사회 변화에 따라 다문화가정이 늘어나고 있는 상황에서 다문화이해 교육은 부분적으로 행해지는 교육이 아니라 교육 전반에 걸쳐 자연스럽게 이루어져야 한다. 따라서 다문화 이해 교육은 지금까지 행해져 왔던 좁은 의미의 국제이해교육에서 벗어나 그 범위와 내용을 폭 넓게 하고 좀 더 큰 틀에서 다양한 방법으로 접근을 할 필요가 있다. 또한 지금까지의 다문화 교육이 우리의 시선으로 다문화와 다문화 가정 학생을 바라보는 것이었다면 앞으로의 다문화 교육은 서로의 시선에서 상대방의 문화를 바라보는 상호이해의 장이 되어야 한다. 본 연구의 목적은 현재 교육계의 이슈로 떠오른 다문화 교육을 위한 초등학교에서의 다문화 미술교육 프로그램계발에 있다. 본 연구를 위해 초등학교 3학년 교육과정 중 국어, 도덕, 사회과를 다문화적 관점에서 분석한 뒤, 각 교과를 주제 중심으로 통합하여 8개 주제, 18차시 분량의 다문화 미술교육 프로그램으로 새롭게 구성하였다. 연구는 다문화가정 아동이 재학 중인 서울 소재 초등학교 5개 학급을 대상으로 실시하여 그 결과를 분석하였다. 연구결과, 미술교과와 타 교과와의 통합을 통한 다문화 미술교육은 미술수업에서의 다양한 사고의 촉진과 함께 폭넓은 문화 이해에 대한 더 나은 기회를 제공할 수 있었다. 미술교과의 고유한 성격을 살리면서 ...
사회 변화에 따라 다문화가정이 늘어나고 있는 상황에서 다문화이해 교육은 부분적으로 행해지는 교육이 아니라 교육 전반에 걸쳐 자연스럽게 이루어져야 한다. 따라서 다문화 이해 교육은 지금까지 행해져 왔던 좁은 의미의 국제이해교육에서 벗어나 그 범위와 내용을 폭 넓게 하고 좀 더 큰 틀에서 다양한 방법으로 접근을 할 필요가 있다. 또한 지금까지의 다문화 교육이 우리의 시선으로 다문화와 다문화 가정 학생을 바라보는 것이었다면 앞으로의 다문화 교육은 서로의 시선에서 상대방의 문화를 바라보는 상호이해의 장이 되어야 한다. 본 연구의 목적은 현재 교육계의 이슈로 떠오른 다문화 교육을 위한 초등학교에서의 다문화 미술교육 프로그램계발에 있다. 본 연구를 위해 초등학교 3학년 교육과정 중 국어, 도덕, 사회과를 다문화적 관점에서 분석한 뒤, 각 교과를 주제 중심으로 통합하여 8개 주제, 18차시 분량의 다문화 미술교육 프로그램으로 새롭게 구성하였다. 연구는 다문화가정 아동이 재학 중인 서울 소재 초등학교 5개 학급을 대상으로 실시하여 그 결과를 분석하였다. 연구결과, 미술교과와 타 교과와의 통합을 통한 다문화 미술교육은 미술수업에서의 다양한 사고의 촉진과 함께 폭넓은 문화 이해에 대한 더 나은 기회를 제공할 수 있었다. 미술교과의 고유한 성격을 살리면서 통합적 접근을 통해 발전시키는 방법은 현대 사회에 능동적으로 대처해나가는 사고력을 증진시키는 의미 있는 작업이라고 할 수 있다. 미술과 기반의 주제 통합 방식을 활용한 다문화교육프로그램은 학생들에게 다문화 사회 상황과 다른 나라의 독특한 풍습이나 민속에 대해 자연스럽게 받아들이고 이해할 수 있는 계기를 마련해주었으며, 다른 나라의 문화와 다문화가정 학생에 대해 긍정적으로 받아들이는 자세와 마음가짐을 가지게 하였다. 학생들은 다른 나라의 문화에 대한 새롭고 다양한 사실들을 접하면서 다른 나라에 대해 흥미와 관심을 가지게 되었고, 의상, 놀이문화, 예술 등 초등학생 수준에 적합한 체험활동으로 다문화를 접할 수 있는 기회를 가짐으로써 수업내용을 효과적으로 내면화할 수 있었다.
사회 변화에 따라 다문화가정이 늘어나고 있는 상황에서 다문화이해 교육은 부분적으로 행해지는 교육이 아니라 교육 전반에 걸쳐 자연스럽게 이루어져야 한다. 따라서 다문화 이해 교육은 지금까지 행해져 왔던 좁은 의미의 국제이해교육에서 벗어나 그 범위와 내용을 폭 넓게 하고 좀 더 큰 틀에서 다양한 방법으로 접근을 할 필요가 있다. 또한 지금까지의 다문화 교육이 우리의 시선으로 다문화와 다문화 가정 학생을 바라보는 것이었다면 앞으로의 다문화 교육은 서로의 시선에서 상대방의 문화를 바라보는 상호이해의 장이 되어야 한다. 본 연구의 목적은 현재 교육계의 이슈로 떠오른 다문화 교육을 위한 초등학교에서의 다문화 미술교육 프로그램계발에 있다. 본 연구를 위해 초등학교 3학년 교육과정 중 국어, 도덕, 사회과를 다문화적 관점에서 분석한 뒤, 각 교과를 주제 중심으로 통합하여 8개 주제, 18차시 분량의 다문화 미술교육 프로그램으로 새롭게 구성하였다. 연구는 다문화가정 아동이 재학 중인 서울 소재 초등학교 5개 학급을 대상으로 실시하여 그 결과를 분석하였다. 연구결과, 미술교과와 타 교과와의 통합을 통한 다문화 미술교육은 미술수업에서의 다양한 사고의 촉진과 함께 폭넓은 문화 이해에 대한 더 나은 기회를 제공할 수 있었다. 미술교과의 고유한 성격을 살리면서 통합적 접근을 통해 발전시키는 방법은 현대 사회에 능동적으로 대처해나가는 사고력을 증진시키는 의미 있는 작업이라고 할 수 있다. 미술과 기반의 주제 통합 방식을 활용한 다문화교육프로그램은 학생들에게 다문화 사회 상황과 다른 나라의 독특한 풍습이나 민속에 대해 자연스럽게 받아들이고 이해할 수 있는 계기를 마련해주었으며, 다른 나라의 문화와 다문화가정 학생에 대해 긍정적으로 받아들이는 자세와 마음가짐을 가지게 하였다. 학생들은 다른 나라의 문화에 대한 새롭고 다양한 사실들을 접하면서 다른 나라에 대해 흥미와 관심을 가지게 되었고, 의상, 놀이문화, 예술 등 초등학생 수준에 적합한 체험활동으로 다문화를 접할 수 있는 기회를 가짐으로써 수업내용을 효과적으로 내면화할 수 있었다.
The purpose of this study was to develop the multi-cultural art education program, coming up the major issue on the educational world. For this study, first, analyze the curriculum of the 3rd grade's and organize the new multi-cultural art education program of 8 subjects, 18 periods putting combing ...
The purpose of this study was to develop the multi-cultural art education program, coming up the major issue on the educational world. For this study, first, analyze the curriculum of the 3rd grade's and organize the new multi-cultural art education program of 8 subjects, 18 periods putting combing the subjects of the 3rd grade's focusing on the same topic. The study was carried out for 5 elementary school classes of Seoul, which were multi-cultural family students in and analyzed the results. The findings of the study were as follows: The multi-cultural art education program combing the art and other subjects was able to offer the opportunity to promote a diversity of opinions and to understand of unique cultures on the world better during the course. The way to advance art class by the integrated approach, maintaining its own characteristics can be the meaningful works to improve the ability to think to cope actively with modern society. The Multi-cultural art education program based on art and combined other subjects provided students the chance to have a good grasp and accept naturally the present multi-cultural circumstances, unusual custom and folklore of other countries. Also, the program let students feel goodwill in other cultures and multi-cultural family students. Students can have interested in many other countries learning various new facts on other cultures and can internalize course work effectively by having the opportunity to study multiple cultures by experiencing program like costumes, plays and arts which are suitable for elementary school students. The education for multiple cultures should be done spontaneously not in some parts, but in the whole education because of the situation increasing multi-cultural family by social change. Therefore Multi-cultural education should be approached in a variety ways getting out previous Education for international understanding, the narrower sense, extending the range and contents, in the larger caliber. As well, the coming Multi-cultural Education should be the place of mutual understanding where students can comprehense each other cultures in the mutual point of view, in contrast the former Multi-cultural education was understanded on only our view. Thus, the Multi-cultural education should prepare the ground for multi-cultural people by multi-cultural education understanding and accepting other cultures and people of various nationalities in school and life adjustment education for multi-cultural family students to get Korean culture right.
The purpose of this study was to develop the multi-cultural art education program, coming up the major issue on the educational world. For this study, first, analyze the curriculum of the 3rd grade's and organize the new multi-cultural art education program of 8 subjects, 18 periods putting combing the subjects of the 3rd grade's focusing on the same topic. The study was carried out for 5 elementary school classes of Seoul, which were multi-cultural family students in and analyzed the results. The findings of the study were as follows: The multi-cultural art education program combing the art and other subjects was able to offer the opportunity to promote a diversity of opinions and to understand of unique cultures on the world better during the course. The way to advance art class by the integrated approach, maintaining its own characteristics can be the meaningful works to improve the ability to think to cope actively with modern society. The Multi-cultural art education program based on art and combined other subjects provided students the chance to have a good grasp and accept naturally the present multi-cultural circumstances, unusual custom and folklore of other countries. Also, the program let students feel goodwill in other cultures and multi-cultural family students. Students can have interested in many other countries learning various new facts on other cultures and can internalize course work effectively by having the opportunity to study multiple cultures by experiencing program like costumes, plays and arts which are suitable for elementary school students. The education for multiple cultures should be done spontaneously not in some parts, but in the whole education because of the situation increasing multi-cultural family by social change. Therefore Multi-cultural education should be approached in a variety ways getting out previous Education for international understanding, the narrower sense, extending the range and contents, in the larger caliber. As well, the coming Multi-cultural Education should be the place of mutual understanding where students can comprehense each other cultures in the mutual point of view, in contrast the former Multi-cultural education was understanded on only our view. Thus, the Multi-cultural education should prepare the ground for multi-cultural people by multi-cultural education understanding and accepting other cultures and people of various nationalities in school and life adjustment education for multi-cultural family students to get Korean culture right.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.