한국어 국외 보급 정책으로서의 세종학당 연구 : 세계 주요 국가 자국어 보급 정책과의 비교를 중심으로 A study on King Sejong Institute as a Policy for Korean Language Dissemination Overseas: Compared with Leading Countries' Policies for Language Dissemination Overseas원문보기
본 연구는 한국어와 한국 문화 보급 브랜드인 ‘세종학당’에 대하여 정책적인 측면에서 고찰하고 세종학당의 과제와 발전 방안을 제시하는 데에 그 목적이 있다. 세계는 국제화 시대와 소프트 파워의 시대를 맞이하여 활발한 문화 교류 정책을 펼치고 있다. 국제 사회에서 세계 각국은 자국의 언어와 문화를 국제 사회에 보급하기 위하여 다각적인 노력을 전개하고 있다. 언어와 문화의 국제적 보급, 자국의 문화권역 확대를 통한 기대 효과는 과거 하드 파워의 시대에 정치나 경제적 영향력의 확대를 통한 국가 이익의 실현 못지않게 클 것이라는 것에 모두가 동의한다. 이러한 세계적인 흐름에 따라 한국 정부에서도 한국어와 한국 문화의 체계적인 보급을 통하여 한국어 문화권역 확대를 도모하고 있으며, 이 과정에서 ‘세종학당’은 중요한 역할을 수행하고 있다. 세종학당은 짧은 역사에 비해 비교적 안정적으로 잘 운영되고 있지만 차후 사업의 확대 및 그에 따른 체계적이고 안정적인 운영을 위하여 지금까지의 결과를 돌아보고 개선 과제와 발전을 위한 방안 마련이 필요한 시기이다. 이를 위하여 한국어 국외 보급 정책의 역사적 전개와 현황을 살피고, 영국, 프랑스, 독일, 스페인, 중국, 일본 등 자국어와 자국 문화를 통한 문화권역 확대에 적극적인 주요 국가 자국어 보급 기관의 특징과 시사점을 정리하였다. 세종학당의 과제와 발전 방안은 크게 법과 제도의 측면, 교육 내적인 측면, 교육 외적인 측면으로 나누어 살피었으며, 그 내용을 간략히 정리하면 다음과 같다. 세종학당의 지속적인 발전과 목표 달성을 위한 효율적인 정책 추진을 위하여 정부는 한국어 국외 보급 정책과 관련하여 철학과 이념, 목표 설정을 통해 일관성 있고 체계적인 정책의 구현과 추진을 해야 할 것이다. 그리고 이와 함께 세종학당의 설립 및 운영과 관련한 독립된 법률 마련과 세종학당 업무를 전담할 기구의 마련 등이 뒷받침 되어야 할 것이다. 교육 내적으로는 교육의 전문성 제고와 교육 ...
본 연구는 한국어와 한국 문화 보급 브랜드인 ‘세종학당’에 대하여 정책적인 측면에서 고찰하고 세종학당의 과제와 발전 방안을 제시하는 데에 그 목적이 있다. 세계는 국제화 시대와 소프트 파워의 시대를 맞이하여 활발한 문화 교류 정책을 펼치고 있다. 국제 사회에서 세계 각국은 자국의 언어와 문화를 국제 사회에 보급하기 위하여 다각적인 노력을 전개하고 있다. 언어와 문화의 국제적 보급, 자국의 문화권역 확대를 통한 기대 효과는 과거 하드 파워의 시대에 정치나 경제적 영향력의 확대를 통한 국가 이익의 실현 못지않게 클 것이라는 것에 모두가 동의한다. 이러한 세계적인 흐름에 따라 한국 정부에서도 한국어와 한국 문화의 체계적인 보급을 통하여 한국어 문화권역 확대를 도모하고 있으며, 이 과정에서 ‘세종학당’은 중요한 역할을 수행하고 있다. 세종학당은 짧은 역사에 비해 비교적 안정적으로 잘 운영되고 있지만 차후 사업의 확대 및 그에 따른 체계적이고 안정적인 운영을 위하여 지금까지의 결과를 돌아보고 개선 과제와 발전을 위한 방안 마련이 필요한 시기이다. 이를 위하여 한국어 국외 보급 정책의 역사적 전개와 현황을 살피고, 영국, 프랑스, 독일, 스페인, 중국, 일본 등 자국어와 자국 문화를 통한 문화권역 확대에 적극적인 주요 국가 자국어 보급 기관의 특징과 시사점을 정리하였다. 세종학당의 과제와 발전 방안은 크게 법과 제도의 측면, 교육 내적인 측면, 교육 외적인 측면으로 나누어 살피었으며, 그 내용을 간략히 정리하면 다음과 같다. 세종학당의 지속적인 발전과 목표 달성을 위한 효율적인 정책 추진을 위하여 정부는 한국어 국외 보급 정책과 관련하여 철학과 이념, 목표 설정을 통해 일관성 있고 체계적인 정책의 구현과 추진을 해야 할 것이다. 그리고 이와 함께 세종학당의 설립 및 운영과 관련한 독립된 법률 마련과 세종학당 업무를 전담할 기구의 마련 등이 뒷받침 되어야 할 것이다. 교육 내적으로는 교육의 전문성 제고와 교육 인프라 구축을 위해 힘을 기울여야 한다. 교사의 질이 교육의 질을 좌우하는 만큼 전문 교원 육성을 통해 교육의 전문성 제고에 힘써야 함은 물론 세종학당에 맞는 교재와 교수법의 개발 교육시설의 개선 및 확충에도 힘써야 할 것이다. 또한 다양한 매체를 이용한 교육 사업의 전개를 통해 시․공간을 초월한 교육을 실시하여 다양한 학습 수요에 대응해야 할 것이다. 그리고 세종학당 학습자에 대한 적절한 보상체계 마련을 위한 정책적 뒷받침이 있어야 할 것이다. 이를 통해 세종학당의 교육과정에 대해 공신력을 부여하고 그 영향력 확대를 도모할 수 있을 것이다. 마지막으로 한국어와 한국 문화의 체계적인 보급 그리고 효율적인 정책 추진을 위해 정부 관련 부처와의 협조 체제 구축, 세종학당 사업의 확대에 따른 다양한 예산 확보 방안 마련 등이 필요하다. 그리고 ‘세종학당’이라는 브랜드의 이미지와 영향력의 제고를 위해서는 언론 등 각종 매체를 활용한 홍보 활동을 통해 여론의 지지를 이끌어낼 필요성도 있다. 아직은 세종학당의 대한 여론의 관심도 부족하고, 세종학당에 대한 자료도 부족하다. 또한 관련 연구도 부족한 상태이다. 본 연구는 세종학당에 대한 초기 연구로서의 의미를 가지나 연구의 범위와 내용에 있어 한계를 지니고 있다. 많은 이의 후속적인 연구를 통하여 ‘세종학당’에 대한 학계의 관심이 높아지기를 기대한다.
본 연구는 한국어와 한국 문화 보급 브랜드인 ‘세종학당’에 대하여 정책적인 측면에서 고찰하고 세종학당의 과제와 발전 방안을 제시하는 데에 그 목적이 있다. 세계는 국제화 시대와 소프트 파워의 시대를 맞이하여 활발한 문화 교류 정책을 펼치고 있다. 국제 사회에서 세계 각국은 자국의 언어와 문화를 국제 사회에 보급하기 위하여 다각적인 노력을 전개하고 있다. 언어와 문화의 국제적 보급, 자국의 문화권역 확대를 통한 기대 효과는 과거 하드 파워의 시대에 정치나 경제적 영향력의 확대를 통한 국가 이익의 실현 못지않게 클 것이라는 것에 모두가 동의한다. 이러한 세계적인 흐름에 따라 한국 정부에서도 한국어와 한국 문화의 체계적인 보급을 통하여 한국어 문화권역 확대를 도모하고 있으며, 이 과정에서 ‘세종학당’은 중요한 역할을 수행하고 있다. 세종학당은 짧은 역사에 비해 비교적 안정적으로 잘 운영되고 있지만 차후 사업의 확대 및 그에 따른 체계적이고 안정적인 운영을 위하여 지금까지의 결과를 돌아보고 개선 과제와 발전을 위한 방안 마련이 필요한 시기이다. 이를 위하여 한국어 국외 보급 정책의 역사적 전개와 현황을 살피고, 영국, 프랑스, 독일, 스페인, 중국, 일본 등 자국어와 자국 문화를 통한 문화권역 확대에 적극적인 주요 국가 자국어 보급 기관의 특징과 시사점을 정리하였다. 세종학당의 과제와 발전 방안은 크게 법과 제도의 측면, 교육 내적인 측면, 교육 외적인 측면으로 나누어 살피었으며, 그 내용을 간략히 정리하면 다음과 같다. 세종학당의 지속적인 발전과 목표 달성을 위한 효율적인 정책 추진을 위하여 정부는 한국어 국외 보급 정책과 관련하여 철학과 이념, 목표 설정을 통해 일관성 있고 체계적인 정책의 구현과 추진을 해야 할 것이다. 그리고 이와 함께 세종학당의 설립 및 운영과 관련한 독립된 법률 마련과 세종학당 업무를 전담할 기구의 마련 등이 뒷받침 되어야 할 것이다. 교육 내적으로는 교육의 전문성 제고와 교육 인프라 구축을 위해 힘을 기울여야 한다. 교사의 질이 교육의 질을 좌우하는 만큼 전문 교원 육성을 통해 교육의 전문성 제고에 힘써야 함은 물론 세종학당에 맞는 교재와 교수법의 개발 교육시설의 개선 및 확충에도 힘써야 할 것이다. 또한 다양한 매체를 이용한 교육 사업의 전개를 통해 시․공간을 초월한 교육을 실시하여 다양한 학습 수요에 대응해야 할 것이다. 그리고 세종학당 학습자에 대한 적절한 보상체계 마련을 위한 정책적 뒷받침이 있어야 할 것이다. 이를 통해 세종학당의 교육과정에 대해 공신력을 부여하고 그 영향력 확대를 도모할 수 있을 것이다. 마지막으로 한국어와 한국 문화의 체계적인 보급 그리고 효율적인 정책 추진을 위해 정부 관련 부처와의 협조 체제 구축, 세종학당 사업의 확대에 따른 다양한 예산 확보 방안 마련 등이 필요하다. 그리고 ‘세종학당’이라는 브랜드의 이미지와 영향력의 제고를 위해서는 언론 등 각종 매체를 활용한 홍보 활동을 통해 여론의 지지를 이끌어낼 필요성도 있다. 아직은 세종학당의 대한 여론의 관심도 부족하고, 세종학당에 대한 자료도 부족하다. 또한 관련 연구도 부족한 상태이다. 본 연구는 세종학당에 대한 초기 연구로서의 의미를 가지나 연구의 범위와 내용에 있어 한계를 지니고 있다. 많은 이의 후속적인 연구를 통하여 ‘세종학당’에 대한 학계의 관심이 높아지기를 기대한다.
King Sejong Institute is a promotional brand to disseminate Korean culture and language abroad. This study contemplates King Sejong Institute in political aspects and suggests some issues and development plans of the King Sejong Institute. Many countries are putting the multilateral efforts into the...
King Sejong Institute is a promotional brand to disseminate Korean culture and language abroad. This study contemplates King Sejong Institute in political aspects and suggests some issues and development plans of the King Sejong Institute. Many countries are putting the multilateral efforts into the dissemination of their own cultures and languages to international society in this era of globalization and soft power. Everyone agrees that the language and culture dissemination abroad and the expansion of one’s cultural area is as effective as the benefits experienced through the expansion of one’s economic and political influences during the past era of hard power. Followed by these International flows, Korean government now tries to expand Korean language field through disseminating Korean language and culture, and King Sejong Institute currently plays a very important role on this. Although King Sejong Institute has a short history, it has been managed in stable. And, it is time to review the results of its management and to come up with plans to develop and improve King Sejong Institute business for its stable and systematic management and its expand of the future business. For these, this study reviews the historical development and the present state of the policy for Korean language dissemination overseas and describes the features and implications of leading countries such as England, France, Germany, Spain, China and Japan, which process the expansion on the cultural field through their own languages and cultures. The development plans for King Sejong Institute are looked in three large aspects including the law and institution, the internal education and the external education. And these are simply stated on below. For the sustainable development and the effective policy to achieve the goal, the government has to implement the systematic and consistent policy through assigning the philosophy, idea and goal on the policy for overseas dissemination of Korean. In addition, the administrators need to arrange the independent law on the establishment and management of King Sejong Institute and the organization which is fully in charge of the institute. King Sejong Institute need to try hard in order to improve professionalism in education and to build up educational infrastructure on the internal education aspect. As the quality of instructors decides the level of education, the institute needs to work on reconsideration of professionalism in education through training professional instructors and faculty members, and also it needs to put much effort to develop teaching materials and methods. The institute also needs to correspond with diverse learning demands by initiating education that transcend time and space through the development of educational business. Besides, there is a need for political support to arrange the proper reward system for learners in King Sejong Institute. Through these, the curriculum of King Sejong Institute will be given the public confidence and support to expand its influence. For the last, the establishment of budget for expanding King Sejong Institute business is needed for systematic dissemination of Korean language and culture, the establishment of the cooperative relationship with government ministries for the effective policy and the arrangement of measures. Moreover, the institute needs to derive public opinion and support by public relations through mass media. There are lack of public interests and resource of King Sejong Institute yet. Also the researches on King Sejong Institute are insufficient. This study is meaningful as an early research on King Sejong Institute, however, its scope and content is very limited. It is expected that the interests of academy on King Sejong Institute will be raised by many follow-up studies.
King Sejong Institute is a promotional brand to disseminate Korean culture and language abroad. This study contemplates King Sejong Institute in political aspects and suggests some issues and development plans of the King Sejong Institute. Many countries are putting the multilateral efforts into the dissemination of their own cultures and languages to international society in this era of globalization and soft power. Everyone agrees that the language and culture dissemination abroad and the expansion of one’s cultural area is as effective as the benefits experienced through the expansion of one’s economic and political influences during the past era of hard power. Followed by these International flows, Korean government now tries to expand Korean language field through disseminating Korean language and culture, and King Sejong Institute currently plays a very important role on this. Although King Sejong Institute has a short history, it has been managed in stable. And, it is time to review the results of its management and to come up with plans to develop and improve King Sejong Institute business for its stable and systematic management and its expand of the future business. For these, this study reviews the historical development and the present state of the policy for Korean language dissemination overseas and describes the features and implications of leading countries such as England, France, Germany, Spain, China and Japan, which process the expansion on the cultural field through their own languages and cultures. The development plans for King Sejong Institute are looked in three large aspects including the law and institution, the internal education and the external education. And these are simply stated on below. For the sustainable development and the effective policy to achieve the goal, the government has to implement the systematic and consistent policy through assigning the philosophy, idea and goal on the policy for overseas dissemination of Korean. In addition, the administrators need to arrange the independent law on the establishment and management of King Sejong Institute and the organization which is fully in charge of the institute. King Sejong Institute need to try hard in order to improve professionalism in education and to build up educational infrastructure on the internal education aspect. As the quality of instructors decides the level of education, the institute needs to work on reconsideration of professionalism in education through training professional instructors and faculty members, and also it needs to put much effort to develop teaching materials and methods. The institute also needs to correspond with diverse learning demands by initiating education that transcend time and space through the development of educational business. Besides, there is a need for political support to arrange the proper reward system for learners in King Sejong Institute. Through these, the curriculum of King Sejong Institute will be given the public confidence and support to expand its influence. For the last, the establishment of budget for expanding King Sejong Institute business is needed for systematic dissemination of Korean language and culture, the establishment of the cooperative relationship with government ministries for the effective policy and the arrangement of measures. Moreover, the institute needs to derive public opinion and support by public relations through mass media. There are lack of public interests and resource of King Sejong Institute yet. Also the researches on King Sejong Institute are insufficient. This study is meaningful as an early research on King Sejong Institute, however, its scope and content is very limited. It is expected that the interests of academy on King Sejong Institute will be raised by many follow-up studies.
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