문학의 한 장르인 동화는 유아교육기관 뿐만 아니라 가정 및 유아의 생활공간 안에서 가장 친근하고 자연스럽게 접할 수 있으며 자주 활용되어지는 매체로 풍부한 문학적 경험을 제공하며 적절한 언어와 올바른 의사소통으로 표현할 수 있는 유아로 자라나도록 하는데 도와주는 중요한 교육적 역할을 한다. 그러기에 유아들에게 동화를 읽어주는 것에 끝나지 않고 다양한 방법으로 이야기 나누기 활동을 한다면 유아들의 창의력, 표현력, 발표력 등을 신장시킬 수 있는 ...
문학의 한 장르인 동화는 유아교육기관 뿐만 아니라 가정 및 유아의 생활공간 안에서 가장 친근하고 자연스럽게 접할 수 있으며 자주 활용되어지는 매체로 풍부한 문학적 경험을 제공하며 적절한 언어와 올바른 의사소통으로 표현할 수 있는 유아로 자라나도록 하는데 도와주는 중요한 교육적 역할을 한다. 그러기에 유아들에게 동화를 읽어주는 것에 끝나지 않고 다양한 방법으로 이야기 나누기 활동을 한다면 유아들의 창의력, 표현력, 발표력 등을 신장시킬 수 있는 교육적 효과가 증대될 수 있다. 이에 본 연구는 동화책을 활용한 이야기 나누기 활동이 유아의 언어능력(어휘력, 이해력, 표현력)에 어떠한 영향을 미치는 지를 구체적으로 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 동화책을 활용한 이야기 나누기 활동이 유아의 언어능력에 영향을 미치는가? 첫째, 동화책을 활용한 이야기 나누기는 유아의 어휘력에 영향을 미치는가? 둘째, 동화책을 활용한 이야기 나누기는 유아의 언어이해력에 영향을 미치는가? 셋째, 동화책을 활용한 이야기 나누기는 유아의 언어표현력에 영향을 미치는가? 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 G시에 위치하고 있는 N어린이집과 S어린이집 만 5세 유아들로 15명씩을 선정하고 각각 실험 집단 15명, 통제 집단 15명으로 배정하였으며, 2007년 8월 16일부터 8월 17일까지 예비검사, 2007년 8월 23일부터 8월 24일까지 사전검사, 실험처치는 2007년 8월 27일부터 9월 23일까지 4주간 총 8회, 사후검사는 2007년 9월 27일부터 9월 28일까지 실시하였다. 4주간의 실험처치는 동화책을 활용한 이야기나누기 활동을 매주 2회씩 총 8회 실시하였고 통제집단은 실험처치를 하지 않았다. 언어능력검사도구는 장영애(1981)가 제작하고 박애자(1996)가 수정보완하여 효과를 보인 언어능력검사를 사전ㆍ사후검사로 사용하였다. 실험처치후 동화책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 사전검사와 동일한 방법으로 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료들은 SPSS12.OK/PC+Program이용하여 집단간 사전ㆍ사후검사 다변인공변량분석(MANCOVA)를 실시하였다. 본 연구의 결과를 종합적으로 요약한다면 다음과 같다. 동화책을 활용한 이야기나누기를 통하여 다양한 동화속 세계를 경험한 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들에 비해 다양한 단어의 느낌이나 생각을 표현하는 활동에서 더 많은 양의 어휘를 산출해 냈으며, 인물에 대한 감정이입이 풍부해지고 유아들이 그림을 봄으로써 글과 그림의 연계에 대해서도 분석하고 이해하며 더 풍부한 이야기를 할 수 있었다. 또한, 이야기의 의미를 재해석을 통해 자신의 의사나 상상력을 조리있게 말하는 능력이 향상되어 언어구사력과 의사표현력, 문장구성력이 놀랍게 발달 되었다. 이상에서 볼 수 있는 바와 같이 언어능력의 하위요인인 유아의 어휘력, 언어이해력, 언어표현력에서 유아의 일상생활에서 쉽게 접할 수 있는 동화책을 통하여 다양한 방법으로 활용한다면 유아의 언어능력을 향상시킬 수 있음을 알 수 있었다. 그러므로 본 연구의 결과는 동화책을 활용한 다양한 방법의 이야기나누기 활동이 유아의 언어능력 신장에 효과적이라는 것을 시사했다고 할 수 있다.
문학의 한 장르인 동화는 유아교육기관 뿐만 아니라 가정 및 유아의 생활공간 안에서 가장 친근하고 자연스럽게 접할 수 있으며 자주 활용되어지는 매체로 풍부한 문학적 경험을 제공하며 적절한 언어와 올바른 의사소통으로 표현할 수 있는 유아로 자라나도록 하는데 도와주는 중요한 교육적 역할을 한다. 그러기에 유아들에게 동화를 읽어주는 것에 끝나지 않고 다양한 방법으로 이야기 나누기 활동을 한다면 유아들의 창의력, 표현력, 발표력 등을 신장시킬 수 있는 교육적 효과가 증대될 수 있다. 이에 본 연구는 동화책을 활용한 이야기 나누기 활동이 유아의 언어능력(어휘력, 이해력, 표현력)에 어떠한 영향을 미치는 지를 구체적으로 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 동화책을 활용한 이야기 나누기 활동이 유아의 언어능력에 영향을 미치는가? 첫째, 동화책을 활용한 이야기 나누기는 유아의 어휘력에 영향을 미치는가? 둘째, 동화책을 활용한 이야기 나누기는 유아의 언어이해력에 영향을 미치는가? 셋째, 동화책을 활용한 이야기 나누기는 유아의 언어표현력에 영향을 미치는가? 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 G시에 위치하고 있는 N어린이집과 S어린이집 만 5세 유아들로 15명씩을 선정하고 각각 실험 집단 15명, 통제 집단 15명으로 배정하였으며, 2007년 8월 16일부터 8월 17일까지 예비검사, 2007년 8월 23일부터 8월 24일까지 사전검사, 실험처치는 2007년 8월 27일부터 9월 23일까지 4주간 총 8회, 사후검사는 2007년 9월 27일부터 9월 28일까지 실시하였다. 4주간의 실험처치는 동화책을 활용한 이야기나누기 활동을 매주 2회씩 총 8회 실시하였고 통제집단은 실험처치를 하지 않았다. 언어능력검사도구는 장영애(1981)가 제작하고 박애자(1996)가 수정보완하여 효과를 보인 언어능력검사를 사전ㆍ사후검사로 사용하였다. 실험처치후 동화책을 활용한 이야기나누기 활동이 유아의 언어능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 사전검사와 동일한 방법으로 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료들은 SPSS12.OK/PC+Program이용하여 집단간 사전ㆍ사후검사 다변인공변량분석(MANCOVA)를 실시하였다. 본 연구의 결과를 종합적으로 요약한다면 다음과 같다. 동화책을 활용한 이야기나누기를 통하여 다양한 동화속 세계를 경험한 실험집단의 유아들이 통제집단의 유아들에 비해 다양한 단어의 느낌이나 생각을 표현하는 활동에서 더 많은 양의 어휘를 산출해 냈으며, 인물에 대한 감정이입이 풍부해지고 유아들이 그림을 봄으로써 글과 그림의 연계에 대해서도 분석하고 이해하며 더 풍부한 이야기를 할 수 있었다. 또한, 이야기의 의미를 재해석을 통해 자신의 의사나 상상력을 조리있게 말하는 능력이 향상되어 언어구사력과 의사표현력, 문장구성력이 놀랍게 발달 되었다. 이상에서 볼 수 있는 바와 같이 언어능력의 하위요인인 유아의 어휘력, 언어이해력, 언어표현력에서 유아의 일상생활에서 쉽게 접할 수 있는 동화책을 통하여 다양한 방법으로 활용한다면 유아의 언어능력을 향상시킬 수 있음을 알 수 있었다. 그러므로 본 연구의 결과는 동화책을 활용한 다양한 방법의 이야기나누기 활동이 유아의 언어능력 신장에 효과적이라는 것을 시사했다고 할 수 있다.
A children's tale, which is a genre of literature, is always around children in their everyday lives such as at home and educational institutes for them as well. It serves important functions to offer children opportunities for a variety of literary works and to help them learn language and obtain p...
A children's tale, which is a genre of literature, is always around children in their everyday lives such as at home and educational institutes for them as well. It serves important functions to offer children opportunities for a variety of literary works and to help them learn language and obtain proper skill of communication. Thus, its educational functions to improve children's creativity, their ability of expressing and presenting their feelings and thoughts will be enhanced through the activities of telling and sharing their ideas after reading stories (We'll call them story-discussion activities afterwards). The purpose of this research is to try to discover whether story-discussion activities have influences on children's language ability, specifically First, do the story-discussion activities influence children's ability to use large vocabulrary? Second, do the story-discussion activities influence children's ability to understand various expressions? Third, do the story-discussion activities influence children's ability to express themselves? To achieve the goal of this research, we selected two sample groups; fifteen children aged 5 at N kids' house and fifteen children aged 5 at S kids' house in G city respectively, and subdivided them into two categories; one half of experiencing activity group (the experimented group) ,and the other half of non-experiencing activity group (the controlled group). We pre-tested the sample group twice on Aug 16-17, Aug 23-24 in 2006, and had the experiment session 8 times over four weeks Aug 27-Sep 23, and post-tested them Sep 27-28. During the four weeks' experiment, one half (the experimented group) was exposed to the story-discussion activities twice a week but, on the other hand, the other half( the controlled group) was not at all. We utilized the Language Ability Test (produced by Jang Youngae, 1981 and revised by Park Aeja, 1996) as a tool for pre-test and post-test. We tested two sample groups in the exactly same way for the accuracy and objectiveness of the result. The data collected for this research was analyzed by the method MANCOVA using SPSS12.OK/PC+Program. After these experiments and procedures, we came to the conclusion and it can be summarized like this: In story-discussion activities arranged after four weeks' experiment, the experimented group children used larger vocabulary, understood the situation of stories and empathized with the characters more flexibly, and expressed their ideas more clearly than the controlled group children. Moreover, the experimented group children could associate the picture images in the stories with the plot more variously and freely. In other words, story-discussion activities improve their ability to command vocabulary powerfully, to express their feelings and thoughts variously and to make correct sentences firmly. As we surveyed above, children's general language ability is enhanced naturally by being exposed to children's tales. The fact indicates that we should recognize the importance of reading activity in childhood more seriously and there may be still much room left to be explored for making better use of it.
A children's tale, which is a genre of literature, is always around children in their everyday lives such as at home and educational institutes for them as well. It serves important functions to offer children opportunities for a variety of literary works and to help them learn language and obtain proper skill of communication. Thus, its educational functions to improve children's creativity, their ability of expressing and presenting their feelings and thoughts will be enhanced through the activities of telling and sharing their ideas after reading stories (We'll call them story-discussion activities afterwards). The purpose of this research is to try to discover whether story-discussion activities have influences on children's language ability, specifically First, do the story-discussion activities influence children's ability to use large vocabulrary? Second, do the story-discussion activities influence children's ability to understand various expressions? Third, do the story-discussion activities influence children's ability to express themselves? To achieve the goal of this research, we selected two sample groups; fifteen children aged 5 at N kids' house and fifteen children aged 5 at S kids' house in G city respectively, and subdivided them into two categories; one half of experiencing activity group (the experimented group) ,and the other half of non-experiencing activity group (the controlled group). We pre-tested the sample group twice on Aug 16-17, Aug 23-24 in 2006, and had the experiment session 8 times over four weeks Aug 27-Sep 23, and post-tested them Sep 27-28. During the four weeks' experiment, one half (the experimented group) was exposed to the story-discussion activities twice a week but, on the other hand, the other half( the controlled group) was not at all. We utilized the Language Ability Test (produced by Jang Youngae, 1981 and revised by Park Aeja, 1996) as a tool for pre-test and post-test. We tested two sample groups in the exactly same way for the accuracy and objectiveness of the result. The data collected for this research was analyzed by the method MANCOVA using SPSS12.OK/PC+Program. After these experiments and procedures, we came to the conclusion and it can be summarized like this: In story-discussion activities arranged after four weeks' experiment, the experimented group children used larger vocabulary, understood the situation of stories and empathized with the characters more flexibly, and expressed their ideas more clearly than the controlled group children. Moreover, the experimented group children could associate the picture images in the stories with the plot more variously and freely. In other words, story-discussion activities improve their ability to command vocabulary powerfully, to express their feelings and thoughts variously and to make correct sentences firmly. As we surveyed above, children's general language ability is enhanced naturally by being exposed to children's tales. The fact indicates that we should recognize the importance of reading activity in childhood more seriously and there may be still much room left to be explored for making better use of it.
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