시간관리를 중심으로 한 자기조절 학습전략 프로그램이 시간관리 능력 및 학습동기에 미치는 효과 The Effects of Focused Time Management Self-Regulated Learning Strategy Program on Time Management Ability and Academic Motivation원문보기
본 연구는 시간관리를 중심으로 한 자기조절 학습전략프로그램이 시간관리 능력 및 학습동기에 어떠한 영향을 미치는지 탐구하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하여 연구 를 추진하였다. 첫째, 시간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략이 시간관리 능력을 증진시키 는가? 둘째, 시간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략의 훈련이 학습동기(자기효능 감, 실패내성)을 증진시키는가? 이러한 문제를 구명하기 위해 연구는 대구광역시 ...
본 연구는 시간관리를 중심으로 한 자기조절 학습전략프로그램이 시간관리 능력 및 학습동기에 어떠한 영향을 미치는지 탐구하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하여 연구 를 추진하였다. 첫째, 시간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략이 시간관리 능력을 증진시키 는가? 둘째, 시간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략의 훈련이 학습동기(자기효능 감, 실패내성)을 증진시키는가? 이러한 문제를 구명하기 위해 연구는 대구광역시 동구 A중학교 3학년을 대상 으로 프로그램에 참여할 학생 17명을 선정하여 실험집단으로 구성하고, 통제 집단으로는 31명을 선정하여 실시하였다. 실험집단에 적용된 시간관리를 중심 으로 한 자기조절 학습전략프로그램은 Covey의 4세대 시간관리를 전제로 하 였고, 마인드21심리학습클리닉센터의 학습효율성 워크북을 본 연구자가 새롭 게 구성한 것이다. 먼저 실험집단과 통제집단 학생들에게 시간관리 검사, 학습 동기 (자기효능감, 실패내성)검사를 사전 검사로 실시하였으며, 실험집단만 시 간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략 프로그램을 1주일에 2회씩 10회기에 걸쳐 5주동안 투입하였다. 실험처치 후 연구문제를 해결하기 위하여 실험집단 과 통제집단에게 사후 시간관리 검사, 학습동기(자기효능감, 실패내성)검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 15.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 시간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략프로그램을 적용한 집단은 통제집단에 비해 시간관리 능력이 의미 있게 향상되었다. 둘째, 시간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략프로그램을 적용한 집단은 학습동기 중 자기효능감은 통제집단보다 의미 있게 향상되었다. 그러나 실패 내성은 향상되지 않았다. 이상의 결과를 통해 시간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략 프로그램은 중학생의 시간관리 능력 및 학습동기중 자기효능감의 향상에는 영향을 미치고 있으나 실패내성에는 영향을 주지 못했다. 이 연구는 특정지역의 중학교 3학년생을 대상으로 5주간이라는 짧은 기간의 실험으로 나타난 결과이며, 일정한 기간이 지난 후에도 유지될 수 있는지에 대해서 밝히지 못했다. 따라서 지속적인 학습전략으로 남아 있도록 내면화하 기 위한 장기간의 연구가 필요하다.또한 실패내성에 대한 프로그램의 보완이 필요하다.
본 연구는 시간관리를 중심으로 한 자기조절 학습전략프로그램이 시간관리 능력 및 학습동기에 어떠한 영향을 미치는지 탐구하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하여 연구 를 추진하였다. 첫째, 시간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략이 시간관리 능력을 증진시키 는가? 둘째, 시간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략의 훈련이 학습동기(자기효능 감, 실패내성)을 증진시키는가? 이러한 문제를 구명하기 위해 연구는 대구광역시 동구 A중학교 3학년을 대상 으로 프로그램에 참여할 학생 17명을 선정하여 실험집단으로 구성하고, 통제 집단으로는 31명을 선정하여 실시하였다. 실험집단에 적용된 시간관리를 중심 으로 한 자기조절 학습전략프로그램은 Covey의 4세대 시간관리를 전제로 하 였고, 마인드21심리학습클리닉센터의 학습효율성 워크북을 본 연구자가 새롭 게 구성한 것이다. 먼저 실험집단과 통제집단 학생들에게 시간관리 검사, 학습 동기 (자기효능감, 실패내성)검사를 사전 검사로 실시하였으며, 실험집단만 시 간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략 프로그램을 1주일에 2회씩 10회기에 걸쳐 5주동안 투입하였다. 실험처치 후 연구문제를 해결하기 위하여 실험집단 과 통제집단에게 사후 시간관리 검사, 학습동기(자기효능감, 실패내성)검사를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 15.0 프로그램을 이용하여 통계처리 하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 시간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략프로그램을 적용한 집단은 통제집단에 비해 시간관리 능력이 의미 있게 향상되었다. 둘째, 시간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략프로그램을 적용한 집단은 학습동기 중 자기효능감은 통제집단보다 의미 있게 향상되었다. 그러나 실패 내성은 향상되지 않았다. 이상의 결과를 통해 시간관리를 중심으로 한 자기조절학습전략 프로그램은 중학생의 시간관리 능력 및 학습동기중 자기효능감의 향상에는 영향을 미치고 있으나 실패내성에는 영향을 주지 못했다. 이 연구는 특정지역의 중학교 3학년생을 대상으로 5주간이라는 짧은 기간의 실험으로 나타난 결과이며, 일정한 기간이 지난 후에도 유지될 수 있는지에 대해서 밝히지 못했다. 따라서 지속적인 학습전략으로 남아 있도록 내면화하 기 위한 장기간의 연구가 필요하다.또한 실패내성에 대한 프로그램의 보완이 필요하다.
The purpose of this study is to investigate the effects of self regulated learning strategy program to the use of time management, time management ability and academic motivation. For this purpose of study, following issues were selected. 1) Did self regulated learning strategy program to the use of...
The purpose of this study is to investigate the effects of self regulated learning strategy program to the use of time management, time management ability and academic motivation. For this purpose of study, following issues were selected. 1) Did self regulated learning strategy program to the use of time management to the use of time management increase time management ability? 2) Did self regulated learning strategy program's training to the use of time management increase academic motivation(self-efficacy, failure tolerance)? For this study, the sample is carried out by selecting 17 students in 9th-grade at A middle school in Daegu city, as experimental group and another 31 students in 9th-grade at A middle school in the same city as a control group. The self regulated learning strategy program to the use of time management applied to the experimental group was the new program of the author which is based on Covey's 4th-generation Time Management and Mind21 clinic center's workbook. After testing Time Management, Self-Efficacy and Failure Tolerance both experimental and control group at first, I tested self regulated learning strategy program to the use of time management to the experimental group only for 5 weeks, 10 times and twice a weeks. Then, I carried out Time Management test, Self-Efficacy test and Failure Tolerance test to the experimental group and control group in order to resoive the research matter. The collected materials were gathered as data by SPSS 15.0 program. The results were as follow: 1) Experimental group showed significantly higher improvement than control group in Time Management ability. 2) Experimental group showed significantly higher improvement than control group in Self-Efficacy. But experimental group didn't showed improvement than control group in Failure Tolerance. As a result of this study, it is confirmed that self regulated learning strategy program the use of time management effects to enhance of increase time management ability, increase academic motivation for middle school students. This study is a result of testing for grade 9 in short period of 5 weeks at a certain region, and it is not tested if this result can be maintained after a certain period. Thus, it is necessary to study for a long period to make constant internalization of self regulated learning strategy program to the use of time management. Also, it is necessary to make up for program of Failure Tolerance.
The purpose of this study is to investigate the effects of self regulated learning strategy program to the use of time management, time management ability and academic motivation. For this purpose of study, following issues were selected. 1) Did self regulated learning strategy program to the use of time management to the use of time management increase time management ability? 2) Did self regulated learning strategy program's training to the use of time management increase academic motivation(self-efficacy, failure tolerance)? For this study, the sample is carried out by selecting 17 students in 9th-grade at A middle school in Daegu city, as experimental group and another 31 students in 9th-grade at A middle school in the same city as a control group. The self regulated learning strategy program to the use of time management applied to the experimental group was the new program of the author which is based on Covey's 4th-generation Time Management and Mind21 clinic center's workbook. After testing Time Management, Self-Efficacy and Failure Tolerance both experimental and control group at first, I tested self regulated learning strategy program to the use of time management to the experimental group only for 5 weeks, 10 times and twice a weeks. Then, I carried out Time Management test, Self-Efficacy test and Failure Tolerance test to the experimental group and control group in order to resoive the research matter. The collected materials were gathered as data by SPSS 15.0 program. The results were as follow: 1) Experimental group showed significantly higher improvement than control group in Time Management ability. 2) Experimental group showed significantly higher improvement than control group in Self-Efficacy. But experimental group didn't showed improvement than control group in Failure Tolerance. As a result of this study, it is confirmed that self regulated learning strategy program the use of time management effects to enhance of increase time management ability, increase academic motivation for middle school students. This study is a result of testing for grade 9 in short period of 5 weeks at a certain region, and it is not tested if this result can be maintained after a certain period. Thus, it is necessary to study for a long period to make constant internalization of self regulated learning strategy program to the use of time management. Also, it is necessary to make up for program of Failure Tolerance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.