보고서 정보
주관연구기관 |
한국교육개발원 Korean Educational Development Institude |
연구책임자 |
이동엽
|
참여연구자 |
허주
,
박영숙
,
김혜진
,
이승호
,
최원석
,
함승환
,
함은혜
,
신연재
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2019-12 |
과제시작연도 |
2019 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO202000005501 |
과제고유번호 |
1105014957 |
사업명 |
한국교육개발원(R&D) |
DB 구축일자 |
2020-07-29
|
키워드 |
교사 양성 교육 및 초기 준비.교사 직무만족 및 동기.교사 전문성 개발.교사의 자기 효능감.교사의 교수 실천.학교 풍토.혁신.다양성과 형평성.TALIS 2018.Teacher education and initial Preparation.Teacher job satisfaction and Motivation.Teacher development.Teacher self-efficacy.Teachers’ instructional practices.School climate.Innovation.Diversity and Equity.
|
초록
▼
4. 결론
TALIS 2018은 국제 비교학적 관점에서 주목할 만한 다양한 시사점들과 정책대안을 도출할 수 있는 근거를 제공하고 있다. 문화와 사회적 맥락이 다른 국가들 간의 비교가 합리적인 의사결정을 위한 완벽한 정보를 주는 것은 아니지만, 의사결정에 참고할만한 가치 있는 자료가 되는 것은 틀림없다. 이리한 실증적 증거들은 교사 유인 및 유지, 교사전문성 개발, 학교 효과성, 효과적인 교수 등과 같은 교원 정책을 위한 개선안 도출을위한 귀중한 기반이 될 것이다.
향후 TALIS 2024가 예정되어 있다. 앞으로
4. 결론
TALIS 2018은 국제 비교학적 관점에서 주목할 만한 다양한 시사점들과 정책대안을 도출할 수 있는 근거를 제공하고 있다. 문화와 사회적 맥락이 다른 국가들 간의 비교가 합리적인 의사결정을 위한 완벽한 정보를 주는 것은 아니지만, 의사결정에 참고할만한 가치 있는 자료가 되는 것은 틀림없다. 이리한 실증적 증거들은 교사 유인 및 유지, 교사전문성 개발, 학교 효과성, 효과적인 교수 등과 같은 교원 정책을 위한 개선안 도출을위한 귀중한 기반이 될 것이다.
향후 TALIS 2024가 예정되어 있다. 앞으로 다양한 국제회의를 통해 차기 연구에 대한 활발한 논의가 진행될 예정이다. 그 과정에서 우리나라가 합리적 제안을 하기 위해서는TALIS 활용한 다양한 연구 성과들이 집적되어야 한다. 따라서 TALIS가 국내 많은 연구자들에게 활용될 수 있도록 다양한 확산 전략(포럼 및 학술대회 개최, 정책 보고서및 이슈페이퍼 발간, 홈페이지 운용 등)을 모색할 필요가 있을 것이다.
(출처 : 연구요약 16p)
Abstract
▼
The Teaching and Learning International Survey (TALIS) is an international large-scale survey of the teachers, teaching, and learning environments, coordinated by the Organization for Economic Cooperation and Development(OECD). TALIS collects data through questionnaires for teachers and principals i
The Teaching and Learning International Survey (TALIS) is an international large-scale survey of the teachers, teaching, and learning environments, coordinated by the Organization for Economic Cooperation and Development(OECD). TALIS collects data through questionnaires for teachers and principals ina format that investigates their perceptions. The major topics range broadly andinclude teacher education and initial preparation education, teachers’ job satisfaction and motivation, teacher feedback and professional development, teacher self-efficacy, teachers’ professional practices, teachers’ instructionalpractices, human resource issues and stakeholder relations, the school climate,school leadership, innovation, diversity, and equity. Until now, TALIS 2008 (roundone), TALIS 2013 (round two), and TALIS 2018 (round three) have been conductedfor the survey, and it will also be continuously implemented in future.
This study aims to present the major analytic results of TALIS 2018 provided by the OECD, in accordance with the South Korean context. Through this, various policy implications of research results will be shared, and a contribution will be made to open a “window of opportunity” for discussion. If various analyticresults of the international comparative study perspective are discussed publicly,it will be possible to come up with innovative policy measures along with newinvestigations concerning diverse teacher policies. The following are the report’s research questions for achieving the study’s goals.
What are the international comparative analysis results for the major topics of TALIS 2018 (teachers’ human resource background, teachers’ jobsatisfaction and motivation, teacher education and initial preparation,teacher feedback and professional development, teacher self-efficacy,teachers’ instructional practices, school climate, innovation, diversity, andequity)?
What are the implications derived from the international comparative analysis results for TALIS 2018’s major topics?
What is South Korea’s teacher policy improvement method given the analyses’ results and implications?
To answer these questions, the following literature review was conducted: investigation of concepts used in the OEC reports and TALIS, and analysis of domestic and international research papers. Furthermore, the statistical data provided by the OECD were analyzed and reconstructed according to the South Korean context. In addition, a meeting of experts was held to verify therationality and validity of policy measures.
3. Conclusion
TALIS 2018 provides the basis for deriving various implications and policy measures that are significant from the perspective of international comparisons.
Although the comparisons between countries having different cultural and social contexts do not provide perfect information for rational decision-making, it is certain that they provide valuable reference data for decision-making. This empirical evidence will become a valuable foundation for developingimprovement plans for teacher policies such as teacher induction and retention,teachers’ professional development, school effectiveness, and effective teaching.
In the future, TALIS 2024 is planned . Accordingly, the next research
studies will be actively discussed through various international conferences in future. To make rational proposals in the process, South Korea should accumulate various research outcomes using the TALIS. Therefore, diverse TALIS dissemination strategies (hosting forums and symposiums, publishing policy reports and issue papers, operating websites, etc.) should be explored to facilitate the use of TALIS among the many researchers in South Korea.
(출처 : Abstract 268p)
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 머리말 ... 4
- 연구요약 ... 6
- 목차 ... 18
- 표목차 ... 20
- 그림목차 ... 23
- Ⅰ. 서 론 ... 26
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 28
- 2. 연구 문제 및 내용 ... 30
- 3. 연구 방법 및 절차 ... 31
- 4. 연구의 제한점 ... 34
- Ⅱ. TALIS 2018 개관 ... 36
- 1. TALIS 2018의 목적 및 추진체계 ... 38
- 2. 참여 대상 및 추진 절자 ... 42
- 3. TALIS 활용 연구 현황 ... 49
- 4. TALIS 2018의 주요 주제 ... 57
- Ⅲ. TALIS 2018 주제별 분석 결과 및 시사점 ... 72
- 1. 일러두기 ... 74
- 2. 교원의 인적 배경 ... 78
- 3. 교원양성 교육 및 초기 준비 ... 92
- 4. 교사의 직무만족 및 동기 ... 104
- 5. 교사 전문성 개발 ... 119
- 6. 교사의 자기 효능감 ... 140
- 7. 교사의 교수 실천 ... 148
- 8. 학교풍토 ... 170
- 9. 혁신 ... 188
- 10. 다양성과 형평성 ... 199
- Ⅳ. 교원 정책 개선 방안 ... 214
- 1. 교사 유인 및 유지 ... 216
- 2. 교사 전문성 개발 ... 219
- 3. 학교 효과성 ... 225
- 4. 효과적인 교수 ... 231
- Ⅴ. 요약 및 결론 ... 236
- 1. 요약 ... 238
- 2. 결론 ... 248
- 참고문헌 ... 252
- Abstract ... 268
- 부록 ... 282
- 부록1. TALIS 2018 교사용 설문지 ... 284
- 부록2. TALIS 2018 교장용 설문지 ... 310
- 끝페이지 ... 331
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.