본 연구는 초등학교 고학년 학생들을 대상으로 아침결식과 아침식사 섭취빈도에 따른 식습관, 건강상태, 스트레스, 영양 및 식습관의 중요도를 분석하고 이들간의 관련성을 파악하여 영양교육에 활용될 수 있는 기초자료로 삼고자 경기 고양지역 고학년 초등학생 423명을 대상으로 설문조사를 실시하였고 그 결과는 다음과 같다. 아침식사 섭취빈도를 분석한 결과 ‘매일 먹는다’가 268명(63.4%)으로 가장 높게 나타났고, ‘4-6회’ 70명(16.5%), ‘2-3회’ 57명(13.5%), ‘0-1회’ 28명(6.6%)순으로 나타났다. 어머니와 ...
본 연구는 초등학교 고학년 학생들을 대상으로 아침결식과 아침식사 섭취빈도에 따른 식습관, 건강상태, 스트레스, 영양 및 식습관의 중요도를 분석하고 이들간의 관련성을 파악하여 영양교육에 활용될 수 있는 기초자료로 삼고자 경기 고양지역 고학년 초등학생 423명을 대상으로 설문조사를 실시하였고 그 결과는 다음과 같다. 아침식사 섭취빈도를 분석한 결과 ‘매일 먹는다’가 268명(63.4%)으로 가장 높게 나타났고, ‘4-6회’ 70명(16.5%), ‘2-3회’ 57명(13.5%), ‘0-1회’ 28명(6.6%)순으로 나타났다. 어머니와 아동의 아침식사 섭취빈도와의 관계를 분석한 결과 어머니가 결식하지 않을수록 아동도 결식하지 않는 것으로 나타났다. 아침결식 이유에 대해 등교시간에 쫓겨서 결식하는 비율이 가장 높게 나타났다. 아침식사의 일반적인 특성에 있어서 아침식사 섭취빈도가 높을수록 밥류를 선택했고, 식사에 대한 만족도가 높았으며, 식욕도 좋게 나타났다. 아침식사 메뉴에 따른 아침식사 특성에 대해 분석한 결과 아침식사로 밥류를 섭취하는 경우 기타류를 섭취하는 아동보다 식욕이 좋고 먹는양도 많은 것으로 나타났다. 매일 아침식사를 하는 경우 비교적 모든 가족과 함께 식사를 하고 있는 반면 섭취빈도가 낮을수록 혼자 하고 있는 것으로 나타났다. 학교에서 제공되는 아침급식 섭취의향에 대해 아침식사 섭취빈도가 높을수록 ‘집에서 먹는게 더 좋다’라고 응답했다. 건강상태를 분석한 결과 아침식사 섭취빈도에 따라 감기나 소화불량, 어지러움에 있어 유의미한 차이가 나타났다(p<.05). 아침식사 섭취빈도에 따른 영양 및 식습관의 중요도 인식정도를 분석한 결과 아침식사 섭취빈도에 따라 아침식사의 섭취유무, 올바른 식습관, 적절한 식품의 선택과 섭취, 질병 및 건강상의 문제에 있어 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다.(p<.05) 연구 결과 아침결식을 예방하기 위한 한식위주의 간편한 조리법의 개발과 학교 아침급식의 제공 등 여러 방면으로 결식을 줄이기 위한 대책 및 방안을 모색해야 하며 영양교육의 대상을 아동으로 한정할 것이 아니라 부모로까지 확대해 학교와 가정에서의 연계된 교육을 통해 교육의 효율성 및 효과성을 높여야 할 것으로 사료된다.
본 연구는 초등학교 고학년 학생들을 대상으로 아침결식과 아침식사 섭취빈도에 따른 식습관, 건강상태, 스트레스, 영양 및 식습관의 중요도를 분석하고 이들간의 관련성을 파악하여 영양교육에 활용될 수 있는 기초자료로 삼고자 경기 고양지역 고학년 초등학생 423명을 대상으로 설문조사를 실시하였고 그 결과는 다음과 같다. 아침식사 섭취빈도를 분석한 결과 ‘매일 먹는다’가 268명(63.4%)으로 가장 높게 나타났고, ‘4-6회’ 70명(16.5%), ‘2-3회’ 57명(13.5%), ‘0-1회’ 28명(6.6%)순으로 나타났다. 어머니와 아동의 아침식사 섭취빈도와의 관계를 분석한 결과 어머니가 결식하지 않을수록 아동도 결식하지 않는 것으로 나타났다. 아침결식 이유에 대해 등교시간에 쫓겨서 결식하는 비율이 가장 높게 나타났다. 아침식사의 일반적인 특성에 있어서 아침식사 섭취빈도가 높을수록 밥류를 선택했고, 식사에 대한 만족도가 높았으며, 식욕도 좋게 나타났다. 아침식사 메뉴에 따른 아침식사 특성에 대해 분석한 결과 아침식사로 밥류를 섭취하는 경우 기타류를 섭취하는 아동보다 식욕이 좋고 먹는양도 많은 것으로 나타났다. 매일 아침식사를 하는 경우 비교적 모든 가족과 함께 식사를 하고 있는 반면 섭취빈도가 낮을수록 혼자 하고 있는 것으로 나타났다. 학교에서 제공되는 아침급식 섭취의향에 대해 아침식사 섭취빈도가 높을수록 ‘집에서 먹는게 더 좋다’라고 응답했다. 건강상태를 분석한 결과 아침식사 섭취빈도에 따라 감기나 소화불량, 어지러움에 있어 유의미한 차이가 나타났다(p<.05). 아침식사 섭취빈도에 따른 영양 및 식습관의 중요도 인식정도를 분석한 결과 아침식사 섭취빈도에 따라 아침식사의 섭취유무, 올바른 식습관, 적절한 식품의 선택과 섭취, 질병 및 건강상의 문제에 있어 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다.(p<.05) 연구 결과 아침결식을 예방하기 위한 한식위주의 간편한 조리법의 개발과 학교 아침급식의 제공 등 여러 방면으로 결식을 줄이기 위한 대책 및 방안을 모색해야 하며 영양교육의 대상을 아동으로 한정할 것이 아니라 부모로까지 확대해 학교와 가정에서의 연계된 교육을 통해 교육의 효율성 및 효과성을 높여야 할 것으로 사료된다.
This study carried out a survey with questionnaire for 423 high-grade elementary school students in Goyang, Gyeonggi-do to bring forward the basic information possibly utilized in the education of nutrition by analyzing the dietary practice, health state, stress, importance of nutrition and dietary ...
This study carried out a survey with questionnaire for 423 high-grade elementary school students in Goyang, Gyeonggi-do to bring forward the basic information possibly utilized in the education of nutrition by analyzing the dietary practice, health state, stress, importance of nutrition and dietary practice, and identifying the relationship between them according to the status of skipping breakfast and the uptake frequency of breakfast for those high-grade elementary school students. Subsequently, the results are as follows. As a result of analyzing the uptake frequency of breakfast, 'Having Everyday' showed the highest 268 students (63.4%), followed in order by '4-6 times' 70 students (16.5%), '2-3 times' 57 students (13.5%) and '0-1 time' 28 students (6.6%). As a result of analyzing the relationship between mother and child in the uptake frequency, it showed that the fewer mothers skip breakfast, the fewer even children skip it. For the reasons of skipping breakfast, the skipping ratio to be in time for school showed the highest. For the general characteristics of breakfast, it showed that the higher the uptake frequency of breakfast, the more they selected the cooked rice, the higher the degree of their satisfaction was and the better their appetite was. As a result of analyzing the characteristics of breakfast according to the breakfast menu, it appeared that children having the cooked rice for their breakfast showed better appetite and more amount to have than those having others. The fewer the uptake frequency was, the more it was likely that they were having breakfast alone, while those having breakfast everyday were having breakfast together with all the family member comparatively. For the intentions of uptake of breakfast provided by schools, it showed that those with higher uptake frequency of breakfast responded to 'Having at Home Better'. As a result of analyzing the health state, there was a significant difference (p<.05) in a cold, indigestion and dizziness according to the uptake frequency of breakfast. As a result of analyzing the degree of awareness for the importance of nutrition and dietary practice according to the uptake frequency of breakfast, there was a statistically significant difference (p<.05) in such issues as the presence or absence of breakfast uptake, proper dietary practice, selection and uptake of proper food, disease and health according to the uptake frequency of breakfast. As a result of study, it is necessary to seek for measures and solutions to reduce any breakfast skipping in such various ways as the development of simply recipe around Korean food and provision of breakfast by schools in order to prevent children from skipping breakfast. In addition, it is considered necessary that the education of nutrition should not be limited to children but expanded to parents in order to increase the efficiency and effectiveness of education through the link between school and home.
This study carried out a survey with questionnaire for 423 high-grade elementary school students in Goyang, Gyeonggi-do to bring forward the basic information possibly utilized in the education of nutrition by analyzing the dietary practice, health state, stress, importance of nutrition and dietary practice, and identifying the relationship between them according to the status of skipping breakfast and the uptake frequency of breakfast for those high-grade elementary school students. Subsequently, the results are as follows. As a result of analyzing the uptake frequency of breakfast, 'Having Everyday' showed the highest 268 students (63.4%), followed in order by '4-6 times' 70 students (16.5%), '2-3 times' 57 students (13.5%) and '0-1 time' 28 students (6.6%). As a result of analyzing the relationship between mother and child in the uptake frequency, it showed that the fewer mothers skip breakfast, the fewer even children skip it. For the reasons of skipping breakfast, the skipping ratio to be in time for school showed the highest. For the general characteristics of breakfast, it showed that the higher the uptake frequency of breakfast, the more they selected the cooked rice, the higher the degree of their satisfaction was and the better their appetite was. As a result of analyzing the characteristics of breakfast according to the breakfast menu, it appeared that children having the cooked rice for their breakfast showed better appetite and more amount to have than those having others. The fewer the uptake frequency was, the more it was likely that they were having breakfast alone, while those having breakfast everyday were having breakfast together with all the family member comparatively. For the intentions of uptake of breakfast provided by schools, it showed that those with higher uptake frequency of breakfast responded to 'Having at Home Better'. As a result of analyzing the health state, there was a significant difference (p<.05) in a cold, indigestion and dizziness according to the uptake frequency of breakfast. As a result of analyzing the degree of awareness for the importance of nutrition and dietary practice according to the uptake frequency of breakfast, there was a statistically significant difference (p<.05) in such issues as the presence or absence of breakfast uptake, proper dietary practice, selection and uptake of proper food, disease and health according to the uptake frequency of breakfast. As a result of study, it is necessary to seek for measures and solutions to reduce any breakfast skipping in such various ways as the development of simply recipe around Korean food and provision of breakfast by schools in order to prevent children from skipping breakfast. In addition, it is considered necessary that the education of nutrition should not be limited to children but expanded to parents in order to increase the efficiency and effectiveness of education through the link between school and home.
주제어
#아침결식
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.