오늘날 기업은 수많은 제품과 브랜드가 넘쳐 나고 있는 시장에서 경쟁하고 있다. 변화의 속도를 가름할 수 없는 현 상황에서 기업들의 경쟁은 더욱 치열해지고 있다. 다양한 제품과 브랜드들 사이에서 살아남기 위한 노력과 최고의 자리에 오르고자 노력하고 있는 것이다.
브랜드를 알리기 위한 수많은 광고들이 난무하고 있으며, 소비자들에게 선택 되어지지 않은 브랜드는 기업의 존속에 영향을 미치게 되었다. 이에 따라 기업은 날로 발전하고 있는 마케팅 커뮤니케이션도구 가운데 스포츠를 이용한 마케팅 활동을 간과하고 넘어갈 수 없게 되었으며, 또한 ...
오늘날 기업은 수많은 제품과 브랜드가 넘쳐 나고 있는 시장에서 경쟁하고 있다. 변화의 속도를 가름할 수 없는 현 상황에서 기업들의 경쟁은 더욱 치열해지고 있다. 다양한 제품과 브랜드들 사이에서 살아남기 위한 노력과 최고의 자리에 오르고자 노력하고 있는 것이다.
브랜드를 알리기 위한 수많은 광고들이 난무하고 있으며, 소비자들에게 선택 되어지지 않은 브랜드는 기업의 존속에 영향을 미치게 되었다. 이에 따라 기업은 날로 발전하고 있는 마케팅 커뮤니케이션도구 가운데 스포츠를 이용한 마케팅 활동을 간과하고 넘어갈 수 없게 되었으며, 또한 스포츠 스폰서쉽의 규모는 날로 커져 가고 있는 실정이다.
본 연구는 프로축구단을 통하여, 향후 스포츠 스폰서쉽에 브랜드 이미지를 구축하고자 하는 기업들의 참여를 증대시킬 수 있는 방안을 모색하고자 하는 목적이 있다. 선행연구의 자료들과 문헌연구, 그리고 참여관찰과 비구조적 면담을 통하여 자료를 수집하고 분석하였다. 브랜드의 기능과 브랜드 이미지의 중요성, 스폰서쉽의 형태와 역할에 대하여 조사를 하였으며, 수원삼성블루윙즈의 사례를 통하여 스폰서쉽의 활용 방안을 연구하였다.
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 후원기업과 후원을 받는기업의 연계성을 강조함으로써 소비자의 확보와 이미지의 구축을 이룩할 수 있도록 하는 것이다.
둘째, 후원의 효과를 높이기 위해서는 인지도가 높은 팀과 경기장의 형태 등 다양한 각도의 사전조사가 필요하다.
셋째, 후원을 하는 기업은 단기적인 효과를 의식한 투자에서 벗어나 장기적인 투자로써의 인식전환이 필요하다.
넷째, 지역을 기반으로 성장하고 있는 기업은 적극적인 소비자의 수용이 필요하다.
이상의 연구결과를 바탕으로 향후 스포츠 스폰서쉽을 통하여 기업의 브랜드 이미지를 구축하고자 하는 기업의 많은 참여와 활용 방안을 제시하고자 하였다. 마지막으로 본 연구는 특정 스포츠팀의 스포츠 스폰서쉽에 관한 연구로서 일반화 시키는 데는 한계가 있다.
오늘날 기업은 수많은 제품과 브랜드가 넘쳐 나고 있는 시장에서 경쟁하고 있다. 변화의 속도를 가름할 수 없는 현 상황에서 기업들의 경쟁은 더욱 치열해지고 있다. 다양한 제품과 브랜드들 사이에서 살아남기 위한 노력과 최고의 자리에 오르고자 노력하고 있는 것이다.
브랜드를 알리기 위한 수많은 광고들이 난무하고 있으며, 소비자들에게 선택 되어지지 않은 브랜드는 기업의 존속에 영향을 미치게 되었다. 이에 따라 기업은 날로 발전하고 있는 마케팅 커뮤니케이션도구 가운데 스포츠를 이용한 마케팅 활동을 간과하고 넘어갈 수 없게 되었으며, 또한 스포츠 스폰서쉽의 규모는 날로 커져 가고 있는 실정이다.
본 연구는 프로축구단을 통하여, 향후 스포츠 스폰서쉽에 브랜드 이미지를 구축하고자 하는 기업들의 참여를 증대시킬 수 있는 방안을 모색하고자 하는 목적이 있다. 선행연구의 자료들과 문헌연구, 그리고 참여관찰과 비구조적 면담을 통하여 자료를 수집하고 분석하였다. 브랜드의 기능과 브랜드 이미지의 중요성, 스폰서쉽의 형태와 역할에 대하여 조사를 하였으며, 수원삼성블루윙즈의 사례를 통하여 스폰서쉽의 활용 방안을 연구하였다.
연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 후원기업과 후원을 받는기업의 연계성을 강조함으로써 소비자의 확보와 이미지의 구축을 이룩할 수 있도록 하는 것이다.
둘째, 후원의 효과를 높이기 위해서는 인지도가 높은 팀과 경기장의 형태 등 다양한 각도의 사전조사가 필요하다.
셋째, 후원을 하는 기업은 단기적인 효과를 의식한 투자에서 벗어나 장기적인 투자로써의 인식전환이 필요하다.
넷째, 지역을 기반으로 성장하고 있는 기업은 적극적인 소비자의 수용이 필요하다.
이상의 연구결과를 바탕으로 향후 스포츠 스폰서쉽을 통하여 기업의 브랜드 이미지를 구축하고자 하는 기업의 많은 참여와 활용 방안을 제시하고자 하였다. 마지막으로 본 연구는 특정 스포츠팀의 스포츠 스폰서쉽에 관한 연구로서 일반화 시키는 데는 한계가 있다.
Numbers of brands compete in the worldwide market. Brand image in the worldwide market is a strong power like a weapon. In addition, it is important for companies to enhance their brand image to consumer's mind. Sport sponsorship has grown up significantly as an effective marketing communication too...
Numbers of brands compete in the worldwide market. Brand image in the worldwide market is a strong power like a weapon. In addition, it is important for companies to enhance their brand image to consumer's mind. Sport sponsorship has grown up significantly as an effective marketing communication tool. There are many reasons for industries and companies to take part in sport promotion. It is the main purpose to get better brand Image.
Though most sponsorship researches focus on the mega event like World Cup and Olympic Event, however, case studies about industries to use sport sponsorship have been seldom. Therefore, this study examines the sponsorship strategies of Blue Wings to increase participation of enterprise through Professional Soccer Team.
In order to achieve the objective of the study, four research questions were made : first, what would be the function of brand and the importance of brand image? Second, What would be the type and a role of sports sponsorship? Then, how would be the sponsorship situation of Bluewings Soccer club and what they do to help their sponsors? Finally, What would be the best sport sponsorship activities for brand image?
Data have been collected by interviews and site observations, as well as literature review.
The results are as followings:
First, promotion strategies to advertise their brand should act to get better effectiveness of sponsoring successfully.
Second, it is required to research all environments for commercial investment, for instance, using the advertisement of stadium, the manifestation of players performance, and scouting top players.
Then Planning for sponsorship should be changed into a long period of commercial investment to get better brand image in the business area.
Finally, the corporations that maintain a foundation in their local base should have several sponsor groups and supporters to attract positive consumers in the potential market.
Numbers of brands compete in the worldwide market. Brand image in the worldwide market is a strong power like a weapon. In addition, it is important for companies to enhance their brand image to consumer's mind. Sport sponsorship has grown up significantly as an effective marketing communication tool. There are many reasons for industries and companies to take part in sport promotion. It is the main purpose to get better brand Image.
Though most sponsorship researches focus on the mega event like World Cup and Olympic Event, however, case studies about industries to use sport sponsorship have been seldom. Therefore, this study examines the sponsorship strategies of Blue Wings to increase participation of enterprise through Professional Soccer Team.
In order to achieve the objective of the study, four research questions were made : first, what would be the function of brand and the importance of brand image? Second, What would be the type and a role of sports sponsorship? Then, how would be the sponsorship situation of Bluewings Soccer club and what they do to help their sponsors? Finally, What would be the best sport sponsorship activities for brand image?
Data have been collected by interviews and site observations, as well as literature review.
The results are as followings:
First, promotion strategies to advertise their brand should act to get better effectiveness of sponsoring successfully.
Second, it is required to research all environments for commercial investment, for instance, using the advertisement of stadium, the manifestation of players performance, and scouting top players.
Then Planning for sponsorship should be changed into a long period of commercial investment to get better brand image in the business area.
Finally, the corporations that maintain a foundation in their local base should have several sponsor groups and supporters to attract positive consumers in the potential market.
주제어
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#스포츠
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