학생 개개인의 특성과 요구를 반영하고 학생들의 학습 의욕과 학력 향상 욕구를 자극하여 전반적인 학력 신장을 꾀하고자 수준별 모둠구성에 수준별 학습지를 이용한 수업에 대한 효과를 연구하였으며 연구문제는 다음과 같다. 1. 학생들의 모둠구성을 고려한 수준별 교수․학습 자료를 개발한다. 2. 수준별 학습지를 이용하여 수업을 실시한 결과 학업 성취도에 있어서 집단별(상위집단, 중위집단, 하위집단) 차이를 분석한다. 3. 수준별 학습지를 이용하여 수업을 실시한 결과 수학적 태도에서 집단별(상위집단, 중위집단, 하위집단) 반응을 분석한다. 위의 연구문제를 해결하기 위하여 6학년 학생들을 대상으로 연구자가 재구성한 수준별 학습지를 가지고 세 개 단원에 걸쳐 매 차시 수준별 수업을 실시하였으며, 학업성취도 검사와 수학적 태도 검사에 대한 분석을 실시하였다. 첫째, 수학 학업성취도 사전검사에서는 평균이 거의 같은 동질집단으로 사후 검사를 한 결과 실험반의 평균이 약간 향상된 것으로 나타났으나 t=.35(p=.73)으로 ...
학생 개개인의 특성과 요구를 반영하고 학생들의 학습 의욕과 학력 향상 욕구를 자극하여 전반적인 학력 신장을 꾀하고자 수준별 모둠구성에 수준별 학습지를 이용한 수업에 대한 효과를 연구하였으며 연구문제는 다음과 같다. 1. 학생들의 모둠구성을 고려한 수준별 교수․학습 자료를 개발한다. 2. 수준별 학습지를 이용하여 수업을 실시한 결과 학업 성취도에 있어서 집단별(상위집단, 중위집단, 하위집단) 차이를 분석한다. 3. 수준별 학습지를 이용하여 수업을 실시한 결과 수학적 태도에서 집단별(상위집단, 중위집단, 하위집단) 반응을 분석한다. 위의 연구문제를 해결하기 위하여 6학년 학생들을 대상으로 연구자가 재구성한 수준별 학습지를 가지고 세 개 단원에 걸쳐 매 차시 수준별 수업을 실시하였으며, 학업성취도 검사와 수학적 태도 검사에 대한 분석을 실시하였다. 첫째, 수학 학업성취도 사전검사에서는 평균이 거의 같은 동질집단으로 사후 검사를 한 결과 실험반의 평균이 약간 향상된 것으로 나타났으나 t=.35(p=.73)으로 유의수준 .05에서 두 집단 간에는 통계적으로 유의한 차를 나타내지는 않았다. 이러한 결과는 본 연구의 실험기간이 단기간에 이루어졌기 때문으로 풀이되며, 실험 이후에 실험반의 점수가 더 높은 것으로 보아 더 오랜 기간 실험을 거친다면 의미 있는 결과를 가져올 것으로 보인다. 그러나 이 프로그램이 학업성취집단별 성취정도를 t-검증한 결과는 중위와 하위 집단 학생들은 통계적으로 의미 있는 차이를 보이지 않았으나 상위집단 학생들에게 수준별 학습지를 이용한 수업이 효과적으로 나타났다. 둘째 수학적 태도검사에 대한 대응표본 t-검증 결과, 사후 검사와 사전 검사 간에 ‘교과에 대한 자아 개념’, ‘교과에 대한 태도,’ ‘교과에 대한 학습습관’에 대한 총합의 평균차가 12%정도 되었으며, 이 점수는 유의수준 .01에서 두 점수 간에 유의미한 차이를 나타내었다. 따라서 이 프로그램이 전체적으로 수학태도에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있다. 위와 같은 연구 결과로부터, 수학 학업 성취도에 있어서는 전체적으로 평균의 향상만 있을 뿐 수준별 학습지를 이용한 수업이 효과가 있다고 판단하기에는 어려움이 있었지만, 상위 집단의 학생들에게는 학업 성취도를 향상시키는데 효과적이었다. 수학적 태도에 있어서는 전체적으로 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있다.
학생 개개인의 특성과 요구를 반영하고 학생들의 학습 의욕과 학력 향상 욕구를 자극하여 전반적인 학력 신장을 꾀하고자 수준별 모둠구성에 수준별 학습지를 이용한 수업에 대한 효과를 연구하였으며 연구문제는 다음과 같다. 1. 학생들의 모둠구성을 고려한 수준별 교수․학습 자료를 개발한다. 2. 수준별 학습지를 이용하여 수업을 실시한 결과 학업 성취도에 있어서 집단별(상위집단, 중위집단, 하위집단) 차이를 분석한다. 3. 수준별 학습지를 이용하여 수업을 실시한 결과 수학적 태도에서 집단별(상위집단, 중위집단, 하위집단) 반응을 분석한다. 위의 연구문제를 해결하기 위하여 6학년 학생들을 대상으로 연구자가 재구성한 수준별 학습지를 가지고 세 개 단원에 걸쳐 매 차시 수준별 수업을 실시하였으며, 학업성취도 검사와 수학적 태도 검사에 대한 분석을 실시하였다. 첫째, 수학 학업성취도 사전검사에서는 평균이 거의 같은 동질집단으로 사후 검사를 한 결과 실험반의 평균이 약간 향상된 것으로 나타났으나 t=.35(p=.73)으로 유의수준 .05에서 두 집단 간에는 통계적으로 유의한 차를 나타내지는 않았다. 이러한 결과는 본 연구의 실험기간이 단기간에 이루어졌기 때문으로 풀이되며, 실험 이후에 실험반의 점수가 더 높은 것으로 보아 더 오랜 기간 실험을 거친다면 의미 있는 결과를 가져올 것으로 보인다. 그러나 이 프로그램이 학업성취집단별 성취정도를 t-검증한 결과는 중위와 하위 집단 학생들은 통계적으로 의미 있는 차이를 보이지 않았으나 상위집단 학생들에게 수준별 학습지를 이용한 수업이 효과적으로 나타났다. 둘째 수학적 태도검사에 대한 대응표본 t-검증 결과, 사후 검사와 사전 검사 간에 ‘교과에 대한 자아 개념’, ‘교과에 대한 태도,’ ‘교과에 대한 학습습관’에 대한 총합의 평균차가 12%정도 되었으며, 이 점수는 유의수준 .01에서 두 점수 간에 유의미한 차이를 나타내었다. 따라서 이 프로그램이 전체적으로 수학태도에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있다. 위와 같은 연구 결과로부터, 수학 학업 성취도에 있어서는 전체적으로 평균의 향상만 있을 뿐 수준별 학습지를 이용한 수업이 효과가 있다고 판단하기에는 어려움이 있었지만, 상위 집단의 학생들에게는 학업 성취도를 향상시키는데 효과적이었다. 수학적 태도에 있어서는 전체적으로 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있다.
The purpose of the study was to examine an effect of classes applying home-school materials by each level to group composition by each level to grope academic achievements over all by reflecting features and demands of each student and stimulating students’ desire for learning and academic improveme...
The purpose of the study was to examine an effect of classes applying home-school materials by each level to group composition by each level to grope academic achievements over all by reflecting features and demands of each student and stimulating students’ desire for learning and academic improvement. The questions of the study were as follows. 1. Develop teaching-learning data by each level, considering students’ group composition. 2. Carry out classes with home-school materials by each level and analyze differences by each group (upper-class group, middle-class group and lower-class group) in academic achievements. 3. Carry out classes with home-school materials by each leveland analyze differences by each group (upper-class group, middle-class group and lower-class group) in an attitude for mathematics. To settle the above questions, the study carried out classes by each level over three units with home-school materials by each level reconstructed by the author for students in the 6th grade, and carried out analysis on tests for academic achievements and mathematic attitude. First, in pretest of mathematic academic achievements, the study carried out posttest in the same group with almost same average. As a result, average of the experimental class was somewhat improved. However, two groups didn’t have significant differences statistically in significant level .05 as t=.35 (p=.73). The study carried out tests for a short time. Considering that the experimental class had higher scores after experimental classes, it is expected that the experimental class will cause more meaningful results if the experimental class is carried out during a longer period. However, when the study carried out t-test for academic achievements by each group, the students in the lower-class group and the middle-class group didn’t have significant differences statistically. However, classes with home-school materials by each level were effective to the students in the upper-class group. Second, the study carried out paired sample t-test for test of mathematic attitude. With regard to ‘self-conception of subjects’, ‘attitude for subjects’ and ‘learning habit of subjects’, the average difference of the sum between post test and pre test was 12 points. The points had significant differences between two points in significant level .01. Therefore, the study could see that the program had an affirmative effect on mathematic attitude over all. With the above results, there were difficulties in judging that classes with home-school materials by each level were effective although the total average was improved in academic achievements in mathematics. However, it was effective in improving academic achievements of the students in the upper-class group. The study could see that the program had an affirmative effect on mathematic attitude over all.
The purpose of the study was to examine an effect of classes applying home-school materials by each level to group composition by each level to grope academic achievements over all by reflecting features and demands of each student and stimulating students’ desire for learning and academic improvement. The questions of the study were as follows. 1. Develop teaching-learning data by each level, considering students’ group composition. 2. Carry out classes with home-school materials by each level and analyze differences by each group (upper-class group, middle-class group and lower-class group) in academic achievements. 3. Carry out classes with home-school materials by each leveland analyze differences by each group (upper-class group, middle-class group and lower-class group) in an attitude for mathematics. To settle the above questions, the study carried out classes by each level over three units with home-school materials by each level reconstructed by the author for students in the 6th grade, and carried out analysis on tests for academic achievements and mathematic attitude. First, in pretest of mathematic academic achievements, the study carried out posttest in the same group with almost same average. As a result, average of the experimental class was somewhat improved. However, two groups didn’t have significant differences statistically in significant level .05 as t=.35 (p=.73). The study carried out tests for a short time. Considering that the experimental class had higher scores after experimental classes, it is expected that the experimental class will cause more meaningful results if the experimental class is carried out during a longer period. However, when the study carried out t-test for academic achievements by each group, the students in the lower-class group and the middle-class group didn’t have significant differences statistically. However, classes with home-school materials by each level were effective to the students in the upper-class group. Second, the study carried out paired sample t-test for test of mathematic attitude. With regard to ‘self-conception of subjects’, ‘attitude for subjects’ and ‘learning habit of subjects’, the average difference of the sum between post test and pre test was 12 points. The points had significant differences between two points in significant level .01. Therefore, the study could see that the program had an affirmative effect on mathematic attitude over all. With the above results, there were difficulties in judging that classes with home-school materials by each level were effective although the total average was improved in academic achievements in mathematics. However, it was effective in improving academic achievements of the students in the upper-class group. The study could see that the program had an affirmative effect on mathematic attitude over all.
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