오늘날 급변하는 현대사회에서의 복잡함과 대중문화의 다양함은 새로운 소비계층을 만들어 낸다. 그중 최근 디자인 트렌드로 떠오르고 있는 키덜트는 큐티즘과 동심의 세계를 떠올리게 하며, 새로운 문화를 만들어 냈다. 키덜트는 kid와 adult의 합성어로 성인이 되어서도 어린이와 비슷한 취향을 가진 사람을 뜻한다. 이들은 어른이 된 후에도 어린이의 동심을 유지하고 싶어하며, 아동의 전유물이라 여겨지던 장난감, 인형, 캐릭터 상품을 구입하며 만화나 동화같은 이야기를 다룬 영화감상등의 문화를 즐긴다. 키덜트에 관해 피터팬 신드롬이나 현실도피적 탈출이라는 해석도 있지만, 차가운 디지털 문화보다는 인간적이고 따스함이 느껴지는 아날로그 시대로 회귀하려는 회귀본능이라고 보기도 한다.
키덜트가 디자인 트렌드와 대중문화에 영향을 주고 있음에도 불구하고 신조어인 특성상, 그에관한 연구는 활발하게 진행되지 못하고 있는데, 어떤 동기에서 시작하든 키덜트 현상은 존재하며, 키덜트 마켓의 확대와 키덜트 문화가 심리적으로 긍정적인 작용을 한다는 점에서 본 연구는 시작되었다. 디자인 분야에서 나타나는 키덜트를 알아보기 위해 2000년 이후 나타난 각종잡지와 언론매체, 선행논문 등을 통해 가장 최근에 나타나고 있는 키덜트에 대해 살펴보았으며 패션이나 캐릭터등 좁은 의미에서 다뤄지고 있는 연구범위를 좀더 세분화 하고 디자인 시장의 범위를 넓혀 키덜트 마켓에 대해 분석하였다. 대중문화의 일부분적인 시각으로 키덜트의 역할을 살펴보으며 키덜트 제품이 주는 심리적 만족에 가치를 부여하여, 디자인, 감성, 마케팅, 재미, 체험등의 측면을 고려하였다.
키덜트 문화가 나타나게 된 배경과 같은 키덜트족 에서도 다르게 나타나는 그들의 특성에 대해 분류하고 일반적인 키덜트 개념과 세분화 되어 나타난 키덜트 현상을 정의하였다. 디자인 분야별로 나타나는 키덜트 현상을 그 예를 들어 살펴보고 키덜트의 특성에 따른 분류에 따라 분석하였고, 최신 자료와 상품을 중심으로 연구범위 내에서의 시각자료를 찾아 예술과 디자인의 통합 현상을 규명하였다. 또한, 키덜트를 활용한 TV광고를 예를들어 살펴보고 키덜트족을 대상으로 한 ...
오늘날 급변하는 현대사회에서의 복잡함과 대중문화의 다양함은 새로운 소비계층을 만들어 낸다. 그중 최근 디자인 트렌드로 떠오르고 있는 키덜트는 큐티즘과 동심의 세계를 떠올리게 하며, 새로운 문화를 만들어 냈다. 키덜트는 kid와 adult의 합성어로 성인이 되어서도 어린이와 비슷한 취향을 가진 사람을 뜻한다. 이들은 어른이 된 후에도 어린이의 동심을 유지하고 싶어하며, 아동의 전유물이라 여겨지던 장난감, 인형, 캐릭터 상품을 구입하며 만화나 동화같은 이야기를 다룬 영화감상등의 문화를 즐긴다. 키덜트에 관해 피터팬 신드롬이나 현실도피적 탈출이라는 해석도 있지만, 차가운 디지털 문화보다는 인간적이고 따스함이 느껴지는 아날로그 시대로 회귀하려는 회귀본능이라고 보기도 한다.
키덜트가 디자인 트렌드와 대중문화에 영향을 주고 있음에도 불구하고 신조어인 특성상, 그에관한 연구는 활발하게 진행되지 못하고 있는데, 어떤 동기에서 시작하든 키덜트 현상은 존재하며, 키덜트 마켓의 확대와 키덜트 문화가 심리적으로 긍정적인 작용을 한다는 점에서 본 연구는 시작되었다. 디자인 분야에서 나타나는 키덜트를 알아보기 위해 2000년 이후 나타난 각종잡지와 언론매체, 선행논문 등을 통해 가장 최근에 나타나고 있는 키덜트에 대해 살펴보았으며 패션이나 캐릭터등 좁은 의미에서 다뤄지고 있는 연구범위를 좀더 세분화 하고 디자인 시장의 범위를 넓혀 키덜트 마켓에 대해 분석하였다. 대중문화의 일부분적인 시각으로 키덜트의 역할을 살펴보으며 키덜트 제품이 주는 심리적 만족에 가치를 부여하여, 디자인, 감성, 마케팅, 재미, 체험등의 측면을 고려하였다.
키덜트 문화가 나타나게 된 배경과 같은 키덜트족 에서도 다르게 나타나는 그들의 특성에 대해 분류하고 일반적인 키덜트 개념과 세분화 되어 나타난 키덜트 현상을 정의하였다. 디자인 분야별로 나타나는 키덜트 현상을 그 예를 들어 살펴보고 키덜트의 특성에 따른 분류에 따라 분석하였고, 최신 자료와 상품을 중심으로 연구범위 내에서의 시각자료를 찾아 예술과 디자인의 통합 현상을 규명하였다. 또한, 키덜트를 활용한 TV광고를 예를들어 살펴보고 키덜트족을 대상으로 한 감성마케팅과 펀 마케팅을 중심으로 소비자 유형을 분석하였으며 키덜트가 가지는 대중문화적 측면에서 가지는 긍정적 요소와 실제로 키덜트족들이 만들어낸 동호회나 오프라인 모임들을 살펴보고 앞으로의 키덜트 마켓의 활용방안에 대해 고찰하였다.
따라서 본 연구는 키덜트 라는 하나의 트렌드가 가지는 디자인적 요소와 키덜트가 마케팅적 요소로 적용되는 점을 살펴보고, 그에따른 소비계층을 이해하며 이를 바탕으로 키덜트 트렌드가 가지는 긍정적인 효과에 대한 이해를 높이고, 문화영역과 소비영역에 걸쳐 계속될 키덜트 현상을 제대로 이해하고 키덜트 마켓을 발전시키는데 그 목적이 있다.
오늘날 급변하는 현대사회에서의 복잡함과 대중문화의 다양함은 새로운 소비계층을 만들어 낸다. 그중 최근 디자인 트렌드로 떠오르고 있는 키덜트는 큐티즘과 동심의 세계를 떠올리게 하며, 새로운 문화를 만들어 냈다. 키덜트는 kid와 adult의 합성어로 성인이 되어서도 어린이와 비슷한 취향을 가진 사람을 뜻한다. 이들은 어른이 된 후에도 어린이의 동심을 유지하고 싶어하며, 아동의 전유물이라 여겨지던 장난감, 인형, 캐릭터 상품을 구입하며 만화나 동화같은 이야기를 다룬 영화감상등의 문화를 즐긴다. 키덜트에 관해 피터팬 신드롬이나 현실도피적 탈출이라는 해석도 있지만, 차가운 디지털 문화보다는 인간적이고 따스함이 느껴지는 아날로그 시대로 회귀하려는 회귀본능이라고 보기도 한다.
키덜트가 디자인 트렌드와 대중문화에 영향을 주고 있음에도 불구하고 신조어인 특성상, 그에관한 연구는 활발하게 진행되지 못하고 있는데, 어떤 동기에서 시작하든 키덜트 현상은 존재하며, 키덜트 마켓의 확대와 키덜트 문화가 심리적으로 긍정적인 작용을 한다는 점에서 본 연구는 시작되었다. 디자인 분야에서 나타나는 키덜트를 알아보기 위해 2000년 이후 나타난 각종잡지와 언론매체, 선행논문 등을 통해 가장 최근에 나타나고 있는 키덜트에 대해 살펴보았으며 패션이나 캐릭터등 좁은 의미에서 다뤄지고 있는 연구범위를 좀더 세분화 하고 디자인 시장의 범위를 넓혀 키덜트 마켓에 대해 분석하였다. 대중문화의 일부분적인 시각으로 키덜트의 역할을 살펴보으며 키덜트 제품이 주는 심리적 만족에 가치를 부여하여, 디자인, 감성, 마케팅, 재미, 체험등의 측면을 고려하였다.
키덜트 문화가 나타나게 된 배경과 같은 키덜트족 에서도 다르게 나타나는 그들의 특성에 대해 분류하고 일반적인 키덜트 개념과 세분화 되어 나타난 키덜트 현상을 정의하였다. 디자인 분야별로 나타나는 키덜트 현상을 그 예를 들어 살펴보고 키덜트의 특성에 따른 분류에 따라 분석하였고, 최신 자료와 상품을 중심으로 연구범위 내에서의 시각자료를 찾아 예술과 디자인의 통합 현상을 규명하였다. 또한, 키덜트를 활용한 TV광고를 예를들어 살펴보고 키덜트족을 대상으로 한 감성마케팅과 펀 마케팅을 중심으로 소비자 유형을 분석하였으며 키덜트가 가지는 대중문화적 측면에서 가지는 긍정적 요소와 실제로 키덜트족들이 만들어낸 동호회나 오프라인 모임들을 살펴보고 앞으로의 키덜트 마켓의 활용방안에 대해 고찰하였다.
따라서 본 연구는 키덜트 라는 하나의 트렌드가 가지는 디자인적 요소와 키덜트가 마케팅적 요소로 적용되는 점을 살펴보고, 그에따른 소비계층을 이해하며 이를 바탕으로 키덜트 트렌드가 가지는 긍정적인 효과에 대한 이해를 높이고, 문화영역과 소비영역에 걸쳐 계속될 키덜트 현상을 제대로 이해하고 키덜트 마켓을 발전시키는데 그 목적이 있다.
The complexity and diversity of popular culture in the rapidly changing modern society create new classes of consumers. Among them, “Kidult” that is recently rising as a design trend created a new culture that takes us back to cutism and the emotional world of kids. “Kidult” is a compound word of “k...
The complexity and diversity of popular culture in the rapidly changing modern society create new classes of consumers. Among them, “Kidult” that is recently rising as a design trend created a new culture that takes us back to cutism and the emotional world of kids. “Kidult” is a compound word of “kid” and “Adult” and it signifies people who have similar taste as kids even though they are adults.
They want to maintain their childlike young spirit even in their adulthood, purchase toys, dolls, and character products that were considered products for children, and also enjoy activities including movies that are based on stories such as fairy tales. There have been interpretations of Kidult that they are suffering from Peter Pan Syndrome or are trying to escape from reality, but perhaps it is a homing instinct such as the instinct of wanting to return to the analogue era in which human warmth can be felt instead of the cold digital culture.
Despite the influence of Kidult in design trends and popular culture, studies on the topic have not yet been actively conducted, and this study began from the perspective that regardless of motivation, Kidult phenomenon exists and Kidult culture has positive psychological effects.
In order to find Kidult that appear in design, the most recent emergence of Kidult was examined through various periodicals dating back to year 2000, media materials, and previously conducted studies, an analysis of the Kidult market was conducted by segmenting further the scope of studies that are being conducted from the narrow significance of fashion and character and by broadening the scale of the design market, the role of Kidult was observed as a part of popular culture, and took in to account aspects of design, senses, marketing, fun, experience by placing value on the psychological satisfaction given by Kidult products.
The background of the Kidult culture and their characteristics that appear differently among Kidult based on their background are classified, and the general Kidult concept and differentiated Kidult phenomenon are defined.
The overall Kidult phenomenon that appear in different areas of design are observed using examples, and analyzed based on classification of their characteristics. By using visual materials within the study scope focusing on most recent materials and products, integration of art and design was identified.
TV commercials that use Kidult were observed as examples and consumer types were analyzed focusing on emotional marketing and fun marketing that target the Kidult.
The positive elements of Kidult from the aspect of popular culture and organizations or gatherings formed by actual Kidult are observed and possible future application of the Kidult market is examined.
Thus, the purpose of this study is to understand the design element of a trend referred to as Kidult and the Kidult consumer class, and based on this understanding, enhance understanding of the positive effect of the Kidult trend, and to understand and develop the Kidult phenomenon that will continue in the areas of culture and consumption.
The complexity and diversity of popular culture in the rapidly changing modern society create new classes of consumers. Among them, “Kidult” that is recently rising as a design trend created a new culture that takes us back to cutism and the emotional world of kids. “Kidult” is a compound word of “kid” and “Adult” and it signifies people who have similar taste as kids even though they are adults.
They want to maintain their childlike young spirit even in their adulthood, purchase toys, dolls, and character products that were considered products for children, and also enjoy activities including movies that are based on stories such as fairy tales. There have been interpretations of Kidult that they are suffering from Peter Pan Syndrome or are trying to escape from reality, but perhaps it is a homing instinct such as the instinct of wanting to return to the analogue era in which human warmth can be felt instead of the cold digital culture.
Despite the influence of Kidult in design trends and popular culture, studies on the topic have not yet been actively conducted, and this study began from the perspective that regardless of motivation, Kidult phenomenon exists and Kidult culture has positive psychological effects.
In order to find Kidult that appear in design, the most recent emergence of Kidult was examined through various periodicals dating back to year 2000, media materials, and previously conducted studies, an analysis of the Kidult market was conducted by segmenting further the scope of studies that are being conducted from the narrow significance of fashion and character and by broadening the scale of the design market, the role of Kidult was observed as a part of popular culture, and took in to account aspects of design, senses, marketing, fun, experience by placing value on the psychological satisfaction given by Kidult products.
The background of the Kidult culture and their characteristics that appear differently among Kidult based on their background are classified, and the general Kidult concept and differentiated Kidult phenomenon are defined.
The overall Kidult phenomenon that appear in different areas of design are observed using examples, and analyzed based on classification of their characteristics. By using visual materials within the study scope focusing on most recent materials and products, integration of art and design was identified.
TV commercials that use Kidult were observed as examples and consumer types were analyzed focusing on emotional marketing and fun marketing that target the Kidult.
The positive elements of Kidult from the aspect of popular culture and organizations or gatherings formed by actual Kidult are observed and possible future application of the Kidult market is examined.
Thus, the purpose of this study is to understand the design element of a trend referred to as Kidult and the Kidult consumer class, and based on this understanding, enhance understanding of the positive effect of the Kidult trend, and to understand and develop the Kidult phenomenon that will continue in the areas of culture and consumption.
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