본 논문에서 연구한 HP는 총 4장으로 수행을 통한 삼매의 성취를 설명한다. 하타요가에서는 이러한 목적을 위한 조건으로서 완전한 신체의 실현을 이루어야 하는데 가장 중요한 것이 쁘라나와의 결합이다. 그러나 일반적으로 하타요가에서는 아사나, 쁘라나야마, 무드라 수행에 중점을 두고 있으며, 쁘라나는 쁘라나야마에서만 그 활용의 중요성이 인식되었다. 따라서 본 논문에서는 쁘라나의 개념의 올바른 이해를 바탕으로 쁘라나야마에서 중시되는 핵심적인 역할뿐만이 아니라 아사나와 무드라수행에서의 중요점을 알아보고 서로 관계되는 성질이나 특성의 중요성...
본 논문에서 연구한 HP는 총 4장으로 수행을 통한 삼매의 성취를 설명한다. 하타요가에서는 이러한 목적을 위한 조건으로서 완전한 신체의 실현을 이루어야 하는데 가장 중요한 것이 쁘라나와의 결합이다. 그러나 일반적으로 하타요가에서는 아사나, 쁘라나야마, 무드라 수행에 중점을 두고 있으며, 쁘라나는 쁘라나야마에서만 그 활용의 중요성이 인식되었다. 따라서 본 논문에서는 쁘라나의 개념의 올바른 이해를 바탕으로 쁘라나야마에서 중시되는 핵심적인 역할뿐만이 아니라 아사나와 무드라수행에서의 중요점을 알아보고 서로 관계되는 성질이나 특성의 중요성을 명시하는 부분임을 입증하고자 하였다.
HP에서 뿐만이 아닌 인도수행체계에서 중요시되는 쁘라나의 사상적 배경과 유래를 찾고자 베다에서 우빠니샤드까지의 변천과정과 의미를 찾아보았다. 이러한 작업을 통하여 쁘라나의 사상, 주체적 원리와 함께 기능의 중심으로 전환되는 쁘라나의 역할을 구분 지을 수 있었다. 이러한 연구를 바탕으로 YS에서 쁘라나의 기능의 중심적인 역할을 쁘라나야마를 통하여 탐구하였다. YS에서 쁘라나는 쁘라나야마를 통해 총지(總持)의 조건을 충족시키는 보조적 단계로 마음이 삼매로 나아가는 가교로서 그 중요성을 기록하고 있다. 이와 같은 생각은 후대의 요가 수행법에 영향을 주었으며 HP에서 말하는 요가의 목적인 삼매와는 차별화를 가지고 정리하였다.
HP에서 언급된 쁘라나의 개념을 통하여 인간 생명의 근원인 쁘라나 즉, 공기와 호흡 그리고 여러 형식으로 구별된 호흡으로 분류하였다. 그래서 공기의 의미에서는 쁘라나의 의미와 기능적 역할을 쉽게 이해할 수 있었다. 이러한 내용을 바탕으로 아싸나, 쁘라나야마, 무드라의 수행에서 얻어지는 효과와 함께 쁘라나의 원리를 탐구하여 위치와 중요성 그리고 역할을 원전에 입각해서 풀이 하였다.
지금까지 HP에서 요가의 목적을 이루기 위한 선결요건으로 쁘라나개념과 수행적원리를 통하여 내린 결론은 쁘라나의 통제이다. 즉, HP에서 삼매 성취를 위한 조건은 조절이 가능해진 쁘라나를 신체와의 결합을 통해 마음과 함께 본질에 흡수되는 것이다. 그러므로 HP에서 쁘라나는 수행의 과정에서 핵심적인 역할임과 동시에 인도 요가수행의 구심점 역할임을 확인할 수 있었다.
핵심어 : 쁘라나, 호흡, 하타요가, 쁘라나야마
본 논문에서 연구한 HP는 총 4장으로 수행을 통한 삼매의 성취를 설명한다. 하타요가에서는 이러한 목적을 위한 조건으로서 완전한 신체의 실현을 이루어야 하는데 가장 중요한 것이 쁘라나와의 결합이다. 그러나 일반적으로 하타요가에서는 아사나, 쁘라나야마, 무드라 수행에 중점을 두고 있으며, 쁘라나는 쁘라나야마에서만 그 활용의 중요성이 인식되었다. 따라서 본 논문에서는 쁘라나의 개념의 올바른 이해를 바탕으로 쁘라나야마에서 중시되는 핵심적인 역할뿐만이 아니라 아사나와 무드라수행에서의 중요점을 알아보고 서로 관계되는 성질이나 특성의 중요성을 명시하는 부분임을 입증하고자 하였다.
HP에서 뿐만이 아닌 인도수행체계에서 중요시되는 쁘라나의 사상적 배경과 유래를 찾고자 베다에서 우빠니샤드까지의 변천과정과 의미를 찾아보았다. 이러한 작업을 통하여 쁘라나의 사상, 주체적 원리와 함께 기능의 중심으로 전환되는 쁘라나의 역할을 구분 지을 수 있었다. 이러한 연구를 바탕으로 YS에서 쁘라나의 기능의 중심적인 역할을 쁘라나야마를 통하여 탐구하였다. YS에서 쁘라나는 쁘라나야마를 통해 총지(總持)의 조건을 충족시키는 보조적 단계로 마음이 삼매로 나아가는 가교로서 그 중요성을 기록하고 있다. 이와 같은 생각은 후대의 요가 수행법에 영향을 주었으며 HP에서 말하는 요가의 목적인 삼매와는 차별화를 가지고 정리하였다.
HP에서 언급된 쁘라나의 개념을 통하여 인간 생명의 근원인 쁘라나 즉, 공기와 호흡 그리고 여러 형식으로 구별된 호흡으로 분류하였다. 그래서 공기의 의미에서는 쁘라나의 의미와 기능적 역할을 쉽게 이해할 수 있었다. 이러한 내용을 바탕으로 아싸나, 쁘라나야마, 무드라의 수행에서 얻어지는 효과와 함께 쁘라나의 원리를 탐구하여 위치와 중요성 그리고 역할을 원전에 입각해서 풀이 하였다.
지금까지 HP에서 요가의 목적을 이루기 위한 선결요건으로 쁘라나개념과 수행적원리를 통하여 내린 결론은 쁘라나의 통제이다. 즉, HP에서 삼매 성취를 위한 조건은 조절이 가능해진 쁘라나를 신체와의 결합을 통해 마음과 함께 본질에 흡수되는 것이다. 그러므로 HP에서 쁘라나는 수행의 과정에서 핵심적인 역할임과 동시에 인도 요가수행의 구심점 역할임을 확인할 수 있었다.
핵심어 : 쁘라나, 호흡, 하타요가, 쁘라나야마
Haṭhayogapradīpikā studied in this article consists of total 4 chapters and explains the achievement of samādhi through practice. Hatha yoga should realize the complete body as a condition for such purpose, and the most important point is the connection with prāṇa. Ho...
Haṭhayogapradīpikā studied in this article consists of total 4 chapters and explains the achievement of samādhi through practice. Hatha yoga should realize the complete body as a condition for such purpose, and the most important point is the connection with prāṇa. However, being generally considered the main points of Hatha yoga as āsana, prāṇāyāma, mudrā practices, prāṇa is considered its importance of use only in prāṇāyāma. Therefore, based on correct understanding of the concept of prāṇa, not only the core role of prāṇa in prāṇāyāma but also its importance in āsana and mudrā practice have been investigated; then it will be proved that prāṇa is the essential part describing importance of mutually correlating characters and natures.
To search the ideological background and origin of prāṇa emphasized in Indian training system as well as HP, it has been investigated from Veda to Upanisad for the passage of transition and the meaning. Through such work, the thought of prāṇa, its subjective principle and the role of prāṇa which is transferred as center of function can be divided. Based on such study, in YS, core role of prāṇa is studied through prāṇāyāma. In YS, prāṇa is recorded its importance as a mediator supportive stage satisfying the condition of dhāraṇā through prāṇāyāma during which the mind goes toward samādhi. This thought has influenced on latter yoga practice, and it was arranged with differentiation with samādhi which is the purpose of yoga mentioned at HP.
Through prāṇa concept mentioned in HP, prāṇa is discriminated as air which is the origin of human life, breathing, and the breathing differentiated as various types. Therefore, in the meaning of air, the meaning and functional role of prāṇa can be understood easily. Based on this, the location, importance, and the role of it was interpreted based on original document by researching prāṇa principle together with the effect obtained from the practice of āsana, prāṇāyāma, and mudrā
As preconditioned requirements for achieving the purpose of yoga in HP up to now, the conclusion made through prāṇa concept and training principle is a control. That is, the condition for achieving samādhi is that absorb the prāṇa which is enabled to control into the essence together with the mind through the connecting with body. Therefore, prāṇa can be verified as a significant role of Indian yoga training while core role in training process in HP.
Key words: prāṇa, breathing, Haṭha yoga, prāṇayama
Haṭhayogapradīpikā studied in this article consists of total 4 chapters and explains the achievement of samādhi through practice. Hatha yoga should realize the complete body as a condition for such purpose, and the most important point is the connection with prāṇa. However, being generally considered the main points of Hatha yoga as āsana, prāṇāyāma, mudrā practices, prāṇa is considered its importance of use only in prāṇāyāma. Therefore, based on correct understanding of the concept of prāṇa, not only the core role of prāṇa in prāṇāyāma but also its importance in āsana and mudrā practice have been investigated; then it will be proved that prāṇa is the essential part describing importance of mutually correlating characters and natures.
To search the ideological background and origin of prāṇa emphasized in Indian training system as well as HP, it has been investigated from Veda to Upanisad for the passage of transition and the meaning. Through such work, the thought of prāṇa, its subjective principle and the role of prāṇa which is transferred as center of function can be divided. Based on such study, in YS, core role of prāṇa is studied through prāṇāyāma. In YS, prāṇa is recorded its importance as a mediator supportive stage satisfying the condition of dhāraṇā through prāṇāyāma during which the mind goes toward samādhi. This thought has influenced on latter yoga practice, and it was arranged with differentiation with samādhi which is the purpose of yoga mentioned at HP.
Through prāṇa concept mentioned in HP, prāṇa is discriminated as air which is the origin of human life, breathing, and the breathing differentiated as various types. Therefore, in the meaning of air, the meaning and functional role of prāṇa can be understood easily. Based on this, the location, importance, and the role of it was interpreted based on original document by researching prāṇa principle together with the effect obtained from the practice of āsana, prāṇāyāma, and mudrā
As preconditioned requirements for achieving the purpose of yoga in HP up to now, the conclusion made through prāṇa concept and training principle is a control. That is, the condition for achieving samādhi is that absorb the prāṇa which is enabled to control into the essence together with the mind through the connecting with body. Therefore, prāṇa can be verified as a significant role of Indian yoga training while core role in training process in HP.
Key words: prāṇa, breathing, Haṭha yoga, prāṇayama
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