초등학교 저학년 학생의 성별·학년·학습지 유무에 따른 쓰기오류유형 분석 및 쓰기발달에 관한 연구 Analysis of writing error types and Research for writing development depending on the sex, year and home-school materials in Lower Classes at Elementary Schools원문보기
본 연구는 초등학교 저학년 학생의 쓰기발달을 효과적으로 신장시키기 위한 방안을 마련하기 위한 기초 자료이다. 쓰기 발달에 영향을 주는 변인들 중 본 연구는 성별·학년·학습지 유무에 따라 나타나는 쓰기발달의 양적측정지표와 쓰기오류유형에 대한 분석을 통하여 초등학교 저학년의 쓰기발달에 미치는 영향을 파악하고자 한다. 연구자는 전남 Y시 S초등학교 저학년 학생들을 대상으로 하여 쓰기검사를 실시하였다. 학생들의 성비는 남자가 70명, 여자가 75명이었으며 학년분포는 1학년이 49명, 2학년이 49명, 3학년이 47명이며 총 145명 가운데 학습지를 한 학생은 100명, 학습지를 하지 않은 학생은 45명이다. 이들을 대상으로 쓰기능력 평가와 쓰기오류유형 분석을 위하여 실시한 쓰기검사는 줄 공책 형식으로 만들어진 검사지로 제공하였으며 ‘운동회’라는 주제를 주고 자유롭게 쓰도록 하였다. 이러한 절차에 따라 수행한 본 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 성별·학년·학습지 유무에 따른 쓰기오류유형을 분석한 결과 성별에 있어서는 모든 쓰기오류유형에서 남학생이 여학생보다 높게 나타났다. 성별에 따른 ...
본 연구는 초등학교 저학년 학생의 쓰기발달을 효과적으로 신장시키기 위한 방안을 마련하기 위한 기초 자료이다. 쓰기 발달에 영향을 주는 변인들 중 본 연구는 성별·학년·학습지 유무에 따라 나타나는 쓰기발달의 양적측정지표와 쓰기오류유형에 대한 분석을 통하여 초등학교 저학년의 쓰기발달에 미치는 영향을 파악하고자 한다. 연구자는 전남 Y시 S초등학교 저학년 학생들을 대상으로 하여 쓰기검사를 실시하였다. 학생들의 성비는 남자가 70명, 여자가 75명이었으며 학년분포는 1학년이 49명, 2학년이 49명, 3학년이 47명이며 총 145명 가운데 학습지를 한 학생은 100명, 학습지를 하지 않은 학생은 45명이다. 이들을 대상으로 쓰기능력 평가와 쓰기오류유형 분석을 위하여 실시한 쓰기검사는 줄 공책 형식으로 만들어진 검사지로 제공하였으며 ‘운동회’라는 주제를 주고 자유롭게 쓰도록 하였다. 이러한 절차에 따라 수행한 본 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 성별·학년·학습지 유무에 따른 쓰기오류유형을 분석한 결과 성별에 있어서는 모든 쓰기오류유형에서 남학생이 여학생보다 높게 나타났다. 성별에 따른 분산분석 결과 ‘소리 나는 대로 쓰기’, ‘생략’, ‘대치’ 그리고 ‘접속사 과다사용’ 음절수의 평균차이는 의미 있는 차이로 나타났지만 성별에 따른 학생들의 ‘삽입’ 음절수의 평균차이는 유의미한 차이가 없음을 알 수 있었다. 이는 현장교사와 쓰기 교육의 연구자가 쓰기학습목표를 달성하기 위하여 쓰기지도에도 성차를 고려한 교수가 있어야 함을 시사해 준다. 학년이 증가함에 따라 ‘소리 나는 대로 쓰기’, ‘생략’, ‘삽입’, 그리고 ‘접속사 과다사용’의 쓰기오류 출현율이 감소하였지만 ‘대치’ 음절수는 학년이 높아질수록 증가하는 것으로 나타났다. 이는 학년이 높아짐에 따라 알고 있는 단어수가 증가하여 다른 음절이나 단어로 대치해서 쓰고 있다는 점을 알 수 있다. 또한 학년에 따른 분산분석 결과 ‘소리 나는 대로 쓰기’, ‘생략’, ‘삽입’, 그리고 ‘대치’ 음절수의 차이는 의미가 있는 것으로 나타났다. 학습지 유무에 따른 쓰기오류유형의 결과는 학습지를 한 학생이 ‘소리 나는 대로 쓰기’, ‘생략’, ‘대치’, ‘삽입’, 그리고 ‘접속사 과다사용’ 음절수가 학습지를 하지 않은 학생보다 그 오류가 낮았다. 이는 학습지 변인이 초등학교 저학년 학생의 쓰기에 영향을 주는 것을 보여 준다. 그 차이가 의미 있는 것인지 알아보기 위해 분산분석 결과, ‘소리 나는 대로 쓰기’와 ‘대치’ 음절수의 평균차이는 의미 있는 차이를 나타내지만 ‘삽입’, ‘접속사 과다사용’ 그리고 ‘생략’ 음절수의 평균차이는 의미 없는 차이를 보임으로써 쓰기발달에 영향을 주는 변인으로서 학습지 변인에 대한 효과를 지나치게 강조하지 말아야 한다는 것을 시사하고 있다. 둘째, 성별·학년·학습지 유무에 따른 쓰기 발달의 양적측정지표를 분석한 결과, 성별에 따른 쓰기발달을 보여주는 양적측정지표의 출현율은 ‘총 음절수’, ‘정확한 음절수’, ‘총 단어수’, ‘정확한 단어수’, ‘문장 수’ 모두가 여학생이 남학생보다 높았다. 양적측정지표의 평균차이가 의미 있는지 알아보기 위해 t-검증을 한 결과, 문장 수는 성별과 유의미한 차이가 없음을 확인 할 수 있었지만 총 음절수, 정확한 음절수, 총 단어수 그리고 정확한 단어수는 유의미한 차이를 발견할 수 있었다. 이는 효율적인 쓰기지도를 위해 성별을 고려한 교수방법을 제공해야 함을 시사해 주고 있다. 학년에 따른 쓰기발달의 양적측정지표의 출현율을 제시한 결과 ‘총 음절수’, ‘정확한 음절수’, ‘총 단어수’, ‘정확한 단어수’는 학년이 높아질수록 증가하는 것을 볼 수 있었다. 하지만 문장 수는 1학년과 2학년 사이에는 증가하는 것으로 나타났지만 2학년과 3학년 사이에는 오히려 감소하는 것으로 나타났다. 정확한 음절수와 정확한 단어수의 정확율을 제시하여 분석한 결과 2학년의 정확한 음절수와 정확한 단어수의 정확율이 1학년보다 오히려 낮아짐을 확인 하였다. 이는 쓰기발달에 영향을 주는 요인으로 학년뿐만 아니라 다양한 변인이 작용한다는 것을 보여준다. 또한 학년에 따른 양적측정지표의 분산분석 결과 총 음절수와 정확한 음절수, 총 단어수와 정확한 단어수의 차이는 유의미한 차이를 보이지만 문장 수의 차이는 의미 있는 차이를 발견할 수 없었다. 이는 문장은 단어나 음절에 비해 더 늦게 발달하고 있다는 것을 보여준다고 할 수 있다. 학습지에 따른 쓰기발달의 양적측정지표의 출현율을 살펴보면 ‘총 음절수’, ‘정확한 음절수’, ‘총 단어수’, ‘문장 수’는 학습지를 한 학생이 학습지를 하지 않은 학생보다 높은 출현율을 보이지만 정확한 단어수는 학습지를 하지 않은 학생이 학습지를 한 학생보다 평균이 높게 나타나는 것을 알 수 있었다. 그래서 학습지 유무가 양적측정지표의 음절수나 단어수에 대해 통계적으로 유의미한 것인가 알아보기 위하여 t-검증을 실시한 결과 양적측정지표 모두가 유의미한 차이가 없음을 확인 할 수 있었다. 이는 쓰기발달에 미치는 영향으로 학습지 효과를 지나치게 강조하는 것은 매우 위험한 해석이라는 것을 함께 시사해주고 있다. 셋째, 양적측정지표간의 상관관계를 분석하여 제시한 결과 통계적으로 쓰기발달을 보여주는 양적측정지표간의 상관관계가 매우 높은 것을 확인할 수 있었다. 이는 ‘총 음절수’, ‘정확한 음절수’, ‘총 단어수’, ‘정확한 단어수’, ‘문장 수’가 초등학교 저학년수준에서 쓰기발달 척도로 신뢰성이 있음을 말해 주고 있다. 본 연구는 성별·학년·학습지 유무에 따른 쓰기오류유형을 분석함으로서 초등학교 저학년 학생의 쓰기발달에 미치는 영향을 알아보고 연구결과는 효과적인 쓰기지도를 위한 기초자료로 제공하는데 의의를 지닌다.
본 연구는 초등학교 저학년 학생의 쓰기발달을 효과적으로 신장시키기 위한 방안을 마련하기 위한 기초 자료이다. 쓰기 발달에 영향을 주는 변인들 중 본 연구는 성별·학년·학습지 유무에 따라 나타나는 쓰기발달의 양적측정지표와 쓰기오류유형에 대한 분석을 통하여 초등학교 저학년의 쓰기발달에 미치는 영향을 파악하고자 한다. 연구자는 전남 Y시 S초등학교 저학년 학생들을 대상으로 하여 쓰기검사를 실시하였다. 학생들의 성비는 남자가 70명, 여자가 75명이었으며 학년분포는 1학년이 49명, 2학년이 49명, 3학년이 47명이며 총 145명 가운데 학습지를 한 학생은 100명, 학습지를 하지 않은 학생은 45명이다. 이들을 대상으로 쓰기능력 평가와 쓰기오류유형 분석을 위하여 실시한 쓰기검사는 줄 공책 형식으로 만들어진 검사지로 제공하였으며 ‘운동회’라는 주제를 주고 자유롭게 쓰도록 하였다. 이러한 절차에 따라 수행한 본 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 성별·학년·학습지 유무에 따른 쓰기오류유형을 분석한 결과 성별에 있어서는 모든 쓰기오류유형에서 남학생이 여학생보다 높게 나타났다. 성별에 따른 분산분석 결과 ‘소리 나는 대로 쓰기’, ‘생략’, ‘대치’ 그리고 ‘접속사 과다사용’ 음절수의 평균차이는 의미 있는 차이로 나타났지만 성별에 따른 학생들의 ‘삽입’ 음절수의 평균차이는 유의미한 차이가 없음을 알 수 있었다. 이는 현장교사와 쓰기 교육의 연구자가 쓰기학습목표를 달성하기 위하여 쓰기지도에도 성차를 고려한 교수가 있어야 함을 시사해 준다. 학년이 증가함에 따라 ‘소리 나는 대로 쓰기’, ‘생략’, ‘삽입’, 그리고 ‘접속사 과다사용’의 쓰기오류 출현율이 감소하였지만 ‘대치’ 음절수는 학년이 높아질수록 증가하는 것으로 나타났다. 이는 학년이 높아짐에 따라 알고 있는 단어수가 증가하여 다른 음절이나 단어로 대치해서 쓰고 있다는 점을 알 수 있다. 또한 학년에 따른 분산분석 결과 ‘소리 나는 대로 쓰기’, ‘생략’, ‘삽입’, 그리고 ‘대치’ 음절수의 차이는 의미가 있는 것으로 나타났다. 학습지 유무에 따른 쓰기오류유형의 결과는 학습지를 한 학생이 ‘소리 나는 대로 쓰기’, ‘생략’, ‘대치’, ‘삽입’, 그리고 ‘접속사 과다사용’ 음절수가 학습지를 하지 않은 학생보다 그 오류가 낮았다. 이는 학습지 변인이 초등학교 저학년 학생의 쓰기에 영향을 주는 것을 보여 준다. 그 차이가 의미 있는 것인지 알아보기 위해 분산분석 결과, ‘소리 나는 대로 쓰기’와 ‘대치’ 음절수의 평균차이는 의미 있는 차이를 나타내지만 ‘삽입’, ‘접속사 과다사용’ 그리고 ‘생략’ 음절수의 평균차이는 의미 없는 차이를 보임으로써 쓰기발달에 영향을 주는 변인으로서 학습지 변인에 대한 효과를 지나치게 강조하지 말아야 한다는 것을 시사하고 있다. 둘째, 성별·학년·학습지 유무에 따른 쓰기 발달의 양적측정지표를 분석한 결과, 성별에 따른 쓰기발달을 보여주는 양적측정지표의 출현율은 ‘총 음절수’, ‘정확한 음절수’, ‘총 단어수’, ‘정확한 단어수’, ‘문장 수’ 모두가 여학생이 남학생보다 높았다. 양적측정지표의 평균차이가 의미 있는지 알아보기 위해 t-검증을 한 결과, 문장 수는 성별과 유의미한 차이가 없음을 확인 할 수 있었지만 총 음절수, 정확한 음절수, 총 단어수 그리고 정확한 단어수는 유의미한 차이를 발견할 수 있었다. 이는 효율적인 쓰기지도를 위해 성별을 고려한 교수방법을 제공해야 함을 시사해 주고 있다. 학년에 따른 쓰기발달의 양적측정지표의 출현율을 제시한 결과 ‘총 음절수’, ‘정확한 음절수’, ‘총 단어수’, ‘정확한 단어수’는 학년이 높아질수록 증가하는 것을 볼 수 있었다. 하지만 문장 수는 1학년과 2학년 사이에는 증가하는 것으로 나타났지만 2학년과 3학년 사이에는 오히려 감소하는 것으로 나타났다. 정확한 음절수와 정확한 단어수의 정확율을 제시하여 분석한 결과 2학년의 정확한 음절수와 정확한 단어수의 정확율이 1학년보다 오히려 낮아짐을 확인 하였다. 이는 쓰기발달에 영향을 주는 요인으로 학년뿐만 아니라 다양한 변인이 작용한다는 것을 보여준다. 또한 학년에 따른 양적측정지표의 분산분석 결과 총 음절수와 정확한 음절수, 총 단어수와 정확한 단어수의 차이는 유의미한 차이를 보이지만 문장 수의 차이는 의미 있는 차이를 발견할 수 없었다. 이는 문장은 단어나 음절에 비해 더 늦게 발달하고 있다는 것을 보여준다고 할 수 있다. 학습지에 따른 쓰기발달의 양적측정지표의 출현율을 살펴보면 ‘총 음절수’, ‘정확한 음절수’, ‘총 단어수’, ‘문장 수’는 학습지를 한 학생이 학습지를 하지 않은 학생보다 높은 출현율을 보이지만 정확한 단어수는 학습지를 하지 않은 학생이 학습지를 한 학생보다 평균이 높게 나타나는 것을 알 수 있었다. 그래서 학습지 유무가 양적측정지표의 음절수나 단어수에 대해 통계적으로 유의미한 것인가 알아보기 위하여 t-검증을 실시한 결과 양적측정지표 모두가 유의미한 차이가 없음을 확인 할 수 있었다. 이는 쓰기발달에 미치는 영향으로 학습지 효과를 지나치게 강조하는 것은 매우 위험한 해석이라는 것을 함께 시사해주고 있다. 셋째, 양적측정지표간의 상관관계를 분석하여 제시한 결과 통계적으로 쓰기발달을 보여주는 양적측정지표간의 상관관계가 매우 높은 것을 확인할 수 있었다. 이는 ‘총 음절수’, ‘정확한 음절수’, ‘총 단어수’, ‘정확한 단어수’, ‘문장 수’가 초등학교 저학년수준에서 쓰기발달 척도로 신뢰성이 있음을 말해 주고 있다. 본 연구는 성별·학년·학습지 유무에 따른 쓰기오류유형을 분석함으로서 초등학교 저학년 학생의 쓰기발달에 미치는 영향을 알아보고 연구결과는 효과적인 쓰기지도를 위한 기초자료로 제공하는데 의의를 지닌다.
This study is a basic material to suggest effective methods to develop writing skills in lower grades at elementary schools. Among many factors affecting writing development, this study checked into the influence affecting writing developing in lower grades with quantitative measurement index and an...
This study is a basic material to suggest effective methods to develop writing skills in lower grades at elementary schools. Among many factors affecting writing development, this study checked into the influence affecting writing developing in lower grades with quantitative measurement index and analysis of writing error types depending on an academic year, sex and home-school materials. This study has been conducted by writing examination among lower grade students in S elementary school in Y city, Chonlanamdo. They consist of 70 men and 75 women. Grade distribution shows 49 first grades, 49 second grades, 47 third grades. 100 students out of 145 studied home-school materials, and the rest 45 doesn’t. This study examined their writing skills and performed writing evaluations to analyze error types in writing. Students were provided notes as evaluation sheets and wrote freely with the topic of ‘Sports Day’. Followings are the results of the study obtained by this procedure. First, from the analysis result of writing error type depends on sex, grade and home-school material, it suggests every type of errors appears more frequently in the male group. Based on the result of errors depend on sex, it turned out ‘writing as a sound’, ‘omission’, ‘replacement’ and ‘abuse of conjunctions’ have meaningful differences, but the differences in ‘insertion’ and ‘number of syllables’ were rather meaningless. It implies teachers and researchers in writing education should consider the sexual differences in writing instructions. As the grades are getting higher, students made fewer errors in ‘writing as sounds’, ‘omission’, ‘insertion’ and ‘abuse of conjunctions’. However, the number of syllable replacements was increased in the higher grades. It suggests that as the vocabularies they know are getting increased, they can replace word with other syllables and vocabularies. Result of writing error type with the factor of home-school material, the students who study home-school materials made less errors in ‘writing as sounds’, ‘omission’, ‘replacement’, ‘insertion’, ‘abuse of conjunctions’ and ‘number of syllables’ than who don’t study. This implies home-school material factor affects to writing of lower grade elementary school students. With the result of distributed analysis to see if the differences are meaningful or not, it is significant differences in the average number of syllables of ‘writing as sounds’ and ‘replacement’. This suggests that we shouldn’t emphasize the effect of home-school materials too much as a factor which affects writing development. Second, as a result of analyzing quantitative measurement index depending on sex, grades, home-school materials, the rate of quantitative measurement index showing the writing development depending on sex implies that the male group is higher than the female group in all areas of ‘the number of total syllables and vocabularies’ and ‘the number of exact syllables and vocabularies’. ‘The number of total syllables and vocabularies’ and ‘the number of exact syllables and vocabularies’ have increased as the grade goes up. However, the number of sentences increased between first grade and second grade, but it is rather decrease between second grade and third grade. Accuracy of exact number of syllables and vocabularies was rather lower than first grade. This result implies that the factors affecting writing development is not only grades, but many various factors. Moreover, it turned out the number of total and accurate syllables and total and accurate vocabularies have meaningful differences from the result of quantitative measurement index depend on grades, but it is hard to find meaningful differences in the number of sentences. It suggests sentences are developing slower that vocabularies and syllables. As a result of quantitative measurement index appearance depends on home-school material, ‘the number of total syllables and vocabularies’, ‘the number of accurate syllables’ and ‘the number of sentences’ showed higher appearances in the student who study home-school material, but ‘the exact number of accurate vocabularies was rather higher in the students who don’t study. Therefore t-verification has been conducted to see if existence of home-school material is statistically important to the number of syllables and vocabularies of quantitative measurement index. It turned out there is no significant differences in both quantitative measurement indexes. Third, It has been found the correlation of quantitative measurement indexes showing writing development is very high from the result of suggestion of correlation among quantitative measurement indexes. This shows ‘the total number of syllables and vocabularies’, ‘the total number of accurate syllables and vocabularies’ and ‘the number of sentences’ has credibility as a criteria of writing development of elementary school students.
This study is a basic material to suggest effective methods to develop writing skills in lower grades at elementary schools. Among many factors affecting writing development, this study checked into the influence affecting writing developing in lower grades with quantitative measurement index and analysis of writing error types depending on an academic year, sex and home-school materials. This study has been conducted by writing examination among lower grade students in S elementary school in Y city, Chonlanamdo. They consist of 70 men and 75 women. Grade distribution shows 49 first grades, 49 second grades, 47 third grades. 100 students out of 145 studied home-school materials, and the rest 45 doesn’t. This study examined their writing skills and performed writing evaluations to analyze error types in writing. Students were provided notes as evaluation sheets and wrote freely with the topic of ‘Sports Day’. Followings are the results of the study obtained by this procedure. First, from the analysis result of writing error type depends on sex, grade and home-school material, it suggests every type of errors appears more frequently in the male group. Based on the result of errors depend on sex, it turned out ‘writing as a sound’, ‘omission’, ‘replacement’ and ‘abuse of conjunctions’ have meaningful differences, but the differences in ‘insertion’ and ‘number of syllables’ were rather meaningless. It implies teachers and researchers in writing education should consider the sexual differences in writing instructions. As the grades are getting higher, students made fewer errors in ‘writing as sounds’, ‘omission’, ‘insertion’ and ‘abuse of conjunctions’. However, the number of syllable replacements was increased in the higher grades. It suggests that as the vocabularies they know are getting increased, they can replace word with other syllables and vocabularies. Result of writing error type with the factor of home-school material, the students who study home-school materials made less errors in ‘writing as sounds’, ‘omission’, ‘replacement’, ‘insertion’, ‘abuse of conjunctions’ and ‘number of syllables’ than who don’t study. This implies home-school material factor affects to writing of lower grade elementary school students. With the result of distributed analysis to see if the differences are meaningful or not, it is significant differences in the average number of syllables of ‘writing as sounds’ and ‘replacement’. This suggests that we shouldn’t emphasize the effect of home-school materials too much as a factor which affects writing development. Second, as a result of analyzing quantitative measurement index depending on sex, grades, home-school materials, the rate of quantitative measurement index showing the writing development depending on sex implies that the male group is higher than the female group in all areas of ‘the number of total syllables and vocabularies’ and ‘the number of exact syllables and vocabularies’. ‘The number of total syllables and vocabularies’ and ‘the number of exact syllables and vocabularies’ have increased as the grade goes up. However, the number of sentences increased between first grade and second grade, but it is rather decrease between second grade and third grade. Accuracy of exact number of syllables and vocabularies was rather lower than first grade. This result implies that the factors affecting writing development is not only grades, but many various factors. Moreover, it turned out the number of total and accurate syllables and total and accurate vocabularies have meaningful differences from the result of quantitative measurement index depend on grades, but it is hard to find meaningful differences in the number of sentences. It suggests sentences are developing slower that vocabularies and syllables. As a result of quantitative measurement index appearance depends on home-school material, ‘the number of total syllables and vocabularies’, ‘the number of accurate syllables’ and ‘the number of sentences’ showed higher appearances in the student who study home-school material, but ‘the exact number of accurate vocabularies was rather higher in the students who don’t study. Therefore t-verification has been conducted to see if existence of home-school material is statistically important to the number of syllables and vocabularies of quantitative measurement index. It turned out there is no significant differences in both quantitative measurement indexes. Third, It has been found the correlation of quantitative measurement indexes showing writing development is very high from the result of suggestion of correlation among quantitative measurement indexes. This shows ‘the total number of syllables and vocabularies’, ‘the total number of accurate syllables and vocabularies’ and ‘the number of sentences’ has credibility as a criteria of writing development of elementary school students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.