지식과 정보를 중심으로 이루어지는 현대사회에서 교육전반에 걸쳐 학교교육 방식의 다원화가 요구되고 있는 가운데 주입식위주의 획일적인 교육보다는 개개인의 다양한 능력과 개성을 계발하고 길러주는 교육이 필요하다. 따라서 본 논문의 목적은 개인마다 각각의 지능이 가지는 강점과 성향이 다르다고 보는 하워드 가드너(Howard Gardner)의 8가지 다중지능이론(Multiple Intelligence)을 활용하여 적절한 중학교 사회교과 학습지도안을 개발하는 데 있다. 먼저 다중지능이론에 대한 기본 개념을 소개하고 8가지 각 지능이론에 기초한 교수-학습 방법을 서술하여 다중지능이론에 관해 충분히 인지한다. 그리하여 다중지능이론이 학교 교육에 주는 시사점을 분석하고 사회과 학습과 다중지능이론의 연계성을 규명한다. 학습지도안을 개발하는데 있어서 먼저 ...
지식과 정보를 중심으로 이루어지는 현대사회에서 교육전반에 걸쳐 학교교육 방식의 다원화가 요구되고 있는 가운데 주입식위주의 획일적인 교육보다는 개개인의 다양한 능력과 개성을 계발하고 길러주는 교육이 필요하다. 따라서 본 논문의 목적은 개인마다 각각의 지능이 가지는 강점과 성향이 다르다고 보는 하워드 가드너(Howard Gardner)의 8가지 다중지능이론(Multiple Intelligence)을 활용하여 적절한 중학교 사회교과 학습지도안을 개발하는 데 있다. 먼저 다중지능이론에 대한 기본 개념을 소개하고 8가지 각 지능이론에 기초한 교수-학습 방법을 서술하여 다중지능이론에 관해 충분히 인지한다. 그리하여 다중지능이론이 학교 교육에 주는 시사점을 분석하고 사회과 학습과 다중지능이론의 연계성을 규명한다. 학습지도안을 개발하는데 있어서 먼저 다중지능의 각 지능별 사회학습 활동 모델을 제시하고 현재 중학교 1학년 사회교과서 전체 단원에 다중지능이론을 적용하여 실제 수업 상황에서 사용할 수 있는 학습지도안을 개발하여 그에 따른 수업활동 방법 및 기대효과 그리고 학습평가 방법을 밝힌다. 사회과 교육이 지향하는 본질적 특성에서 보면 인간의 능력이 다양하다는 것을 인정하고 학습자의 심리적 특성을 파악하여 그에 알맞은 다양한 학습활동이 필요하다. 분절적인 수업체계에서 상대적으로 다루기 어려웠던 핵심적이고 거시적인 아이디어를 다루고, 교수-학습 방법에서는 보다 다양하고 창의적인 방법을 이용하며, 주제중심의 심층적인 교육을 실현할 수 있도록 접근하며, 결과 중심보다는 과정중심의 다양한 평가, 학습자의 선택권을 중시하는 수준별 교육과정을 잘 활용하여야 한다. 교육의 질을 보다 높이기 위하여 학교 교육 현장의 개선의 요구가 높은 이때에 다중지능이론을 활용한 사회과 학습 지도안 개발은 보다 긍정적인 대안을 제시해 줄 수 있을 것이다.
지식과 정보를 중심으로 이루어지는 현대사회에서 교육전반에 걸쳐 학교교육 방식의 다원화가 요구되고 있는 가운데 주입식위주의 획일적인 교육보다는 개개인의 다양한 능력과 개성을 계발하고 길러주는 교육이 필요하다. 따라서 본 논문의 목적은 개인마다 각각의 지능이 가지는 강점과 성향이 다르다고 보는 하워드 가드너(Howard Gardner)의 8가지 다중지능이론(Multiple Intelligence)을 활용하여 적절한 중학교 사회교과 학습지도안을 개발하는 데 있다. 먼저 다중지능이론에 대한 기본 개념을 소개하고 8가지 각 지능이론에 기초한 교수-학습 방법을 서술하여 다중지능이론에 관해 충분히 인지한다. 그리하여 다중지능이론이 학교 교육에 주는 시사점을 분석하고 사회과 학습과 다중지능이론의 연계성을 규명한다. 학습지도안을 개발하는데 있어서 먼저 다중지능의 각 지능별 사회학습 활동 모델을 제시하고 현재 중학교 1학년 사회교과서 전체 단원에 다중지능이론을 적용하여 실제 수업 상황에서 사용할 수 있는 학습지도안을 개발하여 그에 따른 수업활동 방법 및 기대효과 그리고 학습평가 방법을 밝힌다. 사회과 교육이 지향하는 본질적 특성에서 보면 인간의 능력이 다양하다는 것을 인정하고 학습자의 심리적 특성을 파악하여 그에 알맞은 다양한 학습활동이 필요하다. 분절적인 수업체계에서 상대적으로 다루기 어려웠던 핵심적이고 거시적인 아이디어를 다루고, 교수-학습 방법에서는 보다 다양하고 창의적인 방법을 이용하며, 주제중심의 심층적인 교육을 실현할 수 있도록 접근하며, 결과 중심보다는 과정중심의 다양한 평가, 학습자의 선택권을 중시하는 수준별 교육과정을 잘 활용하여야 한다. 교육의 질을 보다 높이기 위하여 학교 교육 현장의 개선의 요구가 높은 이때에 다중지능이론을 활용한 사회과 학습 지도안 개발은 보다 긍정적인 대안을 제시해 줄 수 있을 것이다.
Development of Study Guidelines for Social Studies with the Multiple Intelligence Theory
Graduate School of Education, Yeung Nam University
Master's Degree in Social Studies
Kong, Byoung-Gyu
Advisor: Prof Baek, Seung-Dae
The educ...
Development of Study Guidelines for Social Studies with the Multiple Intelligence Theory
Graduate School of Education, Yeung Nam University
Master's Degree in Social Studies
Kong, Byoung-Gyu
Advisor: Prof Baek, Seung-Dae
The education developing Multiple Intelligence is more in demand than the standardized cramming education in contemporary information society. Therefore, the purpose of this study is to develop proper study guidelines for social studies for middle school students by utilizing the Multiple Intelligence Theory with eight principles by Howard Gardener, who thought individuals have different intellectual strengths and tendencies. First of all, fundamental concept of the Multiple Intelligence Theory shall be introduced and the teaching-learning method based on such eight principles shall be sufficiently recognized. Thus, the lessons given from the Multiple Intelligence Theory for the school education shall be analyzed and the connections between social studies and the Multiple Intelligence Theory shall be investigated. Prior to the development of study guidelines, social studies leaning model for each intelligence shall be proposed and then study guidelines may be developed to be applicable to the classes by applying the Multiple Intelligence theory to the entire social studies chapters for the middle school first graders so as to come up with class activities method, prospect effect and class evaluation method. It is necessary to recognize that human abilities are diverse as demonstrated in the intrinsic attributes pursued by the education of social studies, and to find out the psychological characteristics of learners so as to apply various teaching activities proper to each. So, essential and comprehensive ideas relatively hard to be dealt with in the previous fragmented educational system shall be shared, more diverse and creative ways shall be used in the teaching-learning method, discussions in depth with themes shall be approached, various process-based rather than results-oriented evaluations, and differentiated education programs with high regards for learners' choices.
In order to improve the quality of education, the development of study guidelines for social studies with the Multiple Intelligence Theory might offer some positive alternatives at this time demanding changes in the school educational field.
Development of Study Guidelines for Social Studies with the Multiple Intelligence Theory
Graduate School of Education, Yeung Nam University
Master's Degree in Social Studies
Kong, Byoung-Gyu
Advisor: Prof Baek, Seung-Dae
The education developing Multiple Intelligence is more in demand than the standardized cramming education in contemporary information society. Therefore, the purpose of this study is to develop proper study guidelines for social studies for middle school students by utilizing the Multiple Intelligence Theory with eight principles by Howard Gardener, who thought individuals have different intellectual strengths and tendencies. First of all, fundamental concept of the Multiple Intelligence Theory shall be introduced and the teaching-learning method based on such eight principles shall be sufficiently recognized. Thus, the lessons given from the Multiple Intelligence Theory for the school education shall be analyzed and the connections between social studies and the Multiple Intelligence Theory shall be investigated. Prior to the development of study guidelines, social studies leaning model for each intelligence shall be proposed and then study guidelines may be developed to be applicable to the classes by applying the Multiple Intelligence theory to the entire social studies chapters for the middle school first graders so as to come up with class activities method, prospect effect and class evaluation method. It is necessary to recognize that human abilities are diverse as demonstrated in the intrinsic attributes pursued by the education of social studies, and to find out the psychological characteristics of learners so as to apply various teaching activities proper to each. So, essential and comprehensive ideas relatively hard to be dealt with in the previous fragmented educational system shall be shared, more diverse and creative ways shall be used in the teaching-learning method, discussions in depth with themes shall be approached, various process-based rather than results-oriented evaluations, and differentiated education programs with high regards for learners' choices.
In order to improve the quality of education, the development of study guidelines for social studies with the Multiple Intelligence Theory might offer some positive alternatives at this time demanding changes in the school educational field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.