불안정한 고용환경 속에서 중학생의 진로고민을 덜어주고 진로발달을 촉진하기 위해서 많은 진로탐색 프로그램이 운영되고 있다. 이러한 프로그램의 효과를 영역별로 분석해 보면 ‘자기이해’, ‘진로의사결정’, ‘진로계획 세우기’는 효과적이지만, ‘직업세계 이해’는 피상적이고 이론적인 정보전달 방식으로 진행되어 만족할 만한 효과를 나타내지 못했다. 이러한 제한점을 보완하기 위해는 기존의 진로탐색 프로그램에 학생들이 직업세계를 직접 체험해 볼 수 있는 진로탐색 프로그램이 필요하다. 따라서 이 연구의 목적은 직업체험을 활용한 진로탐색 집단상담 프로그램을 개발하는 것인데 이러한 연구의 목적에 따른 연구문제는 첫째, 직업체험을 활용한 중학생 진로탐색 집단상담 프로그램을 어떤 내용으로 구성할 것인가? 둘째, 직업체험을 활용한 중학생 진로탐색 프로그램의 효과는 어떠한가? 이다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 중학생 진로발달과 ...
불안정한 고용환경 속에서 중학생의 진로고민을 덜어주고 진로발달을 촉진하기 위해서 많은 진로탐색 프로그램이 운영되고 있다. 이러한 프로그램의 효과를 영역별로 분석해 보면 ‘자기이해’, ‘진로의사결정’, ‘진로계획 세우기’는 효과적이지만, ‘직업세계 이해’는 피상적이고 이론적인 정보전달 방식으로 진행되어 만족할 만한 효과를 나타내지 못했다. 이러한 제한점을 보완하기 위해는 기존의 진로탐색 프로그램에 학생들이 직업세계를 직접 체험해 볼 수 있는 진로탐색 프로그램이 필요하다. 따라서 이 연구의 목적은 직업체험을 활용한 진로탐색 집단상담 프로그램을 개발하는 것인데 이러한 연구의 목적에 따른 연구문제는 첫째, 직업체험을 활용한 중학생 진로탐색 집단상담 프로그램을 어떤 내용으로 구성할 것인가? 둘째, 직업체험을 활용한 중학생 진로탐색 프로그램의 효과는 어떠한가? 이다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 중학생 진로발달과 진로교육을 탐색하였고, 중학생의 진로의식을 향상시킬 수 있도록 진로탐색 집단상담 프로그램과 직업체험을 고찰하였다. 직업체험, 중학생 진로교육 목표와 내용, 선행연구에서 구성요소를 도출하였으며, 도출된 구성요소를 중심으로 체계적 상담프로그램 개발 모형에 따라 직업체험을 활용한 진로탐색 집단상담 프로그램을 구안하였다. 구안된 프로그램은 4가지 영역으로 총 10회기로 구성되었다. 구안된 프로그램의 효과를 검정하기 위하여 신청자 중 14명을 선정, 실험집단과 통제집단에 각각 7명씩 배치하였고 두 집단에 사전검사를 실시하고 실험집단은 프로그램을 실시한 후 사후검사를 실시하였으며 통제집단은 아무 처치 없이 사후검사를 실시하였다. 이 연구에서 수집된 자료는 기술통계와 다변량공분산분석(MANCOVA) 방법을 이용하여 분석했고, 양적결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위해 회기별 관찰과 만족도, 직업체험활동 보고서를 분석하였다. 이 연구의 주요 결과를 요약하면 첫째, 직업체험을 활용한 진로탐색 집단상담 프로그램은 ‘자기이해’, ‘직업이해’, ‘진로의사결정’, ‘진로계획 세우기’의 4가지 영역으로 구성하였고, 특히 ‘직업이해’ 영역에서 직업체험활동으로 구성하였다. 둘째, 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 진로성숙도가 유의하게 향상된 것으로 보아 구안된 직업체험을 활용한 진로탐색 집단상담 프로그램은 진로성숙도를 향상시키는데 효과적이다. 이 연구는 중학생들에게 직업세계를 직접 체험해 볼 수 있는 기회를 제공할 수 있다는 점과 진로의식을 성숙시킬 수 있다는 점에서 의의가 있다.
불안정한 고용환경 속에서 중학생의 진로고민을 덜어주고 진로발달을 촉진하기 위해서 많은 진로탐색 프로그램이 운영되고 있다. 이러한 프로그램의 효과를 영역별로 분석해 보면 ‘자기이해’, ‘진로의사결정’, ‘진로계획 세우기’는 효과적이지만, ‘직업세계 이해’는 피상적이고 이론적인 정보전달 방식으로 진행되어 만족할 만한 효과를 나타내지 못했다. 이러한 제한점을 보완하기 위해는 기존의 진로탐색 프로그램에 학생들이 직업세계를 직접 체험해 볼 수 있는 진로탐색 프로그램이 필요하다. 따라서 이 연구의 목적은 직업체험을 활용한 진로탐색 집단상담 프로그램을 개발하는 것인데 이러한 연구의 목적에 따른 연구문제는 첫째, 직업체험을 활용한 중학생 진로탐색 집단상담 프로그램을 어떤 내용으로 구성할 것인가? 둘째, 직업체험을 활용한 중학생 진로탐색 프로그램의 효과는 어떠한가? 이다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 중학생 진로발달과 진로교육을 탐색하였고, 중학생의 진로의식을 향상시킬 수 있도록 진로탐색 집단상담 프로그램과 직업체험을 고찰하였다. 직업체험, 중학생 진로교육 목표와 내용, 선행연구에서 구성요소를 도출하였으며, 도출된 구성요소를 중심으로 체계적 상담프로그램 개발 모형에 따라 직업체험을 활용한 진로탐색 집단상담 프로그램을 구안하였다. 구안된 프로그램은 4가지 영역으로 총 10회기로 구성되었다. 구안된 프로그램의 효과를 검정하기 위하여 신청자 중 14명을 선정, 실험집단과 통제집단에 각각 7명씩 배치하였고 두 집단에 사전검사를 실시하고 실험집단은 프로그램을 실시한 후 사후검사를 실시하였으며 통제집단은 아무 처치 없이 사후검사를 실시하였다. 이 연구에서 수집된 자료는 기술통계와 다변량공분산분석(MANCOVA) 방법을 이용하여 분석했고, 양적결과가 갖는 신뢰성에 대한 제한점을 보완하기 위해 회기별 관찰과 만족도, 직업체험활동 보고서를 분석하였다. 이 연구의 주요 결과를 요약하면 첫째, 직업체험을 활용한 진로탐색 집단상담 프로그램은 ‘자기이해’, ‘직업이해’, ‘진로의사결정’, ‘진로계획 세우기’의 4가지 영역으로 구성하였고, 특히 ‘직업이해’ 영역에서 직업체험활동으로 구성하였다. 둘째, 프로그램에 참여한 실험집단이 통제집단에 비해 진로성숙도가 유의하게 향상된 것으로 보아 구안된 직업체험을 활용한 진로탐색 집단상담 프로그램은 진로성숙도를 향상시키는데 효과적이다. 이 연구는 중학생들에게 직업세계를 직접 체험해 볼 수 있는 기회를 제공할 수 있다는 점과 진로의식을 성숙시킬 수 있다는 점에서 의의가 있다.
The purpose of this study is to develop of career exploration group-counseling program using job shadows for enhancing middle school students' career maturity. To achieve this purpose, the questions of this study are the following ; First, What are the contents of career exploration group-counseling...
The purpose of this study is to develop of career exploration group-counseling program using job shadows for enhancing middle school students' career maturity. To achieve this purpose, the questions of this study are the following ; First, What are the contents of career exploration group-counseling program using job shadows? Second, How effective is the program? The process of this study is as follows; I explored the middle school students' career development and career education and reviewed career group-counseling program and job shadows for improving career maturity of middle school students'. The factors of the program were extracted from career education goal and contents of middle school students' and the leading research. The process of constructing the program followed the systemic counseling program development model and the program was consisted of 10 sessions. In order to validate the constructed program, I selected 14 students randomly among 39 students, distributed equally to a experimental group and a control group. I conducted pre-test to each group, carried out the career exploration group-counseling program using job shadows to the experiment group for 70 minutes over 10 times for 5 weeks, and conducted post-test; I conducted post-test without taking any action to the control group. As measuring instruments, I used the 'Career Maturity Test' developed by Korea Occupational Ability Development Service(2001), and for the data processing I did MANCOVA using SPSS. In order to complement the shortage of quantitative analysis, the observation of participants, job shadowing report and results of satisfaction test were analysed additionally. The results of this study are as follows; First, career exploration group-counseling program using job shadows for enhancing career maturity of middle school students can be constructed with four factors - 'self understanding', 'work and job understanding', 'career decision-making', 'career plan' - and consist of job shadowing in domain of 'work and job understanding'. Second, the test score of experiment group members was improved significantly comparing with that of control group members. It shows that the constructed program is effective for career maturity. The findings of this study are meaningful in that providing middle school students with the opportunities of experience on the world of jobs and improving career maturity.
The purpose of this study is to develop of career exploration group-counseling program using job shadows for enhancing middle school students' career maturity. To achieve this purpose, the questions of this study are the following ; First, What are the contents of career exploration group-counseling program using job shadows? Second, How effective is the program? The process of this study is as follows; I explored the middle school students' career development and career education and reviewed career group-counseling program and job shadows for improving career maturity of middle school students'. The factors of the program were extracted from career education goal and contents of middle school students' and the leading research. The process of constructing the program followed the systemic counseling program development model and the program was consisted of 10 sessions. In order to validate the constructed program, I selected 14 students randomly among 39 students, distributed equally to a experimental group and a control group. I conducted pre-test to each group, carried out the career exploration group-counseling program using job shadows to the experiment group for 70 minutes over 10 times for 5 weeks, and conducted post-test; I conducted post-test without taking any action to the control group. As measuring instruments, I used the 'Career Maturity Test' developed by Korea Occupational Ability Development Service(2001), and for the data processing I did MANCOVA using SPSS. In order to complement the shortage of quantitative analysis, the observation of participants, job shadowing report and results of satisfaction test were analysed additionally. The results of this study are as follows; First, career exploration group-counseling program using job shadows for enhancing career maturity of middle school students can be constructed with four factors - 'self understanding', 'work and job understanding', 'career decision-making', 'career plan' - and consist of job shadowing in domain of 'work and job understanding'. Second, the test score of experiment group members was improved significantly comparing with that of control group members. It shows that the constructed program is effective for career maturity. The findings of this study are meaningful in that providing middle school students with the opportunities of experience on the world of jobs and improving career maturity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.