도심지에서의 대규모, 대심도 근접굴착은 흙막이 구조물 및 주변지반에 변형을 발생시키며, 이로 인하여 인접구조물과 흙막이 구조물 자체의 안정성에 영향을 미치게 된다. 국내지반의 흙막이 설계시 흙막이 벽체 및 인접구조물에 영향을 미칠 수 있는 지반물성치 및 배면 토압등의 영향인자에 대한 정확한 평가가 경제적이며 안전한 흙막이 설계시 필요하며. 이의 평가가 중요한 고려요소가 될 것이다. 본 연구에서는 흙막이 굴착시 국내의 다층토 지반에서 시행된 현장시험, 지반조사자료, 제안식, 설계자료등의 검토 연구하였다. 연구결과 지반의 강도에 따라 매립층, 퇴적층, 풍화토, ...
도심지에서의 대규모, 대심도 근접굴착은 흙막이 구조물 및 주변지반에 변형을 발생시키며, 이로 인하여 인접구조물과 흙막이 구조물 자체의 안정성에 영향을 미치게 된다. 국내지반의 흙막이 설계시 흙막이 벽체 및 인접구조물에 영향을 미칠 수 있는 지반물성치 및 배면 토압등의 영향인자에 대한 정확한 평가가 경제적이며 안전한 흙막이 설계시 필요하며. 이의 평가가 중요한 고려요소가 될 것이다. 본 연구에서는 흙막이 굴착시 국내의 다층토 지반에서 시행된 현장시험, 지반조사자료, 제안식, 설계자료등의 검토 연구하였다. 연구결과 지반의 강도에 따라 매립층, 퇴적층, 풍화토, 풍화암, 연암, 보통암, 경암으로 구분하였을때, 본 연구에서 제시한 지반물성치는 설계자가 국내에서 예비설계 단계로서 사용할 때 참고자료를 얻을 수 있었다. 또한, 국내 다층토 지반에서 흙막이 굴착시 현장계측결과에 따른 토압을 분석한 결과 토사층의 토압은 Peck 토압의 70.14%를 암반층의 토압은 Peck 토압의 44.4%를 나타내고 있었다. 그러므로 국내의 가시설 설계시 가시설에 작용하는 토압을 크게 산정하므로 오히려 비경제적으로 가시설 설계를 하고 있는 것으로 평가된다.
도심지에서의 대규모, 대심도 근접굴착은 흙막이 구조물 및 주변지반에 변형을 발생시키며, 이로 인하여 인접구조물과 흙막이 구조물 자체의 안정성에 영향을 미치게 된다. 국내지반의 흙막이 설계시 흙막이 벽체 및 인접구조물에 영향을 미칠 수 있는 지반물성치 및 배면 토압등의 영향인자에 대한 정확한 평가가 경제적이며 안전한 흙막이 설계시 필요하며. 이의 평가가 중요한 고려요소가 될 것이다. 본 연구에서는 흙막이 굴착시 국내의 다층토 지반에서 시행된 현장시험, 지반조사자료, 제안식, 설계자료등의 검토 연구하였다. 연구결과 지반의 강도에 따라 매립층, 퇴적층, 풍화토, 풍화암, 연암, 보통암, 경암으로 구분하였을때, 본 연구에서 제시한 지반물성치는 설계자가 국내에서 예비설계 단계로서 사용할 때 참고자료를 얻을 수 있었다. 또한, 국내 다층토 지반에서 흙막이 굴착시 현장계측결과에 따른 토압을 분석한 결과 토사층의 토압은 Peck 토압의 70.14%를 암반층의 토압은 Peck 토압의 44.4%를 나타내고 있었다. 그러므로 국내의 가시설 설계시 가시설에 작용하는 토압을 크게 산정하므로 오히려 비경제적으로 가시설 설계를 하고 있는 것으로 평가된다.
This paper study on soil properties and earth pressure at the domestic multi layer. Reliable predictions of the movement of earth retaining structures and the ground adjacent to the braced walls in urban excavation are often difficult due to many variable factors. Also, Unpredictable behavior of gro...
This paper study on soil properties and earth pressure at the domestic multi layer. Reliable predictions of the movement of earth retaining structures and the ground adjacent to the braced walls in urban excavation are often difficult due to many variable factors. Also, Unpredictable behavior of ground and retaining structure due to variation of the above factors may cause considerable damage to the adjacent structures, and cost many of human lives as a results of retaining wall failure. The earth pressure at the retaining walls was measured at total 13 numbers sites and Peck's empirical earth pressures adapted at the design stage. The geotechnical properties by this research was proposed as a preliminary design guide line in urban excavation where controling ground movement and safety assurance of adjacent structure. The earth pressure of rock masses were found to be 70.14% of Peck's earth pressure and the earth pressure of soil were found to be 44.4% of Peck's earth pressure. It is indicated that the design earth pressures of a retaining wall is overestimated based on the observed earth pressure
This paper study on soil properties and earth pressure at the domestic multi layer. Reliable predictions of the movement of earth retaining structures and the ground adjacent to the braced walls in urban excavation are often difficult due to many variable factors. Also, Unpredictable behavior of ground and retaining structure due to variation of the above factors may cause considerable damage to the adjacent structures, and cost many of human lives as a results of retaining wall failure. The earth pressure at the retaining walls was measured at total 13 numbers sites and Peck's empirical earth pressures adapted at the design stage. The geotechnical properties by this research was proposed as a preliminary design guide line in urban excavation where controling ground movement and safety assurance of adjacent structure. The earth pressure of rock masses were found to be 70.14% of Peck's earth pressure and the earth pressure of soil were found to be 44.4% of Peck's earth pressure. It is indicated that the design earth pressures of a retaining wall is overestimated based on the observed earth pressure
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