본 연구에서는 고등학생 자녀가 지각한 부모의 양육태도와 자녀의 성격특성 및 학교적응과의 상관관계에 대해 알아보고, 자녀의 성별에 따라 아버지와 어머니 중 누구의 양육태도에 더 영향을 받는가와 더불어 부모 양육태도의 일치 여부가 어떤 영향을 미치는가도 알아보았다. 연구는 서울 노원구에 위치한 고등학생 209명을 대상으로 이루어졌으며, 연구 문제를 검증하기 위해 홍성희가 제작한 ‘부모의 양육태도 검사’와 ‘성격검사’, 이재철이 제작한 ‘학교적응검사’를 사용하였다.
본 연구에서 다루려는 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
가. 지각된 부모의 양육태도가 고등학생 자녀의 성격특성에 어떠한 영향을 미치는가?
나. 지각된 부모의 양육태도가 고등학생 자녀의 학교적응에 어떠한 영향을 미치는가?
다. 자녀의 성별에 따라 아버지와 어머니 양육태도 중 어떤 것이 더 그들의 성격과 학교적응에 영향을 미치는가?
라. 부모의 양육태도의 일치 여부가 자녀의 성격과 학교적응에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 자녀의 성격특성은 부모의 양육태도가 온유형일 때, 사교성, ...
본 연구에서는 고등학생 자녀가 지각한 부모의 양육태도와 자녀의 성격특성 및 학교적응과의 상관관계에 대해 알아보고, 자녀의 성별에 따라 아버지와 어머니 중 누구의 양육태도에 더 영향을 받는가와 더불어 부모 양육태도의 일치 여부가 어떤 영향을 미치는가도 알아보았다. 연구는 서울 노원구에 위치한 고등학생 209명을 대상으로 이루어졌으며, 연구 문제를 검증하기 위해 홍성희가 제작한 ‘부모의 양육태도 검사’와 ‘성격검사’, 이재철이 제작한 ‘학교적응검사’를 사용하였다.
본 연구에서 다루려는 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
가. 지각된 부모의 양육태도가 고등학생 자녀의 성격특성에 어떠한 영향을 미치는가?
나. 지각된 부모의 양육태도가 고등학생 자녀의 학교적응에 어떠한 영향을 미치는가?
다. 자녀의 성별에 따라 아버지와 어머니 양육태도 중 어떤 것이 더 그들의 성격과 학교적응에 영향을 미치는가?
라. 부모의 양육태도의 일치 여부가 자녀의 성격과 학교적응에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 자녀의 성격특성은 부모의 양육태도가 온유형일 때, 사교성, 이타성, 성실성, 안정성, 개방성, 자존감이 높은 것으로 나타났다. 자녀의 성별에 따른 차이를 비교해보면 남학생은 아버지의 온유형 양육태도의 영향을, 여학생은 어머니의 온유형 양육태도의 영향을 가장 많이 받는 것으로 나타났다.
둘째, 자녀의 학교적응 또한 부모의 양육태도가 온유형일 때, 학교교사적응, 학교친구적응, 학교수업적응, 학교규칙적응을 잘하는 것으로 나타났다. 성별에 따른 차이를 비교해보면, 남학생은 아버지와 어머니의 온유형 양육태도의 영향을, 여학생은 어머니의 온유형 양육태도의 영향을 가장 많이 받는 것으로 나타났다.
셋째, 부모 양육태도의 일치 여부는 자녀의 성격형성과 학교적응에 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다.
이상의 결과를 볼 때, 본 연구는 부모의 양육태도가 자녀의 성격형성과 학교적응에 어떠한 영향을 끼치고, 또, 성별에 따라 부모 중 누구의 역할이 더 중요한지, 부모 양육태도의 일치 여부는 어떤 영향을 끼치는가를 알아보았다. 이를 통해, 청소년 자녀들이 긍정적인 성격을 형성하고 학교생활에 잘 적응하도록 부모들에게 바람직한 양육태도 방법을 알리며, 또 학교 현장에 있는 교사들이 학생들을 이해할 때, 부모의 양육태도까지 고려함으로써 보다 폭 넓은 이해를 바탕으로 한 상담을 할 수 있도록 돕고자 하는데 본 연구의 목적이 있다.
본 연구에서는 고등학생 자녀가 지각한 부모의 양육태도와 자녀의 성격특성 및 학교적응과의 상관관계에 대해 알아보고, 자녀의 성별에 따라 아버지와 어머니 중 누구의 양육태도에 더 영향을 받는가와 더불어 부모 양육태도의 일치 여부가 어떤 영향을 미치는가도 알아보았다. 연구는 서울 노원구에 위치한 고등학생 209명을 대상으로 이루어졌으며, 연구 문제를 검증하기 위해 홍성희가 제작한 ‘부모의 양육태도 검사’와 ‘성격검사’, 이재철이 제작한 ‘학교적응검사’를 사용하였다.
본 연구에서 다루려는 구체적인 연구 문제는 다음과 같다.
가. 지각된 부모의 양육태도가 고등학생 자녀의 성격특성에 어떠한 영향을 미치는가?
나. 지각된 부모의 양육태도가 고등학생 자녀의 학교적응에 어떠한 영향을 미치는가?
다. 자녀의 성별에 따라 아버지와 어머니 양육태도 중 어떤 것이 더 그들의 성격과 학교적응에 영향을 미치는가?
라. 부모의 양육태도의 일치 여부가 자녀의 성격과 학교적응에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 자녀의 성격특성은 부모의 양육태도가 온유형일 때, 사교성, 이타성, 성실성, 안정성, 개방성, 자존감이 높은 것으로 나타났다. 자녀의 성별에 따른 차이를 비교해보면 남학생은 아버지의 온유형 양육태도의 영향을, 여학생은 어머니의 온유형 양육태도의 영향을 가장 많이 받는 것으로 나타났다.
둘째, 자녀의 학교적응 또한 부모의 양육태도가 온유형일 때, 학교교사적응, 학교친구적응, 학교수업적응, 학교규칙적응을 잘하는 것으로 나타났다. 성별에 따른 차이를 비교해보면, 남학생은 아버지와 어머니의 온유형 양육태도의 영향을, 여학생은 어머니의 온유형 양육태도의 영향을 가장 많이 받는 것으로 나타났다.
셋째, 부모 양육태도의 일치 여부는 자녀의 성격형성과 학교적응에 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다.
이상의 결과를 볼 때, 본 연구는 부모의 양육태도가 자녀의 성격형성과 학교적응에 어떠한 영향을 끼치고, 또, 성별에 따라 부모 중 누구의 역할이 더 중요한지, 부모 양육태도의 일치 여부는 어떤 영향을 끼치는가를 알아보았다. 이를 통해, 청소년 자녀들이 긍정적인 성격을 형성하고 학교생활에 잘 적응하도록 부모들에게 바람직한 양육태도 방법을 알리며, 또 학교 현장에 있는 교사들이 학생들을 이해할 때, 부모의 양육태도까지 고려함으로써 보다 폭 넓은 이해를 바탕으로 한 상담을 할 수 있도록 돕고자 하는데 본 연구의 목적이 있다.
This study explores how nurturing styles influence children's personalities and school adaptations and whose nurturing style of parents influence on children more in terms of children's gender. In addition, this study examines how the degrees of parents' agreement between nurturing styles affects ch...
This study explores how nurturing styles influence children's personalities and school adaptations and whose nurturing style of parents influence on children more in terms of children's gender. In addition, this study examines how the degrees of parents' agreement between nurturing styles affects children's personalities and school adaptations. The data were collected from high school students living in Nowon-gu, Seoul. To investigate the research questions, this study employed the Nurturing Styles Diagnosis Test and Personality Diagnosis Test (developed by Hong Sung Hui) and the School Adaptation Test (developed by Lee Jae Chul).
The present study explicates the following research questions;
1. How do nurturing styles influence children's personalities?
2. How do nurturing styles influence children's school adaptation?
3. How do parental gender differences affect the first two questions?
4. How does the degree of the agreement between each parents' nurturing styles influence their children's personalities and school adaptations?
This primary results of this study are as follows;
First, the children of the gentle type parents tend to be high in sociability, altruism, sincerity, stability, openness and self-esteem. In terms of children's gender, boys are most influenced by father's gentle nurturing style and girls are most influenced by mother's gentle nurturing style.
Second, the children of the gentle type parents tend to adapt well to teachers, classmates, taking classes and school rules. In terms of gender, boys are most influenced by father and mother's gentle nurturing styles and girls are most influenced by mother's gentle nurturing style.
Third, the agreement between each parents' nurturing styles doesn't affect on their children's personalities and school adaptations.
In short, this study discovered how nurturing styles influence children's personalities and school adaptations, whose role of parents is more effective in terms of children's gender and how the degree of the agreement between each parent's nurturing styles influences. By doing this, this study intends to let parents know what is the most desirable nurturing style to help their children develope the positive personalities and adapt to the school lives. Also, this study intends to help teachers in the field can counsel their students based on more deep understanding, considering their parents nurturing styles.
This study explores how nurturing styles influence children's personalities and school adaptations and whose nurturing style of parents influence on children more in terms of children's gender. In addition, this study examines how the degrees of parents' agreement between nurturing styles affects children's personalities and school adaptations. The data were collected from high school students living in Nowon-gu, Seoul. To investigate the research questions, this study employed the Nurturing Styles Diagnosis Test and Personality Diagnosis Test (developed by Hong Sung Hui) and the School Adaptation Test (developed by Lee Jae Chul).
The present study explicates the following research questions;
1. How do nurturing styles influence children's personalities?
2. How do nurturing styles influence children's school adaptation?
3. How do parental gender differences affect the first two questions?
4. How does the degree of the agreement between each parents' nurturing styles influence their children's personalities and school adaptations?
This primary results of this study are as follows;
First, the children of the gentle type parents tend to be high in sociability, altruism, sincerity, stability, openness and self-esteem. In terms of children's gender, boys are most influenced by father's gentle nurturing style and girls are most influenced by mother's gentle nurturing style.
Second, the children of the gentle type parents tend to adapt well to teachers, classmates, taking classes and school rules. In terms of gender, boys are most influenced by father and mother's gentle nurturing styles and girls are most influenced by mother's gentle nurturing style.
Third, the agreement between each parents' nurturing styles doesn't affect on their children's personalities and school adaptations.
In short, this study discovered how nurturing styles influence children's personalities and school adaptations, whose role of parents is more effective in terms of children's gender and how the degree of the agreement between each parent's nurturing styles influences. By doing this, this study intends to let parents know what is the most desirable nurturing style to help their children develope the positive personalities and adapt to the school lives. Also, this study intends to help teachers in the field can counsel their students based on more deep understanding, considering their parents nurturing styles.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.