관광객들이 관광목적지를 선택하는데 있어 다양한 정보를 탐색·수집하여 선택하는 경우도 있지만, 관광목적지에 대하여 관광객들이 가지고 있는 이미지가 결정요인으로 작용하는 경우가 많다. 따라서 관광지 이미지는 관광객이 관광목적지를 결정할 때 영향을 미치는 중요한 요인의 하나이며 효과적으로 관광지를 마케팅하는 수단이 된다. 이러한 관광지의 이미지를 제고시키기 위한 방안으로 최근 가장 부각되고 있는 것이 관광이벤트이다. 따라서 본 연구는 지역활성화를 위한 기반과 기회를 제공하는 장으로 인식되는 관광이벤트가 관광지 이미지에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 부산지역의 관광지 이미지에 영향을 미치고 있는 각종 축제와 이벤트 가운데 최근 부산의 대표적인 관광이벤트로서 각광을 받고 있는 부산국제영화제와 자갈치문화관 광축제로 한정 하였다. 관광이벤트 참가전과 관광이벤트 참가후의 관광지 이미지(관광지의 사전/사후이미지)에 대해 ...
관광객들이 관광목적지를 선택하는데 있어 다양한 정보를 탐색·수집하여 선택하는 경우도 있지만, 관광목적지에 대하여 관광객들이 가지고 있는 이미지가 결정요인으로 작용하는 경우가 많다. 따라서 관광지 이미지는 관광객이 관광목적지를 결정할 때 영향을 미치는 중요한 요인의 하나이며 효과적으로 관광지를 마케팅하는 수단이 된다. 이러한 관광지의 이미지를 제고시키기 위한 방안으로 최근 가장 부각되고 있는 것이 관광이벤트이다. 따라서 본 연구는 지역활성화를 위한 기반과 기회를 제공하는 장으로 인식되는 관광이벤트가 관광지 이미지에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 부산지역의 관광지 이미지에 영향을 미치고 있는 각종 축제와 이벤트 가운데 최근 부산의 대표적인 관광이벤트로서 각광을 받고 있는 부산국제영화제와 자갈치문화관 광축제로 한정 하였다. 관광이벤트 참가전과 관광이벤트 참가후의 관광지 이미지(관광지의 사전/사후이미지)에 대해 요인분석을 실시한 결과 관광지의 이미지는 지역성, 이벤트의 다양성, 접근용이성의 3개요인으로 구분되었다. 그리고 관광이벤트 참가객의 인구통계적 특성과 관광이벤트의 참가행태에 따라 관광지의 사전/사후이미지에 차이가 있는지 분산분석 (ANOVA)과 t-test를 실시하였으며, 관광이벤트 참가만족도와 관광지의 사전/사후이미지 사이의 영향관계를 규명하기 위하여 stepwise분석을 실시하였다. 실증조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 관광이벤트 참가객의 나이, 결혼여부에 따라 관광지의 지역성과 접근용이성에 대한 인식이 관광이벤트 참가전보다 참가후에 높게 나타났으며, 거주지역에 따라 관광지의 지역성, 이벤트의 다양성, 접근용이성에 대한 인식은 관광이벤트 참가전보다 참가후에 높게 나타 났다. 따라서 관광이벤트 참가객의 인구통계적 특성을 고려하여 세분화 차별화된 관광이벤트를 개최함으로써 관광지 이미지 제고방안을 수립하여야 할 것이다. 둘째, 관광이벤트의 재방문의사, 참가회수에 따라 관광지의 이벤트의 다양성, 접근용이성에 대한 인식은 관광이벤트 참가전보다 참가후에 높게 나타났다. 또 관광이벤트 (자갈치문화관광축제/부산국제영화제)에 따라 관광지의 지역성, 이벤트의 다양성, 접근용이성에 대한 인식은 관광이벤트 참가전보다 참가후에 높게 나타났다. 따라서 향후에는 지역의 특성 및 매력성을 고려하고 부산지역의 관광자원과 연계된 관광이벤트를 지속적으로 개최함으로써 부산지역의 관광지 이미지를 제고시켜야 할 것이다. 셋째, 관광이벤트의 참가만족도 가운데 행사내용, 정보안내시설, 주차시설 등은 관광지의 지역성에 영향을 미치고 있고, 행사내용, 행사장 및 주변상황, 주차시설 등은 관광지의 이벤트의 다양성에 영향을 미치고 있으며, 행사내용, 행사장 및 주변상황, 주차시설 등은 관광지의 이벤트의 다양성에 영향을 미치고 있다.
관광객들이 관광목적지를 선택하는데 있어 다양한 정보를 탐색·수집하여 선택하는 경우도 있지만, 관광목적지에 대하여 관광객들이 가지고 있는 이미지가 결정요인으로 작용하는 경우가 많다. 따라서 관광지 이미지는 관광객이 관광목적지를 결정할 때 영향을 미치는 중요한 요인의 하나이며 효과적으로 관광지를 마케팅하는 수단이 된다. 이러한 관광지의 이미지를 제고시키기 위한 방안으로 최근 가장 부각되고 있는 것이 관광이벤트이다. 따라서 본 연구는 지역활성화를 위한 기반과 기회를 제공하는 장으로 인식되는 관광이벤트가 관광지 이미지에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 부산지역의 관광지 이미지에 영향을 미치고 있는 각종 축제와 이벤트 가운데 최근 부산의 대표적인 관광이벤트로서 각광을 받고 있는 부산국제영화제와 자갈치문화관 광축제로 한정 하였다. 관광이벤트 참가전과 관광이벤트 참가후의 관광지 이미지(관광지의 사전/사후이미지)에 대해 요인분석을 실시한 결과 관광지의 이미지는 지역성, 이벤트의 다양성, 접근용이성의 3개요인으로 구분되었다. 그리고 관광이벤트 참가객의 인구통계적 특성과 관광이벤트의 참가행태에 따라 관광지의 사전/사후이미지에 차이가 있는지 분산분석 (ANOVA)과 t-test를 실시하였으며, 관광이벤트 참가만족도와 관광지의 사전/사후이미지 사이의 영향관계를 규명하기 위하여 stepwise분석을 실시하였다. 실증조사 결과는 다음과 같다. 첫째, 관광이벤트 참가객의 나이, 결혼여부에 따라 관광지의 지역성과 접근용이성에 대한 인식이 관광이벤트 참가전보다 참가후에 높게 나타났으며, 거주지역에 따라 관광지의 지역성, 이벤트의 다양성, 접근용이성에 대한 인식은 관광이벤트 참가전보다 참가후에 높게 나타 났다. 따라서 관광이벤트 참가객의 인구통계적 특성을 고려하여 세분화 차별화된 관광이벤트를 개최함으로써 관광지 이미지 제고방안을 수립하여야 할 것이다. 둘째, 관광이벤트의 재방문의사, 참가회수에 따라 관광지의 이벤트의 다양성, 접근용이성에 대한 인식은 관광이벤트 참가전보다 참가후에 높게 나타났다. 또 관광이벤트 (자갈치문화관광축제/부산국제영화제)에 따라 관광지의 지역성, 이벤트의 다양성, 접근용이성에 대한 인식은 관광이벤트 참가전보다 참가후에 높게 나타났다. 따라서 향후에는 지역의 특성 및 매력성을 고려하고 부산지역의 관광자원과 연계된 관광이벤트를 지속적으로 개최함으로써 부산지역의 관광지 이미지를 제고시켜야 할 것이다. 셋째, 관광이벤트의 참가만족도 가운데 행사내용, 정보안내시설, 주차시설 등은 관광지의 지역성에 영향을 미치고 있고, 행사내용, 행사장 및 주변상황, 주차시설 등은 관광지의 이벤트의 다양성에 영향을 미치고 있으며, 행사내용, 행사장 및 주변상황, 주차시설 등은 관광지의 이벤트의 다양성에 영향을 미치고 있다.
It has been argued that the image of the tourism attractions is a very significant factor when tourists decide their destinations and is considered as one of the most effective means for the tourism marketing. The tourism events have been recognized as a tourism strategy to improve the image of the ...
It has been argued that the image of the tourism attractions is a very significant factor when tourists decide their destinations and is considered as one of the most effective means for the tourism marketing. The tourism events have been recognized as a tourism strategy to improve the image of the tourism attractions. The purpose of this study is to examine what effect of the tourism events affects the image of the tourism attractions, since the tourism events have been recognized as a factor offering the foundation and the opportunity for the local revitalization. This study defined The 3rd Pusan International Film Festival and '98Pusan Chagalchi Festival as the tourism events, since they are the leading festivals in Pusan area and highly affect the image of Pusan tourism attractions. The study analyzed the factors of the pre-image and the post-image of participating in the events respectively. The result obtained is that the image of the tourism attractions is divided into three factors, such as the regional uniqueness, the variety of the event, and the accessibility. ANOVA and T-test are used to see if the results varied significantly between the pre-image and the post-image of the tourism attractions according to the demographic characteristics of the participants, and the pattern of participating the tourism events. In addition, the Stepwise Analysis is used to examine the satisfaction level for participating in the tourism event and the interrelation between the pre-image and the post-image of the tourism attractions. The major findings of the empirical research are as follows : 1. According to the demographic characteristics (e.g. age, marital status and residential district) of the participants of the tourism events, the factors of the pre-image and the post-image of the tourism attractions (the regional uniqueness, the variety of the event and the accessibility) showed differently. Thus, the enhancement plan for the image of the tourism attractions should be devised through being held the segmented and differentiated tourism events considering the demographic characteristics of the tourism event participants. 2. The frequency of the participation and the intention of the re-visit and the variety of the tourism events were affected by the factors of the pre and post image of the tourism attractions. Therefore the image of tourism attractions in Pusan area might be improved by way of holding the unique tourism events, which present the regional features and attractions. 3. Among the satisfaction level of participating in the tourism events, the event contents, the information facilities and the parking facilities affected the regional uniqueness. And the event contents, the event location, the surrounding, and the parking facilities influenced the variety of the events.
It has been argued that the image of the tourism attractions is a very significant factor when tourists decide their destinations and is considered as one of the most effective means for the tourism marketing. The tourism events have been recognized as a tourism strategy to improve the image of the tourism attractions. The purpose of this study is to examine what effect of the tourism events affects the image of the tourism attractions, since the tourism events have been recognized as a factor offering the foundation and the opportunity for the local revitalization. This study defined The 3rd Pusan International Film Festival and '98Pusan Chagalchi Festival as the tourism events, since they are the leading festivals in Pusan area and highly affect the image of Pusan tourism attractions. The study analyzed the factors of the pre-image and the post-image of participating in the events respectively. The result obtained is that the image of the tourism attractions is divided into three factors, such as the regional uniqueness, the variety of the event, and the accessibility. ANOVA and T-test are used to see if the results varied significantly between the pre-image and the post-image of the tourism attractions according to the demographic characteristics of the participants, and the pattern of participating the tourism events. In addition, the Stepwise Analysis is used to examine the satisfaction level for participating in the tourism event and the interrelation between the pre-image and the post-image of the tourism attractions. The major findings of the empirical research are as follows : 1. According to the demographic characteristics (e.g. age, marital status and residential district) of the participants of the tourism events, the factors of the pre-image and the post-image of the tourism attractions (the regional uniqueness, the variety of the event and the accessibility) showed differently. Thus, the enhancement plan for the image of the tourism attractions should be devised through being held the segmented and differentiated tourism events considering the demographic characteristics of the tourism event participants. 2. The frequency of the participation and the intention of the re-visit and the variety of the tourism events were affected by the factors of the pre and post image of the tourism attractions. Therefore the image of tourism attractions in Pusan area might be improved by way of holding the unique tourism events, which present the regional features and attractions. 3. Among the satisfaction level of participating in the tourism events, the event contents, the information facilities and the parking facilities affected the regional uniqueness. And the event contents, the event location, the surrounding, and the parking facilities influenced the variety of the events.
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