본 연구의 목적은 창의성 영상교육 프로그램에 참여한 초등학생 청소년들의 활동역량에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 그 결과를 토대로 강점을 갖는 역량을 재조명하여 창의성 영상교육모델을 제안해보는 데 있다.
이를 위해 창의성 영상교육 프로그램을 2010년 8월부터 2010년 12월까지 초등학교 214명에게 8주간 실시하였다. 조사대상자의 성별은 남자가 100명, 여자가 114명으로 여학생이 14명 많았고 학년분포는 6학년이 118명이고 5학년이 96명이 참여하였다.
본 연구의 조사도구는 명지대학교 청소년활동연구소에서 개발된 청소년활동역량 검사지를 사용하였다. 본 검사지는 총 42문항으로 청소년들의 성취동기역량, 문제해결역량, 갈등조절역량, 자아역량, 대인관계역량, 리더십역량, 신체건강역량, 시민성역량의 검사 척도이다. 자료의 분석은 ...
본 연구의 목적은 창의성 영상교육 프로그램에 참여한 초등학생 청소년들의 활동역량에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 그 결과를 토대로 강점을 갖는 역량을 재조명하여 창의성 영상교육모델을 제안해보는 데 있다.
이를 위해 창의성 영상교육 프로그램을 2010년 8월부터 2010년 12월까지 초등학교 214명에게 8주간 실시하였다. 조사대상자의 성별은 남자가 100명, 여자가 114명으로 여학생이 14명 많았고 학년분포는 6학년이 118명이고 5학년이 96명이 참여하였다.
본 연구의 조사도구는 명지대학교 청소년활동연구소에서 개발된 청소년활동역량 검사지를 사용하였다. 본 검사지는 총 42문항으로 청소년들의 성취동기역량, 문제해결역량, 갈등조절역량, 자아역량, 대인관계역량, 리더십역량, 신체건강역량, 시민성역량의 검사 척도이다. 자료의 분석은 SPSS Win Ver 16.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계, t-검정, 상관관계분석, 요인분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 사후검사에 있어서는 학년에 따른 청소년 활동역량의 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 신체건강에 있어서 남학생이 여학생보다 유의하게 높은 것(p<.05)으로 나타났다. 사전검사에서는 5학년들의 활동역량이 신체건강, 시민성 및 성취동기에 있어서 6학년에 비하여 유의하게 높은 것으로 나타났으나 사후검사에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이 결과는 본 창의프로그램을 통하여 6학년들이 신체건강, 시민성, 및 성취동기 영역에서 5학년에 비하여 상대적으로 더 향상되었다는 것을 의미하며 본 프로그램이 6학년들에게 더 효과가 있는 것을 의미한다.
둘째, 창의영상교육에 대한 청소년활동역량의 사후조사의 경우에서는 시민성의 평균이 4.012로 가장 높게 나타났으며 그 다음으로 자아역량 3.962, 성취동기 3.796, 신체건강 3.681, 대인관계 3.646, 리더십 3.585, 문제해결 3.430, 갈등조절 3.151의 순으로 나타났다. 모든 경우에 있어서 사전조사에 비하여 사후조사의 값이 높아진 것으로 나타났다. 본 결과는 요즘의 청소년들의 갈등조절과 문제해결에 부족한 역량을 보여주고 있으며 이것이 창의영상교육으로 보강될 수 있음을 시사한다. 또한 가장 높은 변화를 보여준 시민성은 나보다는 공동체를 중요시하는 것으로 타인을 위한 프로그램에 기여하는 학습이 될 수 있음을 보여준다.
셋째, 창의영상교육 이후 나타난 청소년활동역량의 8가지 요소 모든 경우에 있어서 사후결과가 높게 나타났다.
넷째, 본 연구는 서울시 소재에 거주하는 초등학생만을 대상으로 연구모집단을 선정하였다. 이에 서울과 지방도시간의 지역적 불균형에서 오는 청소년 활동역량의 특성을 일반화하기에는 한계를 지닌다. 따라서 추후 연구에서는 좀 더 많은 지역과 연령,학년에 걸친 연구대상의 확대를 통하여 한계를 극복해야 할 것이다. 또한 통제집단이 없이 연구집단만으로 검사가 실시되었다. 이것은 통제집단을 함께 검사하였을 때 얻을 수 있는 결과를 갖지 못하는 한계성이 있다. 이는 추후에 후속연구에서 진행되기를 바란다.
다섯째, 창의성 영상교육 프로그램은 교육 단계를 거치면서 몰입도와 집중력을 높여줄 수 있는 내용이 있기 때문에 청소년활동역량이 긍정적으로 향상되었다. 이는 향후 초, 중, 고등학교와 단체에서 청소년들의 활동역량을 높이는 프로그램으로 선정되어 활용되기를 기대한다.
여섯째, 향후 창의적 성향과 기능들을 검사할 수 있는 다양한 검사도구의 활용과 인터뷰, 관찰, 기록의 방법으로 양과 질을 고루 갖추는 연구가 뒤따라야 할 것이다.
일곱째, 2010년부터 교육과학기술부에서 각 시ㆍ도 교육청을 통해 시범적으로 실시하고 있는 창의ㆍ인성교육 정책에서 요구되는 CRM(Creative activity Resource Map)구축에 필요한 전문인력과 전문프로그램을 제공할 수 있는 교육모델로 활성화되기를 기대하며 이는 향후 미래세대 국제적 수준과 글로벌 경쟁력을 갖출 수 있는 다양한 체험을 통해 개인별 욕구와 능력의 차이를 고려하는 교육모델로 개발될 수 있는 기초 자료가 되기를 바란다.
창의적 교수법은 대학에서 뿐만 아니라 청소년활동현장, 평생교육현장, 공교육 등에서 학습자들의 전인적인 발달과 역량증진에 효과가 있음을 시사해 준다. 따라서 창의성 영상교육 프로그램이 청소년들의 활동역량을 향상시키는데 활용도가 높은 현장 체험 프로그램으로 적극 활용되어지기를 요망한다.
본 연구의 목적은 창의성 영상교육 프로그램에 참여한 초등학생 청소년들의 활동역량에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 그 결과를 토대로 강점을 갖는 역량을 재조명하여 창의성 영상교육모델을 제안해보는 데 있다.
이를 위해 창의성 영상교육 프로그램을 2010년 8월부터 2010년 12월까지 초등학교 214명에게 8주간 실시하였다. 조사대상자의 성별은 남자가 100명, 여자가 114명으로 여학생이 14명 많았고 학년분포는 6학년이 118명이고 5학년이 96명이 참여하였다.
본 연구의 조사도구는 명지대학교 청소년활동연구소에서 개발된 청소년활동역량 검사지를 사용하였다. 본 검사지는 총 42문항으로 청소년들의 성취동기역량, 문제해결역량, 갈등조절역량, 자아역량, 대인관계역량, 리더십역량, 신체건강역량, 시민성역량의 검사 척도이다. 자료의 분석은 SPSS Win Ver 16.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 기술통계, t-검정, 상관관계분석, 요인분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 사후검사에 있어서는 학년에 따른 청소년 활동역량의 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 신체건강에 있어서 남학생이 여학생보다 유의하게 높은 것(p<.05)으로 나타났다. 사전검사에서는 5학년들의 활동역량이 신체건강, 시민성 및 성취동기에 있어서 6학년에 비하여 유의하게 높은 것으로 나타났으나 사후검사에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이 결과는 본 창의프로그램을 통하여 6학년들이 신체건강, 시민성, 및 성취동기 영역에서 5학년에 비하여 상대적으로 더 향상되었다는 것을 의미하며 본 프로그램이 6학년들에게 더 효과가 있는 것을 의미한다.
둘째, 창의영상교육에 대한 청소년활동역량의 사후조사의 경우에서는 시민성의 평균이 4.012로 가장 높게 나타났으며 그 다음으로 자아역량 3.962, 성취동기 3.796, 신체건강 3.681, 대인관계 3.646, 리더십 3.585, 문제해결 3.430, 갈등조절 3.151의 순으로 나타났다. 모든 경우에 있어서 사전조사에 비하여 사후조사의 값이 높아진 것으로 나타났다. 본 결과는 요즘의 청소년들의 갈등조절과 문제해결에 부족한 역량을 보여주고 있으며 이것이 창의영상교육으로 보강될 수 있음을 시사한다. 또한 가장 높은 변화를 보여준 시민성은 나보다는 공동체를 중요시하는 것으로 타인을 위한 프로그램에 기여하는 학습이 될 수 있음을 보여준다.
셋째, 창의영상교육 이후 나타난 청소년활동역량의 8가지 요소 모든 경우에 있어서 사후결과가 높게 나타났다.
넷째, 본 연구는 서울시 소재에 거주하는 초등학생만을 대상으로 연구모집단을 선정하였다. 이에 서울과 지방도시간의 지역적 불균형에서 오는 청소년 활동역량의 특성을 일반화하기에는 한계를 지닌다. 따라서 추후 연구에서는 좀 더 많은 지역과 연령,학년에 걸친 연구대상의 확대를 통하여 한계를 극복해야 할 것이다. 또한 통제집단이 없이 연구집단만으로 검사가 실시되었다. 이것은 통제집단을 함께 검사하였을 때 얻을 수 있는 결과를 갖지 못하는 한계성이 있다. 이는 추후에 후속연구에서 진행되기를 바란다.
다섯째, 창의성 영상교육 프로그램은 교육 단계를 거치면서 몰입도와 집중력을 높여줄 수 있는 내용이 있기 때문에 청소년활동역량이 긍정적으로 향상되었다. 이는 향후 초, 중, 고등학교와 단체에서 청소년들의 활동역량을 높이는 프로그램으로 선정되어 활용되기를 기대한다.
여섯째, 향후 창의적 성향과 기능들을 검사할 수 있는 다양한 검사도구의 활용과 인터뷰, 관찰, 기록의 방법으로 양과 질을 고루 갖추는 연구가 뒤따라야 할 것이다.
일곱째, 2010년부터 교육과학기술부에서 각 시ㆍ도 교육청을 통해 시범적으로 실시하고 있는 창의ㆍ인성교육 정책에서 요구되는 CRM(Creative activity Resource Map)구축에 필요한 전문인력과 전문프로그램을 제공할 수 있는 교육모델로 활성화되기를 기대하며 이는 향후 미래세대 국제적 수준과 글로벌 경쟁력을 갖출 수 있는 다양한 체험을 통해 개인별 욕구와 능력의 차이를 고려하는 교육모델로 개발될 수 있는 기초 자료가 되기를 바란다.
창의적 교수법은 대학에서 뿐만 아니라 청소년활동현장, 평생교육현장, 공교육 등에서 학습자들의 전인적인 발달과 역량증진에 효과가 있음을 시사해 준다. 따라서 창의성 영상교육 프로그램이 청소년들의 활동역량을 향상시키는데 활용도가 높은 현장 체험 프로그램으로 적극 활용되어지기를 요망한다.
The purpose of this study lies in improving creative thinking and disposition of the elementary students joining in Creative Animation Program and analyzing how significantly the result affects the Youth Activity Ability and rediscovering what ability it reinforces.
To achieve it, the Creative A...
The purpose of this study lies in improving creative thinking and disposition of the elementary students joining in Creative Animation Program and analyzing how significantly the result affects the Youth Activity Ability and rediscovering what ability it reinforces.
To achieve it, the Creative Animation Program that developed to increase students' creative thinking and disposition was conducted for 214 elementary students from 2010 August~December covering 8 weeks.
The test paper developed by the Lab for Youth Activity at Myongji University was used as the test tool which consisted of 42 questions about the abilities in achievement motivation, problem solving, conflict control, self efficacy. human relation, leadership, physical health and citizenship. The test data were put into frequency analysis, statistical analysis, t-test, correlation analysis, factorial analysis aided by SPSS Win Ver 16.0 program. Following are the findings from the study.
First, the sex of the subjects consisted of 100 of males, 114 of females, 14 more than males, and the grade consisted of 118 of 6th graders and 96 of 5th graders. Pre-post test was done to see if there exists any differences in youth activity ability by grade and the following are the results. As for pre test, it showed 5th graders significantly higher than 6th graders for physical health and citizenship on p<0.05 basis, and 5th graders also significantly higher for achievement motivation on p<0.01 basis. On the other hand, post test showed insignificant difference in youth activity ability by grade. Pre test also showed youth activity ability by sex as insignificant levl in differences. While post test showed male students considerably higher(p<0.05)than female students for pysical health state. In activity ability such as physical heath, citizenship & achievement motivation, pre test showed 5th graders significantly higher than 6th graders, while post test showed insignificant differences between the two grades.
Consequently, those results say that 6th graders owed more compared with 5th graders to the Creative Animation Program for the areas of physical health, citizenship and achievement motivation.
Second, the pre test showed the students' youth activity ability in the Creative Animation Ability in order of their self-efficacy which was the highest as 3.503 on the average, followed by citizenship of 3.458, physical health of 3.148, achievement motivation of 3.110, leadership of 3.070, human relationship of 3.000, problem solving of 2.733 and conflicts control of 2.388. On the other hand, post test showed in order of citizenship of 4.012 on the average, the highest improvement, followed by self-efficacy of 3.962, achievement motivation of 3.796, physical health of 3.681, human relationship of 3.646, leadership of 3.585, problem solving of 3.430 and conflicts control. Like this, the values of post test for every case has increased compared with the pre test.
Accordingly, the findings from the study imply the lack of ability of the students of today in conflict control and problem solving which could be made up for by the Creative Animation Program. In particular, the citizenship that showed the greatest change as the disposition putting the community above myself reveals that the program could be contributive to the learning of consideration for others.
Third, in the correlation between the variables in the activity ability, self efficacy turned out to be considerably correlated with physical health, problem solving, achievement motivation, human relationship, leadership and citizenship on p<0.001 basis, while physical health showed significant correlation with problem solving, human relationship, leadership and citizenship on p<0.001 basis. Conflict control considerably correlated with problem solving on p<0.01 basis, and with citizenship on p<0.05 basis. Problem solving correlated significantly with achievement motivation, relationship with others, leadership, citizenship on p<0.001 basis, while achievement motivation considerably correlated with relationship with others, leadership, citizenship on p<0.001 basis, As for human relationship, it considerably correlated with leadership, citizenship on p<0.001 basis, while leadership significantly correlated with citizenship on p<0.001 basis.
Fourth, the entire 8 cases in youth activity ability have lifted highly on p<0.001 basis after the conduct of the Creative Animation Program.
Fifth, the implication & limit of this study and the directions of follow up studies were discussed.
In conclusion, this study has dealt with the factors of the Creative Animation Program affecting youth activity ability aiming at its contribution as an effective and expert program to strengthen youth activity ability.
The purpose of this study lies in improving creative thinking and disposition of the elementary students joining in Creative Animation Program and analyzing how significantly the result affects the Youth Activity Ability and rediscovering what ability it reinforces.
To achieve it, the Creative Animation Program that developed to increase students' creative thinking and disposition was conducted for 214 elementary students from 2010 August~December covering 8 weeks.
The test paper developed by the Lab for Youth Activity at Myongji University was used as the test tool which consisted of 42 questions about the abilities in achievement motivation, problem solving, conflict control, self efficacy. human relation, leadership, physical health and citizenship. The test data were put into frequency analysis, statistical analysis, t-test, correlation analysis, factorial analysis aided by SPSS Win Ver 16.0 program. Following are the findings from the study.
First, the sex of the subjects consisted of 100 of males, 114 of females, 14 more than males, and the grade consisted of 118 of 6th graders and 96 of 5th graders. Pre-post test was done to see if there exists any differences in youth activity ability by grade and the following are the results. As for pre test, it showed 5th graders significantly higher than 6th graders for physical health and citizenship on p<0.05 basis, and 5th graders also significantly higher for achievement motivation on p<0.01 basis. On the other hand, post test showed insignificant difference in youth activity ability by grade. Pre test also showed youth activity ability by sex as insignificant levl in differences. While post test showed male students considerably higher(p<0.05)than female students for pysical health state. In activity ability such as physical heath, citizenship & achievement motivation, pre test showed 5th graders significantly higher than 6th graders, while post test showed insignificant differences between the two grades.
Consequently, those results say that 6th graders owed more compared with 5th graders to the Creative Animation Program for the areas of physical health, citizenship and achievement motivation.
Second, the pre test showed the students' youth activity ability in the Creative Animation Ability in order of their self-efficacy which was the highest as 3.503 on the average, followed by citizenship of 3.458, physical health of 3.148, achievement motivation of 3.110, leadership of 3.070, human relationship of 3.000, problem solving of 2.733 and conflicts control of 2.388. On the other hand, post test showed in order of citizenship of 4.012 on the average, the highest improvement, followed by self-efficacy of 3.962, achievement motivation of 3.796, physical health of 3.681, human relationship of 3.646, leadership of 3.585, problem solving of 3.430 and conflicts control. Like this, the values of post test for every case has increased compared with the pre test.
Accordingly, the findings from the study imply the lack of ability of the students of today in conflict control and problem solving which could be made up for by the Creative Animation Program. In particular, the citizenship that showed the greatest change as the disposition putting the community above myself reveals that the program could be contributive to the learning of consideration for others.
Third, in the correlation between the variables in the activity ability, self efficacy turned out to be considerably correlated with physical health, problem solving, achievement motivation, human relationship, leadership and citizenship on p<0.001 basis, while physical health showed significant correlation with problem solving, human relationship, leadership and citizenship on p<0.001 basis. Conflict control considerably correlated with problem solving on p<0.01 basis, and with citizenship on p<0.05 basis. Problem solving correlated significantly with achievement motivation, relationship with others, leadership, citizenship on p<0.001 basis, while achievement motivation considerably correlated with relationship with others, leadership, citizenship on p<0.001 basis, As for human relationship, it considerably correlated with leadership, citizenship on p<0.001 basis, while leadership significantly correlated with citizenship on p<0.001 basis.
Fourth, the entire 8 cases in youth activity ability have lifted highly on p<0.001 basis after the conduct of the Creative Animation Program.
Fifth, the implication & limit of this study and the directions of follow up studies were discussed.
In conclusion, this study has dealt with the factors of the Creative Animation Program affecting youth activity ability aiming at its contribution as an effective and expert program to strengthen youth activity ability.
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