본 연구는 심리사회적요인(자아존중감, 자기효능감, 내외통제성, 부모의 양육태도, 사회적 지지도, 문화 환경)들 중 어떠한 요인이 진로성숙도와 높은 관련성이 있는지를 알아보고자 하였다. 이러한 목적 하에 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 학생의 진로성숙도와 심리사회적요인과는 어떤 관계가 있는가?
둘째, ...
본 연구는 심리사회적요인(자아존중감, 자기효능감, 내외통제성, 부모의 양육태도, 사회적 지지도, 문화 환경)들 중 어떠한 요인이 진로성숙도와 높은 관련성이 있는지를 알아보고자 하였다. 이러한 목적 하에 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 학생의 진로성숙도와 심리사회적요인과는 어떤 관계가 있는가?
둘째, 진로성숙을 예측하는 심리사회적요인 중에서 어떤 요인이 더 중요하게 관여되는가?
이와 같은 연구문제의 해답을 얻기 위해 경상남도 창원시, 김해시 소재의 중학교 2개교와 고등학교 2개교 각각 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 수집된 자료 중 불성실하게 응답한 45명을 제외한 755명(중학교 399명, 고등학교 356명)을 연구대상으로 상관관계 및 중다회귀분석을 실시하였으며 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 학생의 심리사회적 요인과 진로성숙도간에는 자아존중감과 자기효능감이 높아질수록 진로성숙도가 향상되는 관계가 있으며, 내외통제성이 높아질수록 진로성숙도는 낮아지는 것을 알 수 있고, 사회적 지지도와 문화환경 결과가 높을수록 진로성숙도가 향상되는 것으로 나타났다.
진로성숙도의 하위변인 중 계획성은 사회적지지도, 자아존중감과 자기효능감이 높아질수록 계획성이 향상되는 관계가 있으며, 부모양육태도와는 무관하며, 내외통제성이 높아질수록 계획성은 낮아지는 것으로 분석되었다.
독립성은 사회적지지도, 자아존중감과 자기효능감이 높아질수록 독립성이 향상되는 관계가 있으며, 부모양육태도, 문화환경, 내외통제성과는 무관한 것으로 나타났다.
결정성은 사회적지지도와는 높은 상관관계를 나타내고, 자아존중감, 자기효능감과 문화환경과는 낮은 상관관계가 있으며, 부모양육태도와 내외통제성과는 무관한 것으로 나타났다.
둘째, 전체적인 진로 성숙도에 대한 심리사회적 요인의 영향력은 사회적 지지도만이 진로성숙도에 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
진로성숙도의 하위변인 중 계획성에 대한 학생의 심리사회적 요인의 하위요인들의 영향력을 알아본 결과 자아존중감은 사회적 자아존중감, 자기효능감은 활동시작, 사회적 지지도는 정보적지지만이 진로성숙도에 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
독립성에 대한 심리사회적 요인 중 자아존중감은 총체적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 가정적 자아존중감에서 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타나고, 자기효능감은 경험극복, 사회적 지지도는 정보적 지지만이 진로성숙도에 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
결정성에 대한 심리사회적 요인 중 자아존중감은 총체적 자아존중감, 사회적 자아존중감에서 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타나고, 자기효능감은 활동지속, 활동수행, 사회적 지지도는 정서적 지지, 정보적 지지, 물질적 지지, 자존감 지지에서 진로성숙도에 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 문화환경은 진로성숙도에 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
따라서 진로성숙도에 가장 큰 영향을 미치는 사회적지지도, 자아존중감, 자기효능감을 높이고, 문화환경을 향상시키기 위한 노력이 필요하다.
본 연구는 심리사회적요인(자아존중감, 자기효능감, 내외통제성, 부모의 양육태도, 사회적 지지도, 문화 환경)들 중 어떠한 요인이 진로성숙도와 높은 관련성이 있는지를 알아보고자 하였다. 이러한 목적 하에 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 학생의 진로성숙도와 심리사회적요인과는 어떤 관계가 있는가?
둘째, 진로성숙을 예측하는 심리사회적요인 중에서 어떤 요인이 더 중요하게 관여되는가?
이와 같은 연구문제의 해답을 얻기 위해 경상남도 창원시, 김해시 소재의 중학교 2개교와 고등학교 2개교 각각 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 수집된 자료 중 불성실하게 응답한 45명을 제외한 755명(중학교 399명, 고등학교 356명)을 연구대상으로 상관관계 및 중다회귀분석을 실시하였으며 얻어진 결과는 다음과 같다.
첫째, 학생의 심리사회적 요인과 진로성숙도간에는 자아존중감과 자기효능감이 높아질수록 진로성숙도가 향상되는 관계가 있으며, 내외통제성이 높아질수록 진로성숙도는 낮아지는 것을 알 수 있고, 사회적 지지도와 문화환경 결과가 높을수록 진로성숙도가 향상되는 것으로 나타났다.
진로성숙도의 하위변인 중 계획성은 사회적지지도, 자아존중감과 자기효능감이 높아질수록 계획성이 향상되는 관계가 있으며, 부모양육태도와는 무관하며, 내외통제성이 높아질수록 계획성은 낮아지는 것으로 분석되었다.
독립성은 사회적지지도, 자아존중감과 자기효능감이 높아질수록 독립성이 향상되는 관계가 있으며, 부모양육태도, 문화환경, 내외통제성과는 무관한 것으로 나타났다.
결정성은 사회적지지도와는 높은 상관관계를 나타내고, 자아존중감, 자기효능감과 문화환경과는 낮은 상관관계가 있으며, 부모양육태도와 내외통제성과는 무관한 것으로 나타났다.
둘째, 전체적인 진로 성숙도에 대한 심리사회적 요인의 영향력은 사회적 지지도만이 진로성숙도에 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
진로성숙도의 하위변인 중 계획성에 대한 학생의 심리사회적 요인의 하위요인들의 영향력을 알아본 결과 자아존중감은 사회적 자아존중감, 자기효능감은 활동시작, 사회적 지지도는 정보적지지만이 진로성숙도에 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
독립성에 대한 심리사회적 요인 중 자아존중감은 총체적 자아존중감, 사회적 자아존중감, 가정적 자아존중감에서 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타나고, 자기효능감은 경험극복, 사회적 지지도는 정보적 지지만이 진로성숙도에 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
결정성에 대한 심리사회적 요인 중 자아존중감은 총체적 자아존중감, 사회적 자아존중감에서 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타나고, 자기효능감은 활동지속, 활동수행, 사회적 지지도는 정서적 지지, 정보적 지지, 물질적 지지, 자존감 지지에서 진로성숙도에 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 문화환경은 진로성숙도에 유의한 영향력을 미치는 것으로 나타났다.
따라서 진로성숙도에 가장 큰 영향을 미치는 사회적지지도, 자아존중감, 자기효능감을 높이고, 문화환경을 향상시키기 위한 노력이 필요하다.
In this study, among psychosocial factors(self-esteem, self-efficacy, Internal control, parents' nurturing attitude, social support, cultural environment), which factor is higher relation to career maturity? Under this purpose, in this study, the established research problems are as following.
...
In this study, among psychosocial factors(self-esteem, self-efficacy, Internal control, parents' nurturing attitude, social support, cultural environment), which factor is higher relation to career maturity? Under this purpose, in this study, the established research problems are as following.
First, what is the relation between career maturity and psychosocial factors for students?
Second, among psychosocial factors, in prediction of career maturity, what factor is the more important concerned?
For this study, a total of 755 students, include 399 middle school students and 356 high school students, are investigated. As the results analysis, correlation analysis, Multi-regressive analysis is done. The Results are as following.
First, between psychosocial factors and career maturity for students, the higher self-esteem and self-efficacy they have, the more improving career maturity, the higher internal control, the lower career maturity, the higher social support and cultural environment result, the more improving career maturity.
Among the lower variable for career maturity, for planning, the higher social support, self-esteem, self-efficacy, the more improving for planning, regardless of parents' nurturing attitude, the higher the internal control, the lower for planning.
For independence, the higher social support, self-esteem, self-efficacy, the more improving for independence, it appears regardless of parents' nurturing attitude, cultural environment, internal control. For decision, it appears higher co-relation about social support, it appears lower co-relation about self-esteem, self-efficacy, cultural environment, it appears regardless of parents' nurturing attitude, internal control.
Second, about the total career maturity, the effective force for psychosocial factors, at the side of the only social support, it appears meaningful effect.
Among the respective career maturity, about planning of students' psychosocial factors, in the search of the result for the respective factor, self-esteem for only social self-esteem, self-efficacy for activity beginning, social support for informative support, about career maturity, it appears meaningful effective force.
Among psychosocial factors about independence, for self-esteem about, total self-esteem, social self-esteem, domestic self-esteem, it appears meaningful effective force, in self-efficacy for overcoming experience, in social support for informative support, about career maturity, it appears meaningful effective force. Among psychosocial factors for decision, in the self-esteem for total self-esteem, social self-esteem, it appears meaningful effective force, in the self-efficacy for activity continuing, activity performance, in the social support for emotional support, informative support, material support, respect support, about career maturity, it appears meaningful effective force. In the cultural environment for career maturity, it appears meaningful effective force.
To do this, the effective factor for career maturity, social support, self-esteem, self-efficacy must be higher, the effort for the improving of cultural environment must be accompanied.
In this study, among psychosocial factors(self-esteem, self-efficacy, Internal control, parents' nurturing attitude, social support, cultural environment), which factor is higher relation to career maturity? Under this purpose, in this study, the established research problems are as following.
First, what is the relation between career maturity and psychosocial factors for students?
Second, among psychosocial factors, in prediction of career maturity, what factor is the more important concerned?
For this study, a total of 755 students, include 399 middle school students and 356 high school students, are investigated. As the results analysis, correlation analysis, Multi-regressive analysis is done. The Results are as following.
First, between psychosocial factors and career maturity for students, the higher self-esteem and self-efficacy they have, the more improving career maturity, the higher internal control, the lower career maturity, the higher social support and cultural environment result, the more improving career maturity.
Among the lower variable for career maturity, for planning, the higher social support, self-esteem, self-efficacy, the more improving for planning, regardless of parents' nurturing attitude, the higher the internal control, the lower for planning.
For independence, the higher social support, self-esteem, self-efficacy, the more improving for independence, it appears regardless of parents' nurturing attitude, cultural environment, internal control. For decision, it appears higher co-relation about social support, it appears lower co-relation about self-esteem, self-efficacy, cultural environment, it appears regardless of parents' nurturing attitude, internal control.
Second, about the total career maturity, the effective force for psychosocial factors, at the side of the only social support, it appears meaningful effect.
Among the respective career maturity, about planning of students' psychosocial factors, in the search of the result for the respective factor, self-esteem for only social self-esteem, self-efficacy for activity beginning, social support for informative support, about career maturity, it appears meaningful effective force.
Among psychosocial factors about independence, for self-esteem about, total self-esteem, social self-esteem, domestic self-esteem, it appears meaningful effective force, in self-efficacy for overcoming experience, in social support for informative support, about career maturity, it appears meaningful effective force. Among psychosocial factors for decision, in the self-esteem for total self-esteem, social self-esteem, it appears meaningful effective force, in the self-efficacy for activity continuing, activity performance, in the social support for emotional support, informative support, material support, respect support, about career maturity, it appears meaningful effective force. In the cultural environment for career maturity, it appears meaningful effective force.
To do this, the effective factor for career maturity, social support, self-esteem, self-efficacy must be higher, the effort for the improving of cultural environment must be accompanied.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.