보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
서지영
|
참여연구자 |
유창완
,
김택천
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2014-12 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201800022958 |
DB 구축일자 |
2018-06-30
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201800022958 |
초록
▼
본 연구에서는 ‘학교체육 활성화 정책’의 취지 및 추진 방향의 적절함과 정책이 추구하는 성과 달성의 차원에서 시행 현장을 점검하고자 한다. 또한, 아울러 학교체육의 활성화 및 내실화와 관련하여 실질적 효과를 도출할 수 있는 정책 개선 및 지원 방안을 도출하고자 한다. 이를 위해 다양한 연구 방법을 통해 정책 및 교육 현장의 적용 실태를 검토·분석하였고, 도출된 결과에서 성공적인 정책 추진 및 정책 효과 제고를 위한 지원 방안과 향후 정책 수립 방안을 구체적으로 제안하였다.
먼저 연구의 주제인 학교체육 활성화 정책에 대한
본 연구에서는 ‘학교체육 활성화 정책’의 취지 및 추진 방향의 적절함과 정책이 추구하는 성과 달성의 차원에서 시행 현장을 점검하고자 한다. 또한, 아울러 학교체육의 활성화 및 내실화와 관련하여 실질적 효과를 도출할 수 있는 정책 개선 및 지원 방안을 도출하고자 한다. 이를 위해 다양한 연구 방법을 통해 정책 및 교육 현장의 적용 실태를 검토·분석하였고, 도출된 결과에서 성공적인 정책 추진 및 정책 효과 제고를 위한 지원 방안과 향후 정책 수립 방안을 구체적으로 제안하였다.
먼저 연구의 주제인 학교체육 활성화 정책에 대한 이해를 위해 우리나라 학교체육 정책의 변천과 흐름에 대하여 조사·분석하였고, 학교체육 활성화 정책의 세부 내용을 고찰하여 정책의 주요 시행 사항과 추진 방향에 대하여 개괄하였다.
그리고 미국, 일본, 독일, 영국의 학교체육 정책 자료를 수집하여 각국의 학교체육의 정책적 배경, 학교체육 정책의 실제, 학교체육 정책의 동향을 조사, 분석하고 시사점을 도출하였다.
다음으로 정책에서 추진하고 있는 과제의 전반적인 시행 실제를 보여주는 근거 자료를 수집하고, 다면의 증거에 기반 해 정책을 점검하고자 설문 조사와 면담조사를 실시하였다. 정책의 수요자 입장을 조사하기 위해 교사 및 학생에 대해 설문 조사 하였으며, 정책의 시행자 입장에서 시ㆍ도교육청 업무 담당자를 면담 조사하였다. 설문 조사의 경우 초, 중, 고등학교 학교급별 또한, 학생, 교사별로 관련된 질문 주제를 구별해 총 6종의 설문지를 통해 자료를 수집하였다.
설문 문항은 정책 세부 목표를 중심으로 구성되었는데, 그것은 체육활동 내실화, 체육지도 역량의 강화, 학교스포츠클럽 운영 모델 확산, 여학생 체육활동 활성화 지원, 체육활성화 프로그램 제공, 학생 체육활동 인프라 구축 등 6개 주제이고, 추가로 정책에 대한 수요자 인식을 조사하였다. 면담 조사의 내용은 정책의 세부 내용 중 실질적인 정책 시행업무를 바탕으로 하여 구성하였는데, 초등학교 체육전담교사 배치 확대, 초등학교 스포츠 강사 배치 지원, 창의적 체험 활동의 학교스포츠클럽 활동, 고등학교 체육 시수 및 이수단위, 학교 스포츠클럽의 운영 등 5개 주제에 관하여 질문하였다.
이후 조사 결과 분석에서 나타난 정책의 효과와 문제점에 기반하여 정책 효과 제고를 위한 실행 및 지원 방안을 제시하였다.
먼저 학교체육교육의 효과를 높이기 위한 정책 방향을 제시하였다. 즉, 다양한 학교체육 프로그램을 제공하여 형성된 긍정적 효과를 지속하고, 향후 학생들이 참여에 대한 내적 동기나 흥미가 유발되고 지속될 수 있도록 정책 방안을 마련해야 한다는 것이다. 또한, 현 정책에서 효과가 미흡했다고 인식된 정책(지역사회와의 연계, 여학생 체육활동 활성화)에 대한 보완의 필요성에 대해 제안하였다.
학교체육 프로그램별 정책 효과 제고를 위한 실행 및 지원 방안은 정규 체육과 자율체육을 분류하여 하위 정책 내용별로 제시하였다.
정규 체육 활성화 정책에서는 첫째, 창의적 체험활동의 학교스포츠클럽 활동 수업의 긍정적 효과를 지속하기 위해 현재 학교의 ‘스포츠 공간 및 시설’ 여건에 맞는 수업 재편성에 대한 필요성과 학교스포츠클럽 활동 수업의 질을 높이기 위해 학교스포츠클럽 활동이 체육교과 내 수업 내용으로 편입될 필요에 대하여 제시하였다. 둘째, 고등학교 10단위 6학기 수업 운영에 대해서는 체육활동 효과에 대한 사회적 인식을 높이려는 노력이 필요하고, 고등학생에게 적합한 체육 선택과목을 설정하며, 10단위를 이수의 최소 단위로 제시해야 한다는 방안을 제안하였다.
과외 자율체육 활성화 정책에서는 첫째, 다양한 체육활동 프로그램의 개발과 공유로 학생들에게 질적, 양적으로 증가된 활동을 제공할 수 있도록 하며, 운영 및 관리 교사에 대한 적절한 보상으로 지도 효과를 상승시킬 필요성이 있고, 운영 시간 및 제공되는 활동종류에 따라 관리 또는 지도의 역할이 달리 적용되어야 한다고 제시하였다. 둘째, 학교스포츠클럽 운영 및 대회 개최와 관련하여 종목을 다양화하고, 운동 기능이 낮거나 소외된 학생들을 포함할 수 있도록 하여 참여의 즐거움을 느끼기 위한 모임의 성격을 갖도록 발전되어야 한다는 점과, 학생의 활동 결과가 상급학교 진학 시 적절히 반영될 수 있는 기준을 마련하고, 학교스포츠클럽 대회 운영 규모와 방식의 변화와 총괄 운영을 위한 관리주체가 필요하다는 점, 담당 교사의 업무 경감을 위한 인력 지원 방안이 모색되어야 한다는 점을 제안하였다. 셋째, 여학생 체육 활성화를 위하여 여학생의 감성과 운동 능력에 적합한 스포츠 종목 보급을 확대하고, 프로그램을 개발하며, 여학생 참여율을 높일 수 있는 체육 수업을 설계하고자 조력해야 하며, 학교마다 여학생 스포츠클럽 신설을 의무화하고 이것을 체육 수업과 연계되도록 해야 한다는 점을 제안하였다.
인적 자원과 관련된 정책 효과 제고를 위한 실행 및 지원 방안으로는 지도자의 역량강화 방안을 중심으로 결과가 도출되었는데 첫째, 초등학교 체육전담교사 배치 확대 정책의 성공을 위해서 체육 수업 환경의 개선, 체육전담교사에 대한 인센티브 마련, 체육전담 교사의 전문성 확보를 위한 연수 방안 등의 실시가 필요하다고 제안하였다. 둘째, 스포츠 강사의 지원 정책은 스포츠강사의 역할에 대한 명확한 규명과 적절한 활용, 구체적인 복무 지침의 마련, 예산 및 관리와 관련한 정부차원의 지속적 지원 요구, 스포츠강사 관련업무를 시ㆍ도교육청 담당으로 일원화, 경력과 역량에 따라 강사의 급을 구분하여 지도영역을 제한하자는 것을 제시하였다.
물적 자원과 관련된 정책 효과 차원은 현재 정책에서 요구한 수준과 내용으로 연계가 시행되지 않고 있기 때문에 정책 효과 제고 방안에 앞서 보다 적극적인 정책 시행을 위한 협력 방안이 모색되어야 한다는 점이 분석되었다.
마지막으로, 연구 결과를 반영하여 향후 모색되어야 할 정책 방안을 두 가지 정책 방향과 각각의 하위에 정책 목적을 반영한 구체적 방안으로 제안하였다.
첫째, 학교체육 활성화 정책 효과를 정규 교육과정 체제 안으로 투입하고자하는 정책방향에 따라 초등학교급에서는 지도역량 강화를 목적으로 초등체육교사의 제도화 정책 시행을 제안하였다. 중학교급에서는 학교스포츠클럽 활동의 실효성 제고를 목적으로 이활동을 교육과정 내 정규 교과 수업으로 확대(시수 및 내용 포함)하는 정책을 제안하였다. 고등학교급에서는 신체활동 참여 습관화와 평생체육의 연계 가능성을 높이는 체육교과교육 개선을 목적으로 교육과정의 10단위 6학기 운영의 지속, 학교스포츠클럽 활동의 활성화를 위한 정책 시행을 제안하였다. 둘째, 학교체육 정책 운영의 체계화 및 통합 관리 체제 운영이라는 정책 방향에 터하여 교육부 중심의 민, 관 합동의 학교체육 전담 기구와 시ㆍ도교육청 주도의 학교스포츠클럽 통합 운영 센터(가칭) 설치에 대한 정책을 제시하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
▼
The purpose of this study is to inspect the purpose and progress direction's outcome of 'effectiveness of invigorating policy for physical education in school' in the implementation field. Also, it is intended to derive improved policy and support measures which can be derived a substantial effects
The purpose of this study is to inspect the purpose and progress direction's outcome of 'effectiveness of invigorating policy for physical education in school' in the implementation field. Also, it is intended to derive improved policy and support measures which can be derived a substantial effects associated with invigorating and substantial effect for physical education in school. For this purpose, this study employed different kinds of methods to analyze and examine policies and realities in the education field. In addition, this study specifically suggests to adjust policy enforcement, enhancing the effectiveness plan for support and future plan policies successfully.
First, to understand the invigorating policy for physical education, we analyzed the flow and changes of physical education policy of schools in Korea, and also discussed the details of it to summarize major policy plans and progress directions.
We collected policy data for physical education based on the United States, Japan, Germany, and England. We also investigated and analyzed each nation’s policy background, virtuality of policy and trend policy for physical education and drew a conclusion from implications.
Next, we collected base data from evidence that showed all-round implementation virtuality, including a questionnaire survey and expert interview for examine policy based on many-sided evidences. To investigate consumers’ stance of policy, the questionnaire survey was offered to teachers and students. To interview implementers’ stance of policy, we interviewed an expert who works at Metropolitan and Provincial Offices of Education. For the questionnaire survey, we distinguished elementary, middle, and high schools and also students, teachers based on question’s topic and collected data by 6 types of questionnaires.
The survey centrically composed questions’ main topics of particular objects such as substantiality of physical activity, reinforcement of physical instruction competences, diffusion of school sports club models, assistance of girl students’ physical activity invigoration, supply physical invigoration programs, student’s physical activity infrastructure construction and investigated consumers’ stance about policy. The interview content was comprised of detailed contents of policy among effective policy enforcement tasks based on expansion of placement elementary physical education specialist, assistance of placement elementary school sports instructor, creative experiential activities of school sports club, high school hours of PE class and semester hour, and questions of school sports club’s management.
We suggest policy’s effects and problems based on enhancing the policy effects for practice and support way in reference to the results of the analyzed survey.
To enhance physical education’s effects in school, we composed policy directions. In other words, providing various physical eduction programs in school formed maintaining the positive effects. From now on, students’ participation on intrinsic motivation and interest arise and continue to develop policy plans.
To enhance the effectiveness of policy for physical education programs in school for implement as well as support plan distinguish between a regular physical education and intramural activities and suggest by low rank contents.
In our enhancing the effectiveness of policy for regular physical education, to maintain the positive effects on creative experiential activities of school sports club, the government needs to reorganize the class based on our present school condition of ‘sports space and facility’. To enhance the quality of sports clubs in schools, activities need to be incorporated into the physical education course. Second, the class operation of 10 units of 6 semesters in high school, the effort is necessary to improve the social awareness of the effects of physical education, to establish chooses the suitable subject for physical education for high school students, and suggest to complete the 10 units as the smallest unit.
In our enhancing the effectiveness of policy for intramural activities, first, it seems essential to develop various physical activities programs and to provide students not only quantitative but qualitative activities. It needs to reward proper compensations to operational and managemental teachers that they could increase teaching effects. Also, it needs to apply differently by operation hours and provided kinds of activities depending on roles of management and instruction. Second, it is essential to diversify the school sports club and competitions. It needs to have a characteristic meeting which is enjoyable for every student; including those who have low sports ability.
Also, it is important that the result of the student’s activity feed into the standard when a student enter to an advanced to school and needs to have a management authority for school sports club size, ways of change and management. We suggested that to reduce responsibility of teachers, work is necessary for the human resource plan. Third, for girl students’ physical activity invigoration, it needs to expand kinds of sports events by female students’ emotion and capacity for exercise ability, develope programs, assist to raise female participation rate by designing a PE class, and last each school have to compel girl school sports club foundation and all of these have to associate with the PE class.
It has been analyzed that enhancing the effectiveness of human resources on the basis of the building reinforcement capacity of leaders who conduct PE activities.
First, in order for the placement elementary physical education specialist to succeed, it is necessary to improve the environment PE classes, offer incentive granting to physical education specialists, and have a teaching training program to secure the professionalism of the physical education specialist. Second, for sports instructor supporting policy, it seems essential to investigate the role of instructor specifically and adequate utilizations, concrete the guideline of service, budget and administration based on the government level of continuous support needs. Also, it is important that sports instructor’s business unify into the Metropolitan and Provincial Offices of Education’s responsibility. Last, distinguishing the instructor’s level depending on their career and capability so that to propose the limit of teaching area.
In terms of material resources, in the current policy, the government is not connected with demanding level and content so we analyzed that more assertive cooperation plan will be seek.
Lastly, to reflect the results of the research, we have proposed a policy proposal as a specific measure which reflects the two policy direction and purpose of each sub-policies.
First, according to direction of policy, it include the effectiveness of invigorating policy for physical education in school into a regular school curriculum system. In elementary schools, the research suggests the elementary school sports instructor’s institutionalization policy plan to reinforce the capacity of teaching. In middle schools, the research suggests enhancing the effectiveness of school sports club activity with the purpose of a regular class (including hours and contents) expanded into policy plan. In high schools, physical activity participation habituation and the purpose of improvement of PE class education system to last the 10 units of 6 semester. Also, it suggests the policy plan of enhancing the effectiveness of school sports club activity.
Second, we presented the policy proposals to install the school sports club integration operations center (tentative name) and school physical education exclusive charge organization about the direction of the policy systematic and integrated management system.
(출처 : ABSTRACT 329p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 15
- 그림목차 ... 23
- Ⅰ. 서론 ... 25
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 27
- 가. 연구의 필요성 ... 27
- 나. 연구 목적 ... 30
- 2. 연구 내용 ... 31
- 가. ‘학교체육 활성화 정책’에 대한 고찰 ... 31
- 나. 외국의 학교체육 정책 동향에 대한 이해 ... 31
- 다. 정책 시행 관련 학교체육 현장 실태 및 요구 분석 ... 31
- 라. ‘학교체육 활성화 정책’의 실행 및 효과 제고 방안 제안 ... 32
- 3. 연구 방법 ... 33
- 가. 문헌 연구 ... 33
- 나. 설문 및 면담 조사 ... 33
- 다. 현장 사례 조사 ... 33
- 라. 국외 정책 심층 사례 조사 ... 33
- 마. 전문가 협의회 ... 34
- 바. 워크숍 ... 34
- 4. 기대 효과 ... 34
- Ⅱ. 학교체육 활성화 정책의 이해 ... 37
- 1. 우리나라 학교체육 정책의 변천 ... 39
- 가. 시대 환경에 따른 체육정책과 학교체육 ... 39
- 나. 학교체육의 기본 방향 및 주요 업무 분야 ... 45
- 다. 학교체육 정책 변천으로부터의 시사점 ... 48
- 2. 학교체육 활성화 정책의 세부 내용 고찰 ... 49
- 가. 정책 추진 배경 ... 50
- 나. 정책 추진의 주요 과제 ... 54
- Ⅲ. 국외 학교체육 정책 동향 ... 63
- 1. 미국 ... 65
- 가. 학교체육의 정책적 배경 ... 65
- 나. 학교체육 정책의 실제 ... 69
- 다. 미국 학교체육 정책의 동향과 시사점 ... 76
- 2. 일본 ... 78
- 가. 학교체육의 정책적 배경 ... 78
- 나. 학교체육 정책의 실제 ... 81
- 다. 일본 학교체육 정책에서의 시사점 ... 89
- 3. 독일 ... 94
- 가. 학교체육의 정책적 배경 ... 94
- 나. 학교체육 정책의 실제 ... 97
- 다. 독일 학교체육 정책에서의 시사점 ... 103
- 4. 영국 ... 104
- 가. 학교체육의 정책적 배경 ... 104
- 나. 학교체육 정책의 실제 ... 106
- 다. 영국의 학교체육 운영 사례 ... 112
- 라. 영국의 학교체육 정책에서의 시사점 ... 116
- Ⅳ. 학교체육 활성화 정책 시행 현장 실태 및 요구 ... 119
- 1. 실태 및 요구 조사의 개요 ... 121
- 가. 조사 방법 ... 122
- 나. 조사 내용 ... 125
- 2. 정책의 시행 실태 분석 ... 131
- 가. 정규 체육교육과정의 내실화 ... 131
- 나. 학생 자율체육 활동의 지원 강화 ... 176
- 3. 학교체육 정책에 대한 인식 및 요구 분석 ... 226
- 가. 현 정책 시행 및 시행 성과에 대한 인식 ... 226
- 나. 학교체육 정책 방향 및 추진에 대한 요구 ... 235
- 4. 정책의 모범 시행 사례 분석 ... 237
- 가. 인성교육 실천 학교스포츠클럽 운영 사례 ... 237
- 나. 여학생 체육활동 활성화 운영 사례 ... 241
- 다. 지역사회 연계 운영 사례 ... 245
- Ⅴ. 학교체육 활성화 정책의 실행 효과 제고 방안 ... 249
- 1. 학교체육에서의 교육적 효과 제고를 위한 정책 방향 설정 ... 251
- 가. 효과를 제고하는 정책 방향의 수립 ... 251
- 나. 개선을 고려한 정책 방향의 수립 ... 252
- 2. 정책 효과 제고를 위한 실행 및 지원 방안 ... 255
- 가. 학교체육 프로그램별 효과 제고 방안 ... 255
- 나. 인적 자원 관련 정책 효과 제고 방안 ... 280
- 다. 물적 자원 관련 정책 효과 제고 방안 ... 290
- Ⅵ. 요약 및 제언 ... 295
- 1. 요약 ... 297
- 2. 정책 제언 ... 300
- 참고문헌 ... 323
- ABSTRACT ... 329
- 부록 ... 333
- 부록1. 초등학교 학생용 설문지 ... 335
- 부록2. 초등학교 교사용 설문지 ... 341
- 부록3. 중학교 학생용 설문지 ... 352
- 부록4. 중학교 교사용 설문지 ... 358
- 부록5. 고등학교 학생용 설문지 ... 368
- 부록6. 고등학교 교사용 설문지 ... 374
- 끝페이지 ... 383
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.