보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
정미경
|
참여연구자 |
김경애
,
선혜연
,
임종헌
,
조은주
,
최한나
,
정광희
,
한은정
,
이선영
,
이슬아
,
홍세진
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2019-12 |
과제시작연도 |
2019 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO202000005480 |
과제고유번호 |
1105014967 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-07-29
|
키워드 |
중학생.성장과정.진로.관계.정체성.질적 종단연구.middle school students.growing process.career path.relationship.identity.qualitative longitudinal study.
|
초록
▼
한국교육개발원에서는 2016년부터 2019년까지 4년간의 연차별 추진계획에 따라 ‘중학생의 성장과정 분석: 학교, 가정, 지역사회를 중심으로’ 연구를 수행하였다. 처음 본 연구가 기획되었던 2015년 전후로는 중학생들의 학교폭력사건, 과도한 학업시간, 교권침해 사례 등 특별히 다른 시기보다 언론이나 정치권, 학계에서 중학생들에게 관심이 모아지던 시기였다. 특히 중학생에 대해서는 중2병 등 외부자적 시각에서 표현되는 특징이 있었고, 초등학교나 고등학교에 비해 중학교가 정체성이 불분명하고 주목받지 못하고 있다는 반성이 있었다. 또한 고
한국교육개발원에서는 2016년부터 2019년까지 4년간의 연차별 추진계획에 따라 ‘중학생의 성장과정 분석: 학교, 가정, 지역사회를 중심으로’ 연구를 수행하였다. 처음 본 연구가 기획되었던 2015년 전후로는 중학생들의 학교폭력사건, 과도한 학업시간, 교권침해 사례 등 특별히 다른 시기보다 언론이나 정치권, 학계에서 중학생들에게 관심이 모아지던 시기였다. 특히 중학생에 대해서는 중2병 등 외부자적 시각에서 표현되는 특징이 있었고, 초등학교나 고등학교에 비해 중학교가 정체성이 불분명하고 주목받지 못하고 있다는 반성이 있었다. 또한 고등학교 다양화로 인해 중학생들의 고등학교 진학과 관련하여 다양한 양상이 나타나고 있는데 이러한 영향을 분석함으로써 중학생의 입장에서 요구하는 진학의 과정을 알아볼 필요가 있었다. 이에 이 연구는 중학생들의 성장과정을 추적하여 면밀히 들여다봄으로써 한국의 중학생에 대한 이해를 높이고 더 나아가 중학교 교육에 대한 시사를 받기 위해서 기획되었다.
이를 위하여 동일한 연구대상에 대하여 4년간의 성장과정을 추적하면서 ‘생활과 성장과정’이라는 공통주제와 함께 매년 관계, 정체성, 진로와 같은 핵심 주제를 중점적으로 다루었다. 1차년도 연구(김경애 외, 2016)에서는 종단연구를 설계하고 중학교에 입학하기 전까지의 경험을 살펴보았으며, 2차년도 연구(김경애 외, 2017)에서는 중학교 1학년에서의 생활과 성장과정, 성장과정과 관계, 중학교 제도변천과 중학생 됨의 의미를 살펴보았다. 3차년도 연구(김경애 외, 2018)에서는 중학교 2학년에서의 생활과 성장과정, 성장과정과 정체성(자기인식), 국제 통계에서 본 우리나라 중학생들의 특징을 보았다. 이연구는 제 4차년도 연구로서 중학교 3학년에서의 생활과 성장과정, 성장과정과 진로, 교육정책이 성장에 미치는 영향을 살펴보았다. 또한 올해를 마지막으로 4년 간 수행해왔던 종단연구를 마치게 됨에 따라 이 연구는 1부와 2부로 나누어 제1부에서는 중학교 3학년의 생활과 진로를 제시하고, 제2부에서는 지난 4년 간 연구 참여 학생들의 성장을 종합적으로 분석하고 후속연구를 위한 시사점과 우리나라 중학생들의 올바른 성장을 위한 정책적 제언을 제시하였다.
이 연구에서 4년간 공통적으로 다루어진 연구문제는 다음과 같다(김경애 외, 2016: 5).
첫째, 중학생 시기 학습자로서의 특징은 무엇인가? 둘째, 중학생 시기 학습경험의 특징은 무엇인가? 셋째, 중학교에서 고등학교로의 이행상의 특징은 무엇인가? 중학생 시기가 다음 생애발달에 어떤 영향을 주는가? 넷째, 계층별, 지역별 성장과정에서 차이가 있는지,있다면 그 이유는 무엇인가?
한편 4차년도 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 중학교 3학년 생활의 특징은 무엇인가? 둘째, 중학교 3학년의 학습경험의 특징은 무엇이며, 고등학교로의 이행과정은 어떠한가? 셋째, 이 과정에서 학교, 가정, 지역사회의 배경에 따라 학생들의 진로 및 진학 상황이 어떻게 달라지며, 그 이유는 무엇인가? 넷째, 4개년 종단연구 결과와 그 시사점은 무엇인가?
이상과 같은 연구문제를 해결하기 위하여 문헌분석, 질적 사례연구를 위한 심층면담,진로․학습․성격영역을 측정하는 총 3종의 심리검사를 실시하였다. 특히 1차년도 연구에서 선정한 연구대상 학생들이 4년 동안 성장해가는 과정을 추적해 나가는 질적 사례 연구로서 1차년도 연구에서 선정한 동일한 연구대상을 통해 자료를 수집하였다. 집단 간 비교를 위하여 1차년도 연구에서는 도시 저소득층, 도시 중산층, 도시 고소득층과 읍면지역으로 나누어 각 집단을 대표하는 가가중학교, 나나중학교, 다다중학교, 라라중학교 등 4개 학교를 선정하였으며, 각 학교별로 11~15명 내외의 학생을 연구 참여자로 확정하였다. 또한 각 학생들의 학부모 1인과 담임교사가 모두 면담 대상자였다.
제1부 Ⅱ장에서는 본 종단연구의 전체적인 구성을 제시하였다. 즉 종단연구를 관통하는 주제로서의 ‘성장’ 개념 및 ‘성장과정’을 포착하기 위한 하위개념에 대한 설명을 제시하였다. 또한 사례 선정의 기준과 공통 절차, 사례 학교의 일반적인 현황 등 4년간의 질적 사례 연구에 대한 연구 설계 내용을 담았다.
제1부 Ⅲ장에서는 4차년도 연구 주제인 중학교 3학년의 생활과 진로에 대한 이론적 배경을 제시하였다. 먼저 중학생의 심리적 특성과 진로에 대하여 살펴보고 특히 중학교 3학년은 어떠한 특성을 가지고 있는지 알아보았다. 또한 노무현 정부부터 현 정부까지 중학생 대상 교육정책에 대하여 알아보고 연구 참여 학생들에 대한 심도 있는 이해를 위해 실시한 심리검사 내용에 대하여도 간략하게 제시하였다.
제1부 Ⅳ장에서는 중학교 3학년이 된 연구대상 학생들의 가정, 학교, 지역사회에서의 생활과 4차년도 연구의 중심 주제인 고등학교 진학과 진로의 특징을 각 학교별로 제시하였다.
제2부 Ⅰ장에서는 지난 4년간 중학생 성장과정에 대한 종단분석 결과를 종합하여 제시하였다. 분석내용은 우리나라 중학생들의 학교, 가정, 지역사회에서의 생활의 특징과 그들의 부모, 친구, 교사와의 관계, 스스로 인식한 정체성, 진로에 대하여 4개 학교 학생들의 공통적인 특징을 살펴보고 집단별로 차이가 나는 부분은 집단과 그 특징을 별도의 주제로 제시하였다.
제2부 Ⅱ장에서는 연구 결과를 기초로 논의와 함께 후속연구를 위한 시사점과 정책적 제언을 제시하였다. 지난 4년간 학교, 가정, 지역사회를 중심으로 우리나라 중학생의 성장과정을 분석한 결과, 학생들은 중학생 시기를 지나오면서 인지적, 정의적, 신체적으로 또 관계구조의 변화와 관계범위의 확장, 정체성의 구체화, 진로의 구체화 및 현실을 고려한 진로계획의 수정 등 많은 성장을 했음을 알 수 있었다. 학생들은 아직 완전한 성장을 하지 못했지만 성숙한 인격체로서 성장해나가는 과정 중에 있고, 그 과정 중에 다양한 선택지와 결정의 상황에서 환경과 자신의 특성을 고려하며 스스로 더 나은 성장과 발달을 위해 노력하고 있는 것을 알 수 있었다. 친구들과의 관계에서 더 나은 관계를 유지하기 위해 어떻게 해야 하는지를 터득하고, 선생님들과의 갈등 상황을 경험하다가도 3학년이 되면 갈등을 조절해 나가는 모습을 보였다. 더 나은 미래를 위해 진로계획을 세우기도하고 자신의 상황에 맞게 진로계획을 수정하기도 하였다. 자신에 대한 인식이 명료해질수록 좌절하고 포부수준이 낮아지는 것도 경험했지만 그 또한 성장의 한 과정이라고 볼수 있다. 성장과 발달의 주체는 학생이고, 중학생 학습자는 어떠한 여건 속에서도 학습자 스스로 최적의 환경을 선택, 조성, 적응할 수 있는 자기주도적 존재다. 이러한 자기주도적 학습자들의 긍정적 성장을 위해 우리는 많은 교육적 시도를 하고 있다. 하지만 우리가 교육적 목적을 가지고 시도하는 여러 가지 제도나 정책들이 우리 중학생들이 행복하게 성장하도록 도와주고 있는지는 성찰해볼 필요가 있다. 다양한 특성을 가진 학생들이 각자의 삶을 영위하는 것을 인정하되 적어도 신체적․인지적․정의적 특성이 발달과정 중에 있고, 무한한 발전가능성을 내포한 중학생들이니만큼 중학생들에 대한 이해의 깊이를 더하는 노력을 하고, 이들의 성장에 영향을 미치는 다차원적인 요인들을 보완해준다면 조금 더 균형 잡히고 행복한 성장을 도모할 수 있을 것으로 본다. 이를 위해 다음과 같이
후속연구를 위한 제언과 정책적 제언을 하였다.
후속연구는 중학생의 인지적, 정의적 특성에 대한 심리검사 결과 심층 분석 연구, 교육격차 실태 및 영향요인 분석 연구, 고등학생 성장과정 분석 연구, 중학생들의 정신건강 연구 등을 제안하였으며, 본 연구가 질적 사례연구였던 만큼 보다 일반화할 수 있는 연구결과 도출을 위하여 전체 중학생 대상의 연구를 기획할 것을 제안하였다.
우리나라 중학생들의 균형 잡힌 성장을 위한 정책적 지원 방안은 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 교육격차 완화 측면으로 중학생 기초학력보장, 균등한 진로교육기회 제공 및 고등학교 진학상담 강화, 특성화고 육성 및 입시전형 개선, 사회통합전형 확대 및 학교내 교육의 다양화 확보, 공교육 중심의 지속적인 예술교육 지원 기반 마련, 지역사회 맞춤형 학교와 교사를 위한 학교자치화를 제언하였다. 둘째, 중학생 성장의 지지기반으로서 지역사회의 역할 강화 측면에서 마을교육공동체 활성화를 제언하였으며, 셋째, 중학교 교육의 내실화를 위하여 자유학기제 기간 조정, 자유학기제와 중학교 교육의 조화,수학교과 학습 지원 강화 및 평가체제 개선 등을 제언하였다.
(출처 : 연구요약 6p)
Abstract
▼
This is a four year long qualitative longitudinal study conducted for the purpose of analyzing “the growing process of middle school students: focusing on schools, families, and communities” from 2016 to2019. This study began at a time when middle school students werethe topic of discussion by the m
This is a four year long qualitative longitudinal study conducted for the purpose of analyzing “the growing process of middle school students: focusing on schools, families, and communities” from 2016 to2019. This study began at a time when middle school students werethe topic of discussion by the media, politicians, and academics due to the increase in incidents of school violence, excessive study hours, andviolation of teacher’s authority around 2015. During this time, there were discussions concerning issues such as “8th Grade Syndrome”.22)
However, those engaged in these discussions tended to regard the middle school stage from external points of view and there was shared understanding that the middle school stage had neither been as clearly identified nor as widely discussed as the primary and high school stage.
The diversification of high-schools has also resulted in a variety of patterns in the process of entering into high-school. As such, it isnecessary to analyse such influences to ascertain what is being required of middle school students in the process of being admittedinto high-school. Therefore, this study tracks the development process of middle school students and examines this process in detail in orderto enhance understanding of Korea’s middle school students and further to receive suggestions concerning middle school education.
This study tracks the “lifestyle, development, and emotional growth” of the same students for four years, focussing on the common core themes of relationships, identity, and career path. In the first year of this longitudinal study, the design of this four-year qualitative study was presented and it was conducted to reveal the life experiences ofmiddle school students before entering middle school (Kim et al., 2016). The second-year study was aimed to examine the life and development of students in their first year of middle school, their social relationships, their experiences in a new school system, and finally what it means to become a middle school student (Kim et al., 2017). The third-year study analysed the life, development, and identity(in terms of self-recognition) of the students in their second year of middle school, and further studied the characteristics of Korean middle school students using international data. This is the fourth-year study,and it aims to study the three core themes: life and growth process, growth and career path, and the influence of education policies on the developmental process of students in their third year of middle school.
As this is the final year of a four-year longitudinal study, the study will be divided into two parts: part 1 will present the findings concerning the life, career path, and development of third-year middle school students, and part 2 will comprehensively analyse the growth of the students who have participated in the study during the past four years, and present the implications of the findings for further research as well as policy suggestions for the healthy development of the middleschool students of Korea.
Here are the research questions that this study has addressed for the past four years (Kim et al., 2016: 5): 1) What are the characteristics ofthe participants as learners during their middle school years? 2) What are the features of the learning experience of middle school students?3) What are the characteristics of the transition from middle school to high school? What impact do the middle school years have on the subsequent years of the student’s life? 4) How and why do socioeconomic and regional differences factor in the growth process ofmiddle school students?
On the other hand, the fourth-year study addresses the following research questions: 1) What are the characteristics of the life of a third-year middle school student? 2) What are the characteristics of the learning experiences of a third-year middle school student, and what are the characteristics of the transition from middle school to high school? 3) Within this process, how and why does the school,family, community impact the student’s career path and entrance intohigh school? 4) What are the results of the fourth-year study and whatare the suggestions for change that arise from these conclusions?
In order to answer the research questions, this study first presents a literature review, and conducts in-depth interviews and psychological tests. Furthermore, this is a qualitative case study that tracks the progress of the students selected in the first-year study for four years.
In order to differentiate between groups, the first-year study grouped schools as urban low income, urban middle class, urban high income, and rural. Four schools were chosen to represent each group respectively: AA middle school (tentative name), BB middle school(tentative name), CC middle school (tentative name), and DD middle school (tentative name), wherein 11-15 students were chosen from each school to participate in the study. Additionally, the students’ homeroom teachers and their parents were interviewed.
Part 1 chapter 2 explains how the study was designed. Concepts such as “growth” and “growth process”, which are themes discussed throughout the longitudinal study, are further explained in order to engage in meaningful discussion. The design of the four-year long study is presented, wherein the common procedures and criteria thatwere used for selecting each school for this study, as well as the stateof the schools are fully expounded.
Part 1 chapter 3 presents the theoretical background concerning the life and career path for third year middle school students, which are the main topics for the fourth year of the study. Firstly, the psychological characteristics and the students’ career path are examined to determine the key characteristics of third year middle school students. Further, the middle school education policies from the Roh Moo-hyun administration to the present administration are analyzed, and the contents of the psychological tests, which were conducted for an in-depth understanding of the participating students, are briefly presented.
Part 1 Chapter 4 presents the life of the participants in their families, schools, and communities as third year middle school students. Furtherthe impact of the student’s background on the student’s entrance intohigh school and their career paths are also presented for each school.
Part 2 chapter 1 summarizes the results from the longitudinal study on the growth process of the middle school students during the past four years. The study examines the common characteristics that students from each school share concerning their life in respects to their school, family, and community, as well as the parents, friends, their relationship with their teachers, self-recognition/sense of identity, and career path. Also, the areas that show big differences between thegroups are identified and further discussed.
Part 2 chapter 2 presents the findings of this study and discusses the implications for further research as well as the policy implications. This study analysed the growing process of Korean middle school students focusing on schools, families and communities for last 4 years. As a result, the students growed in cognitive, affective, and physical during the middle school age. And they faced variety of relationship’s structure,expansion of relationship’s range, embodiment of identity and career, and revision of career plan with reality. The students were not perfectly grown up, but yet they were growing in mature human being. As a matter of fact, the students tried to consider their status and environment when they made a decision for varied options. And the students could understand how the relationship between friends maintain better ways. Even they had troubles with teachers, they could control matters when they became 9th grade. The students made career plans for better future and revised career plans depends on their circumstance.
Although they experienced decrease in levels of aspiration and discouraged by how much their understanding themselves were clearer, itis also growing process.
The main body of growth and development are the students. Middle school students are self-motivated who can choose, create, and adapt to optimum condition. We attempt lots of educational action for theself-motivated learners that they can grow up. But we should reconsider various systems and policies with educational purpose whether they help the middle school students to grow happier or not. In order to help them to grow happier, we should improve multiple factors that affect students’ growing process. To do this, we admit students’ own life who have varied character. We should understand their physical, cognitive, affective character that they are still in developmental process. And we should tryto understand Middle school students deeply who have infinite possibilities. Consequently we suggest further research and policy.
Some of the suggestions for further research are: an in-depth analysis of the results from the middle school students’ psychological tests on the cognitive and affective characteristics; research on the reality of the disparity in education as well as the factors influencing this disparity; research on the growth process of high school students; research on the mental health of middle school students etc. As this research was only a qualitative case study, the paper also proposes aresearch plan that aims to study all the middle school students toderive findings that are meaningful and can be generalized to allmiddle school students.
The following policy suggestions have been made for the balanced development of middle school students in Korea. Firstly, in order alleviate the disparity in education, the paper proposes the need for policies that guarantee that middle school students meet the basic standards; improve the counselling system for education and high school entrance; promote specialized high schools and improve the admissions process into specialized high schools; provides more opportunities tostudents from disadvantaged backgrounds on the high school and university entrance exams; lay the groundwork for supporting art education in public schools; and promote community-tailored schoolsand teachers by giving schools more autonomy. Secondly, as the community becomes a vital space for development of middle school students, the paper proposes the need to support for village-based education. Thirdly, in order to substantialize the middle school education system, the paper proposes adjusting the free-semester system period,making the free-semester system and the middle school education system compatible, strengthening support for mathematics learning, andadjusting the application time period for high school admissions.
(출처 : Abstract 302p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 4
- 연구요약 ... 6
- 목차 ... 10
- 표목차 ... 12
- 그림목차 ... 14
- 제 1 부: 중학교 3학년의 생활과 진로 ... 16
- Ⅰ. 서론 ... 18
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 20
- 2. 연구 내용 ... 22
- 3. 연구 방법 ... 26
- 4. 연구의 한계 ... 33
- Ⅱ. 전체 종단연구의 구성 ... 36
- 1. 종단연구의 관점과 핵심 주제 ... 38
- 2. 연구 설계 ... 46
- Ⅲ. 이론적 배경 ... 56
- 1. 중학생의 심리적 특성과 진로 ... 58
- 2. 중학생 대상 교육정책 ... 66
- 3. 중학생 성장과정의 이해를 위한 심리검사의 활용 ... 68
- Ⅳ. 중학교 3학년의 생활과 진로 ... 72
- 1. 가가중학교 ... 74
- 2. 나나중학교 ... 108
- 3. 다다중학교 ... 141
- 4. 라라중학교 ... 168
- 제 2 부: 중학생의 성장과정 ... 188
- Ⅰ. 중학생 성장과정의 종단적 분석 ... 190
- 1. 중학생의 생활과 경험 ... 193
- 2. 중학생의 관계, 정체성, 진로 ... 227
- Ⅱ. 논의 및 제언 ... 272
- 1. 논의 ... 274
- 2. 제언 ... 278
- 참고문헌 ... 294
- Abstract ... 302
- 부록 ... 310
- 부록1. 면담지 ... 312
- 부록2. 심리검사지 표지 ... 320
- 끝페이지 ... 327
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.