본 연구는 발달놀이치료가 지적장애아의 사회성 기능에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구를 위해 경기도 N 센터 프로그램을 이용하고 있는 만 4~8세 사이의 지적장애(Intellectual Disability)를 가진 아동 4명을 선정하였다. 본 연구의 대상 아동들은 소아정신과 의사에 의해 지적장애로 진단된 아동들이며, 집단적응과 사회적응에 어려움이 있는 아동들로서 2008년 8월부터 10월까지 총 20회기에 걸쳐 매주 2회 40분간 발달놀이치료, 10분은 부모 상담, 총 50분을 실시하였다. 프로그램의 효과를 보기 위해, 매 회기 발달놀이치료 관찰기록으로 정리하였고 미국 내 표준화된 검사도구인 Doll이 제작한 ‘바인드랜드 사회성숙 척도(...
본 연구는 발달놀이치료가 지적장애아의 사회성 기능에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구를 위해 경기도 N 센터 프로그램을 이용하고 있는 만 4~8세 사이의 지적장애(Intellectual Disability)를 가진 아동 4명을 선정하였다. 본 연구의 대상 아동들은 소아정신과 의사에 의해 지적장애로 진단된 아동들이며, 집단적응과 사회적응에 어려움이 있는 아동들로서 2008년 8월부터 10월까지 총 20회기에 걸쳐 매주 2회 40분간 발달놀이치료, 10분은 부모 상담, 총 50분을 실시하였다. 프로그램의 효과를 보기 위해, 매 회기 발달놀이치료 관찰기록으로 정리하였고 미국 내 표준화된 검사도구인 Doll이 제작한 ‘바인드랜드 사회성숙 척도(Vineland Social Maturity Scale)'와 KISE 발달척도를 사용하여 사회정서행동발달 수준을 검사하여 사전·사후 검사 차이를 비교하여 제시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 발달놀이치료가 지적장애아의 사회성 기능에 긍정적인 영향을 미쳤음을 볼 수 있었다. 특히, 대인관계와 의사소통 등의 긍정적인 모습의 변화가 있었다. 둘째, 발달놀이치료가 지적장애아의 부모가 호소하는 주요문제행동 변화에 긍정적인 영향을 미쳤음을 볼 수 있다. 연구 대상 아동의 호소했던 문제행동이 감소되고 변화되었음을 볼 수 있었다. 셋째, 발달놀이치료가 지적장애아의 적응행동수준에 긍정적으로 변화하는데 효과가 있었다. 연구 대상 아동의 사회성숙도(Vineland Social Maturity Scale) 측정 결과 사회성이 향상되었음을 볼 수 있었다. 넷째, 발달놀이치료가 지적장애아의 자아인지와 대인관계에도 긍정적으로 변화하는데 효과가 있었다. 사회정서행동발달의 하위영역인 자아인지와 대인관계에서 향상된 모습을 볼 수 있었다. 따라서, 사회성 기능의 효과를 중점으로 한 발달놀이치료 프로그램은 지적장애아의 사회성기능의 변화, 주호소 문제행동의 변화, 적응행동수준의 변화, 자아인지와 대인관계에서 긍정적인 변화를 가져왔다.
본 연구는 발달놀이치료가 지적장애아의 사회성 기능에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있다. 본 연구를 위해 경기도 N 센터 프로그램을 이용하고 있는 만 4~8세 사이의 지적장애(Intellectual Disability)를 가진 아동 4명을 선정하였다. 본 연구의 대상 아동들은 소아정신과 의사에 의해 지적장애로 진단된 아동들이며, 집단적응과 사회적응에 어려움이 있는 아동들로서 2008년 8월부터 10월까지 총 20회기에 걸쳐 매주 2회 40분간 발달놀이치료, 10분은 부모 상담, 총 50분을 실시하였다. 프로그램의 효과를 보기 위해, 매 회기 발달놀이치료 관찰기록으로 정리하였고 미국 내 표준화된 검사도구인 Doll이 제작한 ‘바인드랜드 사회성숙 척도(Vineland Social Maturity Scale)'와 KISE 발달척도를 사용하여 사회정서행동발달 수준을 검사하여 사전·사후 검사 차이를 비교하여 제시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 발달놀이치료가 지적장애아의 사회성 기능에 긍정적인 영향을 미쳤음을 볼 수 있었다. 특히, 대인관계와 의사소통 등의 긍정적인 모습의 변화가 있었다. 둘째, 발달놀이치료가 지적장애아의 부모가 호소하는 주요문제행동 변화에 긍정적인 영향을 미쳤음을 볼 수 있다. 연구 대상 아동의 호소했던 문제행동이 감소되고 변화되었음을 볼 수 있었다. 셋째, 발달놀이치료가 지적장애아의 적응행동수준에 긍정적으로 변화하는데 효과가 있었다. 연구 대상 아동의 사회성숙도(Vineland Social Maturity Scale) 측정 결과 사회성이 향상되었음을 볼 수 있었다. 넷째, 발달놀이치료가 지적장애아의 자아인지와 대인관계에도 긍정적으로 변화하는데 효과가 있었다. 사회정서행동발달의 하위영역인 자아인지와 대인관계에서 향상된 모습을 볼 수 있었다. 따라서, 사회성 기능의 효과를 중점으로 한 발달놀이치료 프로그램은 지적장애아의 사회성기능의 변화, 주호소 문제행동의 변화, 적응행동수준의 변화, 자아인지와 대인관계에서 긍정적인 변화를 가져왔다.
The purpose of this study is to identify the effect of Developmental Play Therapy on the sociality function of children with intellectual disability. For this study, a sample group was chosen consisted of 4 children with Intellectual Disability whose age is between 4 to 8 years old and who are using...
The purpose of this study is to identify the effect of Developmental Play Therapy on the sociality function of children with intellectual disability. For this study, a sample group was chosen consisted of 4 children with Intellectual Disability whose age is between 4 to 8 years old and who are using N Center's program in Gyeonggi-do. The target children of this study are diagnosed by child psychiatrists as intellectually disabled, having trouble in adjustment to group and to society. For them, from August of 2008 to October of the same year, 20 sessions in total has taken placed by 2 times a week and each session took 50 min. in total taken by the developmental play therapy for 40 min. and parent counseling for 10 min. For the program's effectiveness, observation records were filed for each sessional developmental play therapy and at the same time, a test on social emotional behavioral development level using ' Vineland Social Maturity Scale' produced by Doll which is a standardized test tool in USA so prior and post test differences were presented in comparison. The summary of this study is as follows. Firstly, It was found that the developmental play therapy had a positive effect on the sociality function of the intellectually disabled children. In particular, there was positive changes occurred in the pattern of interpersonal relationship and communication. Secondly, finding was made that the developmental play therapy had positive effects on major problematic behaviors of children with intellectual disability which had been appealed by their parents. The findings presented that the reported problematic behaviors of target children had been reduced and changed. Thirdly, the developmental play therapy showed that it was effective for positive change in adjustment behavior level of children with intellectual disability. The result of Vineland Social Maturity Scale Measurement on the target children suggested that their sociality has been improved. Fourth, it was confirmed that the developmental play therapy was effective for positive changes in self-cognition and interpersonal relationship of children with intellectual disability. Improvement in self-cognition and interpersonal relationship that are the subsection of social, emotional and behavioral development. Therefore, the developmental play therapy program focused on the sociality functional effectiveness brought positive changes in sociality function, most reported problematic behaviors, adjustment behavior level, self-cognition and the interpersonal relationship of children with intellectual disability.
The purpose of this study is to identify the effect of Developmental Play Therapy on the sociality function of children with intellectual disability. For this study, a sample group was chosen consisted of 4 children with Intellectual Disability whose age is between 4 to 8 years old and who are using N Center's program in Gyeonggi-do. The target children of this study are diagnosed by child psychiatrists as intellectually disabled, having trouble in adjustment to group and to society. For them, from August of 2008 to October of the same year, 20 sessions in total has taken placed by 2 times a week and each session took 50 min. in total taken by the developmental play therapy for 40 min. and parent counseling for 10 min. For the program's effectiveness, observation records were filed for each sessional developmental play therapy and at the same time, a test on social emotional behavioral development level using ' Vineland Social Maturity Scale' produced by Doll which is a standardized test tool in USA so prior and post test differences were presented in comparison. The summary of this study is as follows. Firstly, It was found that the developmental play therapy had a positive effect on the sociality function of the intellectually disabled children. In particular, there was positive changes occurred in the pattern of interpersonal relationship and communication. Secondly, finding was made that the developmental play therapy had positive effects on major problematic behaviors of children with intellectual disability which had been appealed by their parents. The findings presented that the reported problematic behaviors of target children had been reduced and changed. Thirdly, the developmental play therapy showed that it was effective for positive change in adjustment behavior level of children with intellectual disability. The result of Vineland Social Maturity Scale Measurement on the target children suggested that their sociality has been improved. Fourth, it was confirmed that the developmental play therapy was effective for positive changes in self-cognition and interpersonal relationship of children with intellectual disability. Improvement in self-cognition and interpersonal relationship that are the subsection of social, emotional and behavioral development. Therefore, the developmental play therapy program focused on the sociality functional effectiveness brought positive changes in sociality function, most reported problematic behaviors, adjustment behavior level, self-cognition and the interpersonal relationship of children with intellectual disability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.