본 연구는 직업카드분류활동이 초등학교 6학년 학생의 진로의식성숙에 미치는 영향을 알아보는 데 있으며, 이 목적을 달성하기 위하여 두 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 직업카드분류활동이 초등학교 6학년 학생의 진로의식성숙에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 직업카드분류활동에 따른 진로의식성숙 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 로 설정하였다. 본 연구 문제를 해결하기 위한 실험 대상은 연구자가 근무하는 대전광역시에 소재한 D초등학교 6학년 53명이다. 연구자가 임의로 실험집단과 통제집단으로 구분하여 실시하였다. 본 연구의 직업카드분류활동은 실험집단에서 진로의식성숙도 사전검사가 끝난 후 2010년 9월 8일부터 10월 8일까지 주 1회 5회기(1회기 40분 소요)에 걸쳐 재량활동시간에 실시하였고 직업카드 전문가 지침서(김봉환, 조유미, 2003)를 6학년 학생들에게 맞게 재구성하여 교수학습과정안과 학습지를 제작하여 활용하였다. 통제집단에는 아무런 처치도 하지 않았고 실험집단에는 처치도구를 활용한 활동을 하였다. 측정도구로는 Crites(1978)가 개발한 Counseling Form(B-1)을 이현림(1994)이 번안한 ‘진로의식성숙검사’를 사용하여 측정한 후 연구가설을 검증하기 위해 실험집단과 통제집단의 사전, 사후 검사 점수를 평균과 ...
본 연구는 직업카드분류활동이 초등학교 6학년 학생의 진로의식성숙에 미치는 영향을 알아보는 데 있으며, 이 목적을 달성하기 위하여 두 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 직업카드분류활동이 초등학교 6학년 학생의 진로의식성숙에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 직업카드분류활동에 따른 진로의식성숙 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 로 설정하였다. 본 연구 문제를 해결하기 위한 실험 대상은 연구자가 근무하는 대전광역시에 소재한 D초등학교 6학년 53명이다. 연구자가 임의로 실험집단과 통제집단으로 구분하여 실시하였다. 본 연구의 직업카드분류활동은 실험집단에서 진로의식성숙도 사전검사가 끝난 후 2010년 9월 8일부터 10월 8일까지 주 1회 5회기(1회기 40분 소요)에 걸쳐 재량활동시간에 실시하였고 직업카드 전문가 지침서(김봉환, 조유미, 2003)를 6학년 학생들에게 맞게 재구성하여 교수학습과정안과 학습지를 제작하여 활용하였다. 통제집단에는 아무런 처치도 하지 않았고 실험집단에는 처치도구를 활용한 활동을 하였다. 측정도구로는 Crites(1978)가 개발한 Counseling Form(B-1)을 이현림(1994)이 번안한 ‘진로의식성숙검사’를 사용하여 측정한 후 연구가설을 검증하기 위해 실험집단과 통제집단의 사전, 사후 검사 점수를 평균과 표준편차를 구하고 t-검정을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 직업카드분류활동 투입 이후의 실험집단과 통제집단의 진로의식성숙 사후검사 점수의 평균은 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(t=10.359, p<.01). 따라서 사후검사에서 직업카드분류활동을 적용한 집단이 그렇지 않은 집단에 비해 진로의식성숙 평균이 더 높은 것으로 보아, 직업카드분류활동이 초등학생의 진로의식성숙에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 초등학생의 성별에 따른 진로의식성숙의 차이에서 얻은 결과이다. 남학생의 진로의식성숙도 전체 평균은 66.94로 여학생 진로의식성숙도 전체 평균66.30보다 더 높았지만, 이는 통계적으로 유의미한 차이는 아니었다(F=.143, p>.05). 그리고 실험집단의 진로의식성숙도 전체 평균은 70.42은 통제집단의 진로의식성숙도 전체 평균 62.92보다 더 높았다. 이는 통계적으로 유의미한 차이였다(F=.423, p<.01). 성별과 처치여부는 진로의식성숙도 전체에 대해 상호작용효과가 없었다(F=.423, p>.05). 따라서 진로의식성숙은 성별에 따라 차이가 없다는 것을 확인 할 수 있었다. 본 연구의 결과를 토대로 후속 되어야 할 연구를 위해 다음과 같이 제언하고자 한다. 본 연구에서 활용한 직업카드분류활동 프로그램은 진로의식성숙에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나 진로의식성숙의 하위요인 중 진로성향도를 제외한 다른 하위요인에는 유의미한 효과가 없는 것으로 나타났다. 이것은 프로그램의 내용구성에서 각 하위요인을 고려하지 못한 프로그램 구성 때문인 것과 직업카드분류활동 프로그램의 총 회기 시간이 부족한 것으로 추정되어진다. 따라서 후속연구에서는 하위요인과 총 회기를 고려한 진로상담 프로그램의 구성이 필요할 것이다. 둘째, 직업카드분류활동을 통한 진로의식성숙은 성별에 따른 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났으므로 초등학교 시기에는 성별을 고려하지 않고 학년성에 맞는 직업카드분류활동 프로그램의 구성이 필요할 것이다.
본 연구는 직업카드분류활동이 초등학교 6학년 학생의 진로의식성숙에 미치는 영향을 알아보는 데 있으며, 이 목적을 달성하기 위하여 두 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 직업카드분류활동이 초등학교 6학년 학생의 진로의식성숙에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 직업카드분류활동에 따른 진로의식성숙 정도는 성별에 따라 차이가 있는가? 로 설정하였다. 본 연구 문제를 해결하기 위한 실험 대상은 연구자가 근무하는 대전광역시에 소재한 D초등학교 6학년 53명이다. 연구자가 임의로 실험집단과 통제집단으로 구분하여 실시하였다. 본 연구의 직업카드분류활동은 실험집단에서 진로의식성숙도 사전검사가 끝난 후 2010년 9월 8일부터 10월 8일까지 주 1회 5회기(1회기 40분 소요)에 걸쳐 재량활동시간에 실시하였고 직업카드 전문가 지침서(김봉환, 조유미, 2003)를 6학년 학생들에게 맞게 재구성하여 교수학습과정안과 학습지를 제작하여 활용하였다. 통제집단에는 아무런 처치도 하지 않았고 실험집단에는 처치도구를 활용한 활동을 하였다. 측정도구로는 Crites(1978)가 개발한 Counseling Form(B-1)을 이현림(1994)이 번안한 ‘진로의식성숙검사’를 사용하여 측정한 후 연구가설을 검증하기 위해 실험집단과 통제집단의 사전, 사후 검사 점수를 평균과 표준편차를 구하고 t-검정을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 직업카드분류활동 투입 이후의 실험집단과 통제집단의 진로의식성숙 사후검사 점수의 평균은 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(t=10.359, p<.01). 따라서 사후검사에서 직업카드분류활동을 적용한 집단이 그렇지 않은 집단에 비해 진로의식성숙 평균이 더 높은 것으로 보아, 직업카드분류활동이 초등학생의 진로의식성숙에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 초등학생의 성별에 따른 진로의식성숙의 차이에서 얻은 결과이다. 남학생의 진로의식성숙도 전체 평균은 66.94로 여학생 진로의식성숙도 전체 평균66.30보다 더 높았지만, 이는 통계적으로 유의미한 차이는 아니었다(F=.143, p>.05). 그리고 실험집단의 진로의식성숙도 전체 평균은 70.42은 통제집단의 진로의식성숙도 전체 평균 62.92보다 더 높았다. 이는 통계적으로 유의미한 차이였다(F=.423, p<.01). 성별과 처치여부는 진로의식성숙도 전체에 대해 상호작용효과가 없었다(F=.423, p>.05). 따라서 진로의식성숙은 성별에 따라 차이가 없다는 것을 확인 할 수 있었다. 본 연구의 결과를 토대로 후속 되어야 할 연구를 위해 다음과 같이 제언하고자 한다. 본 연구에서 활용한 직업카드분류활동 프로그램은 진로의식성숙에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나 진로의식성숙의 하위요인 중 진로성향도를 제외한 다른 하위요인에는 유의미한 효과가 없는 것으로 나타났다. 이것은 프로그램의 내용구성에서 각 하위요인을 고려하지 못한 프로그램 구성 때문인 것과 직업카드분류활동 프로그램의 총 회기 시간이 부족한 것으로 추정되어진다. 따라서 후속연구에서는 하위요인과 총 회기를 고려한 진로상담 프로그램의 구성이 필요할 것이다. 둘째, 직업카드분류활동을 통한 진로의식성숙은 성별에 따른 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났으므로 초등학교 시기에는 성별을 고려하지 않고 학년성에 맞는 직업카드분류활동 프로그램의 구성이 필요할 것이다.
This study looks in the effect of vocational card sort activity on career awareness maturity of 6th grade elementary students. To reach this objective, the following study issues were plotted. First, what kind of effect does the effect of vocational card sort activity have on career awareness maturi...
This study looks in the effect of vocational card sort activity on career awareness maturity of 6th grade elementary students. To reach this objective, the following study issues were plotted. First, what kind of effect does the effect of vocational card sort activity have on career awareness maturity of 6th grade elementary students? Second, is there difference by gender in the degree of career awareness maturity by vocational card sort activity? The experiment subject to solve the problems of this study was 53 elementary 6th graders located in Daejeon City where the researchers work. The researcher conducted the research by randomly classifying the experimental group and comparative group. Vocational card sort activity in this study was conducted in extra-curricular time after a pre-examination of career awareness maturity on the experimental group was done. The activity was a total of 5 times (40 minutes per time) which was conducted once a week starting from September 8th 2010 to October 8th and a job card expert reference (Kim Bong Hwan, Jo Yoo Mi) was reformed to suit the students, being made into teacher learning curriculums and study materials. No handling was done to the comparative group, but activity of using handling tool to the experimental group was done. ‘Career awareness maturity test,’ which Lee Hyun Lim (1994) adapted the Counseling Form (B-1) that Crites (1978) developed, was used as the measuring tool. After measurement, average and standard deviation of before and after the test of the experimental and control group was derived to prove the study hypothesis, and T-test was conducted. The results of this study are as follows. First, it was found that there was statistically significant difference in the average score of the career awareness maturity after-test of the experimental and control group after using vocational card sort activity (t=10.359, p.05). Also, the whole average of career maturity of the experimental group was 70.42 which was higher than the whole average of career maturity of the control group(F=.423, p<.01). It was found that there was no interacting effect on the whole career maturity level of gender and handling availability For further work based on the results of this study, the following should be improved. It was shown that the job card classification activity program that was used in this study had positive effect on career awareness maturity, but it was shown that there was no significant effect on other subordinate factors beside the career tendency level among subordinate factors of career awareness maturity. It is assumed that this is because of the program setting which didn’t consider each subordinate factor in the program content organization and because of scarce total term of the job card classification activity program. Therefore in further studies, organization of career counseling programs considering subordinate factors and total term is needed. Second, it was shown that there was no significant difference in career awareness maturity through job class classification activity by gender. Therefore job class classification activity program fitting grade properties without considering gender in elementary school time is needed.
This study looks in the effect of vocational card sort activity on career awareness maturity of 6th grade elementary students. To reach this objective, the following study issues were plotted. First, what kind of effect does the effect of vocational card sort activity have on career awareness maturity of 6th grade elementary students? Second, is there difference by gender in the degree of career awareness maturity by vocational card sort activity? The experiment subject to solve the problems of this study was 53 elementary 6th graders located in Daejeon City where the researchers work. The researcher conducted the research by randomly classifying the experimental group and comparative group. Vocational card sort activity in this study was conducted in extra-curricular time after a pre-examination of career awareness maturity on the experimental group was done. The activity was a total of 5 times (40 minutes per time) which was conducted once a week starting from September 8th 2010 to October 8th and a job card expert reference (Kim Bong Hwan, Jo Yoo Mi) was reformed to suit the students, being made into teacher learning curriculums and study materials. No handling was done to the comparative group, but activity of using handling tool to the experimental group was done. ‘Career awareness maturity test,’ which Lee Hyun Lim (1994) adapted the Counseling Form (B-1) that Crites (1978) developed, was used as the measuring tool. After measurement, average and standard deviation of before and after the test of the experimental and control group was derived to prove the study hypothesis, and T-test was conducted. The results of this study are as follows. First, it was found that there was statistically significant difference in the average score of the career awareness maturity after-test of the experimental and control group after using vocational card sort activity (t=10.359, p.05). Also, the whole average of career maturity of the experimental group was 70.42 which was higher than the whole average of career maturity of the control group(F=.423, p<.01). It was found that there was no interacting effect on the whole career maturity level of gender and handling availability For further work based on the results of this study, the following should be improved. It was shown that the job card classification activity program that was used in this study had positive effect on career awareness maturity, but it was shown that there was no significant effect on other subordinate factors beside the career tendency level among subordinate factors of career awareness maturity. It is assumed that this is because of the program setting which didn’t consider each subordinate factor in the program content organization and because of scarce total term of the job card classification activity program. Therefore in further studies, organization of career counseling programs considering subordinate factors and total term is needed. Second, it was shown that there was no significant difference in career awareness maturity through job class classification activity by gender. Therefore job class classification activity program fitting grade properties without considering gender in elementary school time is needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.