J. Piaget의 인지발달 이론의 형식적 조작기를 위한 가창교육 방안연구 : 중학교 3학년 가창 제재곡을 중심으로 A study on Singing Education for the Formal Operational Stage in J. Piaget’s Cognitive Development Theory원문보기
인간은 태어나면서부터 유아기를 지나 성장하기 까지 그 발달 단계들을 거치게 된다. 인지발달 역시 그렇다. 이에 기초한 것이 심리학이다. 많은 심리학자들은 아이들의 인지발달에 따라 그에 맞는 다른 교육을 해야 한다고 주장해 왔다. 특히 J. Piaget의 인지 발달 이론은 체계적이고 효과적 자료를 제공한다는 점에서 교육자들에게 좋은 지침이 된다. 또한 아동이 지식의 구성에 능동적으로 참여한다고 주장함으로써 지식의 습득과정에서 아동의 수동적 역할을 강조하던 기존의 관점을 무너뜨렸다.
가창교육 역시 발달 단계에 맞는 교육의 방법과 과정이 달라져야 한다. 현재 학교에서의 음악교과서의 제재곡들은 발달단계에 맞추어 적합한 곡들을 다양하게 선정하였다. 하지만 그 교수 방법들이 단순하고 평가를 위한 수업으로 흘러가고 있다.
이에 본 논문은 J. Piaget의 인지발달 이론의 발달단계별 특성 중 4단계인 형식적 조작기에 알맞은 가창교육방안을 연구하고 이 시기에 속하는 중학교 3학년의 음악수업 중 가창수업을 연구하였다. 입시와 평가를 위한 중학교 가창수업을 형식적 조작기의 인지발달 특성에 맞추어 학생이 직접 참여하는 능동적 수업으로 지도방안을 연구하는데 그 목적을 둔다.
본 논문은 국내·외 문헌을 참고로 하여 이론을 정립하였고, 실제적 가창지도 방법과 지도안에 중점을 두어 논고하였다. Ⅰ장은 서론으로 연구의 목적, 범위와 방법, 제한점을 밝히고, Ⅱ장은 J. Piaget의 인지발달이론과 ...
인간은 태어나면서부터 유아기를 지나 성장하기 까지 그 발달 단계들을 거치게 된다. 인지발달 역시 그렇다. 이에 기초한 것이 심리학이다. 많은 심리학자들은 아이들의 인지발달에 따라 그에 맞는 다른 교육을 해야 한다고 주장해 왔다. 특히 J. Piaget의 인지 발달 이론은 체계적이고 효과적 자료를 제공한다는 점에서 교육자들에게 좋은 지침이 된다. 또한 아동이 지식의 구성에 능동적으로 참여한다고 주장함으로써 지식의 습득과정에서 아동의 수동적 역할을 강조하던 기존의 관점을 무너뜨렸다.
가창교육 역시 발달 단계에 맞는 교육의 방법과 과정이 달라져야 한다. 현재 학교에서의 음악교과서의 제재곡들은 발달단계에 맞추어 적합한 곡들을 다양하게 선정하였다. 하지만 그 교수 방법들이 단순하고 평가를 위한 수업으로 흘러가고 있다.
이에 본 논문은 J. Piaget의 인지발달 이론의 발달단계별 특성 중 4단계인 형식적 조작기에 알맞은 가창교육방안을 연구하고 이 시기에 속하는 중학교 3학년의 음악수업 중 가창수업을 연구하였다. 입시와 평가를 위한 중학교 가창수업을 형식적 조작기의 인지발달 특성에 맞추어 학생이 직접 참여하는 능동적 수업으로 지도방안을 연구하는데 그 목적을 둔다.
본 논문은 국내·외 문헌을 참고로 하여 이론을 정립하였고, 실제적 가창지도 방법과 지도안에 중점을 두어 논고하였다. Ⅰ장은 서론으로 연구의 목적, 범위와 방법, 제한점을 밝히고, Ⅱ장은 J. Piaget의 인지발달이론과 음악교육이 어떤 관계가 있으며 J. Piaget의 인지발달이론에서의 교육적 핵심을 알아보고 이에 근거하여 음악교육이 어떻게 이루어 져야 하는지 다루었다. Ⅲ장에서는 J. Piaget의 인지발단 4단계 중 형식적 조작기에 속하는 중학교 3학년의 음악 가창교육이 어떻게 이루어지고 있는지를 구체적으로 고찰해 보았다. Ⅳ장에서는 인지발달 이론을 바탕으로 중학교 3학년의 가창 지도방안을 연구하고, 현 교과서에 수록된 제재곡의 수업지도안을 구성하여 보았다.
인간은 태어나면서부터 유아기를 지나 성장하기 까지 그 발달 단계들을 거치게 된다. 인지발달 역시 그렇다. 이에 기초한 것이 심리학이다. 많은 심리학자들은 아이들의 인지발달에 따라 그에 맞는 다른 교육을 해야 한다고 주장해 왔다. 특히 J. Piaget의 인지 발달 이론은 체계적이고 효과적 자료를 제공한다는 점에서 교육자들에게 좋은 지침이 된다. 또한 아동이 지식의 구성에 능동적으로 참여한다고 주장함으로써 지식의 습득과정에서 아동의 수동적 역할을 강조하던 기존의 관점을 무너뜨렸다.
가창교육 역시 발달 단계에 맞는 교육의 방법과 과정이 달라져야 한다. 현재 학교에서의 음악교과서의 제재곡들은 발달단계에 맞추어 적합한 곡들을 다양하게 선정하였다. 하지만 그 교수 방법들이 단순하고 평가를 위한 수업으로 흘러가고 있다.
이에 본 논문은 J. Piaget의 인지발달 이론의 발달단계별 특성 중 4단계인 형식적 조작기에 알맞은 가창교육방안을 연구하고 이 시기에 속하는 중학교 3학년의 음악수업 중 가창수업을 연구하였다. 입시와 평가를 위한 중학교 가창수업을 형식적 조작기의 인지발달 특성에 맞추어 학생이 직접 참여하는 능동적 수업으로 지도방안을 연구하는데 그 목적을 둔다.
본 논문은 국내·외 문헌을 참고로 하여 이론을 정립하였고, 실제적 가창지도 방법과 지도안에 중점을 두어 논고하였다. Ⅰ장은 서론으로 연구의 목적, 범위와 방법, 제한점을 밝히고, Ⅱ장은 J. Piaget의 인지발달이론과 음악교육이 어떤 관계가 있으며 J. Piaget의 인지발달이론에서의 교육적 핵심을 알아보고 이에 근거하여 음악교육이 어떻게 이루어 져야 하는지 다루었다. Ⅲ장에서는 J. Piaget의 인지발단 4단계 중 형식적 조작기에 속하는 중학교 3학년의 음악 가창교육이 어떻게 이루어지고 있는지를 구체적으로 고찰해 보았다. Ⅳ장에서는 인지발달 이론을 바탕으로 중학교 3학년의 가창 지도방안을 연구하고, 현 교과서에 수록된 제재곡의 수업지도안을 구성하여 보았다.
People go through several development stages in their growth from birth and through their infancy. This is the case also for cognitive development, and psychology is based on this proposition. Many psychologists have maintained that children should be educated differently according to their cognitiv...
People go through several development stages in their growth from birth and through their infancy. This is the case also for cognitive development, and psychology is based on this proposition. Many psychologists have maintained that children should be educated differently according to their cognitive development. In particular, J. Piaget’s cognitive development theory is a good guideline for educators in that it provides systematic and effective materials. Moreover, it has pulled down traditional viewpoints emphasizing children’s passive role in the knowledge acquisition process by asserting that children should participate in the composition of knowledge actively.
In this sense, singing education should also change its method and process according to learners’ development stage. A large variety of thematic music in today’s music textbooks used in school was selected fittingly for children’s development stage. However, teaching methods are simple and the music class is focused on assessment.
Thus, this study examined singing education methods suitable for the formal operational stage, which is the 4th stage among the development stages in J. Piaget’s cognitive development theory, and designed a signing class for the music curriculum of the 9th grade in middle school. Thus, the objective of this study is to suggest a teaching plan based on the cognitive development characteristic of students at the formal operational stage so that the students participate actively in the class different from traditional middle-school singing class for entrance examination and assessment.
This study established the theory through reviewing domestic and foreign literature, and focused its discussion on actual singing teaching methods and teaching plans. Chapter I Introduction presented the objectives, scope, methods and limitations of this study, and Chapter II looked for the relation between J. Piaget’s cognitive development theory and music education, examined the educational key points of J. Piaget’s cognitive development theory and, based on them, discussed how music education should be executed. In Chapter III, we investigated how singing education were performed for 9th graders in middle school who are at the formal operational stage among J. Piaget’s four stages of cognitive development. Based on the cognitive development theory, Chapter IV considered how to teach singing to 9th graders in middle school and designed a class plan with thematic music in current textbooks.
People go through several development stages in their growth from birth and through their infancy. This is the case also for cognitive development, and psychology is based on this proposition. Many psychologists have maintained that children should be educated differently according to their cognitive development. In particular, J. Piaget’s cognitive development theory is a good guideline for educators in that it provides systematic and effective materials. Moreover, it has pulled down traditional viewpoints emphasizing children’s passive role in the knowledge acquisition process by asserting that children should participate in the composition of knowledge actively.
In this sense, singing education should also change its method and process according to learners’ development stage. A large variety of thematic music in today’s music textbooks used in school was selected fittingly for children’s development stage. However, teaching methods are simple and the music class is focused on assessment.
Thus, this study examined singing education methods suitable for the formal operational stage, which is the 4th stage among the development stages in J. Piaget’s cognitive development theory, and designed a signing class for the music curriculum of the 9th grade in middle school. Thus, the objective of this study is to suggest a teaching plan based on the cognitive development characteristic of students at the formal operational stage so that the students participate actively in the class different from traditional middle-school singing class for entrance examination and assessment.
This study established the theory through reviewing domestic and foreign literature, and focused its discussion on actual singing teaching methods and teaching plans. Chapter I Introduction presented the objectives, scope, methods and limitations of this study, and Chapter II looked for the relation between J. Piaget’s cognitive development theory and music education, examined the educational key points of J. Piaget’s cognitive development theory and, based on them, discussed how music education should be executed. In Chapter III, we investigated how singing education were performed for 9th graders in middle school who are at the formal operational stage among J. Piaget’s four stages of cognitive development. Based on the cognitive development theory, Chapter IV considered how to teach singing to 9th graders in middle school and designed a class plan with thematic music in current textbooks.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.