본 연구의 목적은 유치원에서의 유아 영어교육을 위한 수업 지도안을 개발하는데 있다. 본인이 개발한 수업 지도안은 유아의 발달 단계와 언어 발달의 특징을 고려했으며 유아들의 일상적인 활동 속에서 유아의 흥미와 동기를 부여할 수 있도록 고안된 것이다. 본 연구자가 개발한 수업 지도안은 유치원교육과정 및 유치원 수업의 주제와 연계된 실제적이고 구체적인 것으로서 이를 위해 본 연구에서 수행한 연구 절차는 다음과 같다.
첫째, 유치원에서의 영어 수업의 대상이 유아인 만큼 유아의 연령별 발달 특성과 일반적인 발달의 원리 그리고 유아의 학습 ...
본 연구의 목적은 유치원에서의 유아 영어교육을 위한 수업 지도안을 개발하는데 있다. 본인이 개발한 수업 지도안은 유아의 발달 단계와 언어 발달의 특징을 고려했으며 유아들의 일상적인 활동 속에서 유아의 흥미와 동기를 부여할 수 있도록 고안된 것이다. 본 연구자가 개발한 수업 지도안은 유치원교육과정 및 유치원 수업의 주제와 연계된 실제적이고 구체적인 것으로서 이를 위해 본 연구에서 수행한 연구 절차는 다음과 같다.
첫째, 유치원에서의 영어 수업의 대상이 유아인 만큼 유아의 연령별 발달 특성과 일반적인 발달의 원리 그리고 유아의 학습 원리 및 유아기의 언어발달에 대해 살펴보았고, 유아 영어교육의 정의 및 목적 그리고 교수 원리에 대해 알아보았다. 또한 유치원교육과정에서의 다섯 가지 생활영역의 내용과 목표를 알아보았다. 다음으로 선행 연구를 통해 유치원 영어교육의 실시에 따른 여러 문제점을 알아보고 그 문제점들 가운데 본인이 연구하고자 하는 내용과 관련하여 지금까지의 연구들을 고찰하였다.
둘째, 유치원에서의 영어수업의 목표와 기본 방향, 그리고 유치원 교육과정과 연계된 영역별 영어수업의 활동과 기본목표를 제시 하였다. 다음으로 유치원의 연간 교육 계획안을 바탕으로 한 연간 영어수업 계획안, 월간 영어수업 계획안, 주간 영어수업 계획안 그리고 다섯 가지의 생활 영역별 일일 활동지도안을 교사와 학생간의 상호작용 방식으로 고안하였다.
또한 각 영역별 활동에 따른 활동지를 고안하여 실제 수업에 활용할 수 있도록 하였다.
본 연구에서는 유아들이 흥미 있는 수업 분위기 가운데 좀 더 쉽게 영어를 배우며 기본적인 의사소통능력을 향상 시킬 수 있는 유치원교육과정과 연계된 구체적이고 체계적인 활동 지도안을 개발하는데 그 의의가 있다.
본 연구의 내용과 관련하여 유치원 유아영어교육의 지도방안에 따른 몇 가지 제언을 하고자 한다.
첫째, 유치원교육과정 안에 영어교육 과정을 포함하는 것에 대해 국가적 차원에서 긍정적인 검토가 요구되어지며 그에 따른 구체적인 영어교육 프로그램이 개발되어야 한다.
둘째, 유아 영어교육은 유아교육이라는 커다란 틀 속에서 이루어 져야 한다는 것을 숙지하고 유치원 교육기관 자체에서도 영어 교육을 위한 구체적인 교과 교재의 연구 및 개발이 요구된다.
셋째, 유아영어교사를 위한 아동발달이나 아동심리에 관한 교육프로그램을 실시, 확대하여 유치원에서 영어교육을 하는데 있어 전문성을 갖추도록 해야 한다.
마지막으로, 유치원에서 영어 교사를 상주 하게 하여 영어 교사와 학급 교사간의 충분한 협의가 이루어지게 함으로 유아 개개인의 발달 수준과 특성을 파악하도록 해야 할 것이며 수업 준비의 효율성을 높이기 위해 유치원 수업에 사용되는 교수 자료를 공용할 수 있도록 영어 교사의 고용에 관한 바람직한 제도가 마련되어야 할 것이다.
후속 연구로 본인이 개발한 유치원에서의 유아영어를 위한 수업지도안의 실행 가능성 및 효과성에 대한 검증이 요구된다.
본 연구의 목적은 유치원에서의 유아 영어교육을 위한 수업 지도안을 개발하는데 있다. 본인이 개발한 수업 지도안은 유아의 발달 단계와 언어 발달의 특징을 고려했으며 유아들의 일상적인 활동 속에서 유아의 흥미와 동기를 부여할 수 있도록 고안된 것이다. 본 연구자가 개발한 수업 지도안은 유치원교육과정 및 유치원 수업의 주제와 연계된 실제적이고 구체적인 것으로서 이를 위해 본 연구에서 수행한 연구 절차는 다음과 같다.
첫째, 유치원에서의 영어 수업의 대상이 유아인 만큼 유아의 연령별 발달 특성과 일반적인 발달의 원리 그리고 유아의 학습 원리 및 유아기의 언어발달에 대해 살펴보았고, 유아 영어교육의 정의 및 목적 그리고 교수 원리에 대해 알아보았다. 또한 유치원교육과정에서의 다섯 가지 생활영역의 내용과 목표를 알아보았다. 다음으로 선행 연구를 통해 유치원 영어교육의 실시에 따른 여러 문제점을 알아보고 그 문제점들 가운데 본인이 연구하고자 하는 내용과 관련하여 지금까지의 연구들을 고찰하였다.
둘째, 유치원에서의 영어수업의 목표와 기본 방향, 그리고 유치원 교육과정과 연계된 영역별 영어수업의 활동과 기본목표를 제시 하였다. 다음으로 유치원의 연간 교육 계획안을 바탕으로 한 연간 영어수업 계획안, 월간 영어수업 계획안, 주간 영어수업 계획안 그리고 다섯 가지의 생활 영역별 일일 활동지도안을 교사와 학생간의 상호작용 방식으로 고안하였다.
또한 각 영역별 활동에 따른 활동지를 고안하여 실제 수업에 활용할 수 있도록 하였다.
본 연구에서는 유아들이 흥미 있는 수업 분위기 가운데 좀 더 쉽게 영어를 배우며 기본적인 의사소통능력을 향상 시킬 수 있는 유치원교육과정과 연계된 구체적이고 체계적인 활동 지도안을 개발하는데 그 의의가 있다.
본 연구의 내용과 관련하여 유치원 유아영어교육의 지도방안에 따른 몇 가지 제언을 하고자 한다.
첫째, 유치원교육과정 안에 영어교육 과정을 포함하는 것에 대해 국가적 차원에서 긍정적인 검토가 요구되어지며 그에 따른 구체적인 영어교육 프로그램이 개발되어야 한다.
둘째, 유아 영어교육은 유아교육이라는 커다란 틀 속에서 이루어 져야 한다는 것을 숙지하고 유치원 교육기관 자체에서도 영어 교육을 위한 구체적인 교과 교재의 연구 및 개발이 요구된다.
셋째, 유아영어교사를 위한 아동발달이나 아동심리에 관한 교육프로그램을 실시, 확대하여 유치원에서 영어교육을 하는데 있어 전문성을 갖추도록 해야 한다.
마지막으로, 유치원에서 영어 교사를 상주 하게 하여 영어 교사와 학급 교사간의 충분한 협의가 이루어지게 함으로 유아 개개인의 발달 수준과 특성을 파악하도록 해야 할 것이며 수업 준비의 효율성을 높이기 위해 유치원 수업에 사용되는 교수 자료를 공용할 수 있도록 영어 교사의 고용에 관한 바람직한 제도가 마련되어야 할 것이다.
후속 연구로 본인이 개발한 유치원에서의 유아영어를 위한 수업지도안의 실행 가능성 및 효과성에 대한 검증이 요구된다.
The aim of this study is to develop a teaching plan for the children's English education in the kindergarten. This newly developed teaching plan presents a concrete and practical lesson strategy. The teaching plan has taken into account of the early childhood developmental phase and language develop...
The aim of this study is to develop a teaching plan for the children's English education in the kindergarten. This newly developed teaching plan presents a concrete and practical lesson strategy. The teaching plan has taken into account of the early childhood developmental phase and language developmental character, which is designed in such a way that facilitates children's interest and motivation to learn English in their everyday activities. The teaching plan also consider the current kindergarten curriculum in Korea and lesson subject.
Firstly, in as much as the main focus of the English class in the kindergarten is on children, the study was based on the characteristics of the early childhood developmental phase in respect of their ages, the principles of the early childhood study , the language skill development in infancy and English education in the early childhood and the key objectives of the kindergarten education curriculum in Korea. And a review of literature is conducted to explore issues and problems associated with the children's English education in the kindergarten and the development of an effective teaching plan for this particular education curriculum.
Secondly, the objectives, the structure, and the contents of the English classes in the kindergarten, as well, as the kindergarten education process related activity objectives of the English classes have been presented. Also, based on the yearly educational planner in kindergarten, a Yearly English Class Planner, a Monthly English Class Planner, and a Weekly English Class Planner have been developed. A Daily Activity Planner has been designed by means of the interaction between the teacher and student method. Activity worksheets for individual teaching and learning domains have also been developed for a class exercise.
The review of the literature suggests that the best method of teaching English is a systematic method that enables children to learn English more easily and improve the basic conversational skill while studying in an interesting study environment. The following are important steps to be taken to ensure that kindergarten children learn English as efficient and effective as possible
First of all, there should be a critical review of the children’s English education in the kindergarten at a national level. This can provide a baseline appraisal for further improvement and continuous evaluation. It is important that the department of education facilitates the development of comprehensive English education programme.
Secondly, every effort should be made to integrate the teaching of English into other lessons.
Thirdly, English teachers involved in the kindergarten education should develop skills and knowledge in child psychology and ensure continual improvement throughout their career.
Fourthly, there should be an appropriate set of communication channels for English teachers to be able to engage in a continual dialogue with kindergarten teachers to discuss the best approach to teaching the children.
Finally, the real world learning outcomes of the children should be assessed in order to ascertain if any improvements can be made to the method of teaching.
Further research is necessary to test the feasibility and the effectiveness of this newly developed English teaching plan for the kindergartens.
The aim of this study is to develop a teaching plan for the children's English education in the kindergarten. This newly developed teaching plan presents a concrete and practical lesson strategy. The teaching plan has taken into account of the early childhood developmental phase and language developmental character, which is designed in such a way that facilitates children's interest and motivation to learn English in their everyday activities. The teaching plan also consider the current kindergarten curriculum in Korea and lesson subject.
Firstly, in as much as the main focus of the English class in the kindergarten is on children, the study was based on the characteristics of the early childhood developmental phase in respect of their ages, the principles of the early childhood study , the language skill development in infancy and English education in the early childhood and the key objectives of the kindergarten education curriculum in Korea. And a review of literature is conducted to explore issues and problems associated with the children's English education in the kindergarten and the development of an effective teaching plan for this particular education curriculum.
Secondly, the objectives, the structure, and the contents of the English classes in the kindergarten, as well, as the kindergarten education process related activity objectives of the English classes have been presented. Also, based on the yearly educational planner in kindergarten, a Yearly English Class Planner, a Monthly English Class Planner, and a Weekly English Class Planner have been developed. A Daily Activity Planner has been designed by means of the interaction between the teacher and student method. Activity worksheets for individual teaching and learning domains have also been developed for a class exercise.
The review of the literature suggests that the best method of teaching English is a systematic method that enables children to learn English more easily and improve the basic conversational skill while studying in an interesting study environment. The following are important steps to be taken to ensure that kindergarten children learn English as efficient and effective as possible
First of all, there should be a critical review of the children’s English education in the kindergarten at a national level. This can provide a baseline appraisal for further improvement and continuous evaluation. It is important that the department of education facilitates the development of comprehensive English education programme.
Secondly, every effort should be made to integrate the teaching of English into other lessons.
Thirdly, English teachers involved in the kindergarten education should develop skills and knowledge in child psychology and ensure continual improvement throughout their career.
Fourthly, there should be an appropriate set of communication channels for English teachers to be able to engage in a continual dialogue with kindergarten teachers to discuss the best approach to teaching the children.
Finally, the real world learning outcomes of the children should be assessed in order to ascertain if any improvements can be made to the method of teaching.
Further research is necessary to test the feasibility and the effectiveness of this newly developed English teaching plan for the kindergartens.
주제어
#영어교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.