본 논문은 방공식별구역이 국제법 질서 내에서 어떠한 법적 지위를 가지는지에 대해 연구하였다. 방공식별구역이란 영공을 방위하기 위하여 동(同)공역을 비행하는 항공기를 식별하고 위치를 결정하고, 항공교통 업무를 통제하는 공역이다. 방공식별구역의 범위는 일부 연안국가와 내륙국가는 자국의 영해상공, 접속수역 및 공역을 비행하는 항공기를 식별하고 위치를 결정하고, 항공교통 업무를 통제하는 공역이다. 방공식별구역의 범위는 일부 연안국가와 내륙국가는 자국의 영해상공, 접속수역 및 배타적 경제수역과 공해 상공에 이르기까지 광범위하게 설정하여 자국의 일정한 관할권을 주장하고 있다. 방공식별구역이 국제법상 어떠한 법적 의의를 갖는가에 대한 논의가 이루어지기 위해서는, 이미 국제법상 확립된 ‘영공주권의 원칙’에 대해 자세하게 검토할 필요가 있다. 1900년대 초기, 항공기의 발달이 미약했음에도 불구하고, 국제법학자들은 영역상공에 대한 법적 지위를 논하기 시작하였다. 물론 이 시기에 벌어진 여러 학설 대립들은 1·2차 세계대전을 거친 후에 여러 국제조약에서 영공주권의 원칙이 받아들여지면서 더 이상 논의되지 않았다. 한 국가가 자국의 안보와 국방을 목적으로 방공식별구역을 설정하였을 때, 이를 타국의 항공기가 침범하였다고 하여 이를 국제법을 위반하였다고 볼 수 없음은 자명하다. 그렇다면 이를 근거로, 방공식별구역을 설정하여 운영하는 것은 단지 각 국가만의 국내 규율에 불과한 것이고, 국제법상 어떠한 의미도 없다고 할 수 있을 것인가? 현재 한국을 비롯하여, 세계 약 20여 국가들은 방공식별구역을 설정·운용하고 있다. 1950년대부터 미국이 처음으로 이를 설정하였고, 캐나다 및 여러 국가에서 저마다 약간의 차이는 있지만, 자국의 안보를 위한 설정 목적은 동일하게 이를 설정하여 오늘날에 이르기까지 이 제도를 사용하고 있다. 이렇듯 약 반세기 가량 여러 국가에서 방공식별구역을 설정하여 사용하고 있는데, 이 제도가 현 국제법 질서에서 분명 어떠한 위치를 차지함에 틀림없다. 본 논문은 방공식별구역이 관습법으로 형성되거나, 되어가는 과정 가운데 있을 것이라는 논지를 중심으로 연구하고자 한다. 또한 방공식별구역 설정이 정당화되는 근거를 여러 학설 중에서 살펴보고자 한다.
본 논문은 방공식별구역이 국제법 질서 내에서 어떠한 법적 지위를 가지는지에 대해 연구하였다. 방공식별구역이란 영공을 방위하기 위하여 동(同)공역을 비행하는 항공기를 식별하고 위치를 결정하고, 항공교통 업무를 통제하는 공역이다. 방공식별구역의 범위는 일부 연안국가와 내륙국가는 자국의 영해상공, 접속수역 및 배타적 경제수역과 공해 상공에 이르기까지 광범위하게 설정하여 자국의 일정한 관할권을 주장하고 있다. 방공식별구역이 국제법상 어떠한 법적 의의를 갖는가에 대한 논의가 이루어지기 위해서는, 이미 국제법상 확립된 ‘영공주권의 원칙’에 대해 자세하게 검토할 필요가 있다. 1900년대 초기, 항공기의 발달이 미약했음에도 불구하고, 국제법학자들은 영역상공에 대한 법적 지위를 논하기 시작하였다. 물론 이 시기에 벌어진 여러 학설 대립들은 1·2차 세계대전을 거친 후에 여러 국제조약에서 영공주권의 원칙이 받아들여지면서 더 이상 논의되지 않았다. 한 국가가 자국의 안보와 국방을 목적으로 방공식별구역을 설정하였을 때, 이를 타국의 항공기가 침범하였다고 하여 이를 국제법을 위반하였다고 볼 수 없음은 자명하다. 그렇다면 이를 근거로, 방공식별구역을 설정하여 운영하는 것은 단지 각 국가만의 국내 규율에 불과한 것이고, 국제법상 어떠한 의미도 없다고 할 수 있을 것인가? 현재 한국을 비롯하여, 세계 약 20여 국가들은 방공식별구역을 설정·운용하고 있다. 1950년대부터 미국이 처음으로 이를 설정하였고, 캐나다 및 여러 국가에서 저마다 약간의 차이는 있지만, 자국의 안보를 위한 설정 목적은 동일하게 이를 설정하여 오늘날에 이르기까지 이 제도를 사용하고 있다. 이렇듯 약 반세기 가량 여러 국가에서 방공식별구역을 설정하여 사용하고 있는데, 이 제도가 현 국제법 질서에서 분명 어떠한 위치를 차지함에 틀림없다. 본 논문은 방공식별구역이 관습법으로 형성되거나, 되어가는 과정 가운데 있을 것이라는 논지를 중심으로 연구하고자 한다. 또한 방공식별구역 설정이 정당화되는 근거를 여러 학설 중에서 살펴보고자 한다.
This paper is a research on the legal status of Air Defense Identification Zone (ADIZ) within the order of the international law. ADIZ is a public area in which aircraft traversing through the zone is identified, located, and regulated for purposes such as air trafficcontrol. Some coastal and landlo...
This paper is a research on the legal status of Air Defense Identification Zone (ADIZ) within the order of the international law. ADIZ is a public area in which aircraft traversing through the zone is identified, located, and regulated for purposes such as air trafficcontrol. Some coastal and landlocked states have been claiming some form of jurisdiction over wide areas ranging from Exclusive Economic Zones (EEZ) to airspaces above the high seas under this title. To discuss the legal status of ADIZ in the international community, it is necessary to scrutinize the principle of sovereignty over the airspace, which has been firmly established as a principle in the international community. In the early 1900's scholars of the international law began to discuss about the legal status of the airspace despite the fact that the development of aircraft was only meager. The diversity of theories on the legal status of the airspace within the international legal order vanished however, after the two great world wars, when the principle of sovereignty over the airspace was adopted as a principle of international law through a successive series of treaties. Clearly it is inappropriate to say that a state has violated the rules of the international law when it invades the ADIZ claimed by another state for purposes of security and defense. Can we then say that ADIZ is only a subject of a state's municipal (domestic) law and that it has no legal meaning in the international level? Currently, about twenty states have claimed ADIZ, including the Republic of Korea. The U.S. was the first to claim it in the 1950's. Canada and other states followed. Although the states have had different ranges of ADIZ, they have all been utilizing the zone for security purposes. As observed, ADIZ has been used for over half a century by many states, and definitely it could be said that the zone has some form of status in the current international legal system. This paper attempts to trace the historical trails of ADIZ in the international legal system, whether it is in its process of becoming an international custom or not. Also, this paper will attempt to establish (or find) the theories that would justify the existence of ADIZ.
This paper is a research on the legal status of Air Defense Identification Zone (ADIZ) within the order of the international law. ADIZ is a public area in which aircraft traversing through the zone is identified, located, and regulated for purposes such as air trafficcontrol. Some coastal and landlocked states have been claiming some form of jurisdiction over wide areas ranging from Exclusive Economic Zones (EEZ) to airspaces above the high seas under this title. To discuss the legal status of ADIZ in the international community, it is necessary to scrutinize the principle of sovereignty over the airspace, which has been firmly established as a principle in the international community. In the early 1900's scholars of the international law began to discuss about the legal status of the airspace despite the fact that the development of aircraft was only meager. The diversity of theories on the legal status of the airspace within the international legal order vanished however, after the two great world wars, when the principle of sovereignty over the airspace was adopted as a principle of international law through a successive series of treaties. Clearly it is inappropriate to say that a state has violated the rules of the international law when it invades the ADIZ claimed by another state for purposes of security and defense. Can we then say that ADIZ is only a subject of a state's municipal (domestic) law and that it has no legal meaning in the international level? Currently, about twenty states have claimed ADIZ, including the Republic of Korea. The U.S. was the first to claim it in the 1950's. Canada and other states followed. Although the states have had different ranges of ADIZ, they have all been utilizing the zone for security purposes. As observed, ADIZ has been used for over half a century by many states, and definitely it could be said that the zone has some form of status in the current international legal system. This paper attempts to trace the historical trails of ADIZ in the international legal system, whether it is in its process of becoming an international custom or not. Also, this paper will attempt to establish (or find) the theories that would justify the existence of ADIZ.
주제어
#방공식별구역 영공주권 공해상공 배타적 경제수역 접속수역 공역관리 ADIZ Aerial sovereignty(or territorial sovereignty over the airspace) Airspace above the high seas EEZ Contiguous zone
학위논문 정보
저자
박경애
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
법학과
지도교수
김대순
발행연도
2003
총페이지
viii, 117p.
키워드
방공식별구역 영공주권 공해상공 배타적 경제수역 접속수역 공역관리 ADIZ Aerial sovereignty(or territorial sovereignty over the airspace) Airspace above the high seas EEZ Contiguous zone
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