대학도서관은 새로운 환경에 대한 이용자의 이해를 돕고, 도서관 콘텐츠 확충과 이용자 서비스의 다각화 등을 도모하고 있다. 2000년대 초 블로그의 등장 이후, 대학도서관은 이용자와의 커뮤니케이션, 정보자료에 대한 접근, 정보 봉사의 확대를 위한 수단으로 블로그를 적극 활용하고 있다. 본 연구의 목적은 대학도서관 블로그의 운영 및 관리 현황을 조사․분석하고 이를 활성화할 수 있는 방안을 제시하는데 있다. 이를 위한 연구방법으로는 첫째,...
대학도서관은 새로운 환경에 대한 이용자의 이해를 돕고, 도서관 콘텐츠 확충과 이용자 서비스의 다각화 등을 도모하고 있다. 2000년대 초 블로그의 등장 이후, 대학도서관은 이용자와의 커뮤니케이션, 정보자료에 대한 접근, 정보 봉사의 확대를 위한 수단으로 블로그를 적극 활용하고 있다. 본 연구의 목적은 대학도서관 블로그의 운영 및 관리 현황을 조사․분석하고 이를 활성화할 수 있는 방안을 제시하는데 있다. 이를 위한 연구방법으로는 첫째, 이전까지 이루어진 도서관 블로그와 관련된 선행 연구를 분석하여 이론적 배경을 살펴보았다. 둘째, 현재 운영되고 있는 국내 대학도서관 블로그 가운데 방문자 수가 가장 많은 도서관 블로그의 콘텐츠를 조사․분석하였다. 셋째, 대학도서관 블로그를 운영하는 사서들을 대상으로 설문조사를 수행하여 운영 및 관리에 대한 현황과 문제점을 파악하였다. 이와 같은 조사․분석을 통해 대학도서관의 블로그가 당면하고 있는 문제점으로 전담인력, 커뮤니케이션, 정보의 다양성과 품질, 정보의 최신성, 홍보, 운영자 교육 등과 관련된 문제를 파악하였다. 이에 본 연구에서는 대학도서관 블로그의 활성화 방안을 다음과 같이 제안한다. 첫째, 대학도서관 블로그는 운영 및 관리적인 측면에서 전담 인력의 확보에 대한 지원이 이루어져야 할 것이다. 신속한 업데이트와 관리를 위하여 블로그만을 위한 전담인력이 지원되어 정보의 최신성을 유지하고, 개선사항 및 문제점을 빠른 시간 내에 해결함에 따라 대학도서관 블로그의 활성화를 기대할 수 있다. 둘째, 대학도서관 블로그가 활성화되기 위해서는 이용자와의 커뮤니케이션이 지속적으로 이루어져야 한다. 이용자와의 효과적인 커뮤니케이션 수단으로 자리 잡기 위해서는 페이스북, 트위터 등의 서비스를 추가적으로 제공함으로서 이용자들의 요구에 신속하게 대응하고, 활발한 의견교환이 이루어질 수 있도록 노력해야 한다. 셋째, 대학도서관 블로그는 다양하고 활용도가 높은 콘텐츠 개발이 계속적으로 이루어져야 한다. 이용자가 도서관 블로그를 찾는 가장 큰 이유는 바로 정보를 얻고 재미를 느끼고자 하는 필요 때문으로 이용자를 위하여 편리와 흥미를 반영한 다양한 콘텐츠를 제공해야 한다. 넷째, 대학도서관 블로그가 활성화되기 위해서는 홍보의 중요성에 대한 도서관 직원의 인식이 필요하다. 이를 위해 도서관과 구성원들의 끊임없는 노력이 있어야 하며, 홍보를 위한 도서관의 다양한 지원을 통해 구성원의 변화를 유도하여 유기적이고 지속적인 홍보가 이루어져야 할 것이다. 다섯째, 대학도서관 블로그의 활성화를 위하여 운영자 교육이 지속적으로 이루어져야 한다. 즉 블로그 운영자는 도서관 사내외 교육과 타도서관의 협력을 통해서 블로그를 더욱 체계적으로 관리하고 지속적으로 유지하는데 도움을 받을 수 있다.
대학도서관은 새로운 환경에 대한 이용자의 이해를 돕고, 도서관 콘텐츠 확충과 이용자 서비스의 다각화 등을 도모하고 있다. 2000년대 초 블로그의 등장 이후, 대학도서관은 이용자와의 커뮤니케이션, 정보자료에 대한 접근, 정보 봉사의 확대를 위한 수단으로 블로그를 적극 활용하고 있다. 본 연구의 목적은 대학도서관 블로그의 운영 및 관리 현황을 조사․분석하고 이를 활성화할 수 있는 방안을 제시하는데 있다. 이를 위한 연구방법으로는 첫째, 이전까지 이루어진 도서관 블로그와 관련된 선행 연구를 분석하여 이론적 배경을 살펴보았다. 둘째, 현재 운영되고 있는 국내 대학도서관 블로그 가운데 방문자 수가 가장 많은 도서관 블로그의 콘텐츠를 조사․분석하였다. 셋째, 대학도서관 블로그를 운영하는 사서들을 대상으로 설문조사를 수행하여 운영 및 관리에 대한 현황과 문제점을 파악하였다. 이와 같은 조사․분석을 통해 대학도서관의 블로그가 당면하고 있는 문제점으로 전담인력, 커뮤니케이션, 정보의 다양성과 품질, 정보의 최신성, 홍보, 운영자 교육 등과 관련된 문제를 파악하였다. 이에 본 연구에서는 대학도서관 블로그의 활성화 방안을 다음과 같이 제안한다. 첫째, 대학도서관 블로그는 운영 및 관리적인 측면에서 전담 인력의 확보에 대한 지원이 이루어져야 할 것이다. 신속한 업데이트와 관리를 위하여 블로그만을 위한 전담인력이 지원되어 정보의 최신성을 유지하고, 개선사항 및 문제점을 빠른 시간 내에 해결함에 따라 대학도서관 블로그의 활성화를 기대할 수 있다. 둘째, 대학도서관 블로그가 활성화되기 위해서는 이용자와의 커뮤니케이션이 지속적으로 이루어져야 한다. 이용자와의 효과적인 커뮤니케이션 수단으로 자리 잡기 위해서는 페이스북, 트위터 등의 서비스를 추가적으로 제공함으로서 이용자들의 요구에 신속하게 대응하고, 활발한 의견교환이 이루어질 수 있도록 노력해야 한다. 셋째, 대학도서관 블로그는 다양하고 활용도가 높은 콘텐츠 개발이 계속적으로 이루어져야 한다. 이용자가 도서관 블로그를 찾는 가장 큰 이유는 바로 정보를 얻고 재미를 느끼고자 하는 필요 때문으로 이용자를 위하여 편리와 흥미를 반영한 다양한 콘텐츠를 제공해야 한다. 넷째, 대학도서관 블로그가 활성화되기 위해서는 홍보의 중요성에 대한 도서관 직원의 인식이 필요하다. 이를 위해 도서관과 구성원들의 끊임없는 노력이 있어야 하며, 홍보를 위한 도서관의 다양한 지원을 통해 구성원의 변화를 유도하여 유기적이고 지속적인 홍보가 이루어져야 할 것이다. 다섯째, 대학도서관 블로그의 활성화를 위하여 운영자 교육이 지속적으로 이루어져야 한다. 즉 블로그 운영자는 도서관 사내외 교육과 타도서관의 협력을 통해서 블로그를 더욱 체계적으로 관리하고 지속적으로 유지하는데 도움을 받을 수 있다.
University libraries attempt to help its users understand and incorporate new technologies by providing relevant content and various user services. With Internet blogs appearing in the early 2000s, university libraries have actively utilized blogs to communicate with users, provide access to informa...
University libraries attempt to help its users understand and incorporate new technologies by providing relevant content and various user services. With Internet blogs appearing in the early 2000s, university libraries have actively utilized blogs to communicate with users, provide access to information databases, and to extend information services. The purpose of this study is to suggest the proposals for activating university library blogs by investigating and analyzing their present management conditions. For this purpose, first, literatures related to library blogs were reviewed to examine the theoretical background. Second, the content of a university library blog actively used, were investigated. Third, a survey with librarians in charge of the library blogs was carried out in order to identify problems dealing with blog management. The study’s analysis presented the following problems: dedicated manpower, communication with users, information diversity and quality, on the job training for blog staffs, slow updating, and marketing strategy. The following activation strategies for university library blogs are suggested based on the research. First, a management team dedicated to blogs is needed. The team will update the database with new information and handle problems and user complaints. Second, it is essential to maintain communication with blog users. To build an effective communication line, social network service (SNS), such as Facebook and Twitter can be linked to blog postings. These strategies may improve response rates to the needs of users and understand their opinions. Third, university libraries are required to continuously produce diverse and useful content for users. Exploring sufficient contents that reflect the users' interest is a fundamental reason why users visit blogs. Forth, Librarians need to reconsider the promotion of blogs. Sufficient resources and financial support are necessary to keep librarians interested in the library blog, which may also help the blogs promotion efforts. Finally, continuous on the job training for the management team is also an important issue. Training and cooperation with other university blogs staff may also encourage a systematic approach to managing blogs.
University libraries attempt to help its users understand and incorporate new technologies by providing relevant content and various user services. With Internet blogs appearing in the early 2000s, university libraries have actively utilized blogs to communicate with users, provide access to information databases, and to extend information services. The purpose of this study is to suggest the proposals for activating university library blogs by investigating and analyzing their present management conditions. For this purpose, first, literatures related to library blogs were reviewed to examine the theoretical background. Second, the content of a university library blog actively used, were investigated. Third, a survey with librarians in charge of the library blogs was carried out in order to identify problems dealing with blog management. The study’s analysis presented the following problems: dedicated manpower, communication with users, information diversity and quality, on the job training for blog staffs, slow updating, and marketing strategy. The following activation strategies for university library blogs are suggested based on the research. First, a management team dedicated to blogs is needed. The team will update the database with new information and handle problems and user complaints. Second, it is essential to maintain communication with blog users. To build an effective communication line, social network service (SNS), such as Facebook and Twitter can be linked to blog postings. These strategies may improve response rates to the needs of users and understand their opinions. Third, university libraries are required to continuously produce diverse and useful content for users. Exploring sufficient contents that reflect the users' interest is a fundamental reason why users visit blogs. Forth, Librarians need to reconsider the promotion of blogs. Sufficient resources and financial support are necessary to keep librarians interested in the library blog, which may also help the blogs promotion efforts. Finally, continuous on the job training for the management team is also an important issue. Training and cooperation with other university blogs staff may also encourage a systematic approach to managing blogs.
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