대도시, 특히 서울의 근대적 도시화는 근대 문학의 성립과 불가분의 관계에 있다. 도시라는 공간은 ‘근대성의 총체적인 모습’이며 동시에 끊임없이 변화하고 움직이는 ‘구체적인 삶의 공간’이다. 1930년대 일제 강점기하의 문인들, 그리고 1980년대 산업화가 진행되는 군부독재하의 문인들은 근대적 주체인 도시 공간과 상호작용하면서 도시의 문화적인 충격을 경험한다. 그들에게 있어 도시의 거리는 문학적 소재와 새로운 감각의 출처였으며, 도시 소재의 작품은 다른 문학 작가들과의 변별적 준거가 되기도 했다. 본 논문은 ‘한국 현대 도시시 연구’로 1930년대와 1980년대 두 시대의 시를 중심으로 한다. 1930년대의 시인들은 식민지 수도인 ...
대도시, 특히 서울의 근대적 도시화는 근대 문학의 성립과 불가분의 관계에 있다. 도시라는 공간은 ‘근대성의 총체적인 모습’이며 동시에 끊임없이 변화하고 움직이는 ‘구체적인 삶의 공간’이다. 1930년대 일제 강점기하의 문인들, 그리고 1980년대 산업화가 진행되는 군부독재하의 문인들은 근대적 주체인 도시 공간과 상호작용하면서 도시의 문화적인 충격을 경험한다. 그들에게 있어 도시의 거리는 문학적 소재와 새로운 감각의 출처였으며, 도시 소재의 작품은 다른 문학 작가들과의 변별적 준거가 되기도 했다. 본 논문은 ‘한국 현대 도시시 연구’로 1930년대와 1980년대 두 시대의 시를 중심으로 한다. 1930년대의 시인들은 식민지 수도인 경성의 분위기에 질식을 느껴야만 했다. 또한 희망과 절망을 동시에 수반한 도시체험을 통해 매혹과 환멸을 경험하게 된다. 1980년대 시인들 역시 산업화가 진행되고 모든 사회적 시스템이 서구화 · 문명화되어가는 상황에서 환상과 파괴의식을 동시에 느껴야 했다. 자본주의라는 거대한 틀 안에서 살아가야 하는 현대인들의 고뇌는 대도시 안에 침투된 화폐경제에 대한 충실한 주관적 반영을 무시할 수 없기 때문이다. 결국 도시는 하나의 유기체처럼 성장과 쇠퇴를 반복, 끊임없이 변화하며 인간과 사물이 쉬지 않고 움직이는 동적인 이미지로 나타나지만 매혹이나 희망보다는 퇴폐적이고 절망적인 도시의 이미지가 더 컸다. 그러한 모든 도시적 체험들이 시를 통해 형상화될 때, 도시적 언어는 당시의 현실을 생생하고 구체적으로 드러내게 된다. 또한 당대의 부정적 현실인식과 미학적 특성들이 독자에게 어떤 영향을 미쳤는가에 대한 연구는 매우 중요하다. 따라서 1930년대는 대표적 모더니스트 시인인 김기림 · 이상 · 김광균 · 임화를 중심으로 모더니즘 문학의 근대성과 식민지 근대의 도시시를 살폈다. 1980년대는 황지우 · 최승호 · 장정일 · 유하를 중심으로 한 그들의 도시시를 통해 도시적 상상력의 세계를 고찰했다. 이들 시인의 모든 작품에서 재현되는 도시성, 도시적 상상력은 근대의 압축이자 동시에 과도기적 문제 상황의 구체적 표현 형태인 것이다. 그러한 질곡의 가속화와 문학적 혼류 속에서도 그들이 한국 시문학의 방향 설정을 위해 노력한 문인들이었다는 점을 염두에 둔다면 그들의 업적이 한계를 동반하는 것 또한 필연적인 것인지도 모른다. 데이비드 하비는 저서 『모더니티의 수도 파리』의 마지막 장에서 이렇게 말했다. “건물은 무덤 같은 침묵으로 그 비밀을 숨기고 있다. 오직 산자, 이 역사를 알고 있는 자, 그 지점에 빛을 더하기 위해 혹은 그에 반대하여 투쟁한 이들의 원칙을 이해하는 자만이 진정으로 그곳에 매장된 신비를 캐낼 수 있다. 그럼으로써 무덤의 죽음 같은 침묵에서 풍부한 경험을 구해내고, 그것을 시끌벅적하게 시작하는 요람으로 변모시킬 수 있다”고. 1930년대 식민치하에서 새로운 빛을 찾기 위해 시대에 맞섰던 그들은 모두 도시에 매장된 신비를 캐내기 위해 혼신의 힘을 기울인 당대의 모더니스트들이었던 것이다. 한국의 도시 공간은 자본주의 근대성을 담지하고 있다. 도시시의 시인들은 이 땅의 미적 모더니티라는 문제에 끝없이 부닥치며 현대시의 보편성을 찾으려 했다. 이들을 포함한 많은 문인들이 1930년대의 무대와 1980년대라는 역사적 상황에서 이룩한 다양한 시적 방법론과 언어에 대한 탐구는 한국 현대시사에서 주목할 만한 성과이다. 이제 도시시는 확실한 존재의 근거로 자리매김한 현대시의 한 장르임에는 틀림이 없다. 그것은 관념을 거부하고 세계에 대한 새로운 시각을 제공하면서 다양하게 전개되는 현대시의 지평이다. 그러나 그 신선한 도시적 감수성과 재기발랄한 상상력에도 불구하고 도시시는 극복되어야 할 많은 문제점을 안고 있다. 현대시에서 도시는 산업화가 초래한 부작용이 가장 극명하게 드러나는 공간이다. 대도시의 모습이란 엄청나고 화려한 빌딩숲과 그 사이를 활보하는 사람들의 모습에서 매우 화려하고 근사해 보이지만 그 이면에 도사리고 있는 죽음과도 같은 권태로움과 무의미한 반복으로 이루어져 있다. 아마도 30년대 모더니스트들이 경험한 도시체험도 이와 유사했을 것이다. 도시시의 특징이라고 할 수 있는 시적 소재의 다양성, 시적 방법의 복잡성, 왜곡된 언어 구사를 통한 역설적 표현에 대한 연구 또한 요구된다. 우리 문학에서 상당 부분을 차지하고 있는 도시시에 관한한 1920년대부터 30년대를 거쳐 70~80년대를 지나 현재에 이르기까지 새로운 도시적 감수성과 일상성에 대한 예측 불허의 전망까지도 다각도에서 탐구되어야 할 것이다. 또한 거대담론의 붕괴와 함께 문학의 소비자였던 민중적 요구가 문학의 전면에 드러난 현상 역시 간과할 수 없다. 후기 산업사회의 ‘삶 속의 죽음’ 앞에 이르렀다는 것은 지난 연대 우리 시에서 매우 유의미한 현상으로 여겨지는 것이다. 이러한 측면에서 볼 때, 1930년대와 1980년대 도시시가 도시적 공간에서 얼마나 넓게 한국 시문학사에 영향을 주었으며, 문화적 실천을 통해 사회에 얼마나 접근하려 했나에 대한 본 논문의 탐색은 궁극적으로 도시시가 한국 현대시에 미친 영향과 앞으로의 가능성에 대한 추적이었다. 그렇게 볼 때 도시시라는 장르의 연구 성과라면, 한국시에 있어서 포스트모더니즘의 잣대로 이해할 단초를 지니고 있는 시라는 것이다. 도시는 욕망을 실현시키려는 장소이며, 산업사회의 구조적 모순을 드러내는 배경이 된다. 또한 문명사회의 문화적 병리현상이 발생하는 곳이기도 하다. 실제로 도시시의 주도적 특성이라 할 수 있는 포스트모더니즘 시들의 특성으로 일컬어지는 형식적 변화를 들 수 있다. 그러나 자본주의 그 모순과 더불어 살아가야만 하는 터전으로 인식한 도시시 계열의 시는 포스트모더니즘 이론의 도움을 받아 새로운 문학으로 성장해 갈 잠재력을 지닌 시들이라는 점에서 주목의 대상이 된다. 본 논문의 연구자는 1930년대와 1980년대 도시시를 추구한 시인 여덟 명을 만나면서 그들의 시세계에 대해 더 깊이 있는 논거를 제시하려고 노력했다. 또한 여덟 명 시인에 대한 새로운 시각의 접근을 시도했다. 그 과정에서 도시공간과 민중, 도시문학에 대한 문제의식을 바탕으로 미래를 향한 새로운 세계를 구축해야 함을 깨닫게 되었다. 앞으로 그들과 동시대 작가들의 상호관계나 시적 변별성이 더욱 분명해질 때, 이들 시인에 대한 작품의 문학적 평가가 새롭게 내려질 수 있을 것이다.
대도시, 특히 서울의 근대적 도시화는 근대 문학의 성립과 불가분의 관계에 있다. 도시라는 공간은 ‘근대성의 총체적인 모습’이며 동시에 끊임없이 변화하고 움직이는 ‘구체적인 삶의 공간’이다. 1930년대 일제 강점기하의 문인들, 그리고 1980년대 산업화가 진행되는 군부독재하의 문인들은 근대적 주체인 도시 공간과 상호작용하면서 도시의 문화적인 충격을 경험한다. 그들에게 있어 도시의 거리는 문학적 소재와 새로운 감각의 출처였으며, 도시 소재의 작품은 다른 문학 작가들과의 변별적 준거가 되기도 했다. 본 논문은 ‘한국 현대 도시시 연구’로 1930년대와 1980년대 두 시대의 시를 중심으로 한다. 1930년대의 시인들은 식민지 수도인 경성의 분위기에 질식을 느껴야만 했다. 또한 희망과 절망을 동시에 수반한 도시체험을 통해 매혹과 환멸을 경험하게 된다. 1980년대 시인들 역시 산업화가 진행되고 모든 사회적 시스템이 서구화 · 문명화되어가는 상황에서 환상과 파괴의식을 동시에 느껴야 했다. 자본주의라는 거대한 틀 안에서 살아가야 하는 현대인들의 고뇌는 대도시 안에 침투된 화폐경제에 대한 충실한 주관적 반영을 무시할 수 없기 때문이다. 결국 도시는 하나의 유기체처럼 성장과 쇠퇴를 반복, 끊임없이 변화하며 인간과 사물이 쉬지 않고 움직이는 동적인 이미지로 나타나지만 매혹이나 희망보다는 퇴폐적이고 절망적인 도시의 이미지가 더 컸다. 그러한 모든 도시적 체험들이 시를 통해 형상화될 때, 도시적 언어는 당시의 현실을 생생하고 구체적으로 드러내게 된다. 또한 당대의 부정적 현실인식과 미학적 특성들이 독자에게 어떤 영향을 미쳤는가에 대한 연구는 매우 중요하다. 따라서 1930년대는 대표적 모더니스트 시인인 김기림 · 이상 · 김광균 · 임화를 중심으로 모더니즘 문학의 근대성과 식민지 근대의 도시시를 살폈다. 1980년대는 황지우 · 최승호 · 장정일 · 유하를 중심으로 한 그들의 도시시를 통해 도시적 상상력의 세계를 고찰했다. 이들 시인의 모든 작품에서 재현되는 도시성, 도시적 상상력은 근대의 압축이자 동시에 과도기적 문제 상황의 구체적 표현 형태인 것이다. 그러한 질곡의 가속화와 문학적 혼류 속에서도 그들이 한국 시문학의 방향 설정을 위해 노력한 문인들이었다는 점을 염두에 둔다면 그들의 업적이 한계를 동반하는 것 또한 필연적인 것인지도 모른다. 데이비드 하비는 저서 『모더니티의 수도 파리』의 마지막 장에서 이렇게 말했다. “건물은 무덤 같은 침묵으로 그 비밀을 숨기고 있다. 오직 산자, 이 역사를 알고 있는 자, 그 지점에 빛을 더하기 위해 혹은 그에 반대하여 투쟁한 이들의 원칙을 이해하는 자만이 진정으로 그곳에 매장된 신비를 캐낼 수 있다. 그럼으로써 무덤의 죽음 같은 침묵에서 풍부한 경험을 구해내고, 그것을 시끌벅적하게 시작하는 요람으로 변모시킬 수 있다”고. 1930년대 식민치하에서 새로운 빛을 찾기 위해 시대에 맞섰던 그들은 모두 도시에 매장된 신비를 캐내기 위해 혼신의 힘을 기울인 당대의 모더니스트들이었던 것이다. 한국의 도시 공간은 자본주의 근대성을 담지하고 있다. 도시시의 시인들은 이 땅의 미적 모더니티라는 문제에 끝없이 부닥치며 현대시의 보편성을 찾으려 했다. 이들을 포함한 많은 문인들이 1930년대의 무대와 1980년대라는 역사적 상황에서 이룩한 다양한 시적 방법론과 언어에 대한 탐구는 한국 현대시사에서 주목할 만한 성과이다. 이제 도시시는 확실한 존재의 근거로 자리매김한 현대시의 한 장르임에는 틀림이 없다. 그것은 관념을 거부하고 세계에 대한 새로운 시각을 제공하면서 다양하게 전개되는 현대시의 지평이다. 그러나 그 신선한 도시적 감수성과 재기발랄한 상상력에도 불구하고 도시시는 극복되어야 할 많은 문제점을 안고 있다. 현대시에서 도시는 산업화가 초래한 부작용이 가장 극명하게 드러나는 공간이다. 대도시의 모습이란 엄청나고 화려한 빌딩숲과 그 사이를 활보하는 사람들의 모습에서 매우 화려하고 근사해 보이지만 그 이면에 도사리고 있는 죽음과도 같은 권태로움과 무의미한 반복으로 이루어져 있다. 아마도 30년대 모더니스트들이 경험한 도시체험도 이와 유사했을 것이다. 도시시의 특징이라고 할 수 있는 시적 소재의 다양성, 시적 방법의 복잡성, 왜곡된 언어 구사를 통한 역설적 표현에 대한 연구 또한 요구된다. 우리 문학에서 상당 부분을 차지하고 있는 도시시에 관한한 1920년대부터 30년대를 거쳐 70~80년대를 지나 현재에 이르기까지 새로운 도시적 감수성과 일상성에 대한 예측 불허의 전망까지도 다각도에서 탐구되어야 할 것이다. 또한 거대담론의 붕괴와 함께 문학의 소비자였던 민중적 요구가 문학의 전면에 드러난 현상 역시 간과할 수 없다. 후기 산업사회의 ‘삶 속의 죽음’ 앞에 이르렀다는 것은 지난 연대 우리 시에서 매우 유의미한 현상으로 여겨지는 것이다. 이러한 측면에서 볼 때, 1930년대와 1980년대 도시시가 도시적 공간에서 얼마나 넓게 한국 시문학사에 영향을 주었으며, 문화적 실천을 통해 사회에 얼마나 접근하려 했나에 대한 본 논문의 탐색은 궁극적으로 도시시가 한국 현대시에 미친 영향과 앞으로의 가능성에 대한 추적이었다. 그렇게 볼 때 도시시라는 장르의 연구 성과라면, 한국시에 있어서 포스트모더니즘의 잣대로 이해할 단초를 지니고 있는 시라는 것이다. 도시는 욕망을 실현시키려는 장소이며, 산업사회의 구조적 모순을 드러내는 배경이 된다. 또한 문명사회의 문화적 병리현상이 발생하는 곳이기도 하다. 실제로 도시시의 주도적 특성이라 할 수 있는 포스트모더니즘 시들의 특성으로 일컬어지는 형식적 변화를 들 수 있다. 그러나 자본주의 그 모순과 더불어 살아가야만 하는 터전으로 인식한 도시시 계열의 시는 포스트모더니즘 이론의 도움을 받아 새로운 문학으로 성장해 갈 잠재력을 지닌 시들이라는 점에서 주목의 대상이 된다. 본 논문의 연구자는 1930년대와 1980년대 도시시를 추구한 시인 여덟 명을 만나면서 그들의 시세계에 대해 더 깊이 있는 논거를 제시하려고 노력했다. 또한 여덟 명 시인에 대한 새로운 시각의 접근을 시도했다. 그 과정에서 도시공간과 민중, 도시문학에 대한 문제의식을 바탕으로 미래를 향한 새로운 세계를 구축해야 함을 깨닫게 되었다. 앞으로 그들과 동시대 작가들의 상호관계나 시적 변별성이 더욱 분명해질 때, 이들 시인에 대한 작품의 문학적 평가가 새롭게 내려질 수 있을 것이다.
The metropolis, especially modernization of Seoul has been invisible relation with formation of modern literature. The city is the place that express "the whole shape of modernity" and "a concrete living space" continuously changing and moving. Those Literary men who under the rule of Japanese imper...
The metropolis, especially modernization of Seoul has been invisible relation with formation of modern literature. The city is the place that express "the whole shape of modernity" and "a concrete living space" continuously changing and moving. Those Literary men who under the rule of Japanese imperialism during 1930s and governed by the military dictatorship of Korea during the progress of industrialization in 1980s have experienced the cultural shock of modern city with interacted with city space as a modern subject. The street of the city to them became the literary subject and the source of the new sense, and the work subjected the city did the distinctional authority from the different authors. Central to present paper is a research about "modern poetry of Korea" and is focus on the comparison of poems written in different periods between 1930s and 1980s. Poets lived in the 1930s had felt to suffocate at the atmosphere of colonial capital, Kyunsung. Moreover they experienced fascination and disillusion through the city experience accompanied by the hope and dispair simultaneously. Poets lived in the 1980s also realized the illusion and the destructive awareness at the same time by progressing westernization and modernization of all social system. Suffering of the moderners living in the whole matrix that is called capitalism will not be able to disregard the subjective reflection faithfully because the monetary economy permeates into the metropolis. Finally, the city was expressed as dynamic images that human and objects move continuously and repeats a growth and a death like an organic matter; however, they appeared more corrupt and more desperate image of the city than that of fascination and/or hope. In forming these all city experiences through the poem, the urban language makes the reality at that time freshly and concretely. Also, it is important to know how affect to the contemporary readers by the negative actual recognitions and aesthetic traits. Therefore, the poems in the 1930s was observed the city poems of modern colony and modernity of modernism literature with focus on the typical modern poets such as Kim ki-rim, Lee sang, Kim kwang-kyun, and Lim wha. The poems in the 1980s was investigated the world of urban imagination through the city poems focus on their poems of the poets such as Hwang Ji-Woo, Choi Seung-ho, Chang Jung-Il, and Yoo Ha. The urban characteristics and imagination reappeared from all works of these poets were showed the compression of modern time as well as the concrete expressive form of transient miraculous problematic situation. If they had been taken their endeavors to set the direction of the Korean poetry into account during these acceleration of fetters and mixed flow of literature, it may also be inevitable their achievement accompanying a limitation. In the last chapter of the "Paris, Capital of Modernity (2003)", David Harvey said like this: "The building conceals the secret with silence like as grave. Only a living person who knows this history, the person who shed light on that point, or on the contrary the person who understood these people had been fight with principle can be dig up the mystery in that place. With being like that, abundant experience took out of the silence of grave like dead and will be able to transfigure in the cradle which starts with uproarious." They are all contemporary modernist who opposed to that period under the colonization in the 1930s to find the new light and endeavored the whole power to excavate the mystery of the city. The city space of Korea incorporated a capitalistic modernity. Poets who wrote the city poems had been tried to find the universality of modern city endlessly collided with the problem of aesthetic modernity of this land. There are remarkable achievements that various poetic methodologies and the pursuit of the language was accomplished in historical situation through the 1930s and 1980s by thee literary man in the history of the modern poetry of Korea. It is true that modern poetry became a genre of present poetry certainly with ground of the existence. It refuses a conception and provides a new fresh eye about the world and opened a new horizon of modern poetry developing with variously. Although the fresh urban sensibility, lively illustrated and talented imagination, city poetry holds many problems to overcome. Metropolis in the modern poetry decorates a space where bring about the side effect most violently by industrialization. Metropolis shapes a magnificent and gorgeous the area packed with buildings and seems to be seen a glorious and a nice person in walking among that buildings, however, it is comprised of meaningless repetition with weariness like as death in the reverse side. It maybe similar with city experience that experienced by modernist in the 1930s. It is demanded the research such as a feature of the city poetry, the variety of the poetic subject matter, the complexity of poetic methodology, and the free use of language with distorted through paradoxical expression. It must be search the city poetry currently occupies a considerable part from our literature from 1920 to 1930 and from 1970 through 1980 to recent, and must be quest from multi degree of newly urban sensibility and prospect of unforeseeable circumstance. It will not be able to overlook the phenomenon revealed the democratic request to the surface as a consumer of literature with the collapse of enormous discussion. It is recognized the meaningful phenomenon in our passed poetry that reached to 'the death inside the life' of the post-industrial society. From these aspects, urban poetry in the 1930s and 1980s was searched how to illustrate widely from city place and how many influenced to the history of the poetic literature of Korea, and how many approaches in the society through the cultural practice. The present paper ultimately focus on the urban poetry how many influenced to the modern poetry of Korea and how to know the effects to the future. When it seems the research result of urban poetry in a genre, it has a weak point that will understanding with the measuring of post-modernism. The city just illustrated as the place where the desire becomes true, becomes the background which distinguishes the structural contradiction of the industrial society. Moreover, the city is a place where occurs the phenomenon of cultural pathology of civilized community. There are formal changes to be the traits of poems of post-modernism could be called an important part of traits in actual. Poems belong to the urban poetry cognized as the grounds to live together with the contradiction of capitalism, it becomes the object of the attention from the point that has the potential energy to develop new literature receives the help the post-modernism theory. Researcher of the present paper met eight poets who pursue urban poetry in the 1930's and 1980's and try to provide the basis of an argument in depth in their poetic world. Also new approach tried to apply with fresh eye. By processing this study of problematic consciousness of city space, the democratic and urban literature, we must going to construct the new world to the future with conscious. More clear the discrimination of the poetic distinction or interaction with contemporary authors, the literary work of these poets will be possible to evaluate newly and exactly.
The metropolis, especially modernization of Seoul has been invisible relation with formation of modern literature. The city is the place that express "the whole shape of modernity" and "a concrete living space" continuously changing and moving. Those Literary men who under the rule of Japanese imperialism during 1930s and governed by the military dictatorship of Korea during the progress of industrialization in 1980s have experienced the cultural shock of modern city with interacted with city space as a modern subject. The street of the city to them became the literary subject and the source of the new sense, and the work subjected the city did the distinctional authority from the different authors. Central to present paper is a research about "modern poetry of Korea" and is focus on the comparison of poems written in different periods between 1930s and 1980s. Poets lived in the 1930s had felt to suffocate at the atmosphere of colonial capital, Kyunsung. Moreover they experienced fascination and disillusion through the city experience accompanied by the hope and dispair simultaneously. Poets lived in the 1980s also realized the illusion and the destructive awareness at the same time by progressing westernization and modernization of all social system. Suffering of the moderners living in the whole matrix that is called capitalism will not be able to disregard the subjective reflection faithfully because the monetary economy permeates into the metropolis. Finally, the city was expressed as dynamic images that human and objects move continuously and repeats a growth and a death like an organic matter; however, they appeared more corrupt and more desperate image of the city than that of fascination and/or hope. In forming these all city experiences through the poem, the urban language makes the reality at that time freshly and concretely. Also, it is important to know how affect to the contemporary readers by the negative actual recognitions and aesthetic traits. Therefore, the poems in the 1930s was observed the city poems of modern colony and modernity of modernism literature with focus on the typical modern poets such as Kim ki-rim, Lee sang, Kim kwang-kyun, and Lim wha. The poems in the 1980s was investigated the world of urban imagination through the city poems focus on their poems of the poets such as Hwang Ji-Woo, Choi Seung-ho, Chang Jung-Il, and Yoo Ha. The urban characteristics and imagination reappeared from all works of these poets were showed the compression of modern time as well as the concrete expressive form of transient miraculous problematic situation. If they had been taken their endeavors to set the direction of the Korean poetry into account during these acceleration of fetters and mixed flow of literature, it may also be inevitable their achievement accompanying a limitation. In the last chapter of the "Paris, Capital of Modernity (2003)", David Harvey said like this: "The building conceals the secret with silence like as grave. Only a living person who knows this history, the person who shed light on that point, or on the contrary the person who understood these people had been fight with principle can be dig up the mystery in that place. With being like that, abundant experience took out of the silence of grave like dead and will be able to transfigure in the cradle which starts with uproarious." They are all contemporary modernist who opposed to that period under the colonization in the 1930s to find the new light and endeavored the whole power to excavate the mystery of the city. The city space of Korea incorporated a capitalistic modernity. Poets who wrote the city poems had been tried to find the universality of modern city endlessly collided with the problem of aesthetic modernity of this land. There are remarkable achievements that various poetic methodologies and the pursuit of the language was accomplished in historical situation through the 1930s and 1980s by thee literary man in the history of the modern poetry of Korea. It is true that modern poetry became a genre of present poetry certainly with ground of the existence. It refuses a conception and provides a new fresh eye about the world and opened a new horizon of modern poetry developing with variously. Although the fresh urban sensibility, lively illustrated and talented imagination, city poetry holds many problems to overcome. Metropolis in the modern poetry decorates a space where bring about the side effect most violently by industrialization. Metropolis shapes a magnificent and gorgeous the area packed with buildings and seems to be seen a glorious and a nice person in walking among that buildings, however, it is comprised of meaningless repetition with weariness like as death in the reverse side. It maybe similar with city experience that experienced by modernist in the 1930s. It is demanded the research such as a feature of the city poetry, the variety of the poetic subject matter, the complexity of poetic methodology, and the free use of language with distorted through paradoxical expression. It must be search the city poetry currently occupies a considerable part from our literature from 1920 to 1930 and from 1970 through 1980 to recent, and must be quest from multi degree of newly urban sensibility and prospect of unforeseeable circumstance. It will not be able to overlook the phenomenon revealed the democratic request to the surface as a consumer of literature with the collapse of enormous discussion. It is recognized the meaningful phenomenon in our passed poetry that reached to 'the death inside the life' of the post-industrial society. From these aspects, urban poetry in the 1930s and 1980s was searched how to illustrate widely from city place and how many influenced to the history of the poetic literature of Korea, and how many approaches in the society through the cultural practice. The present paper ultimately focus on the urban poetry how many influenced to the modern poetry of Korea and how to know the effects to the future. When it seems the research result of urban poetry in a genre, it has a weak point that will understanding with the measuring of post-modernism. The city just illustrated as the place where the desire becomes true, becomes the background which distinguishes the structural contradiction of the industrial society. Moreover, the city is a place where occurs the phenomenon of cultural pathology of civilized community. There are formal changes to be the traits of poems of post-modernism could be called an important part of traits in actual. Poems belong to the urban poetry cognized as the grounds to live together with the contradiction of capitalism, it becomes the object of the attention from the point that has the potential energy to develop new literature receives the help the post-modernism theory. Researcher of the present paper met eight poets who pursue urban poetry in the 1930's and 1980's and try to provide the basis of an argument in depth in their poetic world. Also new approach tried to apply with fresh eye. By processing this study of problematic consciousness of city space, the democratic and urban literature, we must going to construct the new world to the future with conscious. More clear the discrimination of the poetic distinction or interaction with contemporary authors, the literary work of these poets will be possible to evaluate newly and exactly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.