본 연구는 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 중․고등학생의 역할기대와 역할수행 지각을 알아보고자 하였다. 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 선정하였다. 연구문제는 ‘첫째, 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 중․고등학생의 역할기대는 차이가 있는가?’와 ‘둘째, 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 중․고등학생의 역할수행 지각은 차이가 있는가?’이다. 교사의 상담활동은 학습문제 상담, 성격문제 상담, 문제행동 상담, 진로문제 상담, 성문제 상담, 상담자 자질의 6개 항목으로 세분화하여 살펴보았으며, 성별, 학교급 별로도 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 학생들의 역할기대와 역할수행 지각을 비교해보았다. 본 연구의 대상은 광주광역시에 소재하고 있는 중․고등학교 가운데 전문상담교사가 배치되어 있는 중학교 3개교, 고등학교 3개교의 학생 240명이다. 각 학교별로 남학생 20명, 여학생 20명으로 40명씩 설문지를 배부하였으며, 각 학교의 전문상담교사가 배부 및 회수에 도움을 주었다. 본 연구에서 사용된 설문지는 서주희(2005)의 설문지를 기초로 하여 중․고등학생의 수준에 맞게 수정․보완하였다. 서주희(2005)의 설문지는 담임교사의 상담활동에 대한 역할기대와 역할수행 지각을 알아보기 위한 것이므로, 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 역할기대와 역할수행 지각을 비교, 분석하기 위해 담임교사와 전문상담교사의 상담활동을 묻는 문항을 동일하게 제시하였다. 자료의 분석은 설문문항의 신뢰도 검증을 위해 ...
본 연구는 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 중․고등학생의 역할기대와 역할수행 지각을 알아보고자 하였다. 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 선정하였다. 연구문제는 ‘첫째, 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 중․고등학생의 역할기대는 차이가 있는가?’와 ‘둘째, 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 중․고등학생의 역할수행 지각은 차이가 있는가?’이다. 교사의 상담활동은 학습문제 상담, 성격문제 상담, 문제행동 상담, 진로문제 상담, 성문제 상담, 상담자 자질의 6개 항목으로 세분화하여 살펴보았으며, 성별, 학교급 별로도 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 학생들의 역할기대와 역할수행 지각을 비교해보았다. 본 연구의 대상은 광주광역시에 소재하고 있는 중․고등학교 가운데 전문상담교사가 배치되어 있는 중학교 3개교, 고등학교 3개교의 학생 240명이다. 각 학교별로 남학생 20명, 여학생 20명으로 40명씩 설문지를 배부하였으며, 각 학교의 전문상담교사가 배부 및 회수에 도움을 주었다. 본 연구에서 사용된 설문지는 서주희(2005)의 설문지를 기초로 하여 중․고등학생의 수준에 맞게 수정․보완하였다. 서주희(2005)의 설문지는 담임교사의 상담활동에 대한 역할기대와 역할수행 지각을 알아보기 위한 것이므로, 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 역할기대와 역할수행 지각을 비교, 분석하기 위해 담임교사와 전문상담교사의 상담활동을 묻는 문항을 동일하게 제시하였다. 자료의 분석은 설문문항의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach's α 신뢰도 계수를 산정하였고, 빈도분석을 통해 응답자의 일반적 특성을 알아보았다. 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 전체 학생의 역할기대의 차이를 알아보기 위해 대응표본 t 검정을 실시하였다. 상담활동 하위영역 및 성별, 학교급 별 역할기대의 차이를 알아보기 위해서도 대응표본 t 검정을 실시하였다. 또한 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 전체 학생의 역할수행 지각의 차이를 알아보기 위해서 대응표본 t 검정을 실시하였다. 상담활동 하위 영역 및 성별, 학교급 별 역할수행 지각의 차이를 알아보기 위해서도 대응표본 t 검정을 실시하였다. 교사(담임교사와 전문상담교사 전체)의 상담활동에 대한 남녀 학생 간의 역할기대 및 역할수행 지각을 알아보기 위해서는 독립표본 t 검정을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 중․고등학생은 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대해 비슷한 정도의 기대를 하고 있었다. 하위 항목별로는 학습문제 상담 영역은 전문상담교사보다 담임교사에게 높은 기대를 하고 있으며, 상담자 자질에 관련한 항목은 담임교사보다 전문상담교사에게 높은 기대를 하고 있었다. 남학생과 여학생, 중학생과 고등학생도 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대해 비슷한 정도의 기대를 하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 중․고등학생은 담임교사보다 전문상담교사의 상담활동에 대해 더 높은 역할수행 지각을 하고 있었다. 하위 항목 전체에서도 전문상담교사의 상담활동을 더 높이 평가하고 있었으며, 남학생과 여학생, 중학생과 고등학생 모두 담임교사보다 전문상담교사가 상담활동을 더 잘하고 있다고 지각하는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 중․고등학생은 담임교사에게 전문상담교사만큼의 상담활동을 기대하고 있지만, 담임교사의 상담활동은 그들의 기대에 미치지 못하고 있음을 알 수 있었다. 따라서 담임교사는 학생들의 이러한 기대를 알고 상담활동을 소홀히 해서는 안 될 것이다. 반면 전문상담교사의 상담활동에 대한 중․고등학생들의 역할수행 지각이 높게 나타났다는 것은 전문상담교사의 배치를 학교 전체로 확대해야 함을 보여준다. 각 학교마다 전문상담교사가 배치되고 이들이 담임교사의 상담활동에 대해 자문 등을 통해 협력하고, 상호보완적인 관계를 이룬다면 학교상담은 보다 활성화될 수 있을 것이다.
본 연구는 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 중․고등학생의 역할기대와 역할수행 지각을 알아보고자 하였다. 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 선정하였다. 연구문제는 ‘첫째, 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 중․고등학생의 역할기대는 차이가 있는가?’와 ‘둘째, 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 중․고등학생의 역할수행 지각은 차이가 있는가?’이다. 교사의 상담활동은 학습문제 상담, 성격문제 상담, 문제행동 상담, 진로문제 상담, 성문제 상담, 상담자 자질의 6개 항목으로 세분화하여 살펴보았으며, 성별, 학교급 별로도 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 학생들의 역할기대와 역할수행 지각을 비교해보았다. 본 연구의 대상은 광주광역시에 소재하고 있는 중․고등학교 가운데 전문상담교사가 배치되어 있는 중학교 3개교, 고등학교 3개교의 학생 240명이다. 각 학교별로 남학생 20명, 여학생 20명으로 40명씩 설문지를 배부하였으며, 각 학교의 전문상담교사가 배부 및 회수에 도움을 주었다. 본 연구에서 사용된 설문지는 서주희(2005)의 설문지를 기초로 하여 중․고등학생의 수준에 맞게 수정․보완하였다. 서주희(2005)의 설문지는 담임교사의 상담활동에 대한 역할기대와 역할수행 지각을 알아보기 위한 것이므로, 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 역할기대와 역할수행 지각을 비교, 분석하기 위해 담임교사와 전문상담교사의 상담활동을 묻는 문항을 동일하게 제시하였다. 자료의 분석은 설문문항의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach's α 신뢰도 계수를 산정하였고, 빈도분석을 통해 응답자의 일반적 특성을 알아보았다. 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 전체 학생의 역할기대의 차이를 알아보기 위해 대응표본 t 검정을 실시하였다. 상담활동 하위영역 및 성별, 학교급 별 역할기대의 차이를 알아보기 위해서도 대응표본 t 검정을 실시하였다. 또한 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대한 전체 학생의 역할수행 지각의 차이를 알아보기 위해서 대응표본 t 검정을 실시하였다. 상담활동 하위 영역 및 성별, 학교급 별 역할수행 지각의 차이를 알아보기 위해서도 대응표본 t 검정을 실시하였다. 교사(담임교사와 전문상담교사 전체)의 상담활동에 대한 남녀 학생 간의 역할기대 및 역할수행 지각을 알아보기 위해서는 독립표본 t 검정을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 중․고등학생은 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대해 비슷한 정도의 기대를 하고 있었다. 하위 항목별로는 학습문제 상담 영역은 전문상담교사보다 담임교사에게 높은 기대를 하고 있으며, 상담자 자질에 관련한 항목은 담임교사보다 전문상담교사에게 높은 기대를 하고 있었다. 남학생과 여학생, 중학생과 고등학생도 담임교사와 전문상담교사의 상담활동에 대해 비슷한 정도의 기대를 하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 중․고등학생은 담임교사보다 전문상담교사의 상담활동에 대해 더 높은 역할수행 지각을 하고 있었다. 하위 항목 전체에서도 전문상담교사의 상담활동을 더 높이 평가하고 있었으며, 남학생과 여학생, 중학생과 고등학생 모두 담임교사보다 전문상담교사가 상담활동을 더 잘하고 있다고 지각하는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 중․고등학생은 담임교사에게 전문상담교사만큼의 상담활동을 기대하고 있지만, 담임교사의 상담활동은 그들의 기대에 미치지 못하고 있음을 알 수 있었다. 따라서 담임교사는 학생들의 이러한 기대를 알고 상담활동을 소홀히 해서는 안 될 것이다. 반면 전문상담교사의 상담활동에 대한 중․고등학생들의 역할수행 지각이 높게 나타났다는 것은 전문상담교사의 배치를 학교 전체로 확대해야 함을 보여준다. 각 학교마다 전문상담교사가 배치되고 이들이 담임교사의 상담활동에 대해 자문 등을 통해 협력하고, 상호보완적인 관계를 이룬다면 학교상담은 보다 활성화될 수 있을 것이다.
This study aimed to discover secondary school students’ perception of role expectation and role performance regarding the counseling activity of their homeroom teachers and school counselors. With this aim, the study selected the following research questions. The research questions were twofold:...
This study aimed to discover secondary school students’ perception of role expectation and role performance regarding the counseling activity of their homeroom teachers and school counselors. With this aim, the study selected the following research questions. The research questions were twofold: first, “Is there any difference in the secondary school students’ perception of role expectation regarding the counseling activity of homeroom teachers and school counselors?”, and, second, “Is there any difference in the secondary school students’ perception of role performance regarding the counseling activity of homeroom teachers and school counselors?”. The counseling activity of teachers was classified into six items involving learning problem counseling, character problem counseling, problematic behavior counseling, career counseling, sexual issue counseling, and qualifications of a counselor. Also, the secondary school students’ perception of role expectation and role performance regarding the counseling activity of homeroom teachers and school counselors were compared according to gender and school level. The study targeted 240 students in three middle schools and three high schools where school counselors were positioned, from among middle and high schools located in Gwangju City. The study disseminated questionnaires to a group of 40 students, which was made up of 20 boy students and 20 girl students by school, and the school counselors in each school helped to distribute and collect the questionnaires. The questionnaires employed in this study were modified and attuned to the level of secondary school students on the basis of questionnaires by Seo Joo-hee(2005). The questionnaires by Seo Joo-hee(2005) were intended to discover the perception of role expectation and role performance regarding the counseling activity of homeroom teachers; thus, questions asking about the counseling activity of homeroom teachers and school counselors were proposed in the same way in order to compare and analyze the perception of role expectation and role performance regarding the counseling activity of homeroom teachers and school counselors. As to data analysis, the study calculated Cronbach's α reliability coefficient in order to verify the reliability of questions and looked into the general characteristics of respondents through a frequency analysis. With a view to identifying any difference in the whole group of students' role expectation regarding the counseling activity of homeroom teachers and school counselors, the study conducted a paired sample t-test. Also, the study undertook a paired sample t-test in order to discover any difference in role expectation according to the sub-area of counseling activity, gender, and school level. The study applied the paired sample t-test also to examine any difference in the whole group of students’ perception of role performance regarding the counseling activity of homeroom teachers and school counselors. Meanwhile, the study carried out an independent sample t-test so as to seek the perception of role expectation and role performance between boy and girl students regarding the counseling activity of teachers(the total of homeroom teachers and school counselors). The results of this study included the following. First, secondary school students had a similar level of expectation about the counseling activity of homeroom teachers and school counselors. According to sub-area, the students had a higher expectation of homeroom teachers than school counselors in terms of learning problem counseling, whereas they assumed a higher expectation of school counselors than homeroom teachers in light of the qualifications of a counselor. Boy students and girl students and middle school students and high school students appeared to have a similar level of expectationabout the counseling activity of homeroom teachers and school counselors. Second, secondary school students had a higher perception of role performance regarding the counseling activity of homeroom teachers compared to school counselors. In all sub-areas, they evaluated the counseling activity of school counselors more highly, and all of the boy students and girl students and middle school students and high school students were shown to recognize that school counselors excelled versus homeroom teachers in the counseling activity. Given the above results, secondary school students were expecting an equivalent level of counseling activity from homeroom teachers as from school counselors; however, the counseling activity of homeroom teachers fell short of their expectations. Accordingly, homeroom teachers should not be negligent in their counseling activities, keeping in mind the students' expectations. On the other hand, the secondary school students’ higher perception of role performance regarding the counseling activity of school counselors implies that the placement of school counselors should be extended to entire schools. Provided that school counselors are positioned in each school, and that they cooperate with homeroom teachers through the homeroom teachers’ advice about counseling activities and form a mutually complementary relationship, school counseling will be promoted more than ever.
This study aimed to discover secondary school students’ perception of role expectation and role performance regarding the counseling activity of their homeroom teachers and school counselors. With this aim, the study selected the following research questions. The research questions were twofold: first, “Is there any difference in the secondary school students’ perception of role expectation regarding the counseling activity of homeroom teachers and school counselors?”, and, second, “Is there any difference in the secondary school students’ perception of role performance regarding the counseling activity of homeroom teachers and school counselors?”. The counseling activity of teachers was classified into six items involving learning problem counseling, character problem counseling, problematic behavior counseling, career counseling, sexual issue counseling, and qualifications of a counselor. Also, the secondary school students’ perception of role expectation and role performance regarding the counseling activity of homeroom teachers and school counselors were compared according to gender and school level. The study targeted 240 students in three middle schools and three high schools where school counselors were positioned, from among middle and high schools located in Gwangju City. The study disseminated questionnaires to a group of 40 students, which was made up of 20 boy students and 20 girl students by school, and the school counselors in each school helped to distribute and collect the questionnaires. The questionnaires employed in this study were modified and attuned to the level of secondary school students on the basis of questionnaires by Seo Joo-hee(2005). The questionnaires by Seo Joo-hee(2005) were intended to discover the perception of role expectation and role performance regarding the counseling activity of homeroom teachers; thus, questions asking about the counseling activity of homeroom teachers and school counselors were proposed in the same way in order to compare and analyze the perception of role expectation and role performance regarding the counseling activity of homeroom teachers and school counselors. As to data analysis, the study calculated Cronbach's α reliability coefficient in order to verify the reliability of questions and looked into the general characteristics of respondents through a frequency analysis. With a view to identifying any difference in the whole group of students' role expectation regarding the counseling activity of homeroom teachers and school counselors, the study conducted a paired sample t-test. Also, the study undertook a paired sample t-test in order to discover any difference in role expectation according to the sub-area of counseling activity, gender, and school level. The study applied the paired sample t-test also to examine any difference in the whole group of students’ perception of role performance regarding the counseling activity of homeroom teachers and school counselors. Meanwhile, the study carried out an independent sample t-test so as to seek the perception of role expectation and role performance between boy and girl students regarding the counseling activity of teachers(the total of homeroom teachers and school counselors). The results of this study included the following. First, secondary school students had a similar level of expectation about the counseling activity of homeroom teachers and school counselors. According to sub-area, the students had a higher expectation of homeroom teachers than school counselors in terms of learning problem counseling, whereas they assumed a higher expectation of school counselors than homeroom teachers in light of the qualifications of a counselor. Boy students and girl students and middle school students and high school students appeared to have a similar level of expectationabout the counseling activity of homeroom teachers and school counselors. Second, secondary school students had a higher perception of role performance regarding the counseling activity of homeroom teachers compared to school counselors. In all sub-areas, they evaluated the counseling activity of school counselors more highly, and all of the boy students and girl students and middle school students and high school students were shown to recognize that school counselors excelled versus homeroom teachers in the counseling activity. Given the above results, secondary school students were expecting an equivalent level of counseling activity from homeroom teachers as from school counselors; however, the counseling activity of homeroom teachers fell short of their expectations. Accordingly, homeroom teachers should not be negligent in their counseling activities, keeping in mind the students' expectations. On the other hand, the secondary school students’ higher perception of role performance regarding the counseling activity of school counselors implies that the placement of school counselors should be extended to entire schools. Provided that school counselors are positioned in each school, and that they cooperate with homeroom teachers through the homeroom teachers’ advice about counseling activities and form a mutually complementary relationship, school counseling will be promoted more than ever.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.