본 연구는 고위직 공무원의 보직 및 승진에 차이를 가져오는 원인을 실증적으로 분석하는데 목적을 두고 있으며, 5급 사무관에서 1급 관리관까지의 보직경로 분석을 통해 그 차이를 밝히고자 하였다. 기존의 승진에 영향을 미치는 요인들에 관한 연구문헌을 토대로, 출신지, 출신대학교, 청와대 재직여부 등과 같은, 승진상의 차이를 유발한다고 알려진 요인들이 현시점에서도 고위직 공무원의 승진에 영향을 미치는지를 부가적으로 살펴보았다. 또한 본 연구에서 계량적으로 분석하지 못한 부분에 대해서는 관련 부처의 고위직 공무원 중 인사운영에 비교적 풍...
본 연구는 고위직 공무원의 보직 및 승진에 차이를 가져오는 원인을 실증적으로 분석하는데 목적을 두고 있으며, 5급 사무관에서 1급 관리관까지의 보직경로 분석을 통해 그 차이를 밝히고자 하였다. 기존의 승진에 영향을 미치는 요인들에 관한 연구문헌을 토대로, 출신지, 출신대학교, 청와대 재직여부 등과 같은, 승진상의 차이를 유발한다고 알려진 요인들이 현시점에서도 고위직 공무원의 승진에 영향을 미치는지를 부가적으로 살펴보았다. 또한 본 연구에서 계량적으로 분석하지 못한 부분에 대해서는 관련 부처의 고위직 공무원 중 인사운영에 비교적 풍부한 경험을 가진 공무원과의 인터뷰를 통해 그 내용을 보완하였으며 연구결과에 대한 함의는 다음과 같다. 먼저 요직에서의 재직기간에 영향을 미치는 요인으로는 출신부처(재무부), 청와대 재직경험, 그리고 승진단계별 보직이동횟수가 나타났으나, 대통령의 출신지, 장관의 출신배경은 기존의 일반적인 인식과는 별다른 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 그리고 승진소요기간에 영향을 미치는 요인으로는 먼저 장관의 출신배경과 승진후보자의 출신배경이 일치하는 경우, 청와대 재직경험, 최초임용형태가 나타났으나, 특정 직급으로의 승진단계에서만 한정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 요직에서의 재직기간 및 승진소요기간에 관한 지금까지의 분석결과를 놓고 볼 때, 출신배경 등과 같은 환경적 요인들이 그 동안의 일반적인 인식과는 다르게 요직에서의 재직기간 및 승진소요기간에 큰 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났고, 출신배경보다는 전문성을 포함한 개인의 업무능력이 보다 중요한 승진요소임을 알 수 있었다. 그러나 직위 승진의 경우 일정한 패턴을 발견하기 어려웠는데, 그 이유는 장관의 인사스타일에 의해 크게 좌우될 뿐만 아니라, 승진 및 보직관리 기준이 핵심경제 부처의 현실에 맞도록 구체화되지 않았기 때문인 것으로 판단된다. 또한 보직경로를 분석한 결과 조석준(1992)이 ‘Z자 유형의 이동’이라고 칭한 연공서열 위주의 보직이동 유형과 일치하는 부분도 있지만 4급과장 이상에서는 전체적으로 요직과 한직이 혼합되어 나타나는 등, 연공서열 위주의 ‘Z'자형 단계별 보직경로제 모형에서 탈피하고 있음을 보여주고 있다.
본 연구는 고위직 공무원의 보직 및 승진에 차이를 가져오는 원인을 실증적으로 분석하는데 목적을 두고 있으며, 5급 사무관에서 1급 관리관까지의 보직경로 분석을 통해 그 차이를 밝히고자 하였다. 기존의 승진에 영향을 미치는 요인들에 관한 연구문헌을 토대로, 출신지, 출신대학교, 청와대 재직여부 등과 같은, 승진상의 차이를 유발한다고 알려진 요인들이 현시점에서도 고위직 공무원의 승진에 영향을 미치는지를 부가적으로 살펴보았다. 또한 본 연구에서 계량적으로 분석하지 못한 부분에 대해서는 관련 부처의 고위직 공무원 중 인사운영에 비교적 풍부한 경험을 가진 공무원과의 인터뷰를 통해 그 내용을 보완하였으며 연구결과에 대한 함의는 다음과 같다. 먼저 요직에서의 재직기간에 영향을 미치는 요인으로는 출신부처(재무부), 청와대 재직경험, 그리고 승진단계별 보직이동횟수가 나타났으나, 대통령의 출신지, 장관의 출신배경은 기존의 일반적인 인식과는 별다른 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 그리고 승진소요기간에 영향을 미치는 요인으로는 먼저 장관의 출신배경과 승진후보자의 출신배경이 일치하는 경우, 청와대 재직경험, 최초임용형태가 나타났으나, 특정 직급으로의 승진단계에서만 한정적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 요직에서의 재직기간 및 승진소요기간에 관한 지금까지의 분석결과를 놓고 볼 때, 출신배경 등과 같은 환경적 요인들이 그 동안의 일반적인 인식과는 다르게 요직에서의 재직기간 및 승진소요기간에 큰 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났고, 출신배경보다는 전문성을 포함한 개인의 업무능력이 보다 중요한 승진요소임을 알 수 있었다. 그러나 직위 승진의 경우 일정한 패턴을 발견하기 어려웠는데, 그 이유는 장관의 인사스타일에 의해 크게 좌우될 뿐만 아니라, 승진 및 보직관리 기준이 핵심경제 부처의 현실에 맞도록 구체화되지 않았기 때문인 것으로 판단된다. 또한 보직경로를 분석한 결과 조석준(1992)이 ‘Z자 유형의 이동’이라고 칭한 연공서열 위주의 보직이동 유형과 일치하는 부분도 있지만 4급과장 이상에서는 전체적으로 요직과 한직이 혼합되어 나타나는 등, 연공서열 위주의 ‘Z'자형 단계별 보직경로제 모형에서 탈피하고 있음을 보여주고 있다.
The purpose of this study is to empirically analyze the factors that affect appointment and promotion of senior civil servants, and to analyze the appointment path of senior civil servants in grade 5 through grade 1. In addition, the study examines whether those factors known to cause differences in...
The purpose of this study is to empirically analyze the factors that affect appointment and promotion of senior civil servants, and to analyze the appointment path of senior civil servants in grade 5 through grade 1. In addition, the study examines whether those factors known to cause differences in promotion, such as regional background, academic background, or employment experience at the Cheong_Wa_Dae, are still influential on promotion of senior civil servants today. Moreover, in order to overcome the restriction from an econometric analysis, supplement interviews are conducted with senior civil servants of relevant government departments. Those civil servants are the ones who have sufficient experiences in personnel managements. The implications of the study results are as follows; First, the factors affecting the period of employment in a major post are the department one is employed in (Ministry of Economy), employment experience at the Cheong_Wa_Dae, and the frequency of job rotation at each grade. However, as opposed to the generally accepted idea, the regional background of the incumbent President and Minister at the time of promotion does not affect the servants' period of employment. Second, the factors that affect the time required for promotion are the same background of the incumbent Minister with that of a candidate for promotion, employment experience at the Cheong_Wa_Dae, and the way in which a person entered the public service, however, their influence are restricted to the promotion for a certain grade. Considering the analysis results of the period of one's service and period of time required for promotion, as opposed to the general beliefs, environmental factors such as regional background do not affect significantly the period of one's service and period of time required for promotion in a major position. Individual work performance including professionalism is a more crucial factor for promotion than regional background. However, there is no certain pattern for a position promotion, for it is not only highly dependent on the administrative style of the incumbent Minister regarding promotion, but also the standard for promotion and management of appointment is not specialized yet according to the circumstance of each major economic department. As a result of appointment path analysis, the current appointment pattern is partly similar with the 'Z shaped movement' which is a position transfer type according to the seniority as named by Jo, Seok-jun(1992). However, on the whole, it is overcoming the hierarchical 'Z shaped movement' based on the seniority, for there exists a mixed appointment for managers above Grade 4 assigned with a major job and a sinecure.
The purpose of this study is to empirically analyze the factors that affect appointment and promotion of senior civil servants, and to analyze the appointment path of senior civil servants in grade 5 through grade 1. In addition, the study examines whether those factors known to cause differences in promotion, such as regional background, academic background, or employment experience at the Cheong_Wa_Dae, are still influential on promotion of senior civil servants today. Moreover, in order to overcome the restriction from an econometric analysis, supplement interviews are conducted with senior civil servants of relevant government departments. Those civil servants are the ones who have sufficient experiences in personnel managements. The implications of the study results are as follows; First, the factors affecting the period of employment in a major post are the department one is employed in (Ministry of Economy), employment experience at the Cheong_Wa_Dae, and the frequency of job rotation at each grade. However, as opposed to the generally accepted idea, the regional background of the incumbent President and Minister at the time of promotion does not affect the servants' period of employment. Second, the factors that affect the time required for promotion are the same background of the incumbent Minister with that of a candidate for promotion, employment experience at the Cheong_Wa_Dae, and the way in which a person entered the public service, however, their influence are restricted to the promotion for a certain grade. Considering the analysis results of the period of one's service and period of time required for promotion, as opposed to the general beliefs, environmental factors such as regional background do not affect significantly the period of one's service and period of time required for promotion in a major position. Individual work performance including professionalism is a more crucial factor for promotion than regional background. However, there is no certain pattern for a position promotion, for it is not only highly dependent on the administrative style of the incumbent Minister regarding promotion, but also the standard for promotion and management of appointment is not specialized yet according to the circumstance of each major economic department. As a result of appointment path analysis, the current appointment pattern is partly similar with the 'Z shaped movement' which is a position transfer type according to the seniority as named by Jo, Seok-jun(1992). However, on the whole, it is overcoming the hierarchical 'Z shaped movement' based on the seniority, for there exists a mixed appointment for managers above Grade 4 assigned with a major job and a sinecure.
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