본 논문의 목적은 향사 박귀희 가야금 병창곡집에 창작곡으로 실려 있는 15곡을 대상으로 가야금 병창 신민요의 음악적 특성에 대하여 분석 하는 것 이었다 따라서 기존에 음반으로 출시된 박귀희, 안숙선, 안옥선, 오갑순, 윤소인 이 각각 녹음한 곡들을 채보 분석하여 음악적 특징에 대해 알아보았다 그 결과 가야금 병창의 소재로 사용되는 가사의 내용은 자연에 관한 것이 8곡으로 가장 많았으며, 님 에 관련된 내용의 곡이 5곡, 님과 자연이 언급된 곡이 2곡으로 이는 자연 과 님 에 대한 그리움을 소재로 하였다는 점은 인간의 보편적인 감성과 주위에서 쉽게 접할 수 있는 자연을 주제로 하여 생활에서 자연스럽게 나오는 감정과 정취를 표현하여 보다 밀접하고 친근한 소재라는 점은 기존의 민요에서도 볼 수 있는 보편적 특성과 같다 가야금 병창 신민요에 주로 사용되는 음계는 솔음계가 12곡으로 가장 많았고 라음계가 1곡, 솔-라음계 1곡, 라-미음계가 1곡이었다. 솔음계와 라음계의 특징은 단가나 판소리에서는 찾아보기 힘들고 민요나 잡가에 주로 나타나는 음계적 특징들을 “가야금 병창 신민요”에서 취한 점은 시대에 발맞추어 보다 흥겹고 경쾌한 곡들을 선보이고자 하는 ...
본 논문의 목적은 향사 박귀희 가야금 병창곡집에 창작곡으로 실려 있는 15곡을 대상으로 가야금 병창 신민요의 음악적 특성에 대하여 분석 하는 것 이었다 따라서 기존에 음반으로 출시된 박귀희, 안숙선, 안옥선, 오갑순, 윤소인 이 각각 녹음한 곡들을 채보 분석하여 음악적 특징에 대해 알아보았다 그 결과 가야금 병창의 소재로 사용되는 가사의 내용은 자연에 관한 것이 8곡으로 가장 많았으며, 님 에 관련된 내용의 곡이 5곡, 님과 자연이 언급된 곡이 2곡으로 이는 자연 과 님 에 대한 그리움을 소재로 하였다는 점은 인간의 보편적인 감성과 주위에서 쉽게 접할 수 있는 자연을 주제로 하여 생활에서 자연스럽게 나오는 감정과 정취를 표현하여 보다 밀접하고 친근한 소재라는 점은 기존의 민요에서도 볼 수 있는 보편적 특성과 같다 가야금 병창 신민요에 주로 사용되는 음계는 솔음계가 12곡으로 가장 많았고 라음계가 1곡, 솔-라음계 1곡, 라-미음계가 1곡이었다. 솔음계와 라음계의 특징은 단가나 판소리에서는 찾아보기 힘들고 민요나 잡가에 주로 나타나는 음계적 특징들을 “가야금 병창 신민요”에서 취한 점은 시대에 발맞추어 보다 흥겹고 경쾌한 곡들을 선보이고자 하는 바램이 낳은 결과라 할 수 있겠다. 가야금 병창 신민요의 장단을 확인결과 중모리 장단이 4곡으로 가장 많았으나 느린 중모리부터 잦은 타령까지 다양한 장단이 사용되었음을 알 수 있다. 장단은 기존은 전통장단들이 가사나 멜로디에 맞게 다양 하게 쓰였다. 다음 형식적 요소들에 있어 파악한 내용들은 다음과 같다. 가야금 병창의 신민요의 형식은 모두 유절 형태를 취하고 있으나 “날오라네”, “봄 노래”, “상사 천리몽”은 후렴이 없는 특징을 보이고 있다. 이상 가야금 병창 신민요에 관한 연구였으며 지금까지는 박귀희 가야금 병창 창작곡에 대한 연구가 미진하였으나, 본 연구가 가야금 병창 창작곡에 대한 연구를 활성화 하는데 미미하나마 보탬이 되기를 바라며 무엇보다도 이런 신민요가 계속 창작되어 가야금 병창이 널리 사랑받기를 소망하면서 이상 맺고자 한다.
본 논문의 목적은 향사 박귀희 가야금 병창곡집에 창작곡으로 실려 있는 15곡을 대상으로 가야금 병창 신민요의 음악적 특성에 대하여 분석 하는 것 이었다 따라서 기존에 음반으로 출시된 박귀희, 안숙선, 안옥선, 오갑순, 윤소인 이 각각 녹음한 곡들을 채보 분석하여 음악적 특징에 대해 알아보았다 그 결과 가야금 병창의 소재로 사용되는 가사의 내용은 자연에 관한 것이 8곡으로 가장 많았으며, 님 에 관련된 내용의 곡이 5곡, 님과 자연이 언급된 곡이 2곡으로 이는 자연 과 님 에 대한 그리움을 소재로 하였다는 점은 인간의 보편적인 감성과 주위에서 쉽게 접할 수 있는 자연을 주제로 하여 생활에서 자연스럽게 나오는 감정과 정취를 표현하여 보다 밀접하고 친근한 소재라는 점은 기존의 민요에서도 볼 수 있는 보편적 특성과 같다 가야금 병창 신민요에 주로 사용되는 음계는 솔음계가 12곡으로 가장 많았고 라음계가 1곡, 솔-라음계 1곡, 라-미음계가 1곡이었다. 솔음계와 라음계의 특징은 단가나 판소리에서는 찾아보기 힘들고 민요나 잡가에 주로 나타나는 음계적 특징들을 “가야금 병창 신민요”에서 취한 점은 시대에 발맞추어 보다 흥겹고 경쾌한 곡들을 선보이고자 하는 바램이 낳은 결과라 할 수 있겠다. 가야금 병창 신민요의 장단을 확인결과 중모리 장단이 4곡으로 가장 많았으나 느린 중모리부터 잦은 타령까지 다양한 장단이 사용되었음을 알 수 있다. 장단은 기존은 전통장단들이 가사나 멜로디에 맞게 다양 하게 쓰였다. 다음 형식적 요소들에 있어 파악한 내용들은 다음과 같다. 가야금 병창의 신민요의 형식은 모두 유절 형태를 취하고 있으나 “날오라네”, “봄 노래”, “상사 천리몽”은 후렴이 없는 특징을 보이고 있다. 이상 가야금 병창 신민요에 관한 연구였으며 지금까지는 박귀희 가야금 병창 창작곡에 대한 연구가 미진하였으나, 본 연구가 가야금 병창 창작곡에 대한 연구를 활성화 하는데 미미하나마 보탬이 되기를 바라며 무엇보다도 이런 신민요가 계속 창작되어 가야금 병창이 널리 사랑받기를 소망하면서 이상 맺고자 한다.
The purpose of this study was to analyze the musical characteristics of the new folksongs of gayageum byeongchang, aimed at 15 songs contained in Hyangsa Park Gui Hee’s collection of gayageum byeongchang songs as creative songs. Therefore, the study transcribed and analyzed the recorded songs each b...
The purpose of this study was to analyze the musical characteristics of the new folksongs of gayageum byeongchang, aimed at 15 songs contained in Hyangsa Park Gui Hee’s collection of gayageum byeongchang songs as creative songs. Therefore, the study transcribed and analyzed the recorded songs each by Park Gui Hee, Ahn Sook Seon, Ahn Ok Seon, Oh Gab Soon, and Yun So Ihn, already released as music discs, and looked into their musical characteristics. As a result, the contents of lines that were used as the subject matter for gayageum byeongchang were mostly about nature, constituting of 8 songs. Also, 5 songs were concerned with a lover and 2 songs mentioned a lover and nature; thus, these songs told about a longing heart for nature and a lover. The fact that the songs expressed emotions and artistic sentiment naturally coming out of life by taking universal sentiments of humans and nature that we can easily experience as their themes, which are closer and more intimate, is like the universal characteristics seen in existing folksongs. As mainly used scales for the new folksongs of gayageum byeongchang, the sol scale was most often used, being used in 12 songs, and the ra scale was in 1 song, while the sol-ra scales were in 1 song, and the ra-mi scales were in 1 song. The characteristics of the sol scale and the ra scale were hardly found either in the danga or the pansori, but took scaling characteristics that were often shown in folksongs or miscellaneous songs, in “the new folksongs of gayageum byeongchang,”. This may have resulted from a desire to introduce more cheerful and upbeat songs suited to the era. As a result of confirming the rhythm of the new folksongs of gayageum byeongchang, the jungmori rhythm (12/8 time) was demonstrated most often, being included in 4 songs. However, it was found that various rhythms were used, ranging from slow jungmori to the frequent ballad. Concerning rhythm, traditional rhythms were diversely used being suited to lines or melodies. Next, the contents identified in terms of formal factors include the following. All of the forms of the new folksongs appeared to have a strophic form, but “Calling Me Come Closer”, “Spring Song”, and “Sangsa Cheollimong” featured no refrain. As above, the study researched new folksongs of gayageum byeongchang. Research into the creative songs of Park Gui Hee’s gayageum byeongchang songs have been insufficient as of yet. However, this study desires to be at least a minimum commitment to the promotion of research into the creative songs of gayageum byeongchang; and above all, in closing this study, it is hoped that these new folksongs of gayageum byeongchang will be widely loved as they are continuously created.
The purpose of this study was to analyze the musical characteristics of the new folksongs of gayageum byeongchang, aimed at 15 songs contained in Hyangsa Park Gui Hee’s collection of gayageum byeongchang songs as creative songs. Therefore, the study transcribed and analyzed the recorded songs each by Park Gui Hee, Ahn Sook Seon, Ahn Ok Seon, Oh Gab Soon, and Yun So Ihn, already released as music discs, and looked into their musical characteristics. As a result, the contents of lines that were used as the subject matter for gayageum byeongchang were mostly about nature, constituting of 8 songs. Also, 5 songs were concerned with a lover and 2 songs mentioned a lover and nature; thus, these songs told about a longing heart for nature and a lover. The fact that the songs expressed emotions and artistic sentiment naturally coming out of life by taking universal sentiments of humans and nature that we can easily experience as their themes, which are closer and more intimate, is like the universal characteristics seen in existing folksongs. As mainly used scales for the new folksongs of gayageum byeongchang, the sol scale was most often used, being used in 12 songs, and the ra scale was in 1 song, while the sol-ra scales were in 1 song, and the ra-mi scales were in 1 song. The characteristics of the sol scale and the ra scale were hardly found either in the danga or the pansori, but took scaling characteristics that were often shown in folksongs or miscellaneous songs, in “the new folksongs of gayageum byeongchang,”. This may have resulted from a desire to introduce more cheerful and upbeat songs suited to the era. As a result of confirming the rhythm of the new folksongs of gayageum byeongchang, the jungmori rhythm (12/8 time) was demonstrated most often, being included in 4 songs. However, it was found that various rhythms were used, ranging from slow jungmori to the frequent ballad. Concerning rhythm, traditional rhythms were diversely used being suited to lines or melodies. Next, the contents identified in terms of formal factors include the following. All of the forms of the new folksongs appeared to have a strophic form, but “Calling Me Come Closer”, “Spring Song”, and “Sangsa Cheollimong” featured no refrain. As above, the study researched new folksongs of gayageum byeongchang. Research into the creative songs of Park Gui Hee’s gayageum byeongchang songs have been insufficient as of yet. However, this study desires to be at least a minimum commitment to the promotion of research into the creative songs of gayageum byeongchang; and above all, in closing this study, it is hoped that these new folksongs of gayageum byeongchang will be widely loved as they are continuously created.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.