보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
연구책임자 |
김인숙
|
참여연구자 |
박종임
,
배화순
,
지영래
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2018-12 |
과제시작연도 |
2018 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
과제관리전문기관 |
한국교육과정평가원 Korea Institute Of Curriculum & Evaluation |
등록번호 |
TRKO201900002205 |
과제고유번호 |
1105013294 |
사업명 |
한국교육과정평가원(R&D) |
DB 구축일자 |
2019-06-15
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201900002205 |
초록
▼
본 연구는 최근의 학생 평가 패러다임 및 관련 정책의 변화에 부응하여 학생 평가 데이터를 활용하여 학생의 성장을 지속적으로 모니터링 함으로써 학생 평가 데이터가 단순히 성적 산출에만 활용되는 것이 아니라 학생의 성장과 발달을 돕는 유용한 정보로써 활용될 수 있는 방안을 마련하는 데에 목적이 있다.
우선 학생 개인별 성장모니터링 체제 구축 방향을 마련하기 위해 단위 학교에서의 학생 평가 데이터 활용 현황과 국내외 학생개인별 성장 모니터링사례를 분석하였고, 이를 통해서 학생 개인별 성장 모니터링 체제를 구축하기 위한 시사점
본 연구는 최근의 학생 평가 패러다임 및 관련 정책의 변화에 부응하여 학생 평가 데이터를 활용하여 학생의 성장을 지속적으로 모니터링 함으로써 학생 평가 데이터가 단순히 성적 산출에만 활용되는 것이 아니라 학생의 성장과 발달을 돕는 유용한 정보로써 활용될 수 있는 방안을 마련하는 데에 목적이 있다.
우선 학생 개인별 성장모니터링 체제 구축 방향을 마련하기 위해 단위 학교에서의 학생 평가 데이터 활용 현황과 국내외 학생개인별 성장 모니터링사례를 분석하였고, 이를 통해서 학생 개인별 성장 모니터링 체제를 구축하기 위한 시사점을 도출하였다. 다음으로는 학생평가 데이터생성및 기록, 활용관련문서와 학생평가 데이터의 유형 및 포함정보를 분석하여 국내의 교실평가상황을 파악하였다. 또한 교과별로 모니터링 세부방안을 마련 하였는데 구체적으로는 성장요소를 탐색하고 성장요소를 설정하였으며, 이를 성취기준과 연계하고, 성장요소 수준 진술문과 성취기준 요약 진술문을 개발하였다. 끝으로 이러한 교과별 세부 방안을 적용하여 학생 개인별 모니터링을 할 수 있도록 학생 개인별 성장 모니터링 시스템을 개발하고 이를 시범 적용하였다.
❏ 학생 개인별 성장 모니터링 체제 구축을 위한 방향 탐색
단위학교에서의 학생평가 데이터 활용현황과 국내외 학생개인별 성장모니터링 사례를 분석하여 학생개인별 성장 모니터링 체제 구축 방향을 탐색하였다. 구체적으로 학생평가 데이터생성 및 기록, 활용 관련 문서와 학생평가 데이터의 유형 및 포함정보를 분석하여 국내의 교실 평가 상황을 파악하였다. 다음으로 수평기 하나로 시스템, 형성평가시스템,TELL, MAP Growth, PaCT 등 국내외 여러 사례의 분석 결과를 기반으로 국내의 교실평가상황에 적합하고 학생과 교사모두에게 도움이 될 수 있는 학생 개인별 성장 모니터링 체제 구축 방향을 마련하였다.
❏ 학생 개인별 성장 모니터링을 위한 교과별 세부 방안 설계
학생 개인별 성장을 모니터링 하기 위해서는 학교에서 산출되는 평가데이터를 활용하여‘초-중-고’를 포괄할 수있는 평가요소를 기준으로 모니터링을 해야 한다. 이에 본 연구에서는 먼저 모니터링의 대상이 되는 성장요소를 탐색하고 교과별 성장요소를 선정하였다(< 표1 >참고). 또한학교에서 산출되는 평가데이터는 성취기준을 단위로 수집되기 때문에 교육과정성취기준과 성장요소를 연계하는 작업을 수행하였다. 끝으로 모니터링 진단결과 자동으로 제공될 성장요소 수준 진술문과 성취기준 수준 요약 진술문을 개발하였다.
❏ 학생 개인별 성장 모니터링 시스템 개발
학생 개인별 성장 모니터링 시스템의 주요 기능은 < 표 2 >와 같이 ‘정보 등록’, ‘평가 설계’, ‘평가결과입력’, ‘분석및진단’의4개기능으로나눌수있다. ‘정보등록’은성취기준-성장요소를 조회하고 연결하거나 학생정보를 등록하는 기능이고 ‘평가설계’는 수행평가,지필평가, 형성평가에 대해서 평가의 시기, 평가 방법, 평가 내용, 평가 문항, 채점 기준 등을 계획하여 등록하는 기능이다. ‘평가결과입력’은 각 평가결과를 학생별로 입력하는 기능인데 지필평가는 나이스에 다운로드 받은 정오표를 업로드하면 자동적으로 평가결과가 입력되도록 하였다. ‘분석 및 진단’에서는 성장요소별 진단 기준에 따라서 앞서 ‘평가 결과입력’에서 입력된 평가데이터들을 성장요소별로 진단할수있고, 이렇게 산출된 진단 결과를 조회하고 결과를 출력할 수 있다.
❏ 학생 개인별 성장 모니터링 시스템 시범 적용
성장 모니터링시스템 개발을 8월에 완료하고 9월과 10월에 시범적용 및 교사 및 학생 대상설문을 실시하였다. 시범적용은 중학교 2학년 3개학급, 중학교 3학년 4개학급, 고등학교 1학년 1개학급에 대하여 학생210명, 교사8명을 대상으로 하였다. 학생설문은 성장 모니터링정보표에서제시하고 있는 각 정보들에 대해서 만족도를 응답하도록 하였다. 그 결과 모든 영역에 대해서 평균적으로 80% 이상의 학생들이 긍정적인 반응을 보였고, 본 연구에서 제시하는 성장요소별 진단결과나 성취기준별 분석정보가 기존의 성적표에 비해서 보다 많은 정보를 알려주고 있다는 것에만족하였다. 교사설문은시스템기능사용에 대한만족도와진단결과표에대한만족도로나누어서응답하도록하였다. 그결과시스템 기능사용측면에 대해서는 대부분 만족하였으나, 나이스 시스템과의 이원화로 인한 불편 사항들이 나타났다. 그럼에도 불구하고 학생 피드백이나 학생의 자기주도적 학습, 과정중심평가, 교수 학습개선 측면에서 학생개인별 모니터링 시스템에서 제공하는 성장모니터링 정보가 유용하다는 의견들이 주를 이루었다.
❏ 학생 개인별 성장 모니터링 체제 구축을 위한 제언
본 연구의결과를 바탕으로 학생 개인별성장 모니터링 체제 구축방안 마련을 위해서 다음과 같이 다섯 가지 측면에서 제언하였다.
첫째, 학생 개인별 성장 모니터링 시스템의 학교 현장 활용도를 제고할 필요가 있다. 이와 관련하여 학생 개인별 성장모니터링 시스템을 현행 나이스와 연동하여 사용자의 편의성을 제고하고, 학생 개인별 성장모니터링 시스템의 입력정보를 활용하여 현행의 총점 중심의 성적표를 보다자세하게 개선할 것을 제안하였다. 둘째, 학생 개인별 성장 모니터링시스템의 안정적 운영 및 확장방안을 마련할 필요가 있다. 이와 관련하여 시스템의 안정적 운영을 위한 인프라를 구축하고 이후 시스템 확장을 위한 로드맵을 제시하였다. 셋째, 학생개인별 성장모니터링 시스템 활용을 위한 교사 지원방안을 마련할 필요가 있다. 이와 관련하여 학생개인별 성장 모니터링을 위한 문항개발 및 관련 연수제공을 제안하였다. 넷째, 학생 성장 모니터링 정보를 활용한 교수 학습지원방안을 마련할 필요가 있다. 이와 관련하여 취약점 학습지원을 위한 학생 성장모니터링 정보와 기초학력향상 프로그램과의 연계를 제안하였고, 교수 학습개선시정의적 영역과 교과 역량관련성장모니터링 결과를 활용할 것을 제안하였다. 끝으로 학생 개인별 성장 모니터링 시스템의 지속적 활용 지원 체제를 구축할 필요가 있다. 이와 관련하여 학생 개인별 성장모니터링 시스템 활용에 대한 인식 개선 및 홍보, 연구학교 운영을 통한 우수사례 발굴 및 보급을 제안하였다.
(출처 : 연구요약 7p)
Abstract
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The purpose of this study is to continuously, individually monitor a student’s growth by utilizing student assessment data in response to a recent student assessment paradigm and associated policies, so that student assessment data can be used as useful information to help students grow and develop.
The purpose of this study is to continuously, individually monitor a student’s growth by utilizing student assessment data in response to a recent student assessment paradigm and associated policies, so that student assessment data can be used as useful information to help students grow and develop.
For this, the direction of the monitoring system for individual student growth was explored by analyzing the current status of student assessment data in schools and previous domestic and abroad cases of the individual student’s growth monitoring system. Specifically, classroom assessment situations in Korea were investigated by analyzing data generated and recorded by students and examining information on eachtype of student assessment data and their related documents for use. Next, macro- and micro-plans for developing an individual student’s growth monitoring system were set up by referring to the operation results of various domestic and foreign cases such as ‘SPG Hanaro System,’ ‘TELL,’ ‘MAP Growth,’ and ‘PCT,’ etc. These could be used in classroom evaluation situations, and thus might be beneficial to both students and teachers.
Then, growth factors to monitor each subject were selected by examining the results of the previous study and explored the relationship between the 2015 revised curriculum achievement standards and those factors. In addition, micro-plans for each subject were determined to produce information about various elements of growth, which can be analyzed through student assessment data. The student assessment data includes information such as how assessment-related information should be recorded for monitoring growth factors and how monitoring results could be derived for each growth element. Because this study utilizes assessment data produced by schools that are monitored based on assessment elements that are measured on the scale of ‘beginner-intermediate-advanced’, growth factors to monitor should be determined first.
Thus, the growth factors for each subject were selected by analyzing previous studies, and assessment data produced by schools were classified with each achievement standard, so to link achievement standards with growth factors. Finally, growth factor level descriptions and the achievement level descriptions were developed to provide the result of the diagnosis monitoring. Subject-specific characteristics were reflected when selecting growth factors for each subject. First of all, growth factors of Korean Language were developed mainly based on functional factors required for reading and writing. It focuses on functional elements, but also includes growth factors that correspond to meta-cognitive and affective domains and key competencies, reflecting the current national curriculum. A total of 13 growth factors were extracted in the reading and 11 growth factors in the writing section of Korean Language. Unlike focusing on the functional elements in Korean Language, in both Social Studies and Science, growth elements were based on the core notions in the curriculum, but included growth factors related to meta-cognitive and affective domains and key competencies as well. In Social Studies, a total of 13 growth factors were developed for General Social Studies and in Science, a total of 10 growth factors were extracted for Physics.
The 'student growth monitoring system' which provides teachers with student data was developed in order to keep a comprehensive analysis of recorded data and to conveniently manage the assessment results of students. The main functions of the student-specific monitoring system can be divided into four functions: information registration, assessment design, input of assessment results, and analysis and diagnosis.
In addition to these key functions, other functions such as 'data transfer' were also developed. 'Information registration' refers to the function of searching for and connecting to achievement standards per growth factor or registering student information. 'Assessment Design' is for registering the date of assessment, assessment methods, assessment contents, and assessment items concerning ‘performance test,’‘paper-based test,’ and ‘formative test.’ At this time, for the ‘paper-based test’, if uploading the two-way classification table downloaded from the NICE system, the system could automatically generate student information. 'Input of assessment results' is a function of entering the results for each student. "Analysis and Diagnosis" allows assessment data previously entered in the ‘Input of assessment results’ to be diagnosedby growth factor and allows the results to be retrieved and displayed.
The system was applied to seven middle schools and one high school for Korean Language, Social Studies and Science, and ways to utilize growth monitoring information based on the results of the pilot test were explored. A satisfaction survey was done with a total of 210 students and 8 teachers. The student survey was conducted to survey to the satisfaction level of each information. As a result, on average, over 80 percent of the students in all areas responded positively. The students were satisfied with the diagnosis results for each growth factor presented in this study, especially the fact that the analysis information by achievement standard was more informative than the existing report card. The teacher questionnaire was then divided into satisfaction with the system function and satisfaction with the diagnostic information table. As a result, the teachers were mostly satisfied with the functions of the system,but the current input and management of the student evaluation data was mainly based on the NICE system, resulting in inconveniences caused by the system not being unified.
Nevertheless, there were opinions that the individual student’s monitoring system was useful in terms of student feedback, self-directed learning, process-oriented assessment, and teaching-learning improvement.
To conclude, both students and teachers showed the most positive response to the feedback and improvement aspects of the assessment that the growth monitoring system developed in this study. Opinions on system improvement were also focused primarily on feedback and information enhancement for further improvement of learning.
Based on the results of the study, policy suggestions were made to develop student growth monitoring system utilizing student assessment data.
(출처 : ABSTRACT 261p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 연구협력진 ... 3
- 머리말 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목차 ... 11
- 표목차 ... 13
- 그림목차 ... 17
- Ⅰ 서론 ... 19
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 21
- 2. 연구 내용 ... 25
- 3. 연구 방법 ... 27
- Ⅱ 학생 개인별 성장 모니터링 체제 구축을 위한 방향 탐색 ... 31
- 1. 단위 학교에서의 학생 평가 데이터 활용 현황 분석 ... 33
- 2. 국내외 학생 개인별 성장 모니터링 사례 분석 ... 55
- 3. 시사점 ... 75
- Ⅲ 학생 개인별 성장 모니터링을 위한 교과별 세부 방안 설계 ... 79
- 1. 국어과 세부 방안 설계 ... 82
- 2. 사회과 세부 방안 설계 ... 104
- 3. 과학과 세부 방안 설계 ... 132
- Ⅳ 학생 개인별 성장 모니터링을 위한 시스템 개발 및 시범 적용 ... 153
- 1. 학생 개인별 성장 모니터링 시스템 개발 ... 155
- 2. 학생 개인별 성장 모니터링 시스템 시범 적용 ... 181
- Ⅴ 결론 및 제언 ... 207
- 1. 결론 ... 209
- 2. 연구 제언 ... 217
- 3. 정책 제언 ... 226
- 참고문헌 ... 249
- ABSTRACT ... 261
- 부 록 ... 265
- [부록 1] 성장요소 설정 및 성취기준 연계 ... 267
- [부록 2] 성장요소 수준 및 성취기준 요약 진술문 개발 ... 282
- [부록 3] 학생 개인별 성장 모니터링 시스템 사용 만족도 조사 설문지(교사용) ... 310
- [부록 4] 학생 개인별 성장 모니터링 진단 결과 만족도 조사 설문지(학생용) ... 328
- 끝페이지 ... 332
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