본 연구의 목적은 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램이 초등학생의 직업가치 추구와 진로인식에 긍정적인 효과가 있는지 밝히는 데 있으며, 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램이 초등학생의 직업가치 추구에 긍정적인 효과가 있는가? 둘째, 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램이 초등학생의 진로인식에 긍정적인 효과가 있는가? 본 연구는 서울시 소재 초등학교 6학년 학생을 대상으로 실험집단(49명)과 통제집단(49명)으로 나누어 실시하였다. 본 연구에 적용한 프로그램은 교육부와 한국직업능력개발원(2018)에서 개발한 ‘반짝반짝 카드’ 및 ‘반짝반짝 카드(진로가치) 활용을 위한 교사용 워크북’을 8회기로 재구성하여 활용하였으며, 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 김남경, 정진철(2018)이 개발한 초등학생용 직업가치관 검사와 한국고용정보원(2008)에서 개발한 진로인식검사도구 중 진로인식척도를 활용하였다. 집단별 사전 직업가치관과 진로인식에 대한 ...
본 연구의 목적은 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램이 초등학생의 직업가치 추구와 진로인식에 긍정적인 효과가 있는지 밝히는 데 있으며, 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램이 초등학생의 직업가치 추구에 긍정적인 효과가 있는가? 둘째, 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램이 초등학생의 진로인식에 긍정적인 효과가 있는가? 본 연구는 서울시 소재 초등학교 6학년 학생을 대상으로 실험집단(49명)과 통제집단(49명)으로 나누어 실시하였다. 본 연구에 적용한 프로그램은 교육부와 한국직업능력개발원(2018)에서 개발한 ‘반짝반짝 카드’ 및 ‘반짝반짝 카드(진로가치) 활용을 위한 교사용 워크북’을 8회기로 재구성하여 활용하였으며, 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 김남경, 정진철(2018)이 개발한 초등학생용 직업가치관 검사와 한국고용정보원(2008)에서 개발한 진로인식검사도구 중 진로인식척도를 활용하였다. 집단별 사전 직업가치관과 진로인식에 대한 동질성 검증을 위하여 독립표본 t-test를 실시하였으며, 프로그램이 끝난 후 사전검사와 동일한 사후검사를 실험집단과 통제집단에 모두 실시하였다. 실험집단 중 8회기에 모두 참여하지 않은 학생(4명)의 사후검사 결과는 제외하고 분석하였다. 자료의 처리는 IBM SPSS Statistics 25.0 통계 프로그램을 활용하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램을 적용한 실험집단은 통제집단에 비해 내재적 직업가치관의 향상에 유의미한 효과가 있었다. 내재적 직업가치관 전체와 하위 영역 중 독창성과 이타성 영역에서 효과가 있었으며 만족성 영역에서는 유의미한 효과가 나타나지 않았다. 또한 외재적 직업가치관 역시 유의미한 효과가 나타나지 않았는데 이는 외재적 직업가치관의 하위 영역인 대가성과 내재적 직업가치관은 부적 상관이 있음을 밝힌 선행 연구 결과와 어느 정도 일치한다고 볼 수 있다. 둘째, 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램을 적용한 실험집단은 통제집단에 비해 진로인식 전체와 진로인식의 하위 영역인 자기이해, 진로태도에서 유의미한 효과가 있었다. 이는 본 프로그램이 초등학생의 진로인식에 효과가 있음을 의미한다. 특히 실험집단의 사전-사후검사 결과 진로태도에 있어서 자기주도성과 진로준비성의 하위 영역 모두에서 그 효과가 있었다. 이는 진로가치를 탐색하는 과정이 초등학생에게 자신의 진로에 대한 능동적인 태도를 기르는데 도움이 되었다고 하겠다. 이상으로 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램이 초등학생의 내재적 직업가치관과 진로인식에 유의미한 효과가 있는 것을 알 수 있었다. 진로가치 카드의 활용을 통하여 교사, 상담가 등 현장전문가들은 학생들이 추구하는 진로가치가 무엇인지 파악하고 진로를 지도하는데 도움을 받을 수 있을 것이다. 본 연구가 현장에서 더 많이 보완 및 활용되어 초등학생의 진로가치 및 진로인식에 긍정적인 향상이 있기를 기대해본다.
본 연구의 목적은 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램이 초등학생의 직업가치 추구와 진로인식에 긍정적인 효과가 있는지 밝히는 데 있으며, 연구의 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램이 초등학생의 직업가치 추구에 긍정적인 효과가 있는가? 둘째, 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램이 초등학생의 진로인식에 긍정적인 효과가 있는가? 본 연구는 서울시 소재 초등학교 6학년 학생을 대상으로 실험집단(49명)과 통제집단(49명)으로 나누어 실시하였다. 본 연구에 적용한 프로그램은 교육부와 한국직업능력개발원(2018)에서 개발한 ‘반짝반짝 카드’ 및 ‘반짝반짝 카드(진로가치) 활용을 위한 교사용 워크북’을 8회기로 재구성하여 활용하였으며, 프로그램의 효과를 검증하기 위하여 김남경, 정진철(2018)이 개발한 초등학생용 직업가치관 검사와 한국고용정보원(2008)에서 개발한 진로인식검사도구 중 진로인식척도를 활용하였다. 집단별 사전 직업가치관과 진로인식에 대한 동질성 검증을 위하여 독립표본 t-test를 실시하였으며, 프로그램이 끝난 후 사전검사와 동일한 사후검사를 실험집단과 통제집단에 모두 실시하였다. 실험집단 중 8회기에 모두 참여하지 않은 학생(4명)의 사후검사 결과는 제외하고 분석하였다. 자료의 처리는 IBM SPSS Statistics 25.0 통계 프로그램을 활용하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램을 적용한 실험집단은 통제집단에 비해 내재적 직업가치관의 향상에 유의미한 효과가 있었다. 내재적 직업가치관 전체와 하위 영역 중 독창성과 이타성 영역에서 효과가 있었으며 만족성 영역에서는 유의미한 효과가 나타나지 않았다. 또한 외재적 직업가치관 역시 유의미한 효과가 나타나지 않았는데 이는 외재적 직업가치관의 하위 영역인 대가성과 내재적 직업가치관은 부적 상관이 있음을 밝힌 선행 연구 결과와 어느 정도 일치한다고 볼 수 있다. 둘째, 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램을 적용한 실험집단은 통제집단에 비해 진로인식 전체와 진로인식의 하위 영역인 자기이해, 진로태도에서 유의미한 효과가 있었다. 이는 본 프로그램이 초등학생의 진로인식에 효과가 있음을 의미한다. 특히 실험집단의 사전-사후검사 결과 진로태도에 있어서 자기주도성과 진로준비성의 하위 영역 모두에서 그 효과가 있었다. 이는 진로가치를 탐색하는 과정이 초등학생에게 자신의 진로에 대한 능동적인 태도를 기르는데 도움이 되었다고 하겠다. 이상으로 진로가치 카드를 활용한 진로지도 프로그램이 초등학생의 내재적 직업가치관과 진로인식에 유의미한 효과가 있는 것을 알 수 있었다. 진로가치 카드의 활용을 통하여 교사, 상담가 등 현장전문가들은 학생들이 추구하는 진로가치가 무엇인지 파악하고 진로를 지도하는데 도움을 받을 수 있을 것이다. 본 연구가 현장에서 더 많이 보완 및 활용되어 초등학생의 진로가치 및 진로인식에 긍정적인 향상이 있기를 기대해본다.
The purpose of this study is to find out if the career guidance program using the career value card has a positive effect on the career value and career awareness of elementary school students. In order to achieve the purpose of this study, the following research questions were set. First, does ...
The purpose of this study is to find out if the career guidance program using the career value card has a positive effect on the career value and career awareness of elementary school students. In order to achieve the purpose of this study, the following research questions were set. First, does a career guidance program that uses career value cards have a positive effect on the occupational value of elementary school students? Second, does a career guidance program that uses career value cards have a positive effect on the career awareness of elementary school students? The study classified 6th grade elementary school students in Seoul into the experiment group(49 students) and the control group(49 students). The program applied to this study was reconstructed into 8 sessions of 'Twinkle Cards' and 'Teacher's Workbook for Using Career Values' developed by the Ministry of Education and Korea Research Institute for Vocational Education & Training(2018). As a test tool used to verify the effectiveness of this program, a career awareness scale was used among the career awareness test tools developed by the Korea employment information service(2008), and the occupational value examination was used for the elementary school students' occupational value examination developed by Kim Nam-kyung and Jeong Jin-cheol(2018). Independent sample t-tests were conducted to verify homogeneity of group prior occupational values and career awareness, after the end of the program, the same post tests as the pretests were performed in both the experimental and control groups. The post-testing results of the four students who did not participate in all eight sessions of the experimental group were analyzed. The data was processed using the IBM SPSS Statistics 25.0 statistics program. The results are as follows. First, the experimental group applying the career guidance program using the career value card had a significant effect on the improvement of intrinsic occupational values compared to the control group. It was effective in the areas of originality and altruism among sub-fields of intrinsic occupational values and there was no significant effect in the satisfaction area. Also, external occupational values did not show any significant effect. This can be seen to be somewhat in agreement with the results of previous studies, which showed that cost as the sub-domain of external occupational values is inherently negative. Second, the experimental group applying the career guidance program using the career value card had a significant effect on self-understanding and career attitude, which are sub-areas of the whole career awareness and career awareness, compared to the control group. This means that the program is effective for elementary school students' career awareness. In particular, the pre-post test results of the experimental group showed the effect in both the sub-domains of self-directedness and career readiness. As mentioned above, it was found that the career guidance program using the career value card has a significant effect on the intrinsic occupational values and career awareness of elementary school students. It is hoped that this study will be supplemented and utilized more in the field, and that there will be a positive improvement in the career value and career awareness of elementary school students.
The purpose of this study is to find out if the career guidance program using the career value card has a positive effect on the career value and career awareness of elementary school students. In order to achieve the purpose of this study, the following research questions were set. First, does a career guidance program that uses career value cards have a positive effect on the occupational value of elementary school students? Second, does a career guidance program that uses career value cards have a positive effect on the career awareness of elementary school students? The study classified 6th grade elementary school students in Seoul into the experiment group(49 students) and the control group(49 students). The program applied to this study was reconstructed into 8 sessions of 'Twinkle Cards' and 'Teacher's Workbook for Using Career Values' developed by the Ministry of Education and Korea Research Institute for Vocational Education & Training(2018). As a test tool used to verify the effectiveness of this program, a career awareness scale was used among the career awareness test tools developed by the Korea employment information service(2008), and the occupational value examination was used for the elementary school students' occupational value examination developed by Kim Nam-kyung and Jeong Jin-cheol(2018). Independent sample t-tests were conducted to verify homogeneity of group prior occupational values and career awareness, after the end of the program, the same post tests as the pretests were performed in both the experimental and control groups. The post-testing results of the four students who did not participate in all eight sessions of the experimental group were analyzed. The data was processed using the IBM SPSS Statistics 25.0 statistics program. The results are as follows. First, the experimental group applying the career guidance program using the career value card had a significant effect on the improvement of intrinsic occupational values compared to the control group. It was effective in the areas of originality and altruism among sub-fields of intrinsic occupational values and there was no significant effect in the satisfaction area. Also, external occupational values did not show any significant effect. This can be seen to be somewhat in agreement with the results of previous studies, which showed that cost as the sub-domain of external occupational values is inherently negative. Second, the experimental group applying the career guidance program using the career value card had a significant effect on self-understanding and career attitude, which are sub-areas of the whole career awareness and career awareness, compared to the control group. This means that the program is effective for elementary school students' career awareness. In particular, the pre-post test results of the experimental group showed the effect in both the sub-domains of self-directedness and career readiness. As mentioned above, it was found that the career guidance program using the career value card has a significant effect on the intrinsic occupational values and career awareness of elementary school students. It is hoped that this study will be supplemented and utilized more in the field, and that there will be a positive improvement in the career value and career awareness of elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.