gender equality goals, and work in cooperation with various departments, including the budgeting department.However, as it is physically difficult for officials of the women's policy department to personally conduct surveys on local gender equality issues and demands, it would be practical to issue the task to relevant local research institutes.
In addition, it is practically difficult to establish gender equality goals annually, as the process involves numerous stages, and is costly and time-consuming. Therefore, two alternatives timetables can be considered. The first option is to establish gender equality goals every three to five years. This should entail that although goals are newly set every three to ive years, they reflect the evaluation of prior goals. It is also possible to set gender equality goals every five years in connection with the Master Plans for Gender Equality Policies, which is revised every five years. The second option is to align the timetable for setting gender equality goals with the term in office of the heads of local governments. In this case, as gender equality goals can be established in connection to the heads' election pledges, their performance can be readily assessed at the end of the heads' term.
In accordance with the process and method of establishing gender equality goals described above, this study establishes the gender equality goals and selects the gender budgeting targeted programs of Daejeon. Statistical data, administrative documents and residential surveys are used to understand the level of local gender equality and determine the gender equality goals for the implementation of gender mainstreaming. Opinions of experts in various fields as well as public officials relevant with gender mainstreaming policies are also utilized to understand the state of local gender equality and derive the goals. Gender equality goals are established for both the Daejeon Metropolitan City and the autonomous districts, and coordinated so that they are reflected in the selection of gender budgeting targeted programs.
Targeted programs for gender budgeting, selected based on gender equality goals, are more diverse than previous chosen programs, and are able to actively identify projects in fields with low gender equality, such as safety and service sectors. The diversification of gender equality targeted programs can be seen as the direct effect of establishing gender equality goals. Thanks to the establishment of gender equality goals, sectors with low gender equality that have been overlooked in the past are included in targeted programs, contributing to the actual diversification of targeted programs, and sectors with low gender equality are seriously considered in the gender budgeting process.
The‘Selection of Gender Budgeting Targeted Programs for Fiscal Year 2017,' conducted in Daejeon Metropolitan City and its five autonomous districts, is unique in that it is based on the objective of establishing gender equality goals with regional characteristics. The process of conducting citizen surveys to understand the current status and characteristics of gender equality according to institutions, analyzing existing statistical data, and holding discussions with local experts and government officials is significant in that it considers the local demand for gender equality as the criteria for gender budgeting targeted programs.
The targeted programs that have been selected for gender mainstreaming(gender impact assessment and gender budgeting) have the advantage of being more persuasive to individual project managers who prepare the analysis charts and gender budget statements. The possibility of holding consultations and setting performance goals are additional positive aspects of having gender equality goals catering each institution. By taking into account each institution's gender equality goals and deriving the performance goal of gender budgeting for fiscal year 2017, we can anticipate and analyze the improvement in the status of gender equality.
Based on the above results, the following policy suggestions can be made. First, gender equality goals should not be limited to gender budgeting but should be applied to gender impact assessment as well. Second, a performance evaluation framework is necessary to compare the effects of gender mainstreaming, even if gender equality goals are established and targeted programs are selected based on gender equality goals. Third, a consistent gathering of statistical data regarding gender equality is essential for establishing gender equality goals that reflect the current status and characteristic of local regions. Lastly, the support of local councils is crucial to the entire process of establishing gender equality goals, selecting targeted programs, drafting gender budgets and evaluating the improvement in gender equality. Aligning the term of establishing gender equality goals to that of the heads of local governments, and making it mandatory for the heads to set those goals can help raise the interest of local councils and government officials.
(출처:Abstract)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 4
- 연구요약 ... 6
- 목차 ... 20
- 표목차 ... 23
- 그림목차 ... 25
- Ⅰ. 연구개요 ... 28
- 1. 연구의 배경 및 목적 ... 30
- 2. 연구의 내용 및 방법 ... 31
- 가. 연구내용 ... 31
- 나. 연구방법 ... 32
- Ⅱ. 지방 성인지예산제도 현황 ... 34
- 1. 지방 성인지예산제도의 연도별 현황 ... 36
- 가. 개요 ... 36
- 나. 성인지예산서 작성지침의 변화 ... 37
- 다. 성인지예산서 작성현황 ... 44
- 2. 지방 성인지예산제도의 주요 쟁점과 성평등 목표 ... 48
- 가. 지방 성인지예산 관련 제도연계와 성평등 목표 ... 48
- 나. 지방 성인지결산제도와 성평등 목표 ... 61
- 다. 소결-제도간 정합적 연계를 위한 성평등 목표 설정 ... 63
- Ⅲ. 지방자치단체의 성평등 목표 설정 ... 66
- 1. 개요 ... 68
- 2. 성평등 목표 설정의 절차 ... 69
- 3. 성평등 목표 설정시의 고려사항 ... 71
- 가. 성평등 목표 설정에 참고할 자료 ... 71
- 나. 성평등 목표의 수립체계 ... 86
- Ⅳ. 지역사례 연구 - 대전광역시를 중심으로 ... 90
- 1. 지역사례 개요 ... 92
- 2. 대전지역 성평등 현황과 성평등 목표 ... 96
- 가. 지역 성평등 지수 ... 96
- 나. 지역 성인지 통계로 본 성평등 ... 98
- 다. 지역 성 주류화 제도 추진 여건 및 현황 ... 106
- 3. 성평등 정책 및 환경에 대한 시민설문조사 ... 118
- 가. 조사 개요 ... 118
- 나. 분야별 성평등 현황에 대한 시민설문 결과 ... 126
- 다. 광역시 및 기초자치구별 성평등 수요 지도(Mapping) ... 134
- 4. 대전지역 성평등 목표 수립 ... 138
- 가. ‘성평등 SWOT’ 분석 ... 138
- 나. 성평등 목표 설정을 위한 젠더 거버넌스 운영 ... 144
- 다. 대전광역시 성평등 목표 ... 151
- 라. 기초자치구 성평등 목표 ... 155
- 5. 2017회계연도 성인지예산 대상과제 선정 ... 158
- 가. 대상과제 선정 체크리스트 개발 개요 ... 158
- 나. 대상과제 선정 체크리스트 개발 과정과 결과 ... 159
- 다. 성인지예산 대상과제 선정 결과 ... 163
- Ⅴ. 종합논의 및 정책제언 ... 186
- 1. 종합논의 ... 188
- 2. 정책제언 ... 193
- 3. 연구의 한계 및 활용방안 ... 196
- 참고문헌 ... 200
- 부록 ... 208
- 부록1. 양성평등정책 기본계획 2016년 지역별 시행계획 비교 ... 210
- 부록2. 성평등 정책 및 환경에 대한 시민설문조사 설문지 ... 216
- 부록3. 대전시 기초자치구의 성인지예산서 대상사업 선정 체크리스트 ... 218
- 부록4. 대전시 기초자치구의 성인지예산서 대상사업 선정을 위한 체크리스트의 항목별 가중치 ... 221
- 부록5. 성평등 목표에 의해 선정한 대전광역시의 성인지예산서 예비 대상과제 목록 ... 226
- Abstract ... 238
- 끝페이지 ... 244
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.