지난 20년 동안 우리나라 공공기관의 정보화영역은 엄청난 발전을 해왔다. 90‘s 초 단순 행정보조역할로서의 전산이 내부행정업무프로세스를 변화시키고 법·제도 혁신을 이끌어내는 Initiative로서 역할로 급성장해 왔다. 또한, 인터넷의 급속한 발전에 따라 민간, 국민을 위한 서비스분야로 그 영역이 한층 확대되어, 현재는 모든 공공기관이 내·외부를 넘나드는 서비스를 제공하고 있다. 이처럼 공공기관의 정보화영역이 급속히 확대되고 정보시스템 운영환경이 복잡해짐에 따라, 정보시스템 ...
지난 20년 동안 우리나라 공공기관의 정보화영역은 엄청난 발전을 해왔다. 90‘s 초 단순 행정보조역할로서의 전산이 내부행정업무프로세스를 변화시키고 법·제도 혁신을 이끌어내는 Initiative로서 역할로 급성장해 왔다. 또한, 인터넷의 급속한 발전에 따라 민간, 국민을 위한 서비스분야로 그 영역이 한층 확대되어, 현재는 모든 공공기관이 내·외부를 넘나드는 서비스를 제공하고 있다. 이처럼 공공기관의 정보화영역이 급속히 확대되고 정보시스템 운영환경이 복잡해짐에 따라, 정보시스템 아웃소싱은 편의성과 효율성의 측면에서 그 도입이 점차 증가되고 있다. 정보시스템 아웃소싱의 개념이 확산되면서, 시스템의 운영관리 요소들은 단순한 업무 활동보다는 하나의 서비스로서 인식되게 되었고, 이를 정량화하여 관리하는 서비스수준관리(ServiceLevel Management, 이하 SLM)의 개념이 최근 운영관리 전반에 걸쳐 도입되고 있다. 서비스수준협약(Service Level Agreement, 이하 SLA)은 SLM을 통해 작성, 관리되는 정보시스템 운영 아웃소싱을 위한 계약 혹은 계약서를 의미하며, 정보시스템 운영관리를 위한 다양한 측면에서의 성과 척도를 제공하고 이를 만족하기 위한 활동들을 명시하고 있다. 최근 SLA는 외부아웃소싱 조직을 통한 시스템 운영뿐만 아니라, 조직 내부에서 정보시스템 운영조직과 사용조직간의 서비스 제공 수준에 대한 협의를 위해 사용되기도 한다. 이처럼 정보시스템 아웃소싱을 효과적으로 추진하기 위한 방법으로서 SLA가 도입되고 있으나, 아직 공공기관에서는 서비스수준협약에 대한 도입이 보편화되거나 그 도입 효과성, 도입성과 등이 입증되고 있다 할 수 없다. 본 논문에서는 공공기관에서의 SLA 도입 사례와 문제점을 살펴보고, 개선방안을 연구하여, 향후 SLA를 도입하고자 하는 공공기관에 도움이 되고자 한다.
지난 20년 동안 우리나라 공공기관의 정보화영역은 엄청난 발전을 해왔다. 90‘s 초 단순 행정보조역할로서의 전산이 내부행정업무프로세스를 변화시키고 법·제도 혁신을 이끌어내는 Initiative로서 역할로 급성장해 왔다. 또한, 인터넷의 급속한 발전에 따라 민간, 국민을 위한 서비스분야로 그 영역이 한층 확대되어, 현재는 모든 공공기관이 내·외부를 넘나드는 서비스를 제공하고 있다. 이처럼 공공기관의 정보화영역이 급속히 확대되고 정보시스템 운영환경이 복잡해짐에 따라, 정보시스템 아웃소싱은 편의성과 효율성의 측면에서 그 도입이 점차 증가되고 있다. 정보시스템 아웃소싱의 개념이 확산되면서, 시스템의 운영관리 요소들은 단순한 업무 활동보다는 하나의 서비스로서 인식되게 되었고, 이를 정량화하여 관리하는 서비스수준관리(ServiceLevel Management, 이하 SLM)의 개념이 최근 운영관리 전반에 걸쳐 도입되고 있다. 서비스수준협약(Service Level Agreement, 이하 SLA)은 SLM을 통해 작성, 관리되는 정보시스템 운영 아웃소싱을 위한 계약 혹은 계약서를 의미하며, 정보시스템 운영관리를 위한 다양한 측면에서의 성과 척도를 제공하고 이를 만족하기 위한 활동들을 명시하고 있다. 최근 SLA는 외부아웃소싱 조직을 통한 시스템 운영뿐만 아니라, 조직 내부에서 정보시스템 운영조직과 사용조직간의 서비스 제공 수준에 대한 협의를 위해 사용되기도 한다. 이처럼 정보시스템 아웃소싱을 효과적으로 추진하기 위한 방법으로서 SLA가 도입되고 있으나, 아직 공공기관에서는 서비스수준협약에 대한 도입이 보편화되거나 그 도입 효과성, 도입성과 등이 입증되고 있다 할 수 없다. 본 논문에서는 공공기관에서의 SLA 도입 사례와 문제점을 살펴보고, 개선방안을 연구하여, 향후 SLA를 도입하고자 하는 공공기관에 도움이 되고자 한다.
Last 20 the information-oriented field of for our country government offices developed at very rapid pace. The information system which takes charge of 1990's opening simple administrative second fiddle changed and internal administrative business process led grandly with Initiative roles acute came...
Last 20 the information-oriented field of for our country government offices developed at very rapid pace. The information system which takes charge of 1990's opening simple administrative second fiddle changed and internal administrative business process led grandly with Initiative roles acute came the renovation of law department system. Also, the Internet quickly, develops and the information-oriented territory is more magnified in the service field for the people and the nation. Currently all government offices the administrative inside and are providing the service which goes and come often the outside. The information-oriented territory of the government offices is magnified like this rapidly and the information system operating environment according to becomes complicatedly, outsourceing of information system the introduction is gradually increasing from the side of usability and effectiveness. The concept of information system outsourceing is diffused and operation management elements of system as one service is made to recognize the business activity which is simple and, the concept of the service level management which manages a service fixed quantity extends recently in the operation management whole and is introduced. Observes SLA introduction instance and a problem point from our country public agency from the present paper and the report person does. Also researches a improvement program and introduces a hereafter SLA in the government offices to become help, character does.
Last 20 the information-oriented field of for our country government offices developed at very rapid pace. The information system which takes charge of 1990's opening simple administrative second fiddle changed and internal administrative business process led grandly with Initiative roles acute came the renovation of law department system. Also, the Internet quickly, develops and the information-oriented territory is more magnified in the service field for the people and the nation. Currently all government offices the administrative inside and are providing the service which goes and come often the outside. The information-oriented territory of the government offices is magnified like this rapidly and the information system operating environment according to becomes complicatedly, outsourceing of information system the introduction is gradually increasing from the side of usability and effectiveness. The concept of information system outsourceing is diffused and operation management elements of system as one service is made to recognize the business activity which is simple and, the concept of the service level management which manages a service fixed quantity extends recently in the operation management whole and is introduced. Observes SLA introduction instance and a problem point from our country public agency from the present paper and the report person does. Also researches a improvement program and introduces a hereafter SLA in the government offices to become help, character does.
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