최소 단어 이상 선택하여야 합니다.
최대 10 단어까지만 선택 가능합니다.
다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
NTIS 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
DataON 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Edison 바로가기다음과 같은 기능을 한번의 로그인으로 사용 할 수 있습니다.
Kafe 바로가기주관연구기관 | 한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
---|---|
연구책임자 | 이승미 |
참여연구자 | 이경언 , 윤기준 , 최성희 |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 | 한국어 |
발행년월 | 2017-12 |
과제시작연도 | 2017 |
주관부처 | 국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 | TRKO201900002386 |
과제고유번호 | 1105012213 |
사업명 | 한국교육과정평가원 |
DB 구축일자 | 2019-06-15 |
DOI | https://doi.org/10.23000/TRKO201900002386 |
본 연구에서는 초·중학교의 정규 교육과정을 중심으로 학교 체육·예술교육의 지역 연계 활성화 방안을 탐색하고자 다음과 같이 연구를 수행하였다.
❏ 학교 체육·예술교육에서의 지역 연계의 이론적 배경
학교 체육·예술교육에서 지역은 교육적 변화가 실행되기 위한 장으로서 지리적 경계 안에서 살고 있는 사람들 간의 공통적인 유대와 의미 있는 사회적 상호작용을 포함하는 의미이다.
학교 체육·예술교육에서 지역 연계의 의의는 지역 자원의 활용을 통한 교과 수업의 내실화,지역에서의 다양한 경험을 통한 학생의 학교 교육에 대한
본 연구에서는 초·중학교의 정규 교육과정을 중심으로 학교 체육·예술교육의 지역 연계 활성화 방안을 탐색하고자 다음과 같이 연구를 수행하였다.
❏ 학교 체육·예술교육에서의 지역 연계의 이론적 배경
학교 체육·예술교육에서 지역은 교육적 변화가 실행되기 위한 장으로서 지리적 경계 안에서 살고 있는 사람들 간의 공통적인 유대와 의미 있는 사회적 상호작용을 포함하는 의미이다.
학교 체육·예술교육에서 지역 연계의 의의는 지역 자원의 활용을 통한 교과 수업의 내실화,지역에서의 다양한 경험을 통한 학생의 학교 교육에 대한 흥미와 관심 확대, 지역의 인적, 물적자원을 활용함에 따른 실업 문제 해소 및 지역 인프라 확충 등에서 찾을 수 있다. 이에 본 연구는 초·중학교의 체육 및 예술(음악·미술)과의 정규 교육과정을 중심으로 학교 체육·예술교육의 지역 연계 활성화 방안을 탐색하고자 한다. 본 연구에서는 본격적인 연구에 앞서 델파이 조사 등을 거쳐 연구의 분석 틀로 학교 체육·예술교육의 지역 연계 지원 주체(학교, 교육청,지방자치단체, 국가)와 지역 연계 유형(제도적 연계, 물적 연계, 인적 연계, 정보 연계)을 도출하였다.
❏ 학교 체육·예술교육에서 지역 연계 정책
국가 수준의 학교 체육·예술교육의 정책 흐름과 방향, 국가 수준의 체육과 예술(음악·미술)과 교육과정에 제시된 지역 연계 현황, 시·도 교육과정 편성·운영 지침에 제시된 체육과 예술(음악·미술)과의 지역 연계 현황을 중심으로 학교 체육·예술교육의 지역 연계 정책 현황을 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 학교체육에서는 국가 수준 교육과정 내 지역 연계와 관련된 내용이 구체적으로 제시되어 있지 않았다. 교수·학습 영역에서 인근 학교 및 지역의 자원을 활용할 수 있다는 수준의 소극적인 내용이 제시되어 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 경향은 시·도 교육과정 편성·운영지침에도 영향을 미쳤다. 일부 교육청을 제외한 대부분의 교육청에서 교육과정 문서에서 제시하고 있는 지역 연계 관련 내용을 재구성하지 않은 채로 제시하고 있었다.
둘째, 학교 예술교육에서는 점점 증가되는 지역 연계의 중요성 증대와 인식의 확대에도 불구하고 법적 지원 및 정부 정책의 지속성, 지역 사회와의 협력 체계 미흡으로 학교 예술교육에서 지역 연계를 활성화시키는 데에는 아직 부족한 것으로 나타났다. 따라서 관련 법규의 정비를 포함한 정부의 실제적이고 지속적인 지원과 지역사회와 학교의 협력 체계를 강화할 수 있는 방안의 제시가 필요하다.
❏ 학교 체육·예술교육에서 지역 연계 실태 및 요구
초·중학교 교사 및 학생과 교육지원청의 업무 담당자를 대상으로 한 설문 조사와 교육청 및 교육지원청 업무 담당자 및 초·중학교 교사를 대상으로 한 면담 조사를 중심으로 학교 체육·예술교육에서 지역 연계 실태 및 요구를 분석한 결과는 다음과 같다.
첫째, 학교체육에서는 교사, 학생, 장학사 모두 학교체육에서의 지역 연계 활용의 필요성을 높이 인식하고 있었으며, 학생들은 경험한 지역 연계 수업에 높은 만족도를 보였다. 그러나 학교체육에서 활용할 수 있는 다양한 지역 연계 프로그램이 개발될 필요가 있는 것으로 나타났으며 장학사들은 지역 연계 관련 정보를 효과적으로 인지하고 있는 반면, 교사들은 관련 정보를 얻는데 어려움을 겪고 있는 것으로 나타났다. 또한 교육청과 시 체육회와의 협력이 효과적인학교체육에서의 지역 연계에 필수적인 요소로 나타났다.
둘째, 학교 예술교육에서는 정부 및 지방자치단체를 대상으로 제도적, 물적 지원에 대한 요구가 가장 많았으며, 특히 초등학교의 경우 학생들의 안전 문제를 지원해줄 수 있는 대책을 요구 하였으며, 중학교의 경우 예술교육 자체에 대한 관심을 요구하였다. 시·도 교육청과 교육지원청에 대해서는 교사의 업무 경감을 위한 방안, 역량 증진 기회 제공, 사업의 지속성 확보를 위한 인적 지원, 학교 관리자 대상 홍보를 요구하였다. 학교에 대해서는 지역 연계를 위한 학교교육과정 재구성 요구가 가장 많았으며, 학부모, 학생의 예술교육에 대한 인식 제고도 필요하다고 하였다.
❏ 학교 체육·예술교육에서 지역 연계 우수 사례
국내·외의 학교 체육·예술교육에서 지역 연계 우수 사례는 다음과 같다.
첫째, 학교체육에서의 국내 사례는 단위학교 수준에서는 지역의 인적·물적 자원을 적극적으로 활용하거나 단위학교 교육과정을 재구성하는 형태로 나타났다. 교육지원청에서는 지역의 체육 시설·기구 정보를 제공하는 스포츠맵 제작이나 학교체육지역협의체를 코디네이터로서 활용하는 형태가 대표적이었다.
둘째, 학교체육의 국외 사례는 지역의 커뮤니티스쿨 제도를 적극적으로 활용하고 있는 일본도쿄 내 S구를 살펴보았다. S구에서는 학교체육에서는 대학 및 지역의 체육회에서 강사를 지원 받아 수업의 질을 향상하는 있었다. 주목할 점은, 커뮤니티스쿨 시스템 내 코디네이터가 효과적인 지역 연계의 결정적 요소로 도출되었다는 것이다.
셋째, 학교 예술교육의 국내 사례는 음악의 경우 거점학교와 드림학교, 학교오케스트라 등 교육부 학교예술교육활성화사업 운영을 통해 학교 예술교육을 활성화시킨 사례와 뮤지컬을 교과 교육과정으로 운영하여 통합적인 학교 교육과정 운영을 보여준 사례 그리고 이를 지원해 주는 교육지원청 사례를 제시하였다. 미술의 경우 예술드림학교와 혁신학교 지원사업의 일환으로 지역 연계를 활성화한 사례와 이러한 지원 없이 교사와 학교, 지역사회가 지역 연계의 주체로 활동한 경우를 제시하였고, 지역 연계의 협력체계를 잘 보여주는 교육지원청의 사례를제시하였다
넷째, 학교 예술교육의 국외 사례는 독일 베를린 주와 일본의 동경 및 요코하마에서 찾아보았다. 독일의 지역 연계는 프로그램의 내실화, 체계적인 인프라의 구축, 학교 안과 학교 밖의 협력 관계 조직망의 구성과 운영 등을 특징으로 한다. 일본의 지역 연계는 지역 수준의 예술프로그램, 동아리활동 참여 등에서 찾아볼 수 있으며, 학교 안과 학교 밖의 협력을 위해 코디네이터가 활용되고 있다.
❏ 학교 체육·예술교육에서 지역 연계 활성화 방안
학교 체육·예술교육에서 지역 연계에 대한 이론적 배경, 정책 분석, 실태 및 요구 분석, 우수사례 도출을 토대로 다음과 같은 학교 체육·예술교육의 지역 연계 활성화 방안을 제시하였다.
첫째, 학교체육에서는 제도적 연계에서는 법령 제정 및 개정, 교육과정에 지역 연계 관련내용 포함, 안전사고 관련 지침 제정, 학교체육지역협의체 운영 표준 모델 개발을 제안하였다.
물적 연계 방안으로는 학교체육에서의 지역 연계 관련 사업 예산 증액과 관련 정부 부처 간지역 연계 관련 사업 예산 일원화를, 인적 연계로는 전국 단위 외부 강사 인력풀 시스템 마련과 외부강사 대상 지도방식 연수 지속적 실시를 제안하였다. 정보 연계 방안으로는 다양한 지역연계 프로그램 개발, 지역 연계 정보 공유 시스템 마련 및 개선을 제안하였다.
둘째, 학교 예술교육에서는 제도적 연계 방안으로 법의 개정 및 제정, 정책 지원(학교 예술교육활성화 사업의 지속성 확보, 교육부와 문화체육관광부 연계 강화, 지역의 보유 자원 특성에 따른 차별적인 지원 방안 마련, 초등학교와 중학교 학교급별 지원 방안 마련, 지역 내 학교 예술교육을 지원할 수 있는 협력 체계 마련, 교사의 업무 부담 경감 방안 마련), 교육과정(국가교육과정 및 시·도 교육과정 편성·운영 지침) 개선을 제안하였다. 물적 연계 방안으로 예산지원을 제안하였으며 인적 연계 방안으로는 읍면, 섬 지역의 인적 지원, 지역 내 문화기관과의 MOU 체결 방식 개선, 교사 간 네트워크 형성 지원을 제안하였다. 정보 연계 방안으로는 지역연계 프로그램 개발 및 개선, 교사 및 강사, 학생 대상 연수, 교육 강화, 지역 연계 정보 전달방식의 개선, 학교 내외의 학교 예술교육에 대한 홍보를 제안하였다.
❏ 정책 제언
본 연구의 결과로 도출된 제도적 연계, 물적 연계, 인적 연계, 정보 연계 방안을 종합하여 학교 체육·예술교육의 지역 연계 활성화를 위한 다음과 같은 정책 제언을 제시하였다.
첫째, 학교 체육·예술교육의 지역 연계 활성화를 위한 법규의 정비를 위해서 「초·중등교육법」 및 「지방자치법」에 지역 연계 관련 규정 보완 및 신설(안)과 학교 체육·예술교육 관련 법령개정 및 제정(안)을 제시하고 국가 교육과정 총론에 국가 및 교육청 수준의 지원 방향을 제시하며 국가 교과 교육과정과 시·도 교육과정 편성·운영 지침에 지역 연계 내용 구체화하는 안을 제안하였다.
둘째, 학교 체육·예술교육의 지역 연계 협력 체제 구축을 위해서 지역별 특성을 고려한 체육·예술교육 협력 체제 개발, 코디네이터의 도입 확대, 지역 체육·예술교육 협의체 운영 방식 개선을 제안하였다.
셋째, 교육과정 중심의 지역 연계 프로그램 개발과 운영 지원을 위하여 교육과정 중심의 연계 프로그램 개발과 운영 체계 구축과 교사의 교육과정 재구성 역량 제고를 위한 연수 지원을 제안하였다.
넷째, 지역과 학교의 소통 활성화를 위하여 지역 연계에의 참여 확대를 위한 홍보 체계 구축과 지역별 특성을 고려한 지역 축제 운영 방안을 제안하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
The purpose of this study is to explore ways to facilitate the link between local communities and physical & art education at schools based on the national curriculum.
❏ Review of the literature
When discussing physical & art education at schools, the local community is an arena for accomp
The purpose of this study is to explore ways to facilitate the link between local communities and physical & art education at schools based on the national curriculum.
❏ Review of the literature
When discussing physical & art education at schools, the local community is an arena for accomplishing educational change and innovation, in which locals living in a certain geographical boundary form a common tie and interact meaningfully one another. The purpose of establishing a link with the local community for physical & art educationat schools is to strengthen subject teaching by utilizing community resources, to expandstudents’ interest in school education by participating in various experiences in the localcommunity, to solve employment problems by hiring local job seekers, and to build an infrastructure by employing material resources in the community. Previous research on physical & art education at schools, however, has focused on after-school sports clubs, specific genres of art or certain regions.
The purpose of this study is to explore ways to facilitate the link between local communities and physical & art education at schools based on the national curriculum.
To this end, this study developed an analytical framework using a Delphi survey and identified connection types and supporting agents for making a connection between the local community and physical & art education at schools. These include local schools,metropolitan and provincial offices of education, the local government, and the central government. The types of connection were divided into institutional, material, human,and information link.
❏ Current policies supporting the link between local communities and physical & art education at schools
The results of analyzing the current policy movements for connecting local communities with physical & art education at schools were discussed based on the analysis of national policies for physical & art education at schools, the current link between local communities and physical & art education presented in the national curriculum and in the guidelines of curriculum organization and management at the metropolitan and provincial level.
First, in regards to physical education at schools, the national curriculum only mentioned about the possibility of using resources from nearby schools or in the community for teaching and learning physical education. Specific explanations on establishing a link between physical education and local communities was not given.
This was also evident in the guidelines of curriculum organization and management provided by the metropolitan and provincial offices of education. A majority of the guidelines did not restructure what was given in the national curriculum related to forming a connection with the local community.
Second, in regards to art education at schools, despite the increasing importance and expanding recognition of establishing a link between school education and local communities, it was found that the movement towards creating a link with the local communities were still weak due to lack of legal support, durability of government policy and systemic cooperation with the local community. Therefore, the government’s practical and continuous support is called for, including the modification of relevant regulations, for a systematic reinforcement of the cooperation between the local communities and schools.
❏ Current status and needs for supporting the link between local communities and physical & art education at schools
The participants in this study include survey participants (elementary and middle school teachers, students, and school inspectors in charge of physical & art education at each metropolitan and provincial offices of education) and interview participants(elementary and middle school teachers and school inspectors in charge of physical & art education at each metropolitan and provincial office). The results of the data analysis for identifying the current status and needs for the link between local communities and physical & art education are as follows.
First, all participants expressed a strong need for utilizing the various resources in the local community for physical education. The students were highly satisfied with their experiences of PE classes linked with the local community. However, the needto develop various PE programs within the community was raised. It was also found that, unlike school inspectors, teachers had difficulty obtaining useful information for connecting school education with the local communities. It seemed that cooperation between the offices of education and the local sports associations is essential for a link between local communities and physical & art education to be effectively established.
Second, in terms of art education at schools, there was a strong need for institutional and material support from the central and local government. In elementary schools, therewas a need to provide support for student safety; in middle schools, on the other hand,teachers’ and students’ low interests in art education seemed to be a problem. Schoolinspectors asked for measures to reduce teacher workload, provide opportunities forcompetence development, provide human resources to secure the sustainability ofrelevant projects, and promote art education to school principals. Most teachers asked for the reorganization of school curriculum and increase in the recognition of art education as an important part of school education among parents and students.
❏ Excellent cases of connecting the local community and physical & art education at schools
Some excellent cases of connection between the local community and physical & art education are as follows.
First, in regards to physical education in Korea, schools were actively making use of the human and material resources within the local community and reorganizing the school curriculum. The metropolitan and provincial offices of education created sports maps providing information on the physical training facilities in the community and used local consultative groups as coordinators to facilitate the link between the communityand physical education at schools.
Second, cases of connecting physical education and the local community in other countries included a case in Setagaya-ku in Tokyo, Japan, in which a community school system was being implemented. In Setagaya-ku, the quality of physical education at schools were enhanced with the support from the local universities and sports associations. What is noteworthy is that the coordinators within the community school system played a key role in the process of building an effective connection betweenschools and the local community.
Third, in regards to music education in Korea, cases included having musical plays in the school curriculum and carrying out projects for facilitating art education with the support from the Ministry of Education and local offices of education at art-centered schools and Du-rim schools. As for art education, cases included activation of local community participation as a part of an Art Du-rim School Project and an InnovativeSchool Project. Cases of local community participation without outside support showed how teachers, schools, and local communities become active agents for making a connection between the schools and the communities.
Fourth, cases of connecting art education and the local community in other countries included a case in Berlin, Germany and Tokyo, Yokohama in Japan. The case in Germany was characterized by strong programs, systematic infrastructure, and cooperation network between in and out of schools, etc. The case in Japan was characterized as art programs in the local community and participation in club activities.
Japanese case demonstrated a good example of using coordinators for efficient collaboration between people in and out of schools.
❏ Plans for facilitating the link between local communities and physical & art education at schools
Based on the literature review, analysis of relevant policy and current link between the local communities and school education, needs analysis, and case studies, the following suggestions are proposed to facilitate the link between local communities and physical & art education at schools.
First, to facilitate the link between local communities and physical education, the following institutional, material, human, and information links need to be established.
From an institutional perspective, contents regarding community link should be included in law enactments and amendments, and in the curriculum. Guidelines are also required for student safety and a standard model for collaboration with local consultative groups for physical education also needs to be developed. As for material support, increase inbudget is needed to support cooperation of schools with the local communities andproject budgets among different branches of the government should be unified. Forbetter use of human resources, a system is needed to manage a large pool of skilled instructors at the national level and training programs for instructors should be offered.
For better sharing of information, more programs using community resources and better information sharing systems should be developed.
Second, to facilitate the link between local communities and art education at schools,law enactments and amendments, supporting policies (i.e., securing sustainability of school art education activation projects, strengthening the connection between the Ministry of Education and the Ministry of Culture, Sports, and Tourism, differentiating support methods based on the resources each community owns, preparing support plans for different school levels, establishing cooperative systems to support art education within the community, and finding ways to reduce teacher workload), and improvement of the curriculum is needed. In addition, more budget support is required for better material support. As for human support, improving ways to sign an MOU with cultural organizations in the community, supporting the formation of a network among teachers,and supporting rural and island communities with necessary human resources is needed.
As for information support, development and improvement of art education programs,reinforcement of the training of teachers, instructors, and students, improvement of the ways community information is delivered to schools, and promotion of art education in and out of schools is required.
❏ Policy suggestions
The policy suggestions for facilitating the link between local communities and physical and art education at schools are follows.
First, regulations should be supplemented or newly established in the 「Elementary and Secondary Education Act」 and the 「Local Government Act」 related to school-community link for physical & art education. The national curriculum should also include contents regarding ways to make connections with the local communities,while the guidelines for curriculum organization and management should include specific explanations to take action.
Second, it is necessary to develop a system that takes into account the characteristics of different communities, expands the use of coordinators, and improves the ways inwhich community consultative groups are managed to establish a cooperative system between the schools and local communities.
Third, a support for teacher training programs are required to develop curriculumbased programs and teacher competence to reorganize the curriculum.
Fourth, a system for promoting local participation and managing local festivals showing their regional characteristics is needed to activate communication between schools and communities.
(출처 : ABSTRACT 459p)
과제명(ProjectTitle) : | - |
---|---|
연구책임자(Manager) : | - |
과제기간(DetailSeriesProject) : | - |
총연구비 (DetailSeriesProject) : | - |
키워드(keyword) : | - |
과제수행기간(LeadAgency) : | - |
연구목표(Goal) : | - |
연구내용(Abstract) : | - |
기대효과(Effect) : | - |
Copyright KISTI. All Rights Reserved.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.