보고서 정보
주관연구기관 |
한국여성정책연구원 Korean Women’s Development Institute |
연구책임자 |
이택면
|
참여연구자 |
유희정
,
김영숙
,
김효주
,
김은지
,
장윤선
,
김병권
,
김해람
,
손정민
,
안주희
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2016-12 |
과제시작연도 |
2016 |
주관부처 |
여성가족부 Ministry of Gender Equality & Family(MOGEF) |
연구관리전문기관 |
한국여성정책연구원 Korean Women’s Development Institute |
등록번호 |
TRKO201700005766 |
과제고유번호 |
1105011272 |
사업명 |
한국여성정책연구원 |
DB 구축일자 |
2017-09-20
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201700005766 |
초록
▼
1. 서 론
□ 연구목적 및 필요성
◦ 연구의 배경 및 필요성
- 성인지예・결산제도 시행 10년차를 맞아 그동안의 제도 운영 성과를 계승하고 단점을 보완하여 향후 제도 개선을 제안할 시점이 도래함
- 이러한 배경 하에 제도 운영 주체 및 시민사회단체, 각계 전문가 등 이해 관계자(stakeholders)로부터 제도 개선 필요성에 대한 주장과 구체적인 개선 방안이 지속적으로 누적되어 왔으며 제도 자체의 효과성과 성평등 기여에 대한 선행연구도 수행되어 왔음
- 2014년 성인지예・결산제도 중장기
1. 서 론
□ 연구목적 및 필요성
◦ 연구의 배경 및 필요성
- 성인지예・결산제도 시행 10년차를 맞아 그동안의 제도 운영 성과를 계승하고 단점을 보완하여 향후 제도 개선을 제안할 시점이 도래함
- 이러한 배경 하에 제도 운영 주체 및 시민사회단체, 각계 전문가 등 이해 관계자(stakeholders)로부터 제도 개선 필요성에 대한 주장과 구체적인 개선 방안이 지속적으로 누적되어 왔으며 제도 자체의 효과성과 성평등 기여에 대한 선행연구도 수행되어 왔음
- 2014년 성인지예・결산제도 중장기 로드맵 수립 연구는 현 제도발전 단계(2014∼2018)에서 추진할 전략과제로 제도적 기반 확충, 제도 운영의 체계화, 전담기구 설치와 지원조직 확충, 대상사업 선정 기준 개선 등 4대 과제를 제안 한 바 있음
- 본 연구는 이러한 맥락 속에서 국가 성인지예・결산제도가 현재 운영단계에서 직면하고 있는 가장 시급한 현안을 파악하고 문제점을 적시하며, 가장 효과 적인 해결방안을 제시하여 중장기적 제도 개선을 위한 방향을 모색하고자함
◦ 연구 목적
- 본 연구는 성인지예산 대상사업의 선정기준을 합리적으로 확립하고 적용하여 양성평등 관점에서 어떤 것은 그 성과를 관리해야 하는지 또는 그렇지 않아도 되는 사업인지를 구분하여 성인지예산 대상사업의 성과평가 및 관리를 통해 해당 사업이 의도한 양성평등 기여를 실질적으로 달성하는데 기여하고자 하는데 목적이 있음
- 이러한 목적을 달성하기 위해 일부 특정 부처를 선정하여 부처 성평등 목표 설정, 그에 따른 대상사업 선정, 사업별 성평등 목표 및 성과목표 설정, 성인지 예산서 작성, 사업 추진, 성과목표 달성여부 점검 및 그에 따른 성평등 기여도 평가, 성인지결산서 작성 등 제도 운영의 전 과정을 리뷰함으로써 모범적인 제도 운영 방안을 제시하고 그 결과를 분석하여 개선점을 도출하고자 함
□ 선행연구 검토 및 본 연구의 차별성
◦ 이미 대상사업 선정과 관련한 포괄적 지침 마련, 사업 성과관리와 성평등 지표 연계를 위한 일반적 방법론 제시, 세부사업별 재정사업 효율성 증대효과에 대한 미시적(micro) 분석 및 성인지예・결산제도 시행에 따른 국가 성평등 개선 효과에 대한 거시적(macro) 분석이 수행된 바 있음
◦ 본 연구는 그 다음 단계로서 ① 구체적 사업 설명 자료를 통해 대상사업 선정 기준을 표준화・세밀화하고 ② 특정 부처의 실제 사업 성과관리 결과를 리뷰 하여 성평등 목표와 성과지표간 연계성 강화 방안을 발굴하고 ③ 특정 부처의 실제 성인지예・결산제도 운영 과정에 대한 전문적 지원을 통해 제도 개선점을 제안하며 ④ 세부사업보다 더 넓은 범위의 사업 유형을 분석대상으로 하여 중범위(meso) 수준의 성평등 개선 효과를 파악한다는 점에서 기존 연구와의 차별성이 있음 □ 연구 내용 및 방법
◦ 연구의 주요 내용
- 「양성평등기본법」 등 관련 법령에 대한 분석을 통해 성인지예산제도의 기능과 목적을 재검토
- 현재의 대상사업 선정 기준 및 적용에서 발견되는 문제점들을 부처별로 나누고, 『2016년도 성인지예산서』를 중심으로 각 부처의 대상사업 선정과 관련된 문제점을 성평등 목표와의 정합성 관점과 기존 선정기준의 일관성 관점을 중심 으로 짚어봄
- 부처의 성인지예산 대상사업 성과관리의 문제점을 살펴보고,『2015회계연도 성인지결산서』와『2015회계연도 성과보고서』 등을 활용하여 성과관리가 얼마나 효과적이었는지를 계량적으로 분석함
- 재정사업을 크게 양성평등을 명시적 목표로 추구하는 사업과 그렇지 않은 사업으로 구분하여 성인지예・결산과정을 다르게 적용해야 할 필요성이 있음을 밝히고, 각 사업 유형별로 대상사업을 어떻게 선정하는지, 선정된 대상사업에 대해 어떻게 성과관리 및 평가하고 그 결과를 환류할 것인가에 대한 개선 방안을 제안함
- 마지막으로 결론에서는 이러한 개선 방안 제안을 종합하여 양성평등적 성과 예산제도의 확립을 위해 현 단계 성인지예산제도가 갖추어야 할 모범적 운영 모델을 제시하고자 함
◦ 주요 연구추진 방법
- 산학연 공동연구
∙재정분야 전문성과 여성분야 전문성의 시너지 효과 추구
∙성과주의예산제도와 성인지예산제도의 연계방안에 관한 연구 재정학회 위탁 추진
- 문헌자료 수집・분석
- 각종 공식통계자료, 행정자료, 성인지예산사업 DB 자료 등 분석
- 사업별 공무원 대상 서베이
∙조사대상:『2017년도 성인지예산서』 및『2015회계연도 성인지결산서』를작성한 부처별 총괄 예산담당, 결산담당 및 세부 사업담당 공무원을 대상 및 기존 조사 응답자(2016년도 공무원의견조사)
∙표본설계: 전수 대상(응답률 70% 이상)
∙조사방법: 온라인 조사
- 전문가 자문회의
∙성인지예・결산서 작성 매뉴얼, 조사 분석모형, 정책제안 도출 등을 위한 전문가 자문회의
∙전문가 자문단은 여성 및 재정분야 전문가, 국회 및 관련 부처의 공무원 등 다양한 분야를 대상으로 구성
- GB포럼 및 토론회, 학술회의 실시
∙국내외 전문기관과의 지속적인 네트워크를 형성
∙성인지예산 관련 국내외 전문가 및 연구전문기관과의 밀접한 파트너십을 토대로 연구성과를 확산・공유
∙운영 횟수 및 시기 : 연중 총 5회
(출처:연구요약)
Abstract
▼
The objective of this research is to examine the successes of the gender budgeting system and identify its weaknesses in order to suggest further improvements for the future in light of its tenth anniversary.
To achieve this goal we examine the issues of the selection criteria for target proj
The objective of this research is to examine the successes of the gender budgeting system and identify its weaknesses in order to suggest further improvements for the future in light of its tenth anniversary.
To achieve this goal we examine the issues of the selection criteria for target projects and the process through which they are applied, review the overall gender budgeting process of a select few ministries, then conduct a quantitative analysis measuring the effectiveness of the performance management of targeted projects using performance reports and gender budget settlement of accounts for the Fiscal Year 2015 (Section Ⅱ). Next, based on the results of our analysis, we present a plan to effectively improve the problems of the current gender budgeting system (Section Ⅲ). Last, we propose a model operation plan from the perspective of performance-based budgeting aimed at achieving gender equality.
The most pressing issues of the current system identified in this research paper are as follows. First, since an objective and standard criteria for selecting target projects has yet to be established, issues about the validity of the selected projects are frequently brought up. Secondly, as the effectiveness of performance management of the target projects is low, the fact that many of these projects did not substantially contribute to improving gender equality or that it was difficult to confirmthe level of contribution have been highly criticized. Therefore, this research paper seeks a way to establish rational criteria for selecting target projects for gender budgeting in order to differentiate which projects' performance must continue to be managed to achieve gender equality and which do not. Furthermore, we propose a plan to effectively manage the performance of target projects so that they actually achieve their goal of improving gender equality.
The plans to improve gender budgeting presented in this research are as follows.
First, we advise that gender budgeting be harmonized with performance-based budgeting and gender impact assessment in the long-run. Projects with the goal of reducing gender disparity should be linked with performance-based budgeting, including them in the performance management process of general budgetary programs so that they receive performance evaluation and feedback. Projects that are designed to have an influence on gender equality should be evaluated on their indirect effect on gender equality through gender impact assessments, the results of which should be reflected in the execution of projects, search for new projects, and feedback after execution, through official procedure, which needs to be established.
Secondly, while the method of selecting target projects for gender budgeting at the sub-project level should be continued in the short-term, we determine that the current selection criteria for target projects of automatically re-selecting the previous year's target projects should be discontinued since in the case of budgetary projects, there is a high proportion of continued projects and it is difficult to evaluate their effect on gender equality on an annual basis. As specific criteria for selecting projects with the goal of reducing gender disparity we present the following three standards: a project associated with carrying out one of the seven tasks presented in the Basic Plan for Gender Equality (a project that is a target project for the current Basic Plan for Gender Equality), a project that targets women or includes preferential treatment measures for women, or a project that provides protection to disadvantaged groups that are either predominantly men or women. Projects that apply to any of the following four are considered as projects designed to have an influence on gender equality:: projects that directly target natural persons, projects that directly target households, projects that directly target one-person companies・small businesses・the self-employed, projects among those that target non- natural persons such as companies・organizations・facilities which have employers that are relevant to the performance index of management tasks or projects that include the benefit rates or satisfaction levels of natural persons such as customers・users (However, it must be possible to collect data on the gender of the beneficiaries).
On the other hand, in order to actualize the model management plan presented above, we need to revise various guidelines, manuals, and checklists in the short-term, but also amend laws and their enforcement ordinances in the long-term. To put the short-term model management plan into action, we need to restructure the detailed guidelines of budget compilation, which is related to selecting target projects. The detailed guidelines to compiling the budget is comprised of targets and detailed guidelines. Targets should be differentiated into projects with the goal of reducing gender disparity and projects that are designed to have an influence on gender equality. The former refer to projects either associated with the Basic Plan for Gender Equality, projects that target women or include preferential treatment measures for women, or projects that provide protection to disadvantaged groups that are either predominantly men or women, whereas, the latter refer to budgetary programs, excluding projects with the goal of reducing gender disparity, that target natural persons and households.
The key of the long-term model management plan presented in this research is the amendment or enactment of necessary laws. To be ideal, new regulations of the overall gender budgeting process, which includes gender budgeting's inherent function and objective, the performance management system and feedback on the results, and the link with the Mid-term Expenditure Framework should be established. In this paper, we propose the enactment of an individual law called the “Gender Budgeting Law(tentative),” which includes all of these factors. Another legal task is the elaboration of the law on gender impact assessment. Fundamentally, gender budgeting and gender impact assessment are separate, so from the perspective that they should be established as separate procedures with distinct functions, we highlight gender budgeting's independent coverage and function that does not overlap with those of gender impact assessment.
Finally, we suggest a role for the Ministry of Gender Equality and Family in the actualization of the model management plan for gender budgeting. The Ministry will have to search for management tasks that are needed for selecting projects with the goal of reducing gender disparity, provide all guidelines and manuals, and hold training sessions for government officials. Furthermore, it will need to monitor whether the performance indices for the selected management tasks have been chosen appropriately, while also be able to propose changes in performance indices. It can refer to the fact that the Ministry of Employment and Labor and the Ministry of Science, ICT, and Future Planning is involved in the selection of performance indices for the Employment Program and the National Research and Development Program. Lastly, the Ministry of Gender Equality and Family should be given the authority to be involved in the selection of projects to be evaluated (in the case that budgetary project evaluations are conducted on gender budgeting target projects), offering feedback based on the evaluation results, etc.
(출처:Abstract)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 4
- 연구요약 ... 6
- 목차 ... 32
- 표목차 ... 34
- 그림목차 ... 36
- Ⅰ. 서 론 ... 38
- 1. 연구 목적 및 필요성 ... 40
- 가. 연구의 배경 및 필요성 ... 40
- 나. 연구 목적 ... 41
- 2. 선행연구 검토 및 본 연구의 차별성 ... 43
- 3. 연구 내용 및 방법 ... 53
- 가. 연구의 주요 내용 ... 53
- 나. 주요 연구추진 방법 ... 56
- Ⅱ. 현 단계 국가 성인지예・결산제도의 문제점 ... 58
- 1. 법령에 규정된 성인지예・결산제도의 목적과 기능에 대한 재검토 ... 60
- 가. 현행 법령의 검토 ... 60
- 나. 현행 법령에서 기인하는 쟁점들 ... 65
- 2. 대상사업 선정의 문제점 ... 67
- 가. 성평등 목표와의 정합성 ... 68
- 나. 선정 기준의 적절성 ... 86
- 3. 성과관리의 문제점 ... 95
- 가. 부처 성평등 목표 실현을 위한 성과관리 체계 ... 95
- 나. 사업별 성과지표의 부적절성 ... 105
- 다. 성과관리의 효과성에 대한 경험 분석 ... 118
- Ⅲ. 국가 성인지예・결산제도의 개선 방안 ... 126
- 1. 대상사업 선정 방식의 개선 ... 128
- 가. 재정사업 유형 구분의 필요성과 방법 ... 128
- 나. 성평등목적사업과 성평등영향사업 ... 130
- 다. 부처 성평등 목표에 입각한 대상사업 선정 ... 130
- 라. 체크리스트에 따른 대상사업 선정 ... 132
- 2. 성과관리의 실효성 개선 ... 135
- 가. 재정사업 성과관리 체계와 연동 방안 ... 136
- 나. 별도 성과관리 체계 구축 방안 ... 144
- 다. 단기적 개선 방안 ... 156
- Ⅳ. 결론: 양성평등적 성과주의예산제도를 위한 모범적 제도 운영안 제시 ... 162
- 1. 성인지예산제도의 기능과 모범 운영안의 의의 ... 164
- 2. 장기적 모범 운영안 ... 167
- 3. 단기적 모범 운영안 ... 171
- 4. 법령 및 지침 변경과 관련한 제안 ... 175
- 참고문헌 ... 186
- 부록 ... 192
- 부록1. 부처별 성인지예산 대상사업 선정기준 개선안 적용 결과 ... 194
- 부록2. 2016년 성인지예・결산제도 연구사업 운영 ... 210
- 부록3. 공무원 의견 패널조사 결과-국가 성인지예산제도 발전을 위한 공무원 의견조사 분석 ... 225
- Abstract ... 252
- 끝페이지 ... 258
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