보고서 정보
주관연구기관 |
한국철도기술연구원 Korea Railroad Research Institute |
연구책임자 |
황현철
|
참여연구자 |
엄경수
,
홍인관
,
황종균
,
김원중
,
전진택
,
이호상
,
오영태
,
최용호
,
이선종
,
이수형
,
명묘희
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2017-04 |
과제시작연도 |
2015 |
주관부처 |
국토교통부 Ministry of Land, Infrastructure, and Transport |
등록번호 |
TRKO201800036929 |
과제고유번호 |
1615008230 |
사업명 |
철도기술연구사업 |
DB 구축일자 |
2018-08-11
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키워드 |
무가선 저상트램.철도차량 추진배터리시스템.트램 신호시스템.트램 법령.매립형궤도.Wireless Low-Floor Tram.Propulsion Battery System for Railway.Tram Signalling.Embedded Rail Track.Tram Statutes.
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초록
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○ 국가연구개발 사업을 통해 제작 완료된 무가선 저상트램의 실용화를 위한 차량시스템 신뢰성 확보, 국내 도시 운행을 위한 인프라 및 운영기술 개발
- 배터리를 포함한 무가선저상트램 시제차량 성능개선, 유/무가선 복합주행성능 시험을 위한 유가선 구축,연 속주행시험을 통한 신뢰성 평가 및 시험선 운영/유지 관리 기술 개발
- 도심지 노면철도 운행 관련 인프라 건설을 위한 매립형궤도 급속시공법, 저소음/저진동 노반, 매립형 분기기, 통합연계 신호시스템 전략 개발 및 시험환경구축을 통한 인프라 성능평가
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○ 국가연구개발 사업을 통해 제작 완료된 무가선 저상트램의 실용화를 위한 차량시스템 신뢰성 확보, 국내 도시 운행을 위한 인프라 및 운영기술 개발
- 배터리를 포함한 무가선저상트램 시제차량 성능개선, 유/무가선 복합주행성능 시험을 위한 유가선 구축,연 속주행시험을 통한 신뢰성 평가 및 시험선 운영/유지 관리 기술 개발
- 도심지 노면철도 운행 관련 인프라 건설을 위한 매립형궤도 급속시공법, 저소음/저진동 노반, 매립형 분기기, 통합연계 신호시스템 전략 개발 및 시험환경구축을 통한 인프라 성능평가
- 트램의 효율적 운영을 위한 운영기술, 도로교통신호 연계 트램신호시스템, 트램 운영 및 유지보수 체계 및 표준 지침/매뉴얼, 트램 도로주행 보안 솔루션 및 도로주행용 안전운행 지원장치, 트램 운전자 자격 관리 및 사고관리 프로그램 개발
(출처 : 보고서 요약서 5p)
Abstract
▼
Purpose & Contents
○ Reliability acquirement of tram vehicle for practicalization of wireless low-floor tram(WTRAM) and acquirement of infra/signalling/operation technology for urban area
- Performance improvement of tram vehicle for practicalization : improvement of main electrical units, eva
Purpose & Contents
○ Reliability acquirement of tram vehicle for practicalization of wireless low-floor tram(WTRAM) and acquirement of infra/signalling/operation technology for urban area
- Performance improvement of tram vehicle for practicalization : improvement of main electrical units, evaluation of performance maximum speed 70km/h, Continuous running test up to cumulative running distance 60,000km, running test with catenary)
- Performance improvement of battery system (over 180KWh of capacity, over 30km running distance with one full charge)
- Development of precast embedded rail track for the rapid construction, the low-vibration tram track, and embedded turnout system
- Development of road/railway combined tram signalling system
- Development of enactment or amendment of tram-related law and legislation
Results
○ Performance enhancement of tram vehicle
- Achievement of world record 43km with one full charge through the application development of world-best domestic battery technology
- Achievement of cumulative running distance up to target 60,000km, maximum speed 70km/h in performance, and running with catenary
- Performance improvement of main electrical units (battery system, VVVF inverter, DC-DC converter, etc.)
○ Practical development of embedded rail track system
- Development of precast embedded rail track for the rapid construction (100m installation in the test track)
- Development of design and construction method for the low-vibration tram track (50m installation in the test track)
- Development of tramway subgrade system for the special regions (tunnel and bridge)
○ Development of road/railway combined tram signalling system
- Development of tram priority system in intersection and route control system, based on wireless communication
- Development of road/railway-signal-combined driver assistant tram protection system
- Integration of developed tram signalling units in test line and test & evaluation of total function
○ Development of tram-related law and legislation for tram operation and invigoration
- Enactment or amendment of tram-related law and legislation (completion of amendment of urban railway law and railway safety law)
- Development of sub-manual and guideline, and policy study about tram safety and invigoration
- Development of amendment of traffic signal controller regulation
- Advertisement and technology consulting to local government, railway company, and etc. in wireless test line, so that about 200 persons visit and get a trial ride.
Expected Contribution
○ As development of wireless low-floor tram introduces the new public transport which supports easy access and transfer, and city-friendly environment, it is expected to bring the efficient national transport policy.
○ WTRAM reduces the financial burden of local government through low construction cost without high-elevated heavy station.
○ WTRAM test line will be used as 1) domestic and foreign advertising site where trial ride and field trip can be supplied up to the beginning of tram operation in local government, 2) educational site for tram driver licence and repair, 3) test site evaluating the results of new launched tram-related projects as tram core technology development, etc., 4) running test site of tram vehicle purchased by local governments.
○ If 30% among 15 tram lines (about 200km) planned in local government are installed with developed WTRAM, the import substitution effect is about 450 billions won considering localization ratio 75%.
○ Considering that tramway are operated in more than 400 cities and tram markets are increasing in worldwide, developed WTRAM have many chances to be exported and lead world market of wireless tram.
○ Reduction of importing cost through the domestic production and overseas expansion using the developed core technology.
○ Environmental construction of tram tracks guaranteing the stability and reliability and eco-friendly tram operation with low vibration.
○ Direct application of the developed product to the domestic construction of tram infra which is expected to be invigorated after 2017.
○ Safe and operational unit-element technology, and comprehensive institutional and policy measures that is required to operate tram(not yet prepared for domestic application) can be applied immediately as a tram is introduced into the country.
○ As there are no cases related to the development of integrated operation system of rail and road transportation in the country, it is expected that the results of this project will be used in the construction of other systems.
(출처 : SUMMARY 8p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 3
- 보고서 요약서 (총괄) ... 5
- 국문 요약문(총괄) ... 6
- SUMMARY (Total) ... 8
- 보고서 요약서 (1세부: 무가선 저상트램 실용화 기술 개발) ... 10
- 국문 요약문 (1세부: 무가선 저상트램 실용화 기술 개발) ... 11
- SUMMARY (1st Sub-Project : Practical Technology Development of Wireless Low-Floor Tram) ... 12
- 보고서 요약서 (2세부: 트램 인프라 실용화 기술 개발) ... 13
- 국문 요약문 (2세부: 트램 인프라 실용화 기술 개발) ... 14
- SUMMARY (2nd Sub-Project : Practical Technology Development of Tram Infra) ... 15
- 보고서 요약서 (3세부: 트램 운영기술 개발) ... 16
- 국문 요약문 (3세부: 트램 운영기술 개발) ... 17
- SUMMARY (3세부: 트램 운영기술 개발)〉(3rd Sub-Project : Development of Tram Operation Technology) ... 18
- 목차 ... 19
- 표목차 ... 23
- 그림목차 ... 34
- 제1장 연구개발과제의 개요 ... 55
- 제1절 연구개발 목적 ... 57
- 제2절 연구개발의 필요성 ... 57
- 1. 기술적 측면 ... 57
- 2. 경제산업적 측면 ... 57
- 3. 사회문화적 측면 ... 57
- 제3절 연구개발 범위 ... 58
- 1. 연구개발 최종목표 ... 58
- 2. 연구목표 및 내용 ... 58
- 제2장 국내외 기술 개발 현황 ... 69
- 제1절 국내외 트램 현황 ... 71
- 1. 국외 트램 현황 ... 71
- 2. 국내 트램사업 동향 ... 74
- 제2절 국내 무가선 트램 연구개발 동향 ... 76
- 1. 개요 ... 76
- 2. 배터리 구동형 차량시스템 개발 ... 77
- 3. 무가선 저상트램 전용시험선 ... 77
- 제3절 무가선 트램 차량시스템 기술 및 산업동향 ... 79
- 1. 무가선 트램 차량 개발 현황 ... 79
- 2. 트램 차량시스템 특허 현황 ... 85
- 제4절 트램 인프라시스템 기술 및 산업동향 ... 90
- 1. 국내 연구개발 실적 ... 90
- 2. 국내외 관련 기술 및 산업 동향 ... 91
- 제5절 트램관련 법제도 ... 102
- 제3장 연구수행 내용 및 성과 ... 103
- 제1절 무가선 저상트램 실용화 총괄 SE ... 105
- 1. 무가선 저상트램 시스템 인터페이스 ... 105
- 2. 시험선 운영 및 유지보수 ... 107
- 3. 시험선 시험환경 구축 ... 112
- 제2절 차량시스템 성능검증 및 기술향상 ... 129
- 1. 시제차량 주행 성능 검증 ... 129
- 2. 추진장치 성능개선 및 신뢰성 향상 ... 159
- 3. 저상대차 및 추진 배터리 유지보수 편리성 향상 ... 176
- 4. 주요 전장품 소형화 및 차량 경량화 (APU, DC DC컨버터) ... 181
- 5. 출입문 성능개선 ... 205
- 6. 차량운행기록 무선전송시스템 개발 ... 213
- 7. 차량 성능시험 ... 216
- 8. 소음 측정시험 및 분석 ... 253
- 9. 차량시스템 개선 사항 요약 ... 271
- 10. 도로주행시 차량시스템 장애 등 대처방안 검토 ... 274
- 제3절 배터리시스템 기술 향상 ... 278
- 1. 배터리 팩 상세 설계, 제작 및 성능 평가 ... 278
- 2. 배터리 팩 분석 ... 287
- 3. BMS 상세 설계, 제작 및 성능 평가 ... 291
- 4. 유/무가선 최적 배터리 가용 구간 설계 ... 298
- 5. 유/무가선 최적 환경의 배터리 운영 구간 설계 ... 301
- 6. 주행부하 시험 ... 304
- 7. 전류/출력범위 시험 ... 309
- 8. 온도/진동/충격환경 시험 ... 315
- 9. SOC 검증 ... 320
- 10. 통신을 이용한 Monitoring Program 개발 ... 323
- 11. 팩 안정성 ... 330
- 12. 트램용 대용량 배터리 표준 규격 개발 ... 344
- 제4절 궤도시스템 실용화 기술 개발 ... 354
- 1. 노면트램용 매립형궤도 개발사양 설정 및 시험평가 ... 354
- 2. 매립형궤도 선로 유지보수 장치 개발 ... 438
- 3. 매립형분기기 시스템 개발 ... 451
- 4. 매립형궤도 신뢰성 검증 및 급속시공기술 개발 ... 513
- 5. 노면선로 성능향상 및 저진동궤도 개발 ... 535
- 제5절 도로교통연계 트램신호시스템 개발 ... 542
- 1. 개요 ... 542
- 2. 해외 트램 운영사례 및 신호시스템 조사 및 분석 ... 542
- 3. 트램 신호시스템 개발사양서 개발 ... 561
- 4. 트램 운행제어시스템 기술개발 ... 582
- 5. 도로교통연계 트램신호시스템 개발 ... 593
- 6. 트램 우선신호 실용화전략 및 평가체계 구축 ... 655
- 7. 트램 신호시스템 시험선 통합 구축 ... 704
- 8. 도로교통연계 트램신호 종합시험평가 ... 737
- 제6절 트램 운영 및 이용활성화를 위한 종합법령 및 매뉴얼 개발 ... 776
- 1. 주요 법령 ... 776
- 2. 매뉴얼 및 가이드라인 ... 812
- 3. 기타 트램 안전 및 이용 활성화 관련 ... 901
- 제7절 트램 활성화 방안 연구 ... 954
- 1. 트램 활성화를 위한 비즈니스 모델 개발 ... 954
- 2. 무가선트램 홍보전략 개발 ... 973
- 3. 트램 건설 및 운영을 위한 세수 확보 방안 ... 998
- 4. 국내 지자체 사업화 요건분석 ... 1006
- 제8절 사고저감기술 기조 연구 ... 1016
- 1. 트램 충돌경보 및 긴급제동 시스템 ... 1016
- 2. 도로주행보안솔루션 ... 1047
- 제9절 경량전철 시장 및 기술 동향 ... 1076
- 1. 국내 노면전차 등 경량전철 시장 및 기술검토 ... 1076
- 2. 국외 노면전차 등 경량전철 시장 및 기술검토 ... 1110
- 3. 노면전차 등 경량전철 시장 및 기술 동향 분석 ... 1147
- 제4장 목표 달성도 및 관련분야 기여도 ... 1201
- 제1절 목표 달성도 ... 1203
- 1. 정성적 달성도 ... 1203
- 2. 정량적 달성도 ... 1227
- 제2절 관련 분야 기여도 ... 1237
- 1. 기술적 측면 ... 1237
- 2. 경제・산업적 측면 ... 1238
- 3. 사회・문화적 측면 ... 1239
- 4. 정책적 측면 ... 1241
- 제5장 연구개발성과의 활용계획 ... 1243
- 제1절 연구결과의 활용 방안 ... 1245
- 제2절 기대성과 및 파급효과 ... 1245
- 제3절 상용화를 위한 요구사항 ... 1246
- 제6장 연구 과정에서 수집한 해외 과학기술 정보 ... 1249
- 제1절 해외 매립형궤도 적용 및 시공현황 조사 ... 1251
- 제2절 해외 매립형분기기 제작기술 조사 ... 1252
- 제7장 연구개발성과의 보안등급 ... 1255
- 제8장 국가과학기술종합정보 시스템에 등록한 연구시설・장비 현황 ... 1259
- 제9장 연구개발과제 수행에 따른 연구실 등의 안전조치 이행실적 ... 1263
- 제10장 연구개발과제의 대표적 연구 실적 ... 1269
- 제11장 참고문헌 ... 1273
- 끝페이지 ... 1278
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