유아기는 생애 전반에 걸친 전인적 발달의 기초가 이루어지는 시기이다. 그러나 이 시대의 유아들은 부모들의 이혼, 지나친 교육열 등으로 인해 타인과의 불안정한 관계를 경험하면서 수많은 정서적 어려움의 굴레에서 벗어나지 못하고 있다. 이와 같은 현실에 놓인 유아들이 생활에 보다 잘 적응하기 위해서는 유아 자신에 대한 긍정적인 사고와 정서를 형성하는 것이 필수적이다. 또한 이 시기의 자아존중감은 이후 사회생활에 매우 중요한 영향을 미치므로 유아가 건강한 자아존중감을 획득하고 이와 함께 사회성을 증진시킬 필요성이 있다. 지금까지의 연구들은 대개 유아가 아닌 ...
유아기는 생애 전반에 걸친 전인적 발달의 기초가 이루어지는 시기이다. 그러나 이 시대의 유아들은 부모들의 이혼, 지나친 교육열 등으로 인해 타인과의 불안정한 관계를 경험하면서 수많은 정서적 어려움의 굴레에서 벗어나지 못하고 있다. 이와 같은 현실에 놓인 유아들이 생활에 보다 잘 적응하기 위해서는 유아 자신에 대한 긍정적인 사고와 정서를 형성하는 것이 필수적이다. 또한 이 시기의 자아존중감은 이후 사회생활에 매우 중요한 영향을 미치므로 유아가 건강한 자아존중감을 획득하고 이와 함께 사회성을 증진시킬 필요성이 있다. 지금까지의 연구들은 대개 유아가 아닌 학령기 아동을 대상으로 집단놀이치료를 교육적 프로그램으로써 적용하거나 문제 행동에 초점을 맞추어 치료 프로그램을 실시해왔다는 한계점을 가지고 있다.
이에 본 연구는 만 3∼5세 일반유아를 대상으로 앞서 선행되어왔던 지시적이고 구조화된 집단놀이치료 프로그램의 적용이 아닌 비지시적이고 비구조화된 아동중심 집단놀이치료를 실시하여 유아의 자아존중감과 사회성 향상에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보고자 한다. 연구 대상은 서울시에 소재한 M어린이집과 Y어린이집의 만 3∼5세 유아의 부모들을 대상으로 설문지를 배부하여 본 연구의 목적을 밝히고 참여 의사가 있는 유아를 모집하였다. 모집된 유아 16명을 대상으로 사전검사의 점수분포도, 성별과 연령을 고려하여 실험집단 8명, 통제집단 8명으로 구성하였다. 실험집단은 각각 4명씩 두 그룹으로 구분하였으며 주 2회, 40분씩 총 15회기의 아동중심 집단놀이치료가 실시되었다. 아동중심 집단놀이치료의 효과를 알아보기 위하여 자아존중감 척도와 사회성 척도를 사용하여 사전․사후 비교하였으며 수집된 자료는 SPSS 19.0 통계프로그램을 이용하여 평균, 표준편차의 기초통계분석과 비모수 분석인 Mann-Whitney-U 검정과 Wilcoxon 부호 순위 검정을 실시하였다. 또한 유아의 자아존중감과 사회성의 변화과정을 알아보기 위해 질적으로 분석하였다. 이를 위해 아동중심 집단놀이치료 진행과정의 녹화내용을 전사하고 보조연구자의 피드백을 참고하여 치료과정에 나타난 변화 요인을 범주화하고 분석하였다.
본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 아동중심 집단놀이치료는 유아의 전체 자아존중감과 하위 요인인 인지적 능력, 신체적 능력, 동료수용, 어머니수용 영역에서 유의미한 변화를 보였다.
둘째, 아동중심 집단놀이치료는 유아의 전체 사회성과 자율성 영역에서 유의미한 변화를 보였다.
셋째, 아동중심 집단놀이치료는 회기별 진행과정에 있어 유아의 자아존중감 및 사회성을 나타내는 행동에 긍정적인 변화를 보였다.
본 연구의 의의는 다음과 같다.
첫째, 집단놀이치료의 대상으로 주로 선행되어온 학령기 아동이 아닌 유아를 대상으로 아동중심 집단놀이치료를 실시하여 자아존중감 및 사회성 향상의 효과를 밝혔다는 것에 의의가 있다.
둘째, 일반유아를 대상으로 아동중심 집단놀이치료가 자아존중감 및 사회성 향상에 효과가 있음을 밝혀 앞으로 유아가 경험할 소지가 있는 여러 정서적 어려움을 예방하는 차원으로써 적용이 가능하다는 것에 의의가 있다.
셋째, 유아 내적 방향성을 믿고 유아 자신에게 내재되어 있는 힘을 온전히 믿어주는 신뢰감을 바탕으로 비지시적이고 비구조화된 아동중심 접근의 집단놀이치료를 실시하여 유아의 자아존중감과 사회성 향상의 효과를 도출해내었다는 데에 의의가 있다.
유아기는 생애 전반에 걸친 전인적 발달의 기초가 이루어지는 시기이다. 그러나 이 시대의 유아들은 부모들의 이혼, 지나친 교육열 등으로 인해 타인과의 불안정한 관계를 경험하면서 수많은 정서적 어려움의 굴레에서 벗어나지 못하고 있다. 이와 같은 현실에 놓인 유아들이 생활에 보다 잘 적응하기 위해서는 유아 자신에 대한 긍정적인 사고와 정서를 형성하는 것이 필수적이다. 또한 이 시기의 자아존중감은 이후 사회생활에 매우 중요한 영향을 미치므로 유아가 건강한 자아존중감을 획득하고 이와 함께 사회성을 증진시킬 필요성이 있다. 지금까지의 연구들은 대개 유아가 아닌 학령기 아동을 대상으로 집단놀이치료를 교육적 프로그램으로써 적용하거나 문제 행동에 초점을 맞추어 치료 프로그램을 실시해왔다는 한계점을 가지고 있다.
이에 본 연구는 만 3∼5세 일반유아를 대상으로 앞서 선행되어왔던 지시적이고 구조화된 집단놀이치료 프로그램의 적용이 아닌 비지시적이고 비구조화된 아동중심 집단놀이치료를 실시하여 유아의 자아존중감과 사회성 향상에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보고자 한다. 연구 대상은 서울시에 소재한 M어린이집과 Y어린이집의 만 3∼5세 유아의 부모들을 대상으로 설문지를 배부하여 본 연구의 목적을 밝히고 참여 의사가 있는 유아를 모집하였다. 모집된 유아 16명을 대상으로 사전검사의 점수분포도, 성별과 연령을 고려하여 실험집단 8명, 통제집단 8명으로 구성하였다. 실험집단은 각각 4명씩 두 그룹으로 구분하였으며 주 2회, 40분씩 총 15회기의 아동중심 집단놀이치료가 실시되었다. 아동중심 집단놀이치료의 효과를 알아보기 위하여 자아존중감 척도와 사회성 척도를 사용하여 사전․사후 비교하였으며 수집된 자료는 SPSS 19.0 통계프로그램을 이용하여 평균, 표준편차의 기초통계분석과 비모수 분석인 Mann-Whitney-U 검정과 Wilcoxon 부호 순위 검정을 실시하였다. 또한 유아의 자아존중감과 사회성의 변화과정을 알아보기 위해 질적으로 분석하였다. 이를 위해 아동중심 집단놀이치료 진행과정의 녹화내용을 전사하고 보조연구자의 피드백을 참고하여 치료과정에 나타난 변화 요인을 범주화하고 분석하였다.
본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 아동중심 집단놀이치료는 유아의 전체 자아존중감과 하위 요인인 인지적 능력, 신체적 능력, 동료수용, 어머니수용 영역에서 유의미한 변화를 보였다.
둘째, 아동중심 집단놀이치료는 유아의 전체 사회성과 자율성 영역에서 유의미한 변화를 보였다.
셋째, 아동중심 집단놀이치료는 회기별 진행과정에 있어 유아의 자아존중감 및 사회성을 나타내는 행동에 긍정적인 변화를 보였다.
본 연구의 의의는 다음과 같다.
첫째, 집단놀이치료의 대상으로 주로 선행되어온 학령기 아동이 아닌 유아를 대상으로 아동중심 집단놀이치료를 실시하여 자아존중감 및 사회성 향상의 효과를 밝혔다는 것에 의의가 있다.
둘째, 일반유아를 대상으로 아동중심 집단놀이치료가 자아존중감 및 사회성 향상에 효과가 있음을 밝혀 앞으로 유아가 경험할 소지가 있는 여러 정서적 어려움을 예방하는 차원으로써 적용이 가능하다는 것에 의의가 있다.
셋째, 유아 내적 방향성을 믿고 유아 자신에게 내재되어 있는 힘을 온전히 믿어주는 신뢰감을 바탕으로 비지시적이고 비구조화된 아동중심 접근의 집단놀이치료를 실시하여 유아의 자아존중감과 사회성 향상의 효과를 도출해내었다는 데에 의의가 있다.
Early childhood is the period that the basis of whole-person development is built. However, modern young children are suffering from numerous emotional difficulties as they experience unstable relationship with others because of parents' divorce, excessive passion for children's education, etc. In o...
Early childhood is the period that the basis of whole-person development is built. However, modern young children are suffering from numerous emotional difficulties as they experience unstable relationship with others because of parents' divorce, excessive passion for children's education, etc. In order to adapt well to these situations, it is essential for them to form positive thought and positive emotion about themselves. Also self-esteem in this period significantly influences on young children's later social life, therefore, they need to acquire healthy self-esteem with promoting sociality at the same time. Earlier studies have a limitation that they targeted not young children but school age children by applying group play therapy as an educational program or focusing on problematic behavior.
Thus this study aims to examine the effect of child-centered group play therapy on improvement of young children's self-esteem and sociality targeting 3-5years old (Korean age) general young children. The present study is nondirective and nonstructural child-centered group play therapy and is different from preceded directive and structural group play therapy program. The participants of this study were recruited from M kindergarten located in Seodaemun-gu, Seoul by handing out questionnaires which targeted 3∼5 years old young children's parents and asked about participating after explaining the purpose of this study. Ultimately eight young children were selected and they were divided into two experimental groups of four children with considering their gender and age. The control group was chosen from Y kindergarten located in Seongbuk-gu by explaining a purpose of the study and asking about the participation. The child-centered group play therapy was performed for experimental group twice a week, 15 sessions in total. A self-esteem scale and sociality scale were used as a quantitative research tool. In order to get reliability of difference verification in self-esteem and sociality before conducting the child-centered group play therapy, a Mann-Whitney-U test of a nonparametric test was carried out and homogeneity between experimental group and control group was verified. To investigate the effect of child-centered group play therapy, a Wilcoxon's signed-rank test of a nonparametric test was conducted by using SPSS 19.0. Furthermore, a process of the child-centered group play therapy was recorded and then transcribed. Finally, group member's change was analyzed qualitatively referring to assistant coordinator's feedback.
The summary of the research's results is as follows:
Frist, the child-centered group play therapy significantly changed overall self-esteem and subordinate factors which were cognitive ability, physical ability, peer acception and mother acception.
Second, child-centered group play therapy showed significant changes in overall sociality and autonomy area.
Third, during the process of sessions, child-centered group play therapy showed positive change in behaviors that indicated self-esteem and sociality.
The meaning of the study is as follows:
First, the study clarified the improvement effect of self-esteem and sociality by conducting child-centered group play therapy with choosing not school age children who were mostly subjects of advanced research but young children as participants.
Second, this study defined that the child-centered group play therapy for general children is effective to strengthen their self-esteem and sociality. As a result, child-centered group play therapy will be able to applied to preventive approach for various emotional difficulties that young children may go through.
Third, this study has a significance in acquiring enhancement effect of young children's self-esteem and sociality by conducting group play therapy with a nondirective and nonstructural child-centered approach that is based on whole belief in inner directivity and inner strength of young children.
Early childhood is the period that the basis of whole-person development is built. However, modern young children are suffering from numerous emotional difficulties as they experience unstable relationship with others because of parents' divorce, excessive passion for children's education, etc. In order to adapt well to these situations, it is essential for them to form positive thought and positive emotion about themselves. Also self-esteem in this period significantly influences on young children's later social life, therefore, they need to acquire healthy self-esteem with promoting sociality at the same time. Earlier studies have a limitation that they targeted not young children but school age children by applying group play therapy as an educational program or focusing on problematic behavior.
Thus this study aims to examine the effect of child-centered group play therapy on improvement of young children's self-esteem and sociality targeting 3-5years old (Korean age) general young children. The present study is nondirective and nonstructural child-centered group play therapy and is different from preceded directive and structural group play therapy program. The participants of this study were recruited from M kindergarten located in Seodaemun-gu, Seoul by handing out questionnaires which targeted 3∼5 years old young children's parents and asked about participating after explaining the purpose of this study. Ultimately eight young children were selected and they were divided into two experimental groups of four children with considering their gender and age. The control group was chosen from Y kindergarten located in Seongbuk-gu by explaining a purpose of the study and asking about the participation. The child-centered group play therapy was performed for experimental group twice a week, 15 sessions in total. A self-esteem scale and sociality scale were used as a quantitative research tool. In order to get reliability of difference verification in self-esteem and sociality before conducting the child-centered group play therapy, a Mann-Whitney-U test of a nonparametric test was carried out and homogeneity between experimental group and control group was verified. To investigate the effect of child-centered group play therapy, a Wilcoxon's signed-rank test of a nonparametric test was conducted by using SPSS 19.0. Furthermore, a process of the child-centered group play therapy was recorded and then transcribed. Finally, group member's change was analyzed qualitatively referring to assistant coordinator's feedback.
The summary of the research's results is as follows:
Frist, the child-centered group play therapy significantly changed overall self-esteem and subordinate factors which were cognitive ability, physical ability, peer acception and mother acception.
Second, child-centered group play therapy showed significant changes in overall sociality and autonomy area.
Third, during the process of sessions, child-centered group play therapy showed positive change in behaviors that indicated self-esteem and sociality.
The meaning of the study is as follows:
First, the study clarified the improvement effect of self-esteem and sociality by conducting child-centered group play therapy with choosing not school age children who were mostly subjects of advanced research but young children as participants.
Second, this study defined that the child-centered group play therapy for general children is effective to strengthen their self-esteem and sociality. As a result, child-centered group play therapy will be able to applied to preventive approach for various emotional difficulties that young children may go through.
Third, this study has a significance in acquiring enhancement effect of young children's self-esteem and sociality by conducting group play therapy with a nondirective and nonstructural child-centered approach that is based on whole belief in inner directivity and inner strength of young children.
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