본 연구는 학교생활에 부적응하는 중학교 여학생 5명을 대상으로 수행한 집단 무용/동작치료에서 그 중 우울 성향이 보이는 청소년 1명을 대상으로 라반의 동작분석을 이용한 연구 결과이다. 본 연구에서 이루어진 무용/동작치료는 주 1-2회, 회기 당 소요시간은 60분으로 총 18회기를 실시하였으며, 우울 청소년의 우울성향을 감소시키는데 도움을 주기위한 것이 목적이다. 이에, 무용/동작치료가 청소년기의 우울문제에 원인적 접근이 가능한지와 청소년의 동작변화가 우울성향 감소에 상관관계를 가질 것 인가하는 연구문제에 목표를 두고 수행하였다. 이러한 연구결과의 효과성을 검증하기위해 라반의 동작분석(...
본 연구는 학교생활에 부적응하는 중학교 여학생 5명을 대상으로 수행한 집단 무용/동작치료에서 그 중 우울 성향이 보이는 청소년 1명을 대상으로 라반의 동작분석을 이용한 연구 결과이다. 본 연구에서 이루어진 무용/동작치료는 주 1-2회, 회기 당 소요시간은 60분으로 총 18회기를 실시하였으며, 우울 청소년의 우울성향을 감소시키는데 도움을 주기위한 것이 목적이다. 이에, 무용/동작치료가 청소년기의 우울문제에 원인적 접근이 가능한지와 청소년의 동작변화가 우울성향 감소에 상관관계를 가질 것 인가하는 연구문제에 목표를 두고 수행하였다. 이러한 연구결과의 효과성을 검증하기위해 라반의 동작분석(LMA)을 수행하였고, 심리적 변화상태를 알아보기 위해 다면적 인성검사(MMPI)와 자아존중감 검사를 하였으며, 학교생활의 변화를 알아보기 위해 담임교사와 대상자의 자기평가를 시행한 결과 라반의 동작분석에서 초기의 Effort는 외부환경과의 관계형성이 보이지 않았으나 후기에는 Effort가 현실과의 접촉을 이루려는 변화를 보였으며, MMPI 사전, 사후검사결과에서는 우울감과 신체적 증상, 억압양상이 적정수준으로 안정된 것으로 관측되었다. 또한, 자아존중감도 유의미하게 향상된 것으로 나타났으며, 학교생활에서도 긍정적인 변화가 있음이 담임교사에 의해 관찰되었다. 대상자의 자기평가에서도 스스로 활발해졌고 자신감이 생겼다고 하여 자존감이 향상되어진 것으로 보였다. 위와 같은 결과들로 인해 무용/동작치료가 우울문제에 원인적 접근을 하여 청소년의 동작변화와 우울성향 감소로 긍정적인 학교생활에 도움이 됨을 알 수 있었다.
본 연구는 학교생활에 부적응하는 중학교 여학생 5명을 대상으로 수행한 집단 무용/동작치료에서 그 중 우울 성향이 보이는 청소년 1명을 대상으로 라반의 동작분석을 이용한 연구 결과이다. 본 연구에서 이루어진 무용/동작치료는 주 1-2회, 회기 당 소요시간은 60분으로 총 18회기를 실시하였으며, 우울 청소년의 우울성향을 감소시키는데 도움을 주기위한 것이 목적이다. 이에, 무용/동작치료가 청소년기의 우울문제에 원인적 접근이 가능한지와 청소년의 동작변화가 우울성향 감소에 상관관계를 가질 것 인가하는 연구문제에 목표를 두고 수행하였다. 이러한 연구결과의 효과성을 검증하기위해 라반의 동작분석(LMA)을 수행하였고, 심리적 변화상태를 알아보기 위해 다면적 인성검사(MMPI)와 자아존중감 검사를 하였으며, 학교생활의 변화를 알아보기 위해 담임교사와 대상자의 자기평가를 시행한 결과 라반의 동작분석에서 초기의 Effort는 외부환경과의 관계형성이 보이지 않았으나 후기에는 Effort가 현실과의 접촉을 이루려는 변화를 보였으며, MMPI 사전, 사후검사결과에서는 우울감과 신체적 증상, 억압양상이 적정수준으로 안정된 것으로 관측되었다. 또한, 자아존중감도 유의미하게 향상된 것으로 나타났으며, 학교생활에서도 긍정적인 변화가 있음이 담임교사에 의해 관찰되었다. 대상자의 자기평가에서도 스스로 활발해졌고 자신감이 생겼다고 하여 자존감이 향상되어진 것으로 보였다. 위와 같은 결과들로 인해 무용/동작치료가 우울문제에 원인적 접근을 하여 청소년의 동작변화와 우울성향 감소로 긍정적인 학교생활에 도움이 됨을 알 수 있었다.
In this study, the group Dance/Movement therapy was practised with 5 middle-school girls who had been observably maladjusted to school, one of them, who showed depression, was analyzed by using Laban Movement Analysis (LAM) and other evaluation tools. This group therapy was practised once or twice p...
In this study, the group Dance/Movement therapy was practised with 5 middle-school girls who had been observably maladjusted to school, one of them, who showed depression, was analyzed by using Laban Movement Analysis (LAM) and other evaluation tools. This group therapy was practised once or twice per a week and total 18 times and spent 60 minutes per a session. Its purpose was to help the adolescents alleviate their depression. This study was conducted in consideration of the following subjects: 1) Can Dance/Movement therapy approach causatively to alleviate the adolescent depression?; 2) Is there a relation between adolescent's movement changes and the alleviation of this depression? As tools to evaluate the effectiveness of therapy, LMA was used, pre-post MMPI and self-esteem test was conducted to check her psychological change, and classroom teacher's observation report and her self-report were included to check changes in her school life. In LMA, her initial Effort did not show the relation establishment with external environment, but her Effort showed gradual changes to connect with realities in course of therapy. In pre-post MMPI test, her depression, physical symptom, and oppression were changed in stable state and also her self-esteem was meaningfully enhanced. Positive changes in her school life were reported by her classroom teacher. She wrote that she became active and recovered her self-confidence. By the above results, it is concluded that beacuse Dance/Movement therapy can approach causatively to solve the adolescent depression problem, it can effect adolescent movement changes and alleviate their depression and help school-maladjusted adolescents to lead their positive school life.
In this study, the group Dance/Movement therapy was practised with 5 middle-school girls who had been observably maladjusted to school, one of them, who showed depression, was analyzed by using Laban Movement Analysis (LAM) and other evaluation tools. This group therapy was practised once or twice per a week and total 18 times and spent 60 minutes per a session. Its purpose was to help the adolescents alleviate their depression. This study was conducted in consideration of the following subjects: 1) Can Dance/Movement therapy approach causatively to alleviate the adolescent depression?; 2) Is there a relation between adolescent's movement changes and the alleviation of this depression? As tools to evaluate the effectiveness of therapy, LMA was used, pre-post MMPI and self-esteem test was conducted to check her psychological change, and classroom teacher's observation report and her self-report were included to check changes in her school life. In LMA, her initial Effort did not show the relation establishment with external environment, but her Effort showed gradual changes to connect with realities in course of therapy. In pre-post MMPI test, her depression, physical symptom, and oppression were changed in stable state and also her self-esteem was meaningfully enhanced. Positive changes in her school life were reported by her classroom teacher. She wrote that she became active and recovered her self-confidence. By the above results, it is concluded that beacuse Dance/Movement therapy can approach causatively to solve the adolescent depression problem, it can effect adolescent movement changes and alleviate their depression and help school-maladjusted adolescents to lead their positive school life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.