정보기술의 발달로 인한 인터넷의 등장으로 인터넷을 이용한 전자상거래의 확산은 시·공간에 제약이 없는 새로운 시장이 형성되었다. 2009년 5월 전체 가구의 80% 이상이 가구 내에서 초고속 인터넷에 접속할 수 있는 환경을 갖추고 있으며, 인터넷 이용자수는 인구의 77.2%에 육박한다. 그 중 인터넷 쇼핑몰 이용률은 62.3%, 인터넷 이용자의 86.7%가 향후 인터넷 쇼핑몰을 이용할 의향이 있는 것으로 나타나 인터넷 쇼핑몰을 통한 전자상거래는 기업, 소비자, 정부에 많은 영향을 끼치고 있으며, 그 규모도 점차 증대되고 있다. 따라서 본 연구에서는 고객만족에 영향을 주는 인터넷 쇼핑몰의 마케팅 특성에 대한 선행연구를 통해 고찰하여 크게 사이트 편리성, 사이트안정성, 가격저렴성, 제품다양성, ...
정보기술의 발달로 인한 인터넷의 등장으로 인터넷을 이용한 전자상거래의 확산은 시·공간에 제약이 없는 새로운 시장이 형성되었다. 2009년 5월 전체 가구의 80% 이상이 가구 내에서 초고속 인터넷에 접속할 수 있는 환경을 갖추고 있으며, 인터넷 이용자수는 인구의 77.2%에 육박한다. 그 중 인터넷 쇼핑몰 이용률은 62.3%, 인터넷 이용자의 86.7%가 향후 인터넷 쇼핑몰을 이용할 의향이 있는 것으로 나타나 인터넷 쇼핑몰을 통한 전자상거래는 기업, 소비자, 정부에 많은 영향을 끼치고 있으며, 그 규모도 점차 증대되고 있다. 따라서 본 연구에서는 고객만족에 영향을 주는 인터넷 쇼핑몰의 마케팅 특성에 대한 선행연구를 통해 고찰하여 크게 사이트 편리성, 사이트안정성, 가격저렴성, 제품다양성, 상호작용성, 재미 및 즐거움, 사이트 디자인 등 7가지로 제시하였고, 그 특성이 고객만족, 고객충성도 및 재구매의도에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 분석하였다. 이론적 배경을 국내외문헌을 통해 정리하였고, 이를 토대로 연구가설을 설정하고, 설문지를 작성하여 인터넷 쇼핑몰에서 상품 및 서비스를 구매한 경험이 있는 대상을 설문조사하였다. 설문조사를 통하여 얻어진 결과는 자료 분석을 위하여 통계패키지 SPSS 13.0을 이용하여 데이터 코딩과정을 거친 후 빈도분석, 요인분석, 타당도 분석과 신뢰도 분석, 일원변량분석 상관관계분석, 단순 및 다중회귀분석을 실시하였다. 연구모형 및 가설은 인터넷 쇼핑몰 마케팅 특성은 고객만족에 영향을 미친다는 가설1에 대해 7개의 각 특성별 하위가설들을 설정하였으며, 인터넷 쇼핑몰에서 형성된 고객만족과 고객충성도, 재구매의도의 각각 상관관계에 대해 4개의 가설을 추가로 설정하여 분석하였다. 연구가설에 대한 검증결과로 인터넷 쇼핑몰 마케팅 특성 중 사이트 편리성, 가격저렴성, 제품다양성, 상호작용성, 사이트 디자인 등이 고객만족에 긍정적 영향을 미치는 예측 요인으로 나타났다. 그에 반해 사이트안정성, 재미 및 즐거움은 고객만족에 긍정적 영향을 미친다는 가설들은 기각되었다. 또한 인터넷 쇼핑몰에서 형성된 고객만족이 높을수록 고객충성도, 재구매의도에 긍정적인 영향을 받으며, 인터넷 쇼핑몰에서 형성된 고객충성도는 재구매의도에 긍정적인 영향을 미친다는 점을 규명하였고, 인터넷 쇼핑몰에서 형성된 고객만족과 고객충성도가 높을수록 재구매의도 높아짐을 알 수 있어, 인터넷 쇼핑몰에서 형성된 고객만족과 고객충성도는 재구매의도에 긍정적인 영향을 미친다는 점도 규명하였다. 본 연구는 인터넷 쇼핑몰의 각 마케팅 특성 중 고객만족을 이끌어낼 수 있는 요소에 대한 가설설정 및 연구결과를 통하여 인터넷 쇼핑몰 기업의 차별화된 마케팅 전략수립을 제시함과 동시에 고객만족을 통해 고객충성도와 재구매의도를 증가시켜, 인터넷 쇼핑몰 기업의 성과를 높일 뿐만 아니라 장기적으로 기업의 수익성을 높이는 결과를 가져올 수 있다는 것을 시사하고 있다.
정보기술의 발달로 인한 인터넷의 등장으로 인터넷을 이용한 전자상거래의 확산은 시·공간에 제약이 없는 새로운 시장이 형성되었다. 2009년 5월 전체 가구의 80% 이상이 가구 내에서 초고속 인터넷에 접속할 수 있는 환경을 갖추고 있으며, 인터넷 이용자수는 인구의 77.2%에 육박한다. 그 중 인터넷 쇼핑몰 이용률은 62.3%, 인터넷 이용자의 86.7%가 향후 인터넷 쇼핑몰을 이용할 의향이 있는 것으로 나타나 인터넷 쇼핑몰을 통한 전자상거래는 기업, 소비자, 정부에 많은 영향을 끼치고 있으며, 그 규모도 점차 증대되고 있다. 따라서 본 연구에서는 고객만족에 영향을 주는 인터넷 쇼핑몰의 마케팅 특성에 대한 선행연구를 통해 고찰하여 크게 사이트 편리성, 사이트안정성, 가격저렴성, 제품다양성, 상호작용성, 재미 및 즐거움, 사이트 디자인 등 7가지로 제시하였고, 그 특성이 고객만족, 고객충성도 및 재구매의도에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 분석하였다. 이론적 배경을 국내외문헌을 통해 정리하였고, 이를 토대로 연구가설을 설정하고, 설문지를 작성하여 인터넷 쇼핑몰에서 상품 및 서비스를 구매한 경험이 있는 대상을 설문조사하였다. 설문조사를 통하여 얻어진 결과는 자료 분석을 위하여 통계패키지 SPSS 13.0을 이용하여 데이터 코딩과정을 거친 후 빈도분석, 요인분석, 타당도 분석과 신뢰도 분석, 일원변량분석 상관관계분석, 단순 및 다중회귀분석을 실시하였다. 연구모형 및 가설은 인터넷 쇼핑몰 마케팅 특성은 고객만족에 영향을 미친다는 가설1에 대해 7개의 각 특성별 하위가설들을 설정하였으며, 인터넷 쇼핑몰에서 형성된 고객만족과 고객충성도, 재구매의도의 각각 상관관계에 대해 4개의 가설을 추가로 설정하여 분석하였다. 연구가설에 대한 검증결과로 인터넷 쇼핑몰 마케팅 특성 중 사이트 편리성, 가격저렴성, 제품다양성, 상호작용성, 사이트 디자인 등이 고객만족에 긍정적 영향을 미치는 예측 요인으로 나타났다. 그에 반해 사이트안정성, 재미 및 즐거움은 고객만족에 긍정적 영향을 미친다는 가설들은 기각되었다. 또한 인터넷 쇼핑몰에서 형성된 고객만족이 높을수록 고객충성도, 재구매의도에 긍정적인 영향을 받으며, 인터넷 쇼핑몰에서 형성된 고객충성도는 재구매의도에 긍정적인 영향을 미친다는 점을 규명하였고, 인터넷 쇼핑몰에서 형성된 고객만족과 고객충성도가 높을수록 재구매의도 높아짐을 알 수 있어, 인터넷 쇼핑몰에서 형성된 고객만족과 고객충성도는 재구매의도에 긍정적인 영향을 미친다는 점도 규명하였다. 본 연구는 인터넷 쇼핑몰의 각 마케팅 특성 중 고객만족을 이끌어낼 수 있는 요소에 대한 가설설정 및 연구결과를 통하여 인터넷 쇼핑몰 기업의 차별화된 마케팅 전략수립을 제시함과 동시에 고객만족을 통해 고객충성도와 재구매의도를 증가시켜, 인터넷 쇼핑몰 기업의 성과를 높일 뿐만 아니라 장기적으로 기업의 수익성을 높이는 결과를 가져올 수 있다는 것을 시사하고 있다.
With the development of information technology with the advent of the Internet, the proliferation of e-commerce using the Internet for the time and space constraints do not have formed a new market. May 2009 over 80% of all households in the high-speed Internet access to households are equipped with...
With the development of information technology with the advent of the Internet, the proliferation of e-commerce using the Internet for the time and space constraints do not have formed a new market. May 2009 over 80% of all households in the high-speed Internet access to households are equipped with the environment, 77.2 percent of the population of Internet users is approaching. The utilization of the Internet shopping mall that 62.3%, 86.7% of Internet users willing to use Internet shopping mall in the future appear to exist through the e-commerce, Internet shopping malls to corporations, consumers, government influence is more, the scale is growing can. But Internet shopping is exacerbated competition between the manufacturers of the listed market is mainly price competition also increased, but profitability is a poor situation. Therefore, the existing management of the Internet shopping mall to escape the way access is required, and an outward growth is important, but internally, acquire new customers, along with the maintenance of the existing customer base, according to the scheme to ensure profitability is necessary. In this study, affects customer satisfaction marketing characteristics of Internet shopping through the review of previous studies on the ease of larger sites, site stability, gagyeokjeoryeomseong, product diversity, interactivity, fun and enjoyment, including site design, 7 kind presented by its attributes, and customer satisfaction, customer loyalty and influence on repurchase about what was analyzed. By the international literature on the theoretical background, and a set of hypotheses based on this study and complete a questionnaire on the Internet shopping experience in purchasing goods and services were the target of the survey. The results of the survey to analyze the data using SPSS 13.0 statistical package for data after the process of coding, frequency analysis, factor analysis, validity analysis and reliability analysis, correlation analysis, ANOVA, simple and multiple regression analysis was. The research model and hypotheses on the internet shopping market characteristics affect customer satisfaction for the hypothesis that a sub-hypothesis 7 was set for each Attribute, Internet shopping is formed in customer satisfaction and customer loyalty, repurchase, respectively, the correlation of One hypothesis for the four additional sets were analyzed. Hypothesis test results for the marketing aspect of Internet shopping site usability, gagyeokjeoryeomseong, product diversity, interactivity, site design and positive impact on customer satisfaction were predictors. In contrast, site safety, fun and enjoyment has a positive impact on customer satisfaction, the hypothesis was also rejected. Internet shopping is formed from the higher customer satisfaction, customer loyalty, repurchase, receives a positive impact on the Internet, formed at the mall for customer loyalty, repurchase intention and positive impacts that were identified, formed by the Internet shopping mall customers satisfaction and customer loyalty, repurchase, the higher the indium can tell, the Internet shopping mall on customer satisfaction and customer loyalty is formed in the visitation of the positive influences on the viscosity was determined. In this study, internet shopping mall characteristics of each marketing element of the customer satisfaction can lead to a hypothesis for the study through the Internet shopping mall and a differentiated marketing strategy of companies provide customer loyalty through customer satisfaction, while the re increasing degree, as well as improve the performance of Internet shopping company in the long term to increase the profitability of companies that you can get the results suggest.
With the development of information technology with the advent of the Internet, the proliferation of e-commerce using the Internet for the time and space constraints do not have formed a new market. May 2009 over 80% of all households in the high-speed Internet access to households are equipped with the environment, 77.2 percent of the population of Internet users is approaching. The utilization of the Internet shopping mall that 62.3%, 86.7% of Internet users willing to use Internet shopping mall in the future appear to exist through the e-commerce, Internet shopping malls to corporations, consumers, government influence is more, the scale is growing can. But Internet shopping is exacerbated competition between the manufacturers of the listed market is mainly price competition also increased, but profitability is a poor situation. Therefore, the existing management of the Internet shopping mall to escape the way access is required, and an outward growth is important, but internally, acquire new customers, along with the maintenance of the existing customer base, according to the scheme to ensure profitability is necessary. In this study, affects customer satisfaction marketing characteristics of Internet shopping through the review of previous studies on the ease of larger sites, site stability, gagyeokjeoryeomseong, product diversity, interactivity, fun and enjoyment, including site design, 7 kind presented by its attributes, and customer satisfaction, customer loyalty and influence on repurchase about what was analyzed. By the international literature on the theoretical background, and a set of hypotheses based on this study and complete a questionnaire on the Internet shopping experience in purchasing goods and services were the target of the survey. The results of the survey to analyze the data using SPSS 13.0 statistical package for data after the process of coding, frequency analysis, factor analysis, validity analysis and reliability analysis, correlation analysis, ANOVA, simple and multiple regression analysis was. The research model and hypotheses on the internet shopping market characteristics affect customer satisfaction for the hypothesis that a sub-hypothesis 7 was set for each Attribute, Internet shopping is formed in customer satisfaction and customer loyalty, repurchase, respectively, the correlation of One hypothesis for the four additional sets were analyzed. Hypothesis test results for the marketing aspect of Internet shopping site usability, gagyeokjeoryeomseong, product diversity, interactivity, site design and positive impact on customer satisfaction were predictors. In contrast, site safety, fun and enjoyment has a positive impact on customer satisfaction, the hypothesis was also rejected. Internet shopping is formed from the higher customer satisfaction, customer loyalty, repurchase, receives a positive impact on the Internet, formed at the mall for customer loyalty, repurchase intention and positive impacts that were identified, formed by the Internet shopping mall customers satisfaction and customer loyalty, repurchase, the higher the indium can tell, the Internet shopping mall on customer satisfaction and customer loyalty is formed in the visitation of the positive influences on the viscosity was determined. In this study, internet shopping mall characteristics of each marketing element of the customer satisfaction can lead to a hypothesis for the study through the Internet shopping mall and a differentiated marketing strategy of companies provide customer loyalty through customer satisfaction, while the re increasing degree, as well as improve the performance of Internet shopping company in the long term to increase the profitability of companies that you can get the results suggest.
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